Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرنگار مهر، کتاب «علم و دین در افق جهان‌بینی توحیدی» تألیف مهدی گلشنی به همت انتشارات دانشگاه خواجه نصیر منتشر شد و در نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران ارائه می‌شود.

عناوین فصول کتاب علم و دین عبارت است از:

(۱) رابطۀ علم و دین در جهان اسلام

(۲) علم و دین در اروپای قرون وسطی

(۳) ارتباط علم و دین

(۴) مسئلۀ خودکفایی علوم تجربی

(۵) آیا علم و دین به دو فرهنگ تعلق دارند؟

(۶) کیهان شناسی و خلقت

(۷) استدلال‌ها بر وجود خداوند بر اساس شواهد علمی

(۸) معجزه

(۹) مسالۀ شرور در جهان

(۱۰) هدفداری جهان

(۱۱) معاد

(۱۲) ارزشها و مسائل اخلاقی در علم و فناوری

(۱۳) چرا علم دینی؟

(۱۴) علم آینده چهارچوبی جامع‌تر نیاز دارد

در بخشی از مقدمه مهدی گلشنی بر این کتاب آمده است: کتاب حاضر کوششی در جهت تبیین چالشهای عرضه شده توسط علم معاصر در برابر ادیان الهی است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

آن عمدتاً مبتنی بر درسی است که اینجانب در سال ۱۳۷۴ (۱۹۹۵ میلادی) در گروه فلسفۀ علم دانشگاه صنعتی شریف ارائه کردم و در همان سال موفق به اخذ جایزۀ درس "علم و دین" بنیاد تمپلتون شد. اینجانب در نیمسال دوم سال تحصیلی ۹۷-۹۶ نیز این درس را با اضافاتی بسیار نسبت به درس قبلی ارائه کردم و این کتاب حاصل درس جدید است. در این کتاب با ارجاع به افکار بعضی از متفکران برجستۀ غربی نشان داده شده است که در بسیاری از مسائل مطرح بین علم و دین، مشترکات بسیاری بین متفکران متدین غربی معاصر و فلاسفه و دانشمندان مسلمان وجود دارد، و اینکه با تبعیت از جهان بینی اسلامی، مسلمانان می‌توانند به یک پیشرفت مطلوب پایدار دست یابند.

در این کتاب ابتدا به رابطۀ علم و دین در جهان اسلام و در جهان غرب، پس از تکون علم جدید، پرداخته ایم. سپس مکاتب مختلف در مورد رابطۀ علم و دین را معرفی کرده ایم. آنگاه مسأله عدم خودکفایی علم تجربی و امکان حاکمیت یک فرهنگ مشترک بین علم و دین را مطرح کرده ایم. سپس به برخی مسائل چالش برانگیز که علم جدید در مقابل ادیان الهی مطرح کرده است پرداخته ایم (وجود خداوند، خلقت جهان، معجزه، شرور، هدفداری جهان و معاد). آنگاه مسألۀ رابطۀ علم و ارزشها را طرح نموده و مسأله مطلوب بودن علم دینی و ضرورت حاکمیت یک چارچوب جامع‌تر بر علم آینده را متذکر شده ایم.

در بخشی از پیشگفتار آیت الله العظمی سبجانی بر این کتاب آمده است:

به برخی از خصوصیات کتاب به صورت گذرا اشاره می‌شود:

مؤلف به گفته‌های برجسته عالمان غربی معاصر و متقدم در حوزه‌های گوناگون علوم انسانی و تجربی، استناد جسته و در تقریر و تثبیت آموزه و عقاید اسلامی از آنها بهره برده است.

استاد محترم با تتبع در کلمات دانشمندان غربی به اختلافات عمیق و نبودن وحدت نظر میان آنان در حوزه پیش فرض‌های کلان نظری توجه داده، سپس گرایشهای قوی و نیرومند در میان آنان علیه علم سکولار را مطرح می‌سازد.

از بحث‌های شیرین و دلپذیر کتاب ارائه آثار مخرب نظریه خودکفایی علوم تجربی و نفی دخالتهای ارزشها و مسائل اخلاقی در علم و فناوری است.

