Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-04-25@22:38:25 GMT

بررسی جزئیات سیل کشور در کمیسیون عمران

تاریخ انتشار: ۲ اردیبهشت ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۳۵۱۴۲۶۳

بررسی جزئیات سیل کشور در کمیسیون عمران

نایب رئیس کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی با اشاره به این که کمیسیون عمران در حال بررسی دلایل و جزئیات سیلاب در مناطق مختلف کشور است بیان کرد: کمیسیون اکنون با بازدید میدانی از مناطق سیل زده در حال بررسی جزئیات و دلایل سیل اخیر است.

سید ابوالفضل موسوی در گفت و گو با ایسنا با اشاره به بازدید اعضای کمیسیون عمران مجلس از مناطق سیل زده بیان کرد: در خصوص سیل پل دختر می‌توان گفت که علت سیل تنها متکی به بارش است اما در خوزستان موضوع متفاوت است؛ چرا که حجم بارندگی چند استان از خوزستان عبور کرده و پشت سد کرخه و دز تجمع پیدا می‌کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی در ادامه اظهار کرد: بر اساس پایداری سدهای کرخه و دز که در شمال خوزستان واقع شده است باید آب از سدها رها شود. آب سد دز از طریق رودخانه‌ی کارون به سمت دریا می‌رود. و آب سد کرخه وارد هورالعظیم می‌شود.

نایب رئیس کمیسیون عمران در ادامه تصریح کرد: اگر آب این دو رودخانه با یکدیگر مخلوط شود سیلاب عظیمی ایجاد خواهد شد. در حقیقت در سیل اخیر ما با جنگ مهندسی رو به رو بودیم؛ از یک سو در هورالعظیم ما شهرهای بستان، سوسنگرد و حمیدیه را داشتیم و از سوی دیگر تأسیسات نفتی نیز در آنجا قرار داشت. یکی از ایراداتی که به دولت وارد است این است که چرا تحلیلی در خصوص میزان آب حاصل از بارش‌ها نداشته است.

موسوی در ادامه تاکید کرد: به دلیل نبود اطلاعات دقیق وزارت نفت در تخلیه‌ی هورالعظیم مقداری تأخیر داشت. از سوی دیگر رودخانه‌ی کارون که آب سد دز را به دریا انتقال می‌دهد در بعضی از نقاط به دلیل آماده نبودن سیل بندها شاهد شکست آنها بودیم. در خصوص حجم بارندگی باید برآورد کارشناسی از قبل می‌داشتیم تا به طور بهینه مدیریت انجام شود.

وی در ادامه اظهار کرد: از سوی دیگر پایداری سدها به نقاط مرزی خود رسیده بود که در این چند سال شاهد چنین اتفاقی نبودیم. بنابراین سدها نیز خود به یک بحران تبدیل شدند.  میزان آب ورودی به سدها و میزان آب خروجی از آنها خود به مدیریت نیاز داشت.

موسوی در ادامه خاطر نشان کرد: یک اتفاق عجیبی که رخ داد این بود که در بعضی از نقاط آب رودخانه کرخه و دز با یکدیگر مخلوط شدند که بلافاصله جلوی آن گرفته شد و اگر این دو رود با هم مخلوط می‌شدند سیل عظیمی به راه می‌افتاد. از سوی دیگر وضعیت دریا و جزر و مد آن از دیگر مشکلات موجود بود که بعضاً مدت زمان مد بالا بود و ورود آب به دریا با مشکل روبرو شد. در حقیقت ما با جنگ مهندسی زمین، آب و علم روبرو بودیم.

وی در ادامه با اشاره به اقدامات کمیسیون عمران در خصوص سیلاب‌ها بیان کرد: کمیسیون به صورت ریز در حال بررسی جزئیات است و تاکنون نیز نیروهای امدادی توانستند جلوی سیلاب‌های عظیم را بگیرند. در خوزستان علاوهب ر خسارات مالی آنچه که حائز اهمیت و توجه ویژه است جمعیت بالایی است که در آن مستقر هستند. کمیسیون در حال بررسی است که چرا دولت برآورد دقیقی نسبت به میزان بارش‌ها نداشته است؟ چرا رودخانه کارون لایروبی نشده است؟. چرا در مسیر بعضی از رودخانه‌ها موانعی ایجاد شده بود؟ چرا به وضعیت سیل بندها رسیدگی نشده بود؟

