Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «جهان نيوز»
2024-04-25@02:06:17 GMT

جایگاه فیلم کوتاه در جشنواره جهانی فیلم فجر

تاریخ انتشار: ۲ اردیبهشت ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۳۵۱۴۱۸۷

جایگاه فیلم کوتاه در جشنواره جهانی فیلم فجر

به گزارش جهان نيوز، فیلم کوتاه به عنوان یک گروه از آثار سینمایی شاید در ابتدا پتانسیل تبدیل شدن به یک گروه پرمخاطب را داشته باشد. اما هنوز این اتفاق نیفتاده و این موضوع هم مختص به سینمای ایران یا آسیا نیست و در جهان به عنوان یک گروه پرمخاطب شناسایی نشده‌است.

اما باید به آینده فیلم کوتاه امیدوارتر بود چراکه سبک زندگی بشر سرعت یافته و سواد تکاملی وقت کمتری برای روزمرگی‌ها باقی گذاشته.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

مخاطب امروز زمان کمتری را برای دریافت محتوا طلب می‌کند و فیلم کوتاه این امکان را برای او فراهم می‌سازد.   جشنواره‌های مطرح فیلم می‌تواند به ذائقه‌سازی در این راستا کمک کند و با تمرکز بر این گروه سینمایی فیلم کوتاه را به عنوان یک گروه سینمایی که توان اکران عمومی را هم داراست به سینما معرفی کند. جشنواره جهانی فجر 12 سانس از زمان اکرانها را به باکس فیلم کوتاه اختصاص داده‌است که به نسبت جشنواره ملی زمان زیادی است. اما باید دید خود فیلمسازان نسبت به این اتفاق چه واکنشی دارند.
 

محمد کارت: تعاملات بین‌المللی جشنواره جهانی فیلم فجر باید در طول سال ادامه داشته باشد
محمد کارت که سال گذشته در جشنواره جهانی فیلم فجر جایزه بهترین کارگردانی را برای فیلم «بچه خور» در بخش «جوایز آسیایی» از آن خود کرد درباره حضور آثار کوتاه در جشنواره جهانی فیلم فجر به خبرنگار تسنیم گفت: به طور کلی تمرکز جشنواره جهانی بیشتر روی فیلم های بلند است تا فیلم کوتاه و در دوره های قبل مخاطبانی که برای تماشای فیلم به جشنواره می آمدند بیشتر تمایل به دیدن فیلم های بلند داشتند. 

وی افزود: نکته حائز اهمیت در جشنواره جهانی فیام فجر، نحوه انتخاب آثار است که مشاوران مختلف فیلم‌ها را می بینند، انتخاب و به دبیر جشنواره معرفی می کنند تا دبیر آثار مناسب برای حضور در جشنواره را برگزیند. 

کارگردان و تهیه کننده مستند «آوانتاژ» با اشاره به اینکه جشنواره جهانی فیلم فجر تلاش می کند تا در جهت استاندارد برگزار کردن یک جشنواره بین المللی قدم بردارد، عنوان کرد: در آینده می توانیم شاهد آن باشیم که این جشنواره  در حوزه بین الملل سینمای ایران به فستیوالی با اهمیت تبدیل شده است. البته جشنواره جهانی فیلم فجر مشکلاتی هم دارد که قابل بحث است و می توان آنها را برطرف کرد.

کارت اظهار کرد: بعضی مواقع برخی جشنواره ها حتی اگر قدمت بالایی داشته باشند، از نظر نوع برگزاری و همچنین چیدمان و انتخاب فیلم ها نمی‌توانند جریان ساز باشند و صرفا برگزار می شوند، اما جشنواره جهانی فیلم فجر طی این چند سال از نظر سطح برگزاری امیدوارکننده بوده و می تواند در آینده به یک فستیوال مهم در منطقه و آسیا تبدیل شود.