یکی از سران شوروی سابق (گورباچف) در دیدار خود با پاپ تصریح کرد که یکی از علل فروپاشی شوروی، فصل دین از زندگی و نادیده گرفتن ارزشهای اخلاقی بود.

مؤلف محترم با توجه به اشراف علمی خود کوشیده است در نقل دیدگاه‌های اندیشمندان غربی، از منابع اصلی و دست اول بهره ببرد.

و سرانجام برخورداری اثر از نثر امروزین مطابق با ذوق و سلیقه اقشار دانشگاهی به ویژه رشته‌های علوم تجربی را می‌توان از ویژگی‌های این اثر برشمرد.

ما در این بیان کوتاه نیم‌رخی از کتاب ترسیم کردیم، ولی ترسیم کامل و بهره گیری از جمال زیبایی آن در گرو بررسی دقیق کتاب به وسیله خواننده عزیز است.

کد خبر 4597022

منبع: مهر

کلیدواژه: مهدی گلشنی نظریه علم دینی آیت الله جعفر سبحانی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۵۱۳۶۸۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مجموعه داستان دوباره همان زخم‌ها را به صورتم بزن در کرمانشاه منتشر شد

کتاب دوباره همان زخم‌ها را به صورتم بزن اثر سجاد حیدریان نویسنده کرمانشاهیصفحه آرایی آن را «هستی مرادی» و طراحی جلد آن را «فاطمه یزدانی‌فر» انجام داده، مشتمل بر ۶ داستان با نام‌های سمعک، تانک و قو، باغ مردگان، گزارش، قبرستان داستانک و دوباره همان زخم‌ها را به صورتم بزن، است.

در بین ۶ داستان کوتاه این کتاب با درونمایه و مضمون‌های مختلف از جمله اجتماعی، عاشقانه و روانشناختی، چند ویژگی مشترک وجود دارد؛ مانند ویژگی‌های شخصیتی کاراکترها. نام کتاب از داستان آخر مجموعه گرفته شده که قسمت‌هایی از تجربه واقعی زندگی خود نویسنده و قسمت‌هایی از آن ساخته ذهن نویسنده است.

کاراکتر‌های داستان‌ها با توجه به شرایطی که در آن قرار دارند و موقعیت‌هایی که پیش رویشان قرار می‌گیرد، شدیدا یاس و ناامیدی را در خود احساس می‌کنند و در تلاش هستند که شرایط و زندگی فعلی خود را حفظ کنند. این کتاب با هدف رساندن مفهوم قسمت‌های تراژدی و غمناک زندگی و زیستن و همچنین تاثیری که بر روی روح و روان و شخصیت انسان می‌گذارد با زبانی ساده از نگاه شخصی نویسنده و تجربه‌های او در طول زندگی نوشته شده است.

سجاد حیدریان متولد سال ۱۳۷۸، زاده کرمانشاه و دارای مدرک لیسانس رایانه است که اولین اثر خود را به چاپ رسانده است. چند سال سابقه حضور در تئاتر دارد. عضو انجمن سینمای جوانان، نویسندگی، کارگردانی، صدابرداری و تدوین‌گری سینما را هم در کارنامه دارد و در عین حال کارگردان ۲ فیلم مستند "لودولوژی" و فیلم کوتاه داستانی "برش پیتزا" است.

باشگاه خبرنگاران جوان کرمانشاه کرمانشاه

دیگر خبرها

  • کتاب «فقه و حکمرانی قاعده لا ضرر و لاضرار» منتشر شد
  • «نقاشی قشنگ» با حدیثی از امام رضا(ع) برای بچه‌ها
  • فراخوان چهل‌ودومین جایزه کتاب سال جمهوری اسلامی ایران منتشر شد
  • کتاب شعر جشنواره نفس پاک منتشر می‌شود
  • مجموعه ویدئو کتاب‌های سلامت اجتماعی منتشر شد
  • مجموعه شعر «گورکن» منتشر شد
  • مجموعه داستان دوباره همان زخم‌ها را به صورتم بزن در کرمانشاه منتشر شد
  • «دیزی در پنت هاوس» منتشر شد
  • کتاب شعر «من خیالم تخت است» برای بچه‌ها منتشر شد
  • انتشار رباعی‌های حمید رضا شکارسری پس از ۷ سال