Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «فرارو»
2024-03-29@01:03:03 GMT

پوتین از دیدار با رهبر کره شمالی چه هدفی دارد؟

تاریخ انتشار: ۲ اردیبهشت ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۳۵۱۵۳۴۹

پوتین از دیدار با رهبر کره شمالی چه هدفی دارد؟

  فرارو- رهبران روسیه و کره شمالی پس از هشت سال باهم دیدار می‌کنند. با توجه به بی‌نتیجه ماندن مذاکرات ترامپ با کیم، به نظر می‌رسد پوتین قصد دارد از مسائل هسته‌ای کره شمالی نفع بیش‌تری ببرد.

به گزارش فرارو، روز پنجشنبه، کرملین اعلام کرد پوتین و کیم در نیمه دوم ماه جاری میلادی باهم دیدار می‌کنند. این اولین دیدار رهبران دو کشور از سال ۲۰۱۱ خواهد بود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این ملاقات می‌تواند بر دیدار بعدی ترامپ با رهبر کره شمالی موثر باشد.

در آخرین دیدارِ رهبران دو کشور، کیم جونگ ایل، رهبر سابق کره شمالی در سیبری با دیمیتری مدودف دیدار کرد. کیم جونگ اون، رهبر کره شمالی هم سال گذشته چند روز قبل از سفر به سنگاپور برای دیدار نخست با ترامپ، با سرگئی لاوروف، وزیر خارجه روسیه، نشستی برگزار کرد. در آن زمان، دیپلمات ارشد روسیه خواستار لغو تحریم‌ها علیه این کشور در ازای خلع سلاح اتمی کره شمالی شده بود.  

حالا و در شرایطی که کره شمالی، با آزمایش سلاح‌های جدید و درخواست کنار گذاشتن پمپئو از مذاکرات، موجب تحریک آمریکا شده است، کیم جونگ اون می‌خواهد برای اولین بار با پوتین دیدار کند.

در مورد جزییات این ملاقات هنوز چیزی اعلام نشده است، اما احتمالا این دیدار همزمان با سفر پوتین به چین در ۲۶ یا ۲۷ آوریل در در شهر ولادیوواستاک، در نزدیکی مرز روسیه و کره شمالی، صورت می‌گیرد.

ملاقات رهبران روسیه و کره شمالی مرحله جدید و البته پیچیده‌ای در دیپلماسی ترامپ و کیم به حساب می‌آید.

برای کیم این یک ملاقات کم هزینه است که از طریق آن متوجه می‌شود آیا می‌تواند در اتحادی که برای خلع سلاح هسته‌ای کره شمالی به وجود آمده است شکافی ایجاد کند یا خیر. همچنین می‌تواند اعتراض خود را به بی نتیجه ماندن مذاکرات با واشنگتن و بن‌بست رفع تحریم‌های کره نشان دهد.

اما شاید این دیدار برای پوتین مهم‌تر باشد. ملاقات پوتین با کیم جونگ اون شاید آخرین تلاش او برای تضعیف آمریکایی‌ها باشد.

پوتین مدت‌هاست آروز دارد، روسیه را دوباره به مقر قدرت دیپلماتیک در صحنه بین المللی تبدیل کند. مخصوصا که در حال حاضر با توجه به ضعف ترامپ در زمینه دیپلماتیک موقعیت خوبی برای پوتین به وجود آمده است. با توجه به نوسانات دیدار‌های اخیر ترامپ با کیم، پوتین می‌تواند در اواخر ماه جاری میلادی بار دیگر شانسش را امتحان کند.

برای روسیه این دیدار می‌تواند راهی باشد تا بار دیگر به اولویت سیاست خارجی آمریکا تبدیل شود. روسیه پیشتر با شرکت در گفتگو‌های صلح افغانستان و درگیری‌های سوریه چنین مسیری را در پیش گرفته بود.

جونگ پارک، پژوهشگر کره شمالی در موسسه بروکینگز و تحلیلگر ارشد سابق سیا، به فارین پالیسی می‌گوید «روسیه نمی‌خواهد در هیچ یک از مذاکرات کره شمالی در حاشیه قرار بگیرد. این کشور می‌خواهد یک بازیگر باشد.»

روسیه بعد از چین دومین کشوری است که سعی می‌کند کره شمالی را سرپا نگه دارد.  روسیه از راه دریا کمک‌های غذایی به کره شمالی می‌رساند و از هزاران کارگری که درآمدهایشان را به کشور فقیر کره شمالی می‌فرستند میزبانی می‌کند.

روسیه در گفتگو‌های شش جانبه‌ای که با هدف حل اختلافات در مورد برنام هسته‌ای کره شمالی در سال ۲۰۰۳ برگزار شد نقش کلیدی داشت. این مذاکرات به نتیجه نرسید، اما از آن زمان تا کنون مقامات سطح پایین دو کشور جلساتی داشته اند.

رابی گریمر، تحلیگر فارین پالیسی، می‌گوید «به نظر نمی‌رسد دیدار پوتین و کیم تغییرات عمده‌ای در مذاکرات هسته‌ای جاری به وجود آورد». به اعتقاد جونگ پارک، روسیه در آنچه در جنوب شرق آسیا اتفاق می‌افتد تعیین کننده نیست. روسیه عموما از چین دنباله روی می‌کند. این دو کشور مسیر متفاوتی نخواهند رفت.»

