Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «شبستان»
2024-04-25@14:57:08 GMT

گرانی ۲ درصدی خودرو/افزایش ۱۸ درصدی حقوق بازنشستگان

تاریخ انتشار: ۲ اردیبهشت ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۳۵۱۵۹۶۶

گرانی ۲ درصدی خودرو/افزایش ۱۸ درصدی حقوق بازنشستگان

گرانی ۲ درصدی خودرو، کاهش جزئی قیمت طلا، افزایش ۱۸ درصدی حقوق بازنشستگان در گام اول، ادامه افزایش قیمت لاستیک با وجود واردات، افزایش نرخ تورم به بیش از ۳۰ درصد، ابطال مجوز بنگاه هایی که کدرهگیری ندارند برخی از اخبار اقتصادی امروز است.

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری شبستان، مهمترین عناوین اخبار اقتصادی امروز (دوم اردیبهشت ماه) به شرح زیر است:

اصلاح ساختار بانکی اولویت نخست برای رونق تولید است

«سعید باستانی» شب گذشته (یکشنبه اول اردیبهشت) در برنامه تیتر امشب شبکه خبر سیما با اشاره به اینکه این سال به این دلیل «رونق تولید» نام گرفت تا جهشی از وضعیت موجود داشته باشیم، گفت: «اولین مساله در بحث رونق تولید این است که مشخص شود تولید صرفا در بخش صنعت و معدن نیست بلکه در بخش کشاورزی و حوزه خدمات هم تولید داریم اما هم اکنون تکیه بر تولید بیشتر در بخش صنعت است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

»

 

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس با بیان اینکه اولین موضوع مهم در بخش رونق تولید تبیین جایگاه تولید کننده به عنوان فردی مجاهد و عابد فی سبیل الله است، افزود: «بر این اساس الزاماتی باید در همین قالب موجود صورت بگیرد. اصلاح ساختار نظام بانکی در اولویت نخست است و این ساختار بانکی و این نوع تامین منابع مالی حتی با تزریق پول ما را به رونق نخواهد رساند بلکه فقط حفظ وضعیت موجود را باعث می شود.»

 

وی با اشاره به اینکه وضعیت مالیاتها نکته دیگری است که برای رونق تولید باید به آن توجه شود، گفت: «اصلاح دریافت مالیات ها و نحوه نگاه به مالیاتها در رونق تولید بسیار موثر است. تاکنون دریافت مالیات به این صورت بوده که دولت برای بخش های تولیدی مالیات مشخص کرده و بخش های تولیدی هم مکلف به پرداخت آن بودند که این مساله باعت افت تولید می شود اما در بخش مالیات شرط باید بر اعتماد به تولید کننده باشد یعنی اگر تولیدکننده میزان تولید را اعلام کرد دولت بر اساس اعتماد به همان میزان اعلام شده مالیات تعیین کند و ضروریست که نگاه دولت به مالیات تغییر کند. در بخش بعدی هم وضعیت 933 هزار میلیارد تومان یارانه پنهان در بدنه تولید هم باید تعیین تکلیف شود.»

 

افزایش نرخ تورم به بیش از ۳۰ درصد/٣.٧ واحد درصد افزایش نسبت به اسفند ۹۷

مرکز آمار ایران بر اساس روال هر ماهه خود گزارشی از میزان تورم در بخش های مختلف ارائه کرده است بر این اساس در فروردین ماه ١٣٩٨ عدد شاخص کل (١٠٠=١٣٩٥) به ١٧٠,٩ رسید که نسبت به ماه قبل ٤.٠ درصد افزایش نشان می دهد. در این ماه درصد تغییر شاخص کل نسبت به ماه مشابه سال قبل ٥١,٤ درصد است؛ یعنی خانوار‌های کشور به طور میانگین ٥١,٤ درصد بیشتر از فروردین ١٣٩٧ برای خرید یک «مجموعه کالا و خدمات یکسان» هزینه کرده­اند که نسبت به این اطلاع در ماه قبل (٤٧,٥ درصد) ٣.٩ واحد درصد افزایش یافته است.

 

نرخ تورم دوازده ماهه منتهی به فروردین ماه ١٣٩٨ به ٣٠.٦ درصد رسید که نسبت به همین اطلاع در ماه قبل (٢٦.٩ درصد) ٣.٧ واحد درصد افزایش نشان می‌دهد. شاخص قیمت در گروه عمده «خوراکی ها، آشامیدنی‌ها و دخانیات» نسبت به ماه قبل ٨,٨ درصد و در گروه عمده «کالا‌های غیر خوراکی و خدمات» ١.٦ درصد افزایش نشان می دهد. درصد تغییرات قیمت در ماه جاری نسبت به فروردین ماه ١٣٩٧ برای این دو گروه به ترتیب ٨٥.٣ و ٣٧.٨ درصد است.

