Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «اتاق خبر»
2024-04-19@01:58:24 GMT

نگاهی به جدیدترین وضعیت حضور صادراتی ایران در اروپا

تاریخ انتشار: ۲ اردیبهشت ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۳۵۱۳۶۲۵

نگاهی به جدیدترین وضعیت حضور صادراتی ایران در اروپا

 

به گزارش اتاق خبر، به نقل از ایسنا، جدیدترین بررسی‌های انجام شده از سوی اتاق بازرگانی تهران نشان می‌دهد، ایران در سال ۲۰۱۸ میلادی حدود ۹.۵ میلیارد یورو به اتحادیه اروپا صادرات داشته که این عدد در قیاس با سال قبل از آن، کاهش شش درصدی را نشان می‌دهد.

همچنین ایران در فاصله سال‌های ۲۰۰۷ تا ۲۰۱۸ میلادی در مجموع با کاهش پنج میلیارد یورویی صادرات خود به اتحادیه اروپا مواجه شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

با وجود آنکه ایران توانسته در شرایط تحریم و محدودیت‌های اقتصادی بازار خود را در اتحادیه اروپا را حفظ کند اما به نظر می‌رسد، عامل نگران کننده در این فرایند، گسترش حضور دیگر کشورهای منطقه در بازار اروپا و به نوعی جایگزینی کالاهای ایرانی با محصولات آنهاست.

بر اساس آمارهای منتشر شده، عراق که در سال ۲۰۰۷ حدوداً معادل نیمی از ارزش صادراتی کالاهای ایرانی را به اروپا صادر می‌کرد، در جدیدترین آمار با حدود ۱۶.۴ میلیارد یورو صادرات، ۱.۵ برابر ایران به اروپا صادرات داشته است.

عربستان سعودی نیز از ۲۰۱۶ بار دیگر منحنی صادراتی خود به اروپا را مثبت کرده و با رسیدن به عدد ۳۱ میلیارد یورو بیش از سه برابر ایران صادرات داشته است.

براساس بررسی‌های انجام شده از سوی اتاق بازرگانی تهران، دیگر رقیب اقتصادی ایران در منطقه نیز ترکیه است که در سال‌های اخیر میزان صادرات خود به اروپا را بیش از ۱.۶ برابر کرده و به عدد ۷۶ میلیارد یورو رسیده است.

از نظر تراز تجاری نیز وضعیت ایران چندان مثبت نیست. ایران در سال ۲۰۱۸، حدود ۹ میلیارد یورو واردات از اتحادیه اروپا به ثبت رسانده و تراز تجاری‌ش مثبت نیم میلیارد یورو بوده است. این در حالی است که تراز تجاری عراق به اتحادیه اروپا مثبت ۱۲.۷ میلیارد یورو بوده است.

در بررسی بازارهای هدف به نظر رقابت میان کشورهای حاضر در منطقه برای به دست آوردن بازار اروپا به شکلی واضح‌تر خود را نشان می‌دهد. برای مثال عراق در طول سال‌های گذشته صادرات خود به یونان را به شکل قابل توجهی افزایش داده و این در حالی است که ایران نتوانسته حضور خود در یونان را تقویت کرده و با نزول صادرات مواجه بوده است.

انتهای پیام/

منبع: اتاق خبر

کلیدواژه: صادرات اتحاديه اروپا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.otaghnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «اتاق خبر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۵۱۳۶۲۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بررسی مشکلات پایانه صادرات کاشی و سرامیک میبد


به گزارش خبرگزاری صداوسیما مرکز یزد،  پایانه صادراتی میبد به مساحت ۶۷ هکتار در جنوب غربی این شهرستان واقع شده است و درحال حاضر از حدود ۲۰ درصد پیشرفت فیزیکی برخوردار است.


فرماندار میبد در این نشست با اشاره به اهمیت پایانه صادرات کاشی و سرامیک گفت: از آنجا که شهرستان میبد قطب تولید کاشی و سرامیک است این پایانه نقش مهمی در جابه جایی محموله‌های صنعت ساختمان به ویژه کاشی و سرامیک می‌تواند ایفا کند.


بررسی احداث میدان ظرف یک هفته از سوی راهداری، تامین قیر جهت آسفالت دور میدان، طراحی شبکه برق پایانه صادراتی تا نیمه دوم اردیبهشت ماه از سوی اداره برق، تامین آب مورد نیاز و انشعاب مورد درخواست ازسوی اداره آبفا از مصوبات این جلسه بود.

دیگر خبرها

  • مرکبات مازندران در سبد صادراتی ۱۶ کشور جهان
  • جهش واردات برخی کشور‌های اروپایی از ایران در نخستین ماه ۲۰۲۴
  • بررسی مشکلات پایانه صادرات کاشی و سرامیک میبد
  • جدیدترین قیمت دلار، یورو و درهم در مرکز مبادله ارز | دلار مبادله‌ای ثابت ماند؛ یورو کاهش یافت
  • صادرات ۱۰۰ میلیون یورویی آلمان به ایران در ۱ ماه
  • توانمندی‌های گیلان در قاب نمایشگاه صادراتی ایران
  • سهم ۲۵ درصدی تجدیدپذیر‌ها از ظرفیت صادراتی برق کشور
  • جدیدترین نرخ دلار و یورو در مرکز مبادله ارز
  • جدیدترین قیمت دلار، یورو و درهم در مرکز مبادله ارز | د دلار ثابت ماند
  • بازارهای صادراتی زعفران را دو دستی تقدیم افغانستان کردیم/ موانع صادراتی برداشته شود