Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-18@17:08:27 GMT

مردم زمین را فراموش نکنند

تاریخ انتشار: ۲ اردیبهشت ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۳۵۱۵۰۳۱

مردم زمین را فراموش نکنند

بیرجند - ایرنا - اداره کل حفاظت محیط زیست خراسان جنوبی در اطلاعیه ای به مناسبت دوم اردیبهشت (22 آوریل) روز جهانی زمین پاک تصریح کرد: مردم زمین را فراموش نکنند.

به گزارش روز دوشنبه ایرنا در این اطلاعیه آمده است: خداوند کسی است که زمین را برای شما جایگاه امن و آرامش قرار داد و آسمان را همچون سقفی و شما را صورتگری کرد، و صورتتان را نیکو آفرید (غافر آیه 64).

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


این اطلاعیه می افزاید: روز جهانی زمین پاک هر سال در 22 آوریل مصادف با دوم اردیبهشت در تمام دنیا برگزار و به همه مردم روی زمین یادآوری می شود که نباید سیاره خود 'زمین' را فراموش کنند و باید به فکر حفظ آن باشند. این روز به منظور ایجاد آگاهی جهانی و نیز سپاسگزاری از مواهب زمین و منابع و ذخایر طبیعی آن است که از سوی سازمان ملل متحد نیز هر سال طبق مراسم ویژه ای در سراسر جهان برگزار می شود.
اطلاعیه اداره کل حفاظت محیط زیست اضافه کرد: سال 1969، جان مک مونل فرزند یک مبلغ دینی مستقل و علاقمند به عرصه دین، علم و صلح، ایده برگزاری یک روز جهانی به نام روز زمین پاک را در همایش یونسکو درباره محیط زیست مطرح کرد و در همان سال پرچـم زمیـن پـاک را طراحـی کـرد. یوتانـت دبیـرکـل سازمان ملل (1962- 1971) از ایده مک کونل استقبال کرد و این روز به یک روز جهانی در تقویم های سراسر دنیا تبدیل شد.
این اطلاعیه می افزاید: مسالـه آلودگـی زمیـن یکـی از مسایل عمده محیط زیست و دغدغه عمده ای برای دست اندرکاران محیط زیست در سراسر جهان است. مساله میزان تولید زباله در سراسر جهان و یافتن محل دفن صحیح و بهداشتی آن از مسایل مهم به خصوص در کشورهای کوچک و در حال توسعه است. زمین، یکی از شگفتی های آفرینش است با آغاز عصر ماشین و پیشرفت های صنعتی و علمی و رشد روزافزون علم گرایی، راه تسلط انسان بر آرزوی دیرینه اش، یعنی تسلط بر طبیعت تا اندازه زیادی هموار شد.
مدیرکل حفاظت محیط زیست خراسان جنوبی هم با اشاره به شعار امسال روز جهانی زمین پاک که با عنوان «حفاظت از گونه های زیستی، نه به زباله و پلاستیک» نامگذاری شده است گفت: در قانون اساسی (اصل 50) نیز حفظ محیط زیست و منابع طبیعی، وظیفه همگانی شمرده شده و آن دسته از فعالیت های اقتصادی آلوده کننده و مخرب جبران ناپذیر محیط زیست، ممنوع اعلام شده است.
حسن اکبری افزود: تقریبا چند دهه است که زنگ های خطر برای زمین به صدا درآمده است. روزی نیست که خبرها و گزارش هایی از سراسر جهان مخابره نشود و بیانگر نگرانی عمیق کارشناسان از تخریب محیط زیست و به خطر افتادن زندگی بر روی کره زمین نباشد.
مدیرکل حفاظت محیط زیست خراسان جنوبی بیان کرد: روز زمین پاک، یکی از این زنگ های خطر است که در همه جای دنیا شنیده می شود و روز زمین پاک مناسبت سالانه‌ای است که با هدف افزایش آگاهی و تجلیل از محیط زیست کره زمین نامگذاری شده است.
وی تصریح کرد: متخصصان محیط زیست امیدوارند برگزاری چنین روزی سبب اتحاد هرچه بیشتر برای حفاظت از کره زمین باشد. در گذر سال ها بشر به این کره خاکی آسیب های جبران ناپذیری وارد کرده است و برای بسیاری این روز شاید بتواند سرآغاز تغییر نگرش نسبت به مسائل زیست محیطی باشد.

** مشکلات زمین در ایران
فرسایش خاک: چالش هایی همچون شسته شدن سالیانه حداقل 2 میلیارد تن خاک، افت شدید سطح آب های زیرزمینی و خشک شدن تالاب ها گریبانگیر آب و خاک سرزمین مان ایران شده است.
- افت آب های زیرزمینی و آلودگی آب ها: کاهش سطح آب های زیرزمینی منجر به نشست زمین که آخرین مرحله از بیابانزایی است می شود که این پدیده دیگر قابل برگشت نیست و به اشکال فرونشست در سطح وسیع تر و فروچاله در سطوحی با گستردگی کمتر نمود می یابد.
- خشک شدن تالاب ها: افزایش کانون های بحرانی فرسایش بادی و چشمه های تولید ریزگرد به دلیل خشک شدن تالاب ها و دریاچه ها از دیگر تهدیدات زمین در ایران است.
- پسماندهای صنعتی و کشاورزی: مصرف بی رویه و بالتبع تولید زباله یکی دیگر از عوامل تهدیدکننده زمین به شمار می رود که با توسعه شهرنشینی، منابع زیادی، روزانه به عنوان زباله در طبیعت رها می شود.
در ایران، با وجود هزینه ای که صرف این موضوع می شود، اما عدم توجه کافی ارگان های ذیربط به مسئله مدیریت پسماندها، عدم توجه کافی به توسعه صنایع بازیافت، کمبود اعتبارات و نبودِ مشارکت مردمی، مهم ترین موانع در مدیریت پسماندها است.
- عدم تعادل بین توسعه و ظرفیت طبیعت جدی ترین چالش زمین: بزرگترین مشکل زمین در کشور ما عدم تعادل بین توسعه و ظرفیت های طبیعت است.
زمین تنها عرصه موجود برای فعالیت های حیاتی توسعه ای تفرجی و حتی زیاده خواهی های بشر است، بنابراین بدیهی است که از جهات مختلف تحت فشار و تهدید قرار دارد.
کارشناسان مهمترین راهکارهای حمایت از زمین در شرایط فعلی حفاظت از منابع خاک، آب، مدیریت پسماندها و از همه مهمتر اعمال قوانین و مقررات موجود در خصوص حفظ زمین می دانند و رویکرد سازمان محیط زیست در این رهگذر را افزایش ضریب نفوذ حفاظت در عرصه های طبیعی و مشخصا زمین معرفی می کنند.

