Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-19@05:13:05 GMT

تاثیرپذیری ویژگی‌های رفتاری از شرایط اجتماعی

تاریخ انتشار: ۲ اردیبهشت ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۳۵۱۳۴۲۴

تاثیرپذیری ویژگی‌های رفتاری از شرایط اجتماعی

تهران- ایرنا- نتایج یک مطالعه جدید نشان داد که برخی افراد در مواجهه با شرایط مختلف، اصول اخلاقی خود را متناسب با منافعی که دارند تغییر می‌دهند.

به گزارش روز دوشنبه گروه علمی ایرنا از پایگاه اینترنتی «مدیکال اکسپرس»، وقتی پای گرفتن تصمیمات اخلاقی در میان باشد، معمولاً قاعده طلایی «هر چه برای خود نمی‌پسندی برای دیگری مپسند» را مدنظر قرار می‌دهیم اما مطالعات جدید پژوهشگران دانشگاه رادبود هلند و دارتموث کالج آمریکا بر روی تصمیم‌گیری اخلاقی و همکاری نشان داد که برخی افراد، بسته به شرایط ، اصول اخلاقی خود را تغییر می‌دهند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


یافته‌های اخیر پژوهشگران در این زمینه، تحقیقات پیشین در حوزه‌های اقتصاد، روانشناسی و علم عصب‌شناسی که معمولا برپایه این قاعده استوار است که افراد براساس یک اصل اخلاقی ثابت رفتار می‌کنند را به چالش می‌کشد.
محققان برای بررسی تصمیم‌گیری اخلاقی در بستر یک رابطه بده بستانی، یک بازی اعتماد را طراحی کرده و از تصمیمات شرکت‌کنندگان در این بازی، راهبرد اخلاقی هر فرد را استخراج کردند. با تکیه بر این روش، راهبرد اخلاقی هر فرد در دسته‌های نابرابری گریزی (inequity aversion)، تقصیرگریزی (guilt aversion، طمع یا فرصت‌طلبی اخلاقی طبقه‌بندی شد. پژوهشگران همچنین یک الگوی محاسباتی طراحی کردند که با استفاده از رفتار افراد در بازی، فعالیت‌های مغزی مرتبط با هرکدام از این راهبردهای اخلاقی را بررسی می‌کرد.
یافته‌های این پژوهش نشان داد که راهبردهای نابرابری گریزی و تقصیرگریزی هرکدام فعالیت‌های مغزی منحصربه‌فرد خود را دارند و در شرکت‌کنندگانی که از لحاظ اخلاقی فرصت‌طلب هستند، الگوهای مغزی بسته به شرایط مختلف میان این دو راهبرد تغییر می‌کند.
جروئن وان بار از مؤلفان اصلی این پژوهش می‌گوید: «بررسی‌های ما نشان می‌دهد که افراد در مورد رفتار اخلاقی، همیشه از قاعده طلایی تبعیت نمی‌کنند. اگرچه اکثر افراد تا حدودی به دیگران اهمیت می‌دهند دیگران از لحاظ اخلاقی حزب باد هستند، به این معنا که در عین آن‌که دوست دارند اخلاقی به نظر برسند، می‌خواهند نفع خود را به حداکثر برسانند.»
به گفته لوک چنگ استادیار علوم مغز و روانشناسی دارتموث کالج، «از آن جایی که شرایط روزانه ما نسبتاً ثابت است، ممکن است در زندگی روزمره چندان متوجه این امر نباشیم که اخلاقیات ما نسبت به شرایط متغیر است. با این وجود، در شرایط جدید می‌بینیم که اصول اخلاقی که فکر می‌کردیم همیشه از آن‌ها پیروی خواهیم کرد، کاملاً انعطاف‌پذیر هستند. با فکر کردن به این‌که اخلاقیات ما در شرایط جدیدی چون جنگ تا چه اندازه امکان تغییر دارد، به عواقب سنگین چنین چیزی پی خواهیم برد.»
گزارش جزئیات این مطالعات در مجله NatureCommunictions منتشر شده است.
علمی**9418** 1055

منبع: ایرنا

کلیدواژه: سياسي اصول اخلاقي شرايط اجتماعي روانشناسي

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۵۱۳۴۲۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

همه افراد در شکل گیری سلامت مسئولیت فردی و اجتماعی دارند

به گزارش خبرنگار سلامت خبرگزاری علم و فناوری آنا، به طور کلی کلمه عبارتی از رفاه کامل جسمی، روانی و اجتماعی انسان و سلامت جسمی که شامل همه قابلیت‌های جسمی و بدن است می‌شود.همانطور که سازمان جهانی بهداشت هم عقیده دارد سلامتی نبود بیماری جسمی در بدن نیست بلکه نداشتن هیچگونه مشکل روانی، اجتماعی و همچنین جسمانی برای هر شخص است.