وی جشنواره جهانی فیلم فجر را معبر مناسبی برای ارائه فیلم های ایرانی در جامعه بین الملل دانست و گفت: برای دستیابی به این هدف باید مهمان هایی که به جشنواره دعوت می شوند ملزم شوند که فیلم های منتخب مهم در حیطه فیلم های بلند، مستند و کوتاه را به بازارهای جهانی پیشنهاد دهند یا مارکتینگ جشنواره با پخش کننده‌ها ارتباط بیشتری بگیرد.

تمرکز جشنواره به مهمانداری چند روزه محدود نشود
کارگردان فیلم کوتاه «بچه خور» تاکید کرد: تعاملات بین المللی جشنواره جهانی فیلم فجر نباید محدود به برگزاری در یک مدت مشخص و مهمانداری از فیلمسازان خارجی شود، بلکه باید محلی برای ایجاد فرآیندهای بین المللی سینمایی در طول سال باشد. باید تعاملی صورت گیرد و شرایطی فراهم شود که افراد و آثار منتخب جشنواره جهانی فیلم فجر در طول سال هم در حوزه بین الملل دیده شوند. در این شرایط دیگر هزینه هایی که صرف برگزاری این جشنواره و حضور مهمانان خارجی می شود فقط برای حضور چند روزه در جشنواره نیست و جشنواره جهانی این هزینه ها را متقبل می‌شود تا سینمای ایران در طول سال در جامعه بین الملل در جریان باشد.   کارت در پایان ضمن خرسندی از حضور در دوره گذشته جشنواره جهانی فیلم فجر اظهار کرد: حضور در این جشنواره تجربه جذابی برای من بود و  خوشبختانه  اتفاقات خوبی هم برای فیلم کوتاه «بچه خور» افتاد و برایم خوشحال کننده بود که اولین اکران این فیلم در جشنواره جهانی فیلم فجر اتفاق افتاد و اولین جایزه اش را هم از این جشنواره دریافت کرد.
  البته در کنار موارد مطرح شده جوایزی هم که فیلمهای کوتاه از جشنواره‌ها دریافت می‌کنند می‌تواند بر جایگاه فیلم و روند فیلمسازی آنها موثر باشد. هرچقدر که جشنواره عرضه کننده فیلم کوتاه موثرتر باشد جایزه‌ای که به فیلم کوتاه می‌دهند آینده آن فیلم را بیشتر تحت تأثیر قرار می‌دهد.

درواقع حضور فیلمهای کوتاه در بخش جوایز اصلی یک جشنواره می‌تواند فیلمسازان فیلم کوتاه را بر تداوم کار خود مصمم‌تر کند. اما نباید این نگاه حاصر شود که بعد از موفقیت یک فیلمساز کوتاه مرحله بعد برای پیشرفت او ساخت فیلم بلند است و باید به فیلم کوتاه به مثابه یک گونه مستقل از سینما نگاه کرد.  
آرین وزیردفتری: جایزه جشنواره جهانی راه را برای فیلمسازان هموارتر می کند
آرین وزیردفتری که با فیلم کوتاه «هنوز نه» در دوره سی و پنجم جشنواره جهانی فیلم فجر برگزیده شده است درباره تاثیر جوایز جشنواره جهانی فیلم فجر در کارنامه کاری فیلمسازان گفت: در آن سالی که فیلم بنده با نام «هنوز نه» توانست جایزه بهترین فیلم کوتاه را از جشنواره جهانی فیلم فجر کسب کند توفیقاتی در سایر جشنواره‌های داخلی دیگر هم داشت، اما مهم‌ترین جایزه‌ داخلی آن متعلق به جشنواره جهانی فیلم فجر بود.

به گفته وی، این جشنواره به مرور توانسته خودش را به فیلمسازان و منتقدان داخلی و خارجی اثبات کند.