**شرایط استان از نظر زمین پاک:
به طور کلی وضعیت در خراسان جنوبی تقریبا مناسب بوده و لیکن با توجه به شرایط اقلیمی و فقر نسبی پوشش گیاهی و در برخی نقاط استان و همچنین در حال توسعه بودن استان، حساسیت ویژه ای در برقراری رابطه مناسب بین پایداری توسعه و حفظ مولفه های آب و خاک نیاز است و امید است با توکل بر خدا، برنامه ریزی دقیق تر در حوزه محیط زیست استان، همت و تلاش مسئولان ذیربط و همیاری مردم به جایگاه مورد نظر دست خواهیم یافت.

** سیاست های مردم و دولت در داشتن زمین پاک:
- برقراری تعادل و توازن بین توسعه و ظرفیت های طبیعی کشور
- جلوگیری از مصرف بی رویه منابع
- جلوگیری از فعالیت های اقتصادی آلوده کننده و مخرب جبران ناپذیر محیط زیست
- جلوگیری از بین رفتن جنگل ها و مراتع و پوشش گیاهی، تغییر کاربری اراضی طبیعی به زمین های با کاربری های غیر
- اجرای برنامه های کنترل و پیشگیری از فرسایش خاک ها و آلودگی منابع آب و خاک
- همکاری و همیاری مردم با دولت و مسئولان در حفظ محیط زیست
اداره کل حفاظت محیط زیست خراسان جنوبی هر سال برنامه های متنوعی را به همین مناسبت در سطح استان اجرا می کند.
3215*3028

منبع: ایرنا

کلیدواژه: علمي آموزشي محيط زيست زمين پاك مردم

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۵۱۵۰۳۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

دستگیری ۷۰۳ شکارچی و صیاد متخلف در استان خوزستان

داود میرشکار مدیرکل حفاظت محیط زیست خوزستان گفت: ۷۰۳ متخلف شکار و صید سال ۱۴۰۲،  در استان خوزستان دستگیر و به مقامات قضایی معرفی شدند.

او می‌گوید: در حوزه یگان حفاظت محیط زیست استان در سال گذشته تعداد ۱۲۴ قبضه سلاح مجاز به همراه ۸ قبضه سلاح غیر مجاز از متخلفان شکار و صید کشف شد.

مدیرکل حفاظت محیط زیست خوزستان ادامه داد: در این مدت با ۵۷۵ مورد تخلف زیست محیطی در حوزه شکار و صید در استان برخورد قانونی صورت گرفته.

او گفت: در این مدت ۵۲۸ قطعه از ادوات شکار و صید از متخلفان کشف و ضبط شده است.

به گفته این مقام مسئول در این مدت ۱۳۹۴۲ ساعت محیط بانان این اداره کل توانسته اند طرح آموزشی یک ساعت با محیط بان در مدارس برای دانش آموزان اجرا کردند.

او ادامه داد: در سال گذشته ۴۸۲ قطعه پرنده و ۷ پستاندار که توسط متخلفین زنده گیری شده بود کشف و در زیستگاه اصلی خود رهاسازی شدند.

میرشکار به وسعت مناطق تحت مدیریت حفاظت محیط زیست استان اشاره کرد و گفت: به منظور جلوگیری از شکار و صید از همه مردم استان می‌خواهیم در صورت مشاهده تخلفات زیست محیطی مراتب را به ادارات حفاظت محیط زیست در سراسر استان یا سامانه ۱۵۴۰ اطلاع دهند.

باشگاه خبرنگاران جوان خوزستان اهواز

دیگر خبرها

  • شناسایی ۶۲ واحد آلاینده در مه ولات
  • بهره برداری از پاسگاه محیط بانی صیدوا در مهدیشهر
  • راه اندازی پویش حفاظت از محیط زیست
  • تخریب ساخت و ساز غیرمجاز در منطقه حفاظت شده فومن
  • کارگاه آموزشی مبانی محیط زیست درمدارس رشت
  • دستگیری ۷۰۳ شکارچی و صیاد متخلف در استان خوزستان
  • توسعه باید با دانش سنتی و بومی هر منطقه همراه شود
  • ۲۰ درصد پسماندهای خانگی پلاستیک‌ است
  • ریشه‌های غنی تاریخی در حفط محیط زیست مورد توجه قرار گیرد
  • سلامت مردم و محیط زیست در رأس دغدغه‌ها و نیاز جامعه