Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-25@04:07:41 GMT

یخ زدگی محصولات درختی دیلمان را تهدید می کند

تاریخ انتشار: ۲ اردیبهشت ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۳۵۱۳۹۸۹

یخ زدگی محصولات درختی دیلمان را تهدید می کند

لاهیجان-ایرنا- سرمازدگی و یخبندان پس از بارش برف بهاری، درختان میوه و محصولات سردرختی در منطقه کوهستانی دیلمان شهرستان سیاهکل را تهدید می کند.

به گزارش ایرنا، بارش برف ناگهانی پس از شکوفه زدن درختان و گل دادن درختان میوه بهاری ، باغداران و کشاورزان بخش کوهستانی دیلمان شهرستان سیاهکل را نگران کرده است و گردو و فندق دو محصول عمده این منطقه در معرض یخ زدگی قرار دارند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


بهار سال گذشته بر اثر سرمای دیر رس کلیه محصولات گردو در این منطقه و مناطق اشکورات شهرستان رودسر و عمارلوی رودبار دچار سرمازدگی شده و از بین رفتند و محصول درختان فندق نیز کاهش یافت و امسال نیز این نگرانی وجود دارد که پس از توقف برف و در صورت یخبندان با از بین رفتن این محصولات به کشاورزان این بخش خسارت وارد شود.
بخشدار دیلمان در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: بارش برف که از صبح امروز (دوشنه ) در این منطقه کوهستانی آغاز شده است زمین را سفیدپوش کرده و همچنان ادامه دارد.
بهرام آریامنش افزود: امسال نیز بیم آن می رود که همچون اردیبهشت ماه سال قبل با سرمای دیررس و یخبندان پس از بارندگی این محصولات و میوه های تابستانی دچار خسارت شده و به کشاورزان خسارت وارد شود.
وی خاطرنشان کرد:اردیبهشت ماه سال گذشته یخبندان کل میوه گردو این منطقه را از بین برد و محصول فندق را هم 40درصد کاهش داد.
کارشناس اداره هواشناسی بخش دیلمان نیز گفت:بارش برف که از صبح امروز (دوشنبه) در این منطقه آغاز شده چون با باران همراه است ماندگاری ندارد و هم اکنون دو سانتیمتر برف زمین نشسته است و عصر امروز نیزقطع می شود.
محمدصادق علوی دیلمی افزود:دمای هوا ظهر روز دوشنبه در شهر دیلمان صفر درجه سلسیوس است که نسبت به روز گذشته در همین زمان دو درجه کاهش یافته و از روز گذشته تا امروز نیز یک و هفت دهم میلیمتر باران در شهر دیلمان ثبت شده است.
وی تاکید کرد: از فرداصبح بارندگی ها و از امروز عصر بارش برف در این منطقه متوقف می شود و هوای ابرناکی در این منطقه تداوم خواهد یافت.
این کارشناس هواشناسی به کشاورزان و باغداران بخش دیلمان و پیرکوه توصیه کردکه برای جلوگیری از یخبندان احتمالی از فرداشب و صبح پس فردا در باغ های خود بخاری روشن کنند و در زیر درختان میوه باغ های کوچک نیز کاه و کلش روشن نمایند تا با دودکردن و انتشار گرما از یخزدگی درختان میوه جلوگیری شود و اگر برف سنگین روی شاخه درختان نباشد از ریختن برف خودداری کنند.
بخش کوهستانی دیلمان در 45کیلومتری شهر سیاهکل قرار دارد و بیش از 15هزار نفر جمعیت دارد. 65 روستای بخش دیلمان دارای جمعیتی بیش از 20 خانوار هستند که تعداد زیادی از روستاهای این بخش نیز خالی از سکنه شده اند.
6029 /6030

منبع: ایرنا

کلیدواژه: اجتماعي سرمازدگي بارش برف

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۵۱۳۹۸۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تنوع سبد محصولات پتروشیمی با هدف تکمیل زنجیره ارزش

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از وزارت نفت، مرتضی شاه‌میرزایی روز گذشته در سفر به منطقه ویژه اقتصادی پتروشیمی، در جمع مدیران عامل شرکت‌های پتروشیمی مستقر در این منطقه بیان کرد: بسیار خرسندم که امروز شاهد شرایط مطلوب واحدهای تولیدی در هاب ماهشهر هستم. مجتمع‌های این منطقه، پارسال با تکیه بر توان داخل موفق شدند بالاترین مقدار بهره‌وری و تولید را ثبت کنند و این نوید را می‌دهم که حرکت در سال جهش تولید با شتاب بیشتری انجام خواهد شد.

