Web Analytics Made Easy - Statcounter

بر اساس گزارش تفریغ بودجه ۹۶، ایران در این سال از مجموع ۱.۸ میلیارد دلار ارزش گاز صادراتی به ترکیه، ۱.۲ میلیارد دلار از گاز صادر شده را به دلیل رای دیوان داوری بین‌المللی به رایگان در اختیار طرف ترک قرار داد. به گزارش گروه اقتصادی خبرگزاری دانشجو، بر اساس گزارش تفریغ بودجه سال ۹۶ که به تازگی متن کامل آن از سوی دیوان محاسبات کشور منتشر شده است، بخشی از ارزش گاز صادراتی به ترکیه در سال ۱۳۹۶ به مبلغ یک میلیارد و ۱۱۲ میلیون و ۲۹۶ هزار و ۲۰۶ یورو معادل یک میلیارد و ۲۷۵ میلیون و ۳۷۲ هزار و ۶۵۳ دلار بابت تعدیلات ناشی از رای دادگاه داوری بین‌المللی اختصاص یافته است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



بر اساس گزارش تفریغ بودجه ۹۶، کل میزان گاز صادراتی ایران در سال ۹۶ بالغ بر ۱ میلیارد و ۸۸۵ میلیون و ۵۰۵ هزار و ۳۱۳ دلار بوده است.

حمیدرضا عراقی معاون سابق وزیر نفت درباره شکایت گازی ترکیه از ایران و رای داوری بین‌المللی در این باره به دو شکایت ترکیه اشاره کرده و گفته بود: «ترکیه در شکایت نخست خود با ادعای کم فروشی گاز برای سال‌های ۲۰۰۴ تا ۲۰۱۵ ادعای خسارت کرده بود که در صورت محکومیت باید ۲۰ میلیارد دلار پرداخت می‌کردیم، اما دادگاه به نفع ایران رای داد.

اما آنکارا در شکایت دوم ادعا کرده بود قیمت گاز صادراتی ایران به ترکیه در مقایسه با گاز صادراتی سایر کشور‌ها گران‌تر است و برای تائید ادعای خود به کاهش قیمت جهانی گاز و سایر سوخت‌ها استناد کرده بود.»

در نهایت ایران به کاهش ۱۳ درصدی قیمت گاز از سال ۲۰۱۱ به ترکیه محکوم شد که تحویل مجانی گاز در سال ۱۳۹۶ به این کشور بخشی از بازپرداخت مربوط به این کاهش قیمت بوده است.

منبع: خبرگزاری دانشجو

کلیدواژه: گاز مجانی صادرات گاز ایران تفریغ بودجه یورو

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت snn.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری دانشجو» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۵۱۵۲۶۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

دولت همسو با افزایش تولید و اشتغال از بازارهای داخلی و خارجی بهره‌ می‌گیرد

سخنگوی دولت با بیان اینکه پاکستان ششمین کشور مقصد صادراتی ایران است، گفت: در این دولت سعی می‌شود همسو با افزایش تولید و اشتغال‌زایی، از همه بازارهای داخلی و خارجی استفاده شود.

به گزارش شانا، علی بهادری‌جهرمی امروز (سه‌شنبه، چهارم اردیبهشت‌) در نشست خبری با اشاره به سفر رئیس‌جمهوری به پاکستان و امضای هشت سند همکاری بیان کرد: سعی می‌شود همسو با افزایش تولید و اشتغال‌زایی، از همه بازارهای داخلی و خارجی استفاده شود. امروز روز آخر سفر رئیس‌جمهوری به پاکستان است و سپس به سریلانکا می‌رود که در آنجا طرف‌ها اسناد همکاری امضا می‌کنند و افتتاح‌ بعضی از طرح‌های اجرا شده از سوی پیمانکاران ایرانی را هم خواهیم داشت.

وی افزود: در سفر رئیس‌جمهوری به پاکستان، توسعه همکاری‌های امنیتی یکی از محورهای گفت‌وگوست که در زمینه تبادلات تجاری و امنیتی بین دو کشور اثرگذار است. پارسال نیز سهم ارزش ارزی صادرات و تنوع سبد کالاهای صادراتی را افزایش دادیم.

سخنگوی دولت با بیان اینکه پاکستان ششمین کشور مقصد صادراتی ایران است، گفت: در این سفر حجم تجارت بین ایران و پاکستان در گام نخست ۱۰‌ میلیارد دلار هدف‌گذاری شده است.

بهادری‌جهرمی تصریح کرد: در سفر سریلانکا نیز افزون بر امضای تفاهم‌نامه‌هایی در حوزه‌های کشاورزی، اقتصادی و تجاری، ابرپروژه چندمنظوره دو سد و نیروگاه و انتقال آب که از سوی پیمانکاران ایرانی احداث شده است، بهره‌برداری می‌شود.

دیگر خبرها

  • نمایش دستاوردهای جهاددانشگاهی در ایران اکسپو ۲۰۲۴
  • دولت همسو با افزایش تولید و اشتغال از بازارهای داخلی و خارجی بهره‌ می‌گیرد
  • افزایش بهای جهانی نفت
  • محموله صادراتی اسرائیل در مرز بازرگان توقیف شد + جزئیات
  • میزان صادرات زنجان در سال جاری ۶۵۸ میلیون دلار هدفگذاری شد
  • واکنش آنکارا به خبر رهگیری موشک های ایران توسط ترکیه/ هدف قرار دادن ۲ پایگاه نظامی آمریکا در شرق سوریه/  رایزنی شورای اروپا برای تشدید تحریم‌ ها علیه ایران‌/ افزایش بی‌سابقه هزینه‌های نظامی در جهان
  • معافیت کالا‌های صادراتی ایران از دریافت گواهینامه کیفیت در کشور‌های مقصد
  • ترانزیت ۱۴ میلیون و ۷۵۰ هزار تن کالا از قلمرو کشور
  • توسعه بالغ بر ۸۱۴ کیلومتر خط انتقال و شبکه توزیع آب در فارس
  • توسعه بالغ بر ۸۱۴ کیلومتر خط انتقال و شبکه توزیع آب