 

این در حالی است که در گزارش ماه گذشته مرکز آمار ایران در اسفند ماه ١٣٩٧ عدد شاخص کل (١٠٠=١٣٩٥) به ١٦٤,٣ رسید که نسبت به ماه قبل ٣.٩ درصد افزایش نشان می­دهد. در این ماه درصد تغییر شاخص کل نسبت به ماه مشابه سال قبل ٤٧,٥ درصد می‌باشد؛ یعنی خانوارهای کشور به طور میانگین ٤٧,٥ درصد بیشتر از اسفند ١٣٩٦ برای خرید یک «مجموعه کالا و خدمات یکسان» هزینه کرده اند که نسبت به این اطلاع در ماه قبل (٤٢,٣ درصد) ٥.٢ واحد درصد افزایش یافته است.

 

ابطال مجوز بنگاه هایی که کدرهگیری ندارند

«مصطفی قلی خسروی» در گفت و گو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری شبستان در مورد نحوه ثبت معاملات مسکن در کشور گفت: سامانه ملی املاک و مستغلات سامانه بسیار خوبی است که با اتکا به آن می توان به آمار بازار مسکن رسمیت داد.

 

رئیس اتحادیه املاک کشور با بیان این که در این سامانه معاملاتی ثبت می شود که دارای کد رهگیری است، افزود: با این روش سامانه ملی املاک و مستغلات کشور جایگاه کد رهگیری در کشور را تقویت می کند.

 

وی با یادآوری این نکته که آمار اعلامی از سوی اتحادیه املاک کشور از بازار مسکن برگرفته از معاملات دارای کد رهگیری است، خاطرنشان کرد: معاملاتی که کد رهگیری ندارند به ثبت نمی رسند و غیرقانونی تلقی می شوند.

 

ادامه افزایش قیمت لاستیک با وجود واردات/افزایش ۱۰۰ هزار تومانی در قیمت

افزایش قیمت لاستیک در سال گذشته نارضایتی هایی را برای صنف کامیون داران ایجاد کرد و دولت تلاش کرد با واردات لاستیک با ارز ۴۲۰۰ تومانی این مشکل را حل کند اما باز هم در روزهای اخیر شاهد افزایش قیمت لاستیک تریلی هستیم.

 

همکاری کنلون بانک چین با بانک های ایرانی ادامه دارد

رئیس اتاق ایران و چین سال گذشته خبر از همکاری مجدد بانک کانلون چین پس از توقف یک ماهه داده بود و در انتهای سال جزئیات این همکاری مشخص شد و حالا بنا بر اعلام بانک مرکزی با وجود تحریم ها همکاری کنلون بانک چین با بانک های ایرانی ادامه دارد.

 

افزایش ۱۸ درصدی حقوق بازنشستگان در گام اول

مجلس شورای اسلامی و دولت همسان سازی حقوق بازنشیتگان را به عنوان دغدغه ای مشترک دنبال می کنند و در سال 95 سال برای یکسان سازی حقوق کارکنان دولت و افزایش دریافتی بازنشستگان درصد افزایش حقوق با حداقل ۱۲ درصد تعیین اما تا بیش از ۲۰ درصد نیز اعمال شد. همچنین با مصوبه دولت در ۲۶ فروردین ماه سال 96 برای افزایش حقوق بازنشستگان و وظیفه‌بگیران و مشترکان صندوق بازنشستگان کشوری و سازمان تامین اجتماعی نیروهای مسلح برای همسان‌سازی حقوق بازنشستگان سطوح پایین نیز درصد رشد بین ۱۰ تا ۲۷ درصدی تعیین شد. با این تغییر حقوق هیچ بازنشسته‌ای کمتر از مبلغ یک میلیون و ۱۵۰ هزار تومان نبود. آنطور که سازمان اداری و استخدامی اعلام کرده است جداول مربوط به افزایش امتیازات گروه‌های شغلی پایین‌تر از 2 میلیون تومان بازنشستگان، حداکثر ظرف یک هفته از سوی این سازمان و سازمان برنامه و بودجه اعلام می شود.