کسی که بخواهد جسم و روحی سالم داشته باشد باید با برنامه ریزی مشخص، پیروی از قواعد سلامت و پیگیری همه جانبه به این هدف‌خودبرسد.
معمولا هفته سلامت از یکم تا هفتم اردیبهشت ماه با یک شعار آغاز می‌شود که شعار امسال «سلامت خانواده و مردمی سازی سلامت» است. این درحالیست که هر روز با هدفی متفاوت و در راستای شعار آغاز می‌شود تا فرهنگسازی سلامت به درستی و با جزئیات دقیق نهادینه شود. روز نخست هفته سلامت ۱۴۰۳ به «سلامت خانواده، حق و مسئولیت همگانی» روز دوم «سلامت خانواده از آموزش و پرورش تا آموزش عالی» روز سوم «سلامت خانواده و سلامت زمین» روز چهارم «سلامت خانواده و سلامت روانی اجتماعی» روزپنجم «سلامت خانواده و فرهنگ سلامت» روز ششم «سلامت خانواده و جوانی جمعیت» و روز هفتم «سلامت خانواده، غذای سالم و ورزش همگانی» نامگذاری شده است.

همه افراد در شکل گیری سلامت مسئولیت فردی و اجتماعی دارند

در همین خصوص فرشید رضایی سرپرست دفتر آموزش و ارتقا سلامت وزارت بهداشت در گفتگو با خبرنگار سلامت خبرگزاری علم و فناوری انا در رابطه با هفته ملی سلامت اظهار کرد: مفاهیم بنیادین سلامت بر اساس اولویت‌های ملی در هفته سلامت تبیین می‌شود. در همین جهت مردم، سازمان‌های مختلف کشور و وزارت بهداشت که در شکل‌گیری سلامت نقش دارند در جریان اولویت‌های سلامت قرار گرفته و گفتمان سازی شکل می‌گیرد. روز اول این هفته به نام سلامت خانواده حق و مسئولیت همگانی شکل گرفته است. سلامتی نه تنها حق آحاد ملت است بلکه تک تک افراد در شکل گیری آن مسئولیت فردی و اجتماعی دارند.

وی ادامه داد: برنامه‌های سلامت خانواده و نظام ارجا به عنوان جدید‌ترین برنامه وزارت بهداشت تعریف شده است که در راستای برقراری عدالت و دسترسی همگانی به خدمات با کیفیت سلامت بدون دغدغه‌های مالی به ویژه در کلان شهر‌ها است.

مردم در برابر چالش‌های سلامت تنها نیستند

سرپرست دفتر آموزش و ارتقا سلامت وزارت بهداشت افزود: در این برنامه پزشکان به بیمار نگاه فوق تخصصی نداشته بلکه از یک بعد جامع و کاملی از ابعاد مختلف سلامت نگاه می‌کنند. هرفردی دارای یک مراقب سلامت خواهد شد و پزشک خانواده او را تحت پوشش خدمات قرار می‍‌دهد. به عبارت دیگر مردم در برابر چالش‌های سلامت تنها نیستند.

رضایی مطرح کرد: نگاه برنامه سلامت خانواده نگاه صرفا درمان نگر و بالینی نیست بلکه نگاهی به سبک زندگی سالم، سواد سلامت، توانمند‌سازی مردم، ایجاد سلامتی در بدن و نگاه پیشگیرانه است.

وی گفت: در شکل گیری سلامت، نقش مردم از درون خانواده تا محل کار و زندگی روزانه آنها در شکل گیری سلامت که هم سلامت جسمی و هم سلامت ذهنی است تاثیر دارد. معقوله فرهنگ سلامت، موضوع دیگری است که به آن پرداخته می‌شود و فرهنگ سلامت به عنوان لایه‌ای از جامعه در همه ابعاد سلامت تاثیر گذار است.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • اجرای مستمر طرح ساماندهی آسیب‌های اجتماعی در محلات منطقه ۱۳
  • همه افراد در شکل گیری سلامت مسئولیت فردی و اجتماعی دارند
  • از شاخص‌های هنجاری علم تا ظهور اخلاق علمی
  • اجرای مستمر طرح ساماندهی آسیب‌های اجتماعی در محلات تهران
  • فیک بیوتی
  • ویژگی رژیم غذایی سالم چیست؟
  • نمایش اقتدار ارتش در کرمان+ تصاویر
  • واکاوی تقابل علم و اخلاق علمی
  • یک خبر جدید درباره داروی معروف کاهنده قند خون
  • اگر این ویژگی اخلاقی را دارید هرگز موفق نمی‌شوید | بهترین نوع موفقیت کدام است؟