Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایلنا»
2024-04-24@03:29:02 GMT

78 درصد مخازن سدهای کشور پر شد

تاریخ انتشار: ۲ اردیبهشت ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۳۵۱۳۹۰۸

به گزارش ایلنا از وزارت نیرو، میزان بارندگی‌های کشور از ابتدای سال آبی جاری تاکنون به 314 میلیمتر رسیده است که این رقم در مقایسه با (120 میلیمتر) مدت مشابه سال گذشته 161 درصد و در مقایسه با (209 میلیمتر) مدت متوسط بلندمدت 50 درصد افزایش داشته است. روند افزایشی بارندگی‌ها موجب شده است تا کشور ما پربارش‌ترین سال آبی نیم قرن اخیر خود را تجربه کند و حجم بارندگی‌ تمامی استان‌های کشور از مدت میانگین 50 سال اخیر کشور هم فراتر برود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

سدهای کشور نیز تحت تاثیر بارندگی‌های مناسب سال آبی جاری وضعیت بسیار مناسبی را تجربه می‌کنند به طوری که ورودی آب به سدهای کشور از ابتدای مهرماه سال گذشته تاکنون به 56.64 میلیارد مترمکعب رسیده، که این رقم در مقایسه با ورودی 14.56 میلیارد مترمکعبی مدت مشابه سال گذشته 289 درصد افزایش داشته است.

در حال حاضر میزان ذخیره آب سدهای کشور با رشد 63 درصدی نسبت به سال گذشته به بیش از 39 میلیارد مترمکعب رسیده است و 78 درصد از ظرفیت مخازن سدهای کشور نیز پر شده است. میزان خروجی از سدها نیز با افزایش 170 درصدی به 37.55 میلیارد مترمکعب رسیده است که همین امر نوید سال زراعی بسیار مناسبی را می‌دهد.

بارش‌های مناسب سال آبی جاری باعث شده است تا از میان 178 سد مهم کشور حدود 77 سد بزرگ که 54 درصد از ظرفیت کل مخازن سدهای کشور را شامل می‌شوند بین 90 تا 100 درصد پر شده باشند.

هم اکنون 92 درصد مخازن سدهای حوضه آبریز خلیج فارس، 83 درصد مخازن سدهای حوضه آبریز دریاچه ارومیه، 59 درصد مخازن سدهای حوضه دریای خزر، 57 درصد مخازن سدهای حوضه آبریز مرکزی، 55 درصد مخازن سدهای حوضه آبریز هامون و 42 درصد مخازن سدهای حوضه آبریز سرخس نیز پر است.

سیلاب‌های فروردین‌ماه در کنار بارش‌های مناسب چندماه اخیر موجب شده است تا سدهای استان خوزستان نیز در وضعیت بسیار مطلوبی قرار گیرند؛ به طوری که ورودی به سدهای استان از ابتدای سال آبی جاری تاکنون به حدود 34 میلیارد مترمکعب رسیده است. این رقم سال گذشته در چنین زمانی تنها 6 میلیارد مترمکعب بوده است.

در حال حاضر 95 درصد مخازن سدهای خوزستان پر است و آب موجود در مخازن سدهای استان با افزایش 83 درصدی به بیش از 23 میلیارد مترمکعب رسیده است.

منبع: ایلنا

کلیدواژه: خلیج فارس دریاچه ارومیه دریای خزر رشد وزارت نیرو

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.ilna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایلنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۵۱۳۹۰۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

این ۱۱ سد کشور کاملا پر شدند

به‌گزارش همشهری آنلاین، بر اساس آخرین آمار از وضعیت سدهای کشور تا تاریخ اول اردیبهشت‌ماه حجم آب ۱۱ سد به ۱۰۰ درصد رسیده است. میزان ورودی مخازن کل کشور از ابتدای سال آبی (ابتدای مهرماه) تا اول اردیبهشت‌ماه معادل ۲۵.۰۳ میلیارد متر مکعب بوده که در قیاس با سال گذشته که عددی معادل ۲۷.۵۵ میلیارد مترمکعب بود، ۹ درصد کاهش داشته است؛ همچنین میزان کل خروجی سدهای کشور نیز با عدد ۱۵.۷۱ میلیارد متر مکعب نسبت به سال قبل تغییری نداشته است.

حجم آب موجود مخازن اکنون ۳۱.۰۲ میلیارد متر مکعب ثبت شده که این عدد نسبت به سال قبل که عددی معادل ۳۰.۹۸ میلیارد متر مکعب بوده نیز تغییری نداشته است. همچنین حجم پرشدگی سدهای کشور نیز تا این تاریخ ۶۲ درصد است.

وضعیت برخی از سدهای مهم کشور بیانگر این است که در ۱۱سد درصد پرشدگی ۱۰۰درصد است، به‌طوری‌ که سد ارس آذربایجان شرقی، سد شهید قنبری استان آذربایجان غربی، سد جگین استان هرمزگان، سد کوثر کهگیلویه و بویراحمد، سد رودبار استان لرستان، سد ایلام و سد قشلاق و آزاد استان کردستان و سدهای پیشین، ریزدان، خیرآباد، ماشکیدعلیا ۱۰۰ درصد پر هستند.

همچنین ارتفاع کل ریزش‌های جوی کشور معادل ۱۸۹.۹ میلیمتر است. این مقدار بارندگی نسبت به میانگین دوره‌های مشابه درازمدت (۲۰۹.۲میلیمتر) ۹ درصد کاهش و نسبت به دوره مشابه سال آبی گذشته (۱۸۰.۸میلیمتر) ۵ درصد کاهش را نشان می‌دهد.

کد خبر 845966 منبع: ایسنا برچسب‌ها خبر مهم آب سد

دیگر خبرها

  • ۶۳ درصد حجم مخازن سد‌های کشور پر شد
  • ایران بالاخره حقابه خود از افغانستان را دریافت کرد
  • افزایش ظرفیت مخازن آب شهری کردستان
  • ۴۱۲ میلیون مترمکعب آب به دریاچه ارومیه رهاسازی شد
  • احداث بیش از ۵۲ هزار مترمکعب مخزن آب در شهر کرمانشاه
  • پرشدگی ۶۲ درصد سدها در کشور
  • پرشدگی سدها به ۶۲ درصد رسید
  • ۱۱ سد کشور به پرشدگی ۱۰۰ درصدی رسیدند
  • پرشدگی سدها به ۶۲درصد رسید
  • این ۱۱ سد کشور کاملا پر شدند