کارگردان فیلم کوتاه «مثل بچه آدم» افزود : به نظرم اهمیت این جایزه به گونه‌ای است که مسیر ساخت آثار بعدی برگزیدگان جشنواره جهانی فیلم فجر هموارتر می‌شود زیرا تهیه‌کنندگان و سرمایه‌گذاران  به اعتبار این جشنواره راحت‌تر به فیلمسازان برگزیده اعتماد می‌کنند.

وزیردفتری در آخرین بخش صحبت‌هایش بیان کرد: بخش کوتاه جشنواره جهانی فیلم فجر به همراه جشنواره فیلم کوتاه تهران دو فستیوالی هستند که در حوزه فیلم کوتاه حتی در میان سینماگران خارجی هم شناخته شده هستند و به نظرم این جشنواره تا این مرحله به خوبی پیش آمده ولی وقت آن رسیده که جشنواره جهانی فیلم فجر مانند سایر جشنواره‌های مطرح جهان صاحب نگاه مخصوص به خود شود؛ منظورم از نگاه، همان سلیقه هنری مخصوص یک جشنواره است.

در نهایت می‌توان گفت بخش زیادی از معرفی سینمای ایران مدیون فیلمسازان کوتاهی است که در برهوت بی محتوایی و فقدان ایده در سینما بلند هنوز حرفهای زیادی برای گفتن در عرصه‌های بین‌المللی دارند و در سراسر جشنواره‌های جهانی شاهد موفقیت‌های این گروه سینمایی هستیم.

منبع:تسنیم

منبع: جهان نيوز

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.jahannews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «جهان نيوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۵۱۴۱۸۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

الفتی: ژیمناستیک ورزش لحظه‌هاست/ جایگاه اول کسب سهمیه المپیک را داشتم

به گزارش خبرگزاری علم و فناوری آنا، مهدی الفتی در خصوص عملکردش در جام جهانی قطر اظهار کرد: هدف من این بود که بهترین عملکرد را در قطر داشته باشم اما متاسفانه اینگونه نشد.

وی افزود: برخی عنوان کردند که من رنکینگ ۸۶ را دارم، اما طبق اعلام فدراسیون جهانی ژیمناستیک و حتی کمیته بین‌المللی المپیک من در جایگاه اول جدول کسب سهمیه المپیک قرار داشتم و فکر می‌کنم با توجه به نتیجه جام جهانی قطر در جایگاه سوم رنکینگ قرار بگیرم.

ملی‌پوش ژیمناستیک ایران تصریح کرد: من اردوها و تمرینات خوبی برای رقابت‌های کسب سهمیه داشتم و امیدوار بودم در قطر روی سکو بروم اما ژیمناستیک ورزش لحظه‌ها است و من هم نمی‌خواستم اینگونه شود. فدراسیون ژیمناستیک و سرمربی تیم ملی همه گونه حمایت از من داشتند و واقعا عملکردشان عالی بود. ان‌شاءالله بتوانم در مسابقات پیش رو جبران کنم.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • جایزه جشنواره ایتالیایی برای «در سایه سرو»
  • «در سایه سرو» جایزه جشنواره فیلم ایتالیا را از آن خود کرد
  • ایران به جایگاه خود در کدکس کشاورزی باز می گردد
  • «لان» به هشتمین فستیوال فیلم‌های وحشت پان می رود
  • گرامیداشت صدسالگی کافکا در کارلووی واری/ تجلیل از ۲ چهره سینمایی
  • نخستین دوره جایزه داستان و بازآفرینی فراخوان داد
  • صعود جهانی نوشاد عالمیان بعد از شکست در جام جهانی تنیس روی میز
  • فرصت کوتاه برای قبول پیشنهاد پرسپولیس و آمدن به ایران | هیچ وقت منتظر این پیشنهاد نبودم
  • الفتی: حمایت فدراسیون و سرمربی تیم ملی از من عالی بود
  • الفتی: ژیمناستیک ورزش لحظه‌هاست/ جایگاه اول کسب سهمیه المپیک را داشتم