شاه میرزایی یکی از راهبردهای صنعت پتروشیمی در سال ۱۴۰۳ را کاهش هزینه‌ها و بهینه‌سازی مصرف انرژی برشمرد و یادآور شد: ضروری است که شرکت‌های پتروشیمی، با بهینه‌سازی مصرف انرژی، در حفظ و صیانت از منابع بین‌نسلی نقش‌آفرین باشند.

معاون وزیر نفت با اشاره به استفاده از همه ظرفیت‌های کشور برای خودکفایی کامل صنعت پتروشیمی افزود: شرکت‌های پتروشیمی باید در صورت تولید تجهیز یا قطعه‌ای در داخل کشور، نیاز خود را از طریق تولیدکنندگان و سازندگان ایرانی تأمین کنند و به‌هیچ‌وجه نباید کالا یا محصول مشابه خارجی وارد شود.

شاه میرزایی مهم‌ترین برنامه راهبردی صنعت پتروشیمی سال ۱۴۰۳ را رشد ظرفیت‌ها و جهش تولید دانست و گفت: سبد محصولات پتروشیمی باید با برنامه‌ای منسجم‌تر و با هدف تکمیل زنجیره ارزش متنوع شود.

وی ادامه داد: شرکت‌ها و مجتمع‌های پتروشیمی باید قوانین، دستورعمل‌ها و همه رویه‌های موجود در منطقه را رعایت کنند.

شاه میرزایی افزود: توجه به مسئولیت اجتماعی با توجه به شرایط موجود اهمیت ویژه‌ای دارد و پتروشیمی‌ها باید به تعهدهای خود پایبند باشند.

شاه میرزایی تأکید کرد: مجتمع‌های پتروشیمی‌ای که می‌خواهند از ۵ درصد تخفیف خوراک بهره‌مند شوند، باید ۴۰ درصد از درآمد خود را به توسعه صنعت پتروشیمی تخصیص دهند.

شایان ذکر است که شاه میرزایی، در سفر یک‌روزه به قدیمی‌ترین قطب صنعت پتروشیمی کشور، ضمن بازدید از مجتمع‌های پتروشیمی آبادان، غدیر، فن‌آوران و اسکله‌های صادراتی پایانه‌ها و مخازن، دغدغه شرکت‌های پتروشیمی برای تحقق شعار سال را در نشست تخصصی بررسی کرد.

کد خبر 6087332 فاطمه صفری دهکردی

دیگر خبرها

  • احتمال پس‌زدگی روان آب‌ها از شبکه فاضلاب خانگی یزد
  • ذوق‌زدگی رژیم صهیونیستی از تصویب بسته کمکی در سنای آمریکا
  • تنوع سبد محصولات پتروشیمی با هدف تکمیل زنجیره ارزش
  • این مرد با چنگ و دندان شغلش را حفظ کرده است | در کوچه درختی چه می گذرد؟
  • ۱۰ ماه حبس برای تهدید کننده کنسولگری ایران در پاریس
  • شکوفا شدن درختان میوه در اهر به وقت بهار + فیلم
  • ۲۰۰ میوه فروش سیار در شمال خرم آباد ساماندهی شدند
  • انجام عملیات سم‌پاشی درختان در منطقه ۵ اصفهان
  • قصیده بهاریه سعدی، جمال‌ستایی شیخ اجل
  • جمهوری اسلامی آمادگی مقابله با هرگونه تهدید از جانب رژیم صهیونیستی را دارد