Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-20@00:24:31 GMT

عربستان جبران سهم ایران در بازار نفت را مشروط کرد

تاریخ انتشار: ۲ اردیبهشت ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۳۵۱۳۹۹۴

عربستان جبران سهم ایران در بازار نفت را مشروط کرد

تهران – ایرنا – خبرگزاری رویترز امروز(دوشنبه)به نقل از منابع آگاه خبر داد که عربستان جبران کاهش احتمالی سهم ایران از بازار جهانی نفت را موکول به بررسی تاثیر آن بر بازار کرد.

رویترز به نقل از یکی از منابع نزدیک به حکومت عربستان نوشت که ریاض آماده است تا کمبود بازار را در صورت لغو معافیت های تحریمی مشتریان نفت ایران از سوی آمریکا، جبران کند، ولی پیش از آن تاثیر این اقدام بر بازار نفت را سبک سنگین خواهد کرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


به نوشته رویترز، انتظار می رود که واشنگتن معافیت های تحریمی خریداران نفت ایران را امروز پایان داده و هر ونه خرید نفت از تهران را با خطر تحریم مواجه سازد. این خبر موجب شد تا بهای نفت خام در معاملات امروز بازارهای جهانی 3 درصد افزایش یافته و به بیش از 74 دلار برسد که بیشترین افزایش بهای نفت خام در سال 2019 می باشد.
منبع آگاه خبرگزاری انگلیسی رویترز افزود که هر اقدام عربستان منوط به قطعیت لغو معافیت ها و تاثیر آن بر بازار نفت خواهد بود.
به گزارش ایرنا، روزنامه واشنگتن پست ساعاتی پیش به نقل از دو مقام وزارت خارجه آمریکا گزارش داد که مایک پمپئو وزیر خارجه این کشور امروز اعلام می کند که معافیت های تحریمی واردکنندگان نفت خام و سبک ایران از دوم مه (12 اردیبهشت) دیگر تمدید نخواهد شد. گفته می شود پمپئو قرار است این مطلب را بنا برتعهدی که از دیگر تامین کنندگان نفت خام مانند عربستان و امارات گرفته، اعلام کند. ترامپ پنجشنبه گذشته با محمد بن زاید آل نهیان ولیعهد امارات دراین خصوص گفتگو کرده است.
دونالد ترامپ اردیبهشت سال گذشته به طور یکجانبه از برجام خارج شد و پس از آن طی دو مرحله تحریم هایی را که طبق این توافق برداشته شده بود، بازگرداند. واشنگتن مدعی شده بود که قصد دارد صادرات نفت ایران را به صفر برساند اما در نهایت در ماه نوامبر هشت کشور چین، هند،ژاپن، کره جنوبی، تایوان، ترکیه، ایتالیا ویونان را به مدت 6 ماه ازتحریم های نفتی علیه ایران معاف کرد. این معافیت ها ماه مه (اردیبهشت) به پایان می رسد.
از سوی دیگر آژانس بین‌المللی انرژی به تازگی اعلام کرد که به دلیل کاهش شدید تولید نفت عربستان و ونزوئلا، عرضه نفت در بازار جهانی نفت محدود شده است اما همچنان نشانه‌های ناهمخوانی درباره دورنمای تقاضای نفت و سطح ذخیره‌سازی مشاهده می‌شود.
این آژانس درگزارش ماهانه خود برآورد رشد تقاضای نفت درسال 2018 میلادی را در سطح یک میلیون و 300هزار بشکه در روز وبرآورد رشد تقاضای نفت در سال 2019 میلادی را در سطح یک میلیون و 400 هزار بشکه در روز اعلام کرده و درباره احتمال کاهش این رشد هشدار داد.
آژانس بین‌المللی انرژی همچنین باهشدار درباره پیامدهای منفی اقتصادی ناشی از رشدقیمت نفت فراتر از سطح 70 دلار، اعلام کرد:با وجود رشد تقاضای نفت در چین، هند و آمریکا، تقاضای نفت در کشورهای توسعه یافته عضو سازمان توسعه و همکاری‌های اقتصادی در سه ماه پایانی سال 2018 میلادی کاهش یافته است.
اروپام**3092**1590

منبع: ایرنا

کلیدواژه: سياسي عربستان سعودي تحريم بازار نفت

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۵۱۳۹۹۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

پیام تبریک سران عربستان، هند و قزاقستان به رئیس جمهور ایران

به گزارش گروه سیاست خبرگزاری علم و فناوری آنا، پادشاه و ولیعهد عربستان سعودی، نخست وزیر هند و رئیس جمهور قزاقستان در پیام‌هایی جداگانه از طرف خود و مردم کشورهایشان عید سعید فطر را به دکتر سید ابراهیم رئیسی، دولت و ملت ایران تبریک گفتند و از خداوند متعال برای همه مسلمانان آرزوی بهره‌مندی از برکات این عید بزرگ را مسئلت کردند.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • جام ملت‌های فوتسال آسیا| صعود تایلند و جبران مافات عربستان
  • چرا سعودی‌ها بازیگردان بازار نفت جهان هستند؟/ سه «بزرگترین» نفتیِ دنیا در عربستان
  • تقاضای بنزین دولتی برای تاکسی های اینترنتی
  • رمزگشایی از مولفه‌های کاهش قیمت دلار
  • رمز گشایی از مولفه‌های کاهش قیمت دلار
  • تولید جهانی نفت کاهش یافت
  • تلاش نمایندگان مجلس آمریکا برای لغو معافیت 10 میلیارد دلاری ایران
  • (ویدئو) لغو معافیت ۱۰ میلیارد دلاری ایران؟!
  • پیام تبریک سران عربستان، هند و قزاقستان به رئیس جمهور ایران
  • بورس در پی جبران سریع