وی در پایان گفت: کمیسیون عمران نیز فردا به صورت رسمی از مناطق سیل زده استان گلستان بازدید خواهد کرد.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: سیل كميسيون عمران

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۵۱۴۲۶۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بررسی کمبود و گرانی دارو در مجلس/اسامی متاخران جلسه

بررسی گزارش کمیسیون بهداشت و درمان درباره دلیل کمبود و گرانی دارو و تجهیزات مصرفی پزشکی ناشی از استنکاف از اجرای قانون بودجه ۱۴۰۱ و ۱۴۰۲ در دستورکار نمایندگان در جلسه علنی امروز قرار دارد. - اخبار سیاسی -

به گزارش خبرنگار پارلمانی خبرگزاری تسنیم، چهارصد و دهمین جلسه علنی امروز(سه‌شنبه چهارم اردیبهشت ماه) مجلس شورای اسلامی دقایقی پیش به ریاست محمدباقر قالیباف و با حضور اکثریت نمایندگان آغاز شد که مجتبی یوسفی عضو هیئت رئیسه مجلس دستورکار نمایندگان در این جلسه را به شرح ذیل قرائت کرد:

-گزارش کمیسیون کشاورزی درباره تحقیق و تفحص از وزارت جهاد کشاورزی در خصوص عملکرد سازمان حفظ نباتات در ممانعت از تولید سموم کشاورزی داخلی و واردات نمونه خارجی آن در اجرای ماده 212 آئین نامه داخلی مجلس

-گزارش کمیسیون بهداشت و درمان درباره دلیل کمبود و گرانی دارو و تجهیزات مصرفی پزشکی ناشی از استنکاف از اجرای جز (1) بند (س) تبصره 1 قانون بودجه 1401 و ردیف 16 جدول مصارف تبصره 14 قانون بودجه 1402

-گزارش کمیسیون اقتصادی درباره طرح مالیات بر سوداگری و سفته بازی (اعاده شده از شورای نگهبان)

-گزارش کمیسیون عمران درباره طرح کنترل و ساماندهی اجاره بهای املاک مسکونی (اعاده شده از شورای نگهبان)

-گزارش کمیسیون اجتماعی درباره لایحه یک فوریتی پیشگیری از آسیب دیدگی زنان و ارتقای امنیت آنان در برابر سوءرفتار

-گزارش کمیسیون انرژی درباره لایحه ارجاع اختلاف شرکت مهندسی و توسعه گاز ایران با شرکت بازرگانی دولتی هند (اس. تی. سی) به داوری

-گزارش کمیسیون شوراها و امور داخلی کشور درباره طرح اصلاح جدول حوزه‌های انتخابیه مجلس و تعداد نمایندگان آن‌ها

-گزارش کمیسیون اجتماعی درباره طرح یک فوریتی استفساریه ماده 48 قانون تنظیم بخشی از مقررات مالی دولت (1)

-گزارش کمیسیون کشاورزی، آب، منابع طبیعی و محیط زیست درباره طرح استفساریه جز 1 بند الف ماده 2 قانون مالیات بر ارزش افزوده مصوب 1400

در ادامه محسن دهنوی دیگر عضو هیئت رئیسه اسامی غایبان و متاخران این جلسه را قرائت کرد:

1-محمدرضا پورابراهیمی

2- علی بابایی کارنامی

3-جلیل رحیمی جهان آبادی

4-علی رضایی

5-علی علیزاده

6-اردشیر مطهری

7-مصطفی نخعی

8-جواد نیک‌بین

انتهای‌پیام/

دیگر خبرها

  • بررسی جداول لایحه بودجه ۱۴۰۳ در مجلس
  • تصویبِ تشکیل کمیته تخصصی خلاقیت و نوآوری شهری در کلانشهرها
  • بررسی ۱۵ پرونده در کمیسیون ماده ۵ آذربایجان غربی
  • بررسی و تعیین تکلیف ۱۵ پرونده در کمیسیون ماده ۵ استان آذربایجان‌غربی
  • اتمام بررسی جداول لایحه بودجه ۱۴۰۳ در کمیسیون تلفیق
  • بررسی موضوع تسهیل صادرات محصولات کشاورزی به عراق
  • مشکلات بانوان را باید با راهکار‌های استانی و بومی مرتفع کرد
  • بررسی دلیل کمبود و گرانی دارو در دستور کار نمایندگان قرار گرفت
  • بررسی طرح کنترل اجاره بهای املاک مسکونی
  • بررسی کمبود و گرانی دارو در مجلس/اسامی متاخران جلسه