Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-25@11:32:37 GMT

موفقیت لقاح یوزپلنگ ایرانی تا 6٠ روز آینده مشخص می‌شود

تاریخ انتشار: ۲ اردیبهشت ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۳۵۱۳۹۰۴

موفقیت لقاح یوزپلنگ ایرانی تا 6٠ روز آینده مشخص می‌شود

تهران- ایرنا- معاون محیط‌زیست طبیعی و تنوع زیستی سازمان حفاظت محیط‌زیست گفت: چندی پیش لقاح مصنوعی برای یوزپلنگ ماده در اسارت «دلبر» انجام شد که 50 تا 60 روز آینده، موفقیت‌آمیز بودن یا نبودن آن مشخص می‌شود.

به گزارش خبرنگار علمی ایرنا، حمید ظهرابی روز دوشنبه در نشست خبری به مناسبت روز جهانی زمین افزود: اولویت نخست سازمان حفاظت محیط‌زیست، حفاظت از یوزپلنگ در زیستگاه‌های طبیعی آن است بنابراین تلاش کردیم تا ظرفیت‌های ملی و منطقه‌ای را به سمت حفاظت از یوزپلنگ در زیستگاه‌ها معطوف کنیم ازاین‌رو پایش را تقویت کردیم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


وی اظهار داشت: در این میان برخی از اقدامات مانند تکثیر در اسارت را به‌عنوان گزینه‌ای که نباید از آن غافل باشیم موردتوجه قرار دادیم که برای این کار یک منطقه در دست مطالعه است.
ظهرابی به بارور کردن در اسارت به‌عنوان گزینه دیگر اشاره کرد و گفت: سایت بارورسازی یوزپلنگ‌ها را در پارک پردیسان با همکاری مشاوران بین‌المللی پیش می‌بریم بر این اساس بهمن‌ماه سال گذشته مشاوران بین‌المللی شرایط اولیه «دلبر» و «کوشکی» دو یوزپلنگ ماده و نر در این سایت را مورد بررسی قرار دادند که مشخص شد دلبر ازنظر سیکل فحلی شرایط نامناسبی دارد ازاین‌رو طی یک عمل جراحی ایمپلنت کار گذاشته شد و بعد از خارج کردن آن دلبر آماده جفت‌گیری بود ازاین‌رو به کوشکی معرفی شد اما متأسفانه جفت‌گیری طبیعی اتفاق نیفتاد که احتمالاً به علت بالا بودن سن کوشکی است.
وی ادامه داد: ازاین‌رو لقاح مصنوعی را در دستور کار قرار دادیم و با اسپرم یوزپلنگ نری که در اختیار داشتیم، این کار انجام شد و بر این اساس 50 تا 60 روز آینده مشخص می‌شود که آیا این اقدام، موفقیت‌آمیز بوده یا خیر.
ظهرابی تأکید کرد: البته در این شیوه شانس بارورسازی یوزپلنگ بسیار پایین است، این روش در دنیا زیاد موفق نبوده است به‌ویژه در تعداد کم شانس بسیار پایین می‌آید اما با تمام این‌ها ما تمام روش‌ها را به آزمایش خواهیم کرد.
وی درباره «ایران» ماده یوزپلنگ دیگری که در پارک پردیسان زندگی می‌کند نیز گفت: «ایران» به نظر می‌آید ماده خوبی است و با وجود سن پایین، رفتارهای جفت‌گیری از خود نشان می‌دهد بنابراین با توجه به جوان بودن «ایران»، ترجیح می‌دهیم به‌صورت طبیعی بارور شود.
علمی ** 9340 **٩٠١4** 1055

منبع: ایرنا

کلیدواژه: علمي آموزشي يوزپلنگ محيط زيست لقاح مصنوعي

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۵۱۳۹۰۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ممنوعیت برداشت فرآورده‌های جنگلی و مرتعی بدون اخذ مجوز در دماوند

به گزارش خبرنگار مهر، حسن شکری صبح پنج شنبه در جمع خبرنگاران از ممنوعیت برداشت فرآورده‌های جنگلی و مرتعی بدون اخذ مجوز در دماوند خبر داد و اظهار کرد: هرگونه بهره‌برداری از محصولات مرتعی و جنگلی از جمله کنگر، موسیر، آویشن، انواع قارچ‌های کوهی و مرتعی (دنبالان) شنگ، انواع میوه و گل درختان جنگلی، بادام، گلابی وحشی، سقز، بنه، سیب وحشی، زرشک و غیره به طور کلی ممنوع و غیرقانونی است.

شکری با بیان اینکه در صورت مشاهده هرگونه برداشت حمل خرید و فروش و معامله بدون اخذ مجوزهای لازم برابر قوانین و مقررات محموله به عنوان کالای قاچاق به نفع دولت توقیف و متخلفین توسط مأمورین یگان حفاظت منابع طبیعی این شهرستان به مراجع قضائی معرفی خواهند شد گفت: بهره‌برداری و برداشت صرفاً با اخذ مجوز از اداره کل منابع طبیعی استان در قالب طرح مصوب با اولویت دارندگان پروانه چرای دام و بهره‌برداران عرفی مطابق قوانین و مقررات مجاز است.

رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری دماوند عنوان کرد: از مردم به خصوص بهره‌برداران دامداران و روستاییان محترم تقاضا می‌شود از هرگونه برداشت و حمل محصولات به خصوص به قصد فروش و معامله بدون مجوز خودداری نموده و در صورت مشاهده هرگونه برداشت غیر مجاز مراتب را به یگان‌های حفاظت منابع طبیعی شهرستان اعلام یا با شماره تلفن‌های ۱۵۰۴ و ۱۳۹ واحد خبری یگان حفاظت منابع طبیعی اطلاع رسانی کنند.

کد خبر 6088385

دیگر خبرها

  • بازدید رایگان از موزه تاریخ طبیعی زنجان
  • ممنوعیت برداشت فرآورده‌های جنگلی و مرتعی بدون اخذ مجوز در دماوند
  • ببینید | ️جبلی: در آینده نزدیک تکلیف حق پخش ورزش مشخص خواهد شد‌
  • رفع تصرف ۴ هزار متر مربع از اراضی ملی بابل
  • آزادسازی یک هکتار از اراضی ملی بابل
  • نابودی بزرگترین دشت لاله‌های واژگون کشور، خیلی دور، خیلی نزدیک
  • اولین گوساله‌های گوزن زرد ایرانی در پارک ملی کرخه خوزستان متولد شدند
  • ماجرای دیده شدن چند شغال در پارک لویزان چیست؟
  • ممنوعیت چیدن لاله واژگون
  • کشف ۱۴۰ اصله قنداق جنگلی در اردبیل