Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایکنا»
2024-03-29@07:00:07 GMT

عدم آگاهی به وظایف باعث تنش‌ها و مشکلات اجتماعی است

تاریخ انتشار: ۲ اردیبهشت ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۳۵۱۳۸۵۴

عدم آگاهی به وظایف باعث تنش‌ها و مشکلات اجتماعی است

به گزارش ایکنا از هرمزگان، گاهی هنگام که حاجت مهمی را از خالق هستی می‌خواهیم به آیه شریفه أمّن یجیب متوسل شده تا حاجات خود را از خدا بخواهیم؛ و گاهی چنان با سوز و شور این آیه را خوانده‌ایم و زمزمه کرده‌ایم تا بر استجابت برسد، اما چرا این آیه را در دعا تکرار می‌کنیم؟ ازاین‌رو به سراغ یکی فعالین دینی و قرآنی رفته تا پرسش خود را از وی جویا شویم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


حجت‌الاسلام‌والمسلمین بهرام رنجبر، مسئول اداره قرآنی اداره کل اوقاف و امور خیریه استان هرمزگان در گفتگو با ایکنا از هرمزگان اظهار کرد: در آن هنگام که تمام درهاى عالم اسباب به روى انسان بسته می‌شود کارد به استخوانش می‌رسد، و از هر نظر درمانده و مضطر می‌شود، تنها کسى که می‌تواند قفل مشکلات را بگشاید، و بن‌بست‌ها را برطرف سازد، و نور امید در دل‌ها بپاشد، و درهاى رحمت به روى انسان‌ها درمانده بگشاید، تنها ذات پاک خدا است.
مسئول اداره قرآنی اداره کل اوقاف و امور خیریه استان هرمزگان، بیان کرد:ختم امن یجیب به این منظور انجام می‌گیرد که ما خود را مصداق موجودی مضطر و درمانده و خداوند را مجیب و فریاد‌رس و دستگیر می‌یابیم و این آیه را با توجه به مضمون و محتوای آن به‌قصد جلب عنایت وامداد خداوند و نجات یافتن از گرفتاری و بلا می‌خوانیم.
حجت‌الاسلام‌والمسلمین رنجبر عنوان کرد: در قرآن کریم آیه ۶۲ سوره نمل آیه «أَمَّنْ یُجِیبُ الْمُضْطَرَّ إِذا دَعاهُ وَ یَکْشِفُ السُّوءَ وَ تنها کسى که می‌تواند قفل مشکلات را بگشاید، بن‌بست‌ها را برطرف سازد، و نور امید در دل‌ها بپاشد، و درهاى رحمت به روى انسان درمانده بگشاید، تنها خدا است.
این مقام مسئول بیان کرد: پیرامون مفهوم مضطر و مسئله استجابت دعا و شرایط آن بحث‌هایی است گرچه خداوند دعاى همه را هرگاه شرایطش جمع باشد اجابت می‌کند ولى درآیات فوق مخصوصاً روى عنوان مضطر تکیه شده است، بر اساس روایتی که از امام صادق (ع) نقل‌شده است ایشان یک مصداق این آیه را امام مهدی دانسته‌اند و در حقیقت ما خداوند را به مُضطَرَّ واقعی یعنی امام زمان (عج) قسم می‌دهیم و ظهور آن حضرت را می‌خواهیم.
مسئول اداره قرآنی اداره کل اوقاف و امور خیریه استان هرمزگان، ابراز کرد: بسیاری از تنش‌ها و مشکلات اجتماعی، به دلیل آن است که افراد جامعه به وظیفه خود در مقابل دیگران آشنا نیستند و یا وظیفه خود را می‌دانند، ولی به آن عمل نمی‌کنند. گاهی هم در یک رابطه دوطرفه، تنها یک‌طرف به وظیفه‌اش عمل می‌کند و طرف مقابل نسبت به وظایفش بی تعهد است.
حجت‌الاسلام‌والمسلمین رنجبر اظهار کرد:امام صادق می‌فرمایند: «آسان‌ترین و کمترین حقوق آن است که آنچه برای خودت دوست داری، برای او هم دوست بداری و آنچه برای خودت نمی‌پسندی، برای او هم نپسندی» درنتیجه منتظری که نمی‌تواند حقوق دیگران را رعایت کند، چگونه می‌تواند حقوقی که امام زمانش بر او دارد را رعایت کند.
وی در پایان با تأکید بر اینکه دعا خواندن و زیارت خواندن بخشی از مسیر انتظار است گفت: نباید ما به دعا خواندن و زیارت داشتن اکتفا کنیم و در عمل کاری برای ظهور حضرت نکنیم. در شرایط فعلی به این معنی است که دست نیازمندان و مستضعفان گرفته شود و برای نجات آن‌ها از مشکلات حرکت کنیم.
انتهای پیام

