Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-25@13:37:39 GMT

وضعیت آبی 27 تالاب آذربایجان شرقی مطلوب است

تاریخ انتشار: ۲ اردیبهشت ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۳۵۱۵۱۱۵

وضعیت آبی 27 تالاب آذربایجان شرقی مطلوب است

تبریز-ایرنا- مسئول دبیرخانه تالاب های آذربایجان شرقی با اشاره به بارندگی های بسیار مناسب ماه های اخیر در استان، گفت: هم اکنون وضعیت آبی تمام 27 تالاب فصلی و غیرفصلی منطقه نسبت به 7 تا 8 سال گذشته بسیار مطلوب بوده و مخزن آبی آنها تکمیل شده است.

یدالله آذرهوا روز دوشنبه در گفت وگو با خبرنگار ایرنا، اظهار داشت: هشت سال قبل وضعیت تالاب های آذربایجان شرقی بسیار نگران کننده بود و حتی قوری گل تا مرز نابودی کامل پیش رفت، اما طی سه سال گذشته به دلیل بارندگی های مناسب، به تدریج وضعیت آبی تالاب ها به سمت تثبیت پیش رفت و امروز بسیار خرسندیم که وضعیت خوب این تالاب ها را اعلام می کنیم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


وی درباره آخرین وضعیت تالاب قوری گل، گفت: وسعت این تالاب هم اکنون به 140 هکتار رسیده است که نسبت به فروردین ماه سال گذشته 13 هکتار افزایش نشان می دهد.
آذرهوا حجم کنونی آب تالاب قوری گل را یک میلیون و 830 هزار متر مکعب اعلام کرد و با بیان اینکه این رقم در فروردین ماه پارسال یک میلیون و 160 هزار مترمکعب بود، افزود: افزایش 670 هزار مترمکعبی طی چند ماه اخیر در طول سال های اخیر بی سابقه بوده است.
وی میزان افزایش ارتفاع آب قوری گل در زمان حاضر نسبت به زمان مشابه سال گذشته را 50 سانتی متر اعلام کرد و گفت: در زمان حاضر عمق این تالاب در برخی نقاط به 4 متر نیز رسیده است.
به گزارش ایرنا، تالاب بین المللی قوری که در سال 1354 در کنوانسیون رامسر به ثبت رسیده است، از سال 1373 جزو مناطق شکار ممنوع می باشد که در فاصله 18 کیلومتری شمال غربی شهرستان بستان ‎آباد و 45 کیلومتری شرق تبریز در ارتفاع یکهزار و 890 متری از سطح دریا قرار دارد.
مسئول دبیرخانه تالاب های آذربایجان شرقی به وضعیت دومین تالاب مهم آذربایجان شرقی اشاره و اضافه کرد: بارندگی های اخیر قسمت های آبگیری تالاب قره قشلاغ را پر آب کرده است و هم اکنون نیز آب ورودی به این تالاب شرایط خوبی را تجربه می کند.
آذرهوا با بیان اینکه تالاب قره قشلاغ حالت دریچه ای ندارد و در مسیل دو رود مردق چای و جیغاتی ( زرینه رود) قرار دارد، اظهار داشت: بر همین اساس پس از آبگیری قسمت های مستعد، آب های اضافی به دریاچه ارومیه می ریزد.
به گزارش ایرنا، تالاب قره قشلاق به وسعت تقریبی 20 تا 30 هکتار و ارتفاع یکهزار و 270متری از سطح دریا، در ساحل جنوبی دریاچه ارومیه و در شهرستان بناب قرار دارد که به ‌دلیل زیبایی طبیعی و پوشش متنوع گیاهی و جانوری از آن با نام عروس تالاب‌های شمال‌ غرب کشور یاد می‌ شود.
در این تالاب بیش از 185 گونه جانوری از جمله میش مرغ، فلامینگو، درنا، اردک، غاز آقوت و کبک زندگی می کنند و یکی از مراکز اصلی زمستان گذرانی پرندگان مهاجر محسوب می شود.
آلمالی گول، قبادلو، زولبین گولی، خرمالو، قوشا گولی، یوسفلو، دیب سبز، یانیق گولی، بزوجق گولی، خورشید گولی، شور درق، تالاب مینق، یوسف لو و ماهی آباد از جمله تالاب های مهم فصلی و غیرفصلی آذربایجان شرقی است.
3038/3071

منبع: ایرنا

کلیدواژه: اجتماعي محيط زيست تالاب آذربايجان شرقي

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۵۱۵۱۱۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آبگرفتگی در معابر اهر بر اثر بارش باران و تگرگ + فیلم

در دومین ماه از فصل بهار آسمان برخی از نقاط کشور بارانی شد، شهرستان اهر استان آذربایجان شرقی نیز از این بارش‌ها بی نصیب نماند، بطوریکه این بارش‌ها با تگرگ و آبگرفتگی شدید همراه شد.

شهروندخبرنگار ما فیلمی از این بارش‌ها را به نمایش گذاشت که مشاهده کنید.

منبع:حسین عبادی - آذربایجان شرقی

 

بیشتر بخوانید:

آوای خوش باران در بروجرد پیچید + فیلم

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی

برای یادگیری اصول تصویربرداری خبری به صفحه «آموزش تصویربرداری برای شهروندخبرنگاران» مراجعه کنید

 

باشگاه خبرنگاران جوان شهروند خبرنگار شهروند خبرنگار

دیگر خبرها

  • جبلی: در آینده نزدیک تکلیف حق پخش ورزش مشخص خواهد شد +فیلم
  • نشست تحقق شعار سال با حضور فعالان اقتصادی آذربایجان‌شرقی
  • اهدای ۱۷۹ واحد خون در مهربان
  • طبخ غذا‌های دریایی در مناطق کم‌برخوردار آذربایجان‌شرقی
  • آبگیری بخشی ازتالاب جازموریان بر اثر بارندگی‌های اخیر
  • امسال وضعیت خیابان ها و بزرگراه های تهران مطلوب تر می شود | توزیع عادلانه آسفالت در مناطق ۲۲گانه
  • شکوفا شدن درختان میوه در اهر به وقت بهار + فیلم
  • پیشرفت فیزیکی ۸۶ درصدی تصفیه خانه شرقی بندرانزلی
  • آبگرفتگی در معابر اهر بر اثر بارش باران و تگرگ + فیلم
  • افزایش فوتی‌های حوادث ناشی از کار در آذربایجان‌شرقی