Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «عصر ایران»
2024-04-16@09:05:35 GMT

هشدار به باغداران: سرمازدگی در راه است

تاریخ انتشار: ۲ اردیبهشت ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۳۵۱۴۸۵۰

هشدار به باغداران: سرمازدگی در راه است

مدیر امور باغبانی سازمان جهادکشاورزی استان زنجان گفت: باغ‌داران باید مراقب احتمال سرمازدگی باغات باشند.

بهنام اوجاقلو در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار کرد: با توجه به پیش‌بینی افت دما در روزهای آتی، امکان سرمازدگی گل و شکوفه درختان وجود دارد و ممکن است که کشاورزان در صورت بی‌توجهی متحمل خسارت شوند.

این مسئول ادامه داد: از طریق اداره ترویج شهرستان‌ها به باغ‌داران پیامک ارسال شده است تا برای ایجاد آتش و استفاده از بخاری‌های باغی و دمنده‌های حرارتی آمادگی داشته باشند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی افزود: هر سال از اواخر زمستان تا اواخر بهار شاهد سرمای دیررس بهاره و متعاقب آن، سرمازدگی باغات هستیم. از این‌رو باغ‌داران باید به توصیه‌های هواشناسی توجه کرده و بر اساس آن، تمهیدات لازم را بچینند؛ چراکه گاهی با یک درجه افزایش دمای باغ تا حد زیادی جلوی سرمازدگی گرفته می‌شود.

اوجاقلو با اشاره به این‌که ماشین‌های مولد باد از دیگر وسایلی است که جلوی سرمازدگی را می‌گیرد، تصریح کرد: این ماشین، هوای سرد را از داخل باغ خارج می‌کند و هوای گرم سطوح بالای باغ را با هوای سرد سطوح نزدیک به خاک مخلوط می‌کند.

مدیر امور باغبانی سازمان جهادکشاورزی استان زنجان یادآور شد: غرقاب کردن باغات نیز از دیگر موارد مقابله با سرمازدگی است؛ در واقع وقتی آب از لایه‌های پایین خاک که دما بالاتر است استخراج شده و روی زمین پخش می‌شود، حین سرد شدن، دمای نهان خود را آزاد می‌کند و همین موجب می‌شود که دمای باغ 2 تا 3 درجه افزایش یابد.

وی خاطرنشان کرد: در برخی باغات می‌توان برای مقابله با سرمازدگی از آبیاری بارانی و پاشیدن آب روی شاخ و برگ درختان بهره گرفت؛ چراکه وقتی شکوفه‌ها یخ می‌زنند، دمای زیر یخ به کمتر از صفر درجه نمی‌رسد و همین باعث می‌شود که شکوفه‌ها از سرماهای زیر صفر محافظت شوند. آتش زدن کاه و کلش و شاخه‌های جمع‌آوری شده در طول هرس نیز تا حدی جلوی سرمازدگی را می‌گیرد.

 

منبع: عصر ایران

کلیدواژه: باغداران سرمازدگی برف

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.asriran.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «عصر ایران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۵۱۴۸۵۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

هشدار بارش‌های رگباری و کاهش دما در یزد

ایسنا/یزد هواشناسی استان یزد ضمن صدور اطلاعیه سطح نارنجی، نسبت به تشدید فعالیت سامانه بارشی در اغلب مناطق استان طی روزهای آتی هشدار داد.

بنا بر این اطلاعیه، طی روزهای سه‌شنبه و چهارشنبه ۲۸ و ۲۹ فروردین‌ ماه شاهد وزش باد به نسبت شدید و گاهی تندباد با گرد و خاک موقت، رگبار باران بعضاً با رعد و برق و تگرگ و در ارتفاعات با احتمال بارش برف و کاهش نسبی دما در اغلب مناطق استان خواهیم بود.

هواشناسی وقوع این پدیده‌ها را برای شهرستانهای یزد، ابرکوه، اردکان، اشکذر، بافق، بهاباد، تفت، زارچ، مهریز، میبد و هرات پیش بینی کرده و در این باره نسبت به گرفتگی معابر عمومی، جاری شدن روان آب و طغیان رودخانه‌های فصلی، سیلابی شدن مسیل‌ها و رودخانه‌ها، لغزندگی جاده‌ها و کاهش دید و اختلال در ناوگان حمل‌ و نقل جاده‌ای و هوایی، صاعقه و خسارات به سازه‌های موقت و محصولات کشاورزی هشدار داده است.

در همین رابطه ضمن توصیه به فاصله گرفتن از رودخانه‌ها و مسیل‌ها و پرهیز از استقرار در مناطق مرتفع، اکیداً از اتراق در حاشیه و بستر رودخانه‌ها و مسیل‌ها نهی شده است. همچنین لایروبی کانال‌ها و آب روها، بازگشایی دهانه پل‌ها، پرهیز از فعالیت‌های کوهنوردی و خودداری از چرای دام و استحکام سازه‌های موقت نیز توصیه شده‌ است.

طی ۲۴ ساعته گذشته در برخی مناطق استان شاهد بارشهای پراکنده باران نیز بودیم به طوری که بیشترین آنها از ببروئیه به میزان یک میلیمتر، سبزدشت با ۰.۸ و باجگان با ۰.۵ میلیمتر گزارش شده است.

کمینه دمای استان طی این مدت نیز مربوط به بیداخوید با دمای صفر درجه بود ولی بیشینه دمای روز گذشته از عقدا، زارچ، اردکمان، بافق، اسفندآباد، اشکذر و احمدآباد با دمای ۲۳ درجه گزارش شد. برای شهر یزد نیز نوسان دمایی ۱۲ تا ۲۱ درجه ثبت شد.

«محمدرضا وظیفه شناس» معاون پژوهش و فناوری مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان با توجه به کاهش دمای شبانه در برخی مناطق استان و احتمال خسارت سرمازدگی به کشاورزان توصیه کرده است ضمن بررسی اطلاعات اعلامی از سوی هواشناسی و مدیرذیت ترویج، نسبت به گرمایش باغات در زمان مناسب اقدام کنند.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • کشاورزان تفتی بقایای هرس شده درختان خود را جمع آوری کنند
  • رعد و برق و رگبار باران در ۱۱ استان/ هواشناسی هشدار داد
  • خسارت بارش تگرگ و سرمازدگی به باغات خلیل آباد
  • خسارت ۵۸۰ میلیارد ریالی بارش تگرگ و سرمازدگی به باغات خلیل‌آباد
  • ضرورت اعمال سیاست‌های تشویقی برای حفظ باغات شیراز
  • هشدار بارش‌های رگباری و کاهش دما در یزد
  • ‌سیاست تشویقی برای حفظ باغات شیراز در دستور کار قرار گیرد
  • باغات استان بوشهر با توزیع نهال یارانه‌ای رونق می گیرد
  • هوشناسی هشدار داد؛ سرمازدگی در کمین باغات استان سمنان
  • هشدار سطح زرد هواشناسی کشاورزی در استان کرمان/ احتمال سرمازدگی محصولات