منبع: ایکنا

کلیدواژه: امن یجیب نور امید دعا مشکلات اجتماعی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت iqna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایکنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۵۱۳۸۵۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

◄ ارتقا عملیاتی بنادر کشور و افزایش توان فنی- تعمیراتی نیروهای بومی در بزرگترین بندر تجاری ایران

تین نیوز

 معاون فنی و نگهداری اداره کل بنادر و دریانوردی هرمزگان گفت : همزمان با نوروز ۱۴۰۳ کار تعمیرات اساسی و زیر آبی دو فروند یدک کش در بندر شهید رجایی پایان یافت.

به گزارش تین نیوز به نقل از روابط عمومی اداره کل بنادر و دریانوردی هرمزگان، مهدی بروغنی افزود : پس از اتمام تعمیرات اساسی و زیرآبی دو فروند یدک کش در سرسره بندر شهید رجایی این دو شناور هم ‎زمان به آب اندازی شدند. 

وی ادامه داد : یدک کش های محرم و عسلویه ۲ از بندر بوشهر برای انجام تعمیرات زیر آبی و اساسی به بندر شهید رجایی اعزام شده بود.

معاون فنی و نگهداری اداره کل بنادر و دریانوردی هرمزگان، قدرت یدک کش محرم را 2 هزار و 400 اسب بخار و قدرت یدک کش عسلویه ۲ را نیز ۴ هزارو ۴۰۰ اسب بخار اعلام کرد. 

به گفته بروغنی؛ یدک کش ها رکن اساسی عملیات پهلودهی و جداسازی کشتی های ورودی به بنادر دارند و تعمیرات و آماده سازی آن ها از مهم ترین امور حفظ توان عملیاتی به شمار می رود.  

وی خاطرنشان کرد: سرسره تعمیراتی بندر شهید رجایی علاوه بر یدک کش های خود در راستای حفظ و ارتقا توان عملیاتی بنادر کشور اقدام به انجام تعمیرات شناورهای سایر بنادر کرده و سهم به سزایی در اشتغال، افزایش توان علمی و فنی و تعمیراتی نیروهای بومی کشور را به خود اختصاص داده است.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

دیگر خبرها

  • امام جمعه سابق لواسان: ساخت مسجد کار شهرداری نیست؛ شهرداری به وظایف اصلی خود بپردازد که درباره آن‌ها به غایت کم کاری می‌کند
  • اهمیت زبان هنر در تبیین ارزش‌های انقلاب اسلامی
  • جزییات جدید از قطع درختان جنگل‌های هیرکانی از زبان یک حقوقدان: تخلف شرکت برق مازندران در ماجرای قطع درختان الیمالات/ حداقل جرم اداره‌کل منابع طبیعی، کوتاهی در انجام وظایف است
  • جشن میلاد امام حسن مجتبی (ع) در روستای سرمازغ هرمزگان
  • تلاش مدیران اردستان گره گشایی از مشکلات مردم باشد
  • ◄ ارتقا عملیاتی بنادر کشور و افزایش توان فنی- تعمیراتی نیروهای بومی در بزرگترین بندر تجاری ایران
  • رشد ۳۵ درصدی تخلیه محمولات ترانزیتی در راه آهن منطقه هرمزگان
  • اعتبار دانشگاه‌های ۱۴۷ کشور جهان بروزرسانی شد
  • ریشه بیشتر آسیب‌های اجتماعی در استان اعتیاد و مشکلات معیشتی است
  • اولین قتل ۱۴۰۳ در تهران