هرچند شاید دیدار پوتین با رهبر کره شمالی بر مذاکرات هسته‌ای تاثیر چندانی نداشته باشد، اما می‌تواند پوتین را به بازگشت قدرت دیپلماتیک روسیه در صحنه بین المللی امیدوار کند.

در آستانه دیدار پوتین و کیم نماینده وزارت خارجه آمریکا به روسیه سفر کرده تا در مورد تلاش‌ها برای خلع سلاح هسته‌ای کره شمالی رایزنی کند. همچنین سخنگوی دولت روسیه از دیدار یکی از مقامات ارشد امنیت ملی آمریکا با همتای روسی‌اش خبر داده که هنوز جزییاتی در مورد این دیدار منتشر نشده است.

منبع: فرارو

کلیدواژه: پوتین دیدار پوتین و کیم دیدار ترامپ و کیم

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت fararu.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فرارو» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۵۱۵۳۴۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

پوتین برای آتش‌بس با اوکراین منتظر نتیجه انتخابات آمریکا است

جان بولتون مدعی شد انتخابات ریاست جمهوری نوامبر نقش کلیدی در پایان دادن به جنگ اوکراین دارد و «ولادیمیر پوتین» رئیس جمهوری روسیه احتمالا منتظر نتایج این انتخابات است.

به گزارش مشرق هفته نامه نیوزویک نوشت: سفیر اسبق آمریکا در سازمان ملل متحد که هم چنین به عنوان مشاور امنیت ملی بین سال‌های ۲۰۱۸ تا ۲۰۱۹ در دولت دونالد ترامپ رئیس جمهوری پیشین آمریکاخدمت کرده، در گفت‌وگوی تلفنی با این رسانه دیدگاه خود را درباره مسیر احتمالی پایان جنگ اوکراین مطرح کرد.

وی پیش بینی کرد که نیروهای روسیه در ماه های بعد از انتخابات ریاست جمهوری آمریکا که احتمالا صحنه رقابت بین دونالد ترامپ جمهوری خواه و جو بایدن رئیس جمهور دموکرات آمریکا خواهد بود، به جنگ ادامه دهند.

این سیاستمدار آمریکایی در این گفت‌وگو هر گونه تهدید روسیه برای استفاده از سلاح های هسته ای را «بلوف» خواند و گفت بعید می دانم در این مقطع، استفاده روسیه از سلاح های هسته ای جدی باشد.

بولتون خطر واقعی را فقدان مهمات کافی در اوکراین و بن بست در این جنگ توصیف و اذعان کرد که اکنون نیروهای روسیه پیشرفت بیشتری داشته اند و این امر در مذاکرات، پوتین را در موضعی قوی قرار می دهد.

این مقام آمریکایی گفت: پوتین ممکن است منتظر نتایج انتخابات نوامبر و شخص پیروز در انتخابات بماند. اگر ترامپ نامزد جمهوری‌خواهان پیروز این انتخابات شود، از آنجایی که فکر می کنم پوتین بر این باور است که می تواند معامله بهتری با او داشته باشد، ممکن است خواستار آتش بس شود.

وی مدعی شد که اوکراینی ها کار برجسته ای را در غرق کردن کشتی های روسی در دریای سیاه انجام داده اند و این نشان داد که توان دفاع دریایی روسیه ضعیف است اما آزمون واقعی در جبهه زمینی جنگ است. در این جبهه اوکراین بیشتر در موضع دفاعی قرار داشته است.

بولتون در پاسخ به این پرسش که آیا پایان جنگ را در آینده نزدیک می بیند یا خیر، گفت امیدوار نیست آتش بس قبل از انتخابات ریاست جمهوری آمریکا برقرار شود.

مشاور پیشین امنیت ملی آمریکا درباره کمک بیشتر واشنگتن به اوکراین و مشارکت این کشور در این جنگ از اعضای کنگره خواست به عنوان اولین گام، بسته کمک به اوکراین را هر چه سریع تر امضا کنند.

این مقام آمریکایی با این حال گفت بعید می داند که موضوع کمک به اوکراین در صورت پیروزی بایدن یا ترامپ در انتخابات نوامبر تغییر کند.

دیگر خبرها

  • دیدار رئیس سرویس اطلاعات خارجی روسیه با وزیر امنیت کره شمالی
  • پوتین برای آتش‌بس با اوکراین منتظر نتیجه انتخابات آمریکا است
  • پوتین: جنگنده‌های اف-۱۶ را خواهیم زد
  • کرملین مقام ارشد اطلاعاتی مسکو را راهی پیونگ‌یانگ کرد!
  • شروط روسیه برای مذاکره با آمریکا درباره اوکراین
  • خطر جنگ جهانی در صورت اعزام نظامیان ناتو به اوکراین
  • توهین دوباره بایدن به پوتین
  • مسکو: مذاکرات صلح اوکراین در سوئیس بدون مشارکت روسیه محکوم به شکست است
  • کره شمالی تداوم مذاکرات با ژاپن را جایز ندانست
  • کرملین: مذاکرات صلح اوکراین بدون روسیه شکست می‌خورد