 

بنابراین گزارش دولت در لایحه پیشنهادی بودجه 98 نیز اعتبار ویژه ای برای همسان سازی حقوق بازنشستگان در نظر گرفت. پیش از تقدیم لایحه بودجه از سوی رییس جمهوری به مجلس «محمد باقر نوبخت» به خانه ملت گفته بود که «حقوق برخی از بازنشستگان در لایحه بودجه ۹۸ بیش از ۲۰ درصد افزایش می یابد.»

 

حالا در ادامه این مسیر تصویب‌نامه مصوب هیأت وزیران درخصوص آیین نامه اجرایی بندهای ج و ی تبصره ۱۲ ماده واحده قانون بودجه سال ۱۳۹۸ کل کشور توسط معاون اول رییس جمهوری ابلاغ شد. براساس این آیین‌نامه حقوق بازنشستگان، وظیفه‌بگیران و مشترکان صندوق بازنشستگی کشوری و سازمان تامین اجتماعی نیروهای مسلح در سال جاری ۱۸ درصد نسبت به سال ۹۷ افزایش می‌یابد. ضمن اینکه حداقل افزایش حقوق نسبت به سال ۹۷ از مبلغ ۴ میلیون و ۴۰۰ هزار ریال کمتر نخواهد بود.

 

همچنین حداقل حقوق بازنشستگان، وظیفه‌بگیران و مشترکان صندوق بازنشستگی کشوری و سازمان تامین اجتماعی نیروهای مسلح و سایر صندوق‌های وابسته به دستگاه‌های اجرایی به میزان ۱۵ میلیون و ۷۸۵ هزار ریال و حداکثر حقوق آن‌ها هفت برابر حداقل حقوق بازنشستگی تعیین شده است.

 

کاهش جزئی قیمت طلا/نرخ رسمی یورو و پوند کاهش یافت

هر گرم طلای 18 عیار امروز (دوشنبه دوم اردیبهشت) با قیمت 427 هزار و 72 تومان ارزشگذاری شده است و هر اونس طلا در بازار جهانی نیزبه قیمت 1279 دلار مبادله می شود. در بازار سکه نیز سکه بهار آزادی طرح جدید، سکه بهار آزادی طرح قدیم، نیم سکه بهار آزادی، ربع سکه بهار آزادی و سکه یک گرمی به ترتیب با قیمت های 4 میلیون و 720 هزار تومانف 4 میلیون و 600 هزار تومان، 2 میلیون و 650 هزار تومان، یک میلیون و 720 هزار تومان و 950 هزار تومان مبادله می شود.

 

این در حالی است که روز گذشته یکشنبه (اول اردیبهشت ماه) هر گرم طلای 18 عیار در بازار به قیمت 427 هزار و 800 تومان ارزشگذاری شده بو و هر انس طلا در بازار جهانی نیز به قیمت 1275 دلار مبادله می شد. در بازار سکه نیز سکه طرح جدید با قیمت 4 میلیون و 740 هزار تومان، نیم سکه بهار آزادی با قیمت 2 میلیون و 640 تومان و ربع سکه بهار آزادی با قیمت یک میلیون و 680 هزار تومان ارزشگذاری شده بود و قیمت طلای آب شده نیز یک میلیون و 853 هزار تومان بود.

 

همچنین امروز در بازار آزاد دلار، یورو، پوند انگلیس، دلار استرالیا، فرانک سوئیس، دلار کانادا، یوان چین، درهم امارات، لیر ترکیه به ترتیب با قیمت های 13 هزار و 650 تومان، 15 هزار و 450 تومان، 18 هزار و 100 تومان، 9 هزار و 850 تومان، 13 هزار و 900 تومان، 10 هزار و 150 تومان، 2 هزار و 40 تومان، 3 هزار و 740 تومان، 2 هزار و 420 تومان مبادله می شود.

 

قیمت خودروهای داخلی ۲ اردیبهشت/گرانی ۲ درصدی

گرانی خودرو در ایران همچنان ادامه دارد. قیمت خودروهای داخلی در بازار آزاد امروز دوم اردیبهشت ۹۸ نشان از گرانی ۲ درصدی نسبت به روزهای گذشته دارد.

 

تا جایی که خودرویی مانند پژو ۲۰۶ تیپ ۵ از ۹۴ میلیون تومان به ۹۵ میلیون و ۴۰۰ هزار تومان رسیده است.

 

این در حالی است که همچنان کارخانه ها به فروش فوری ۲۰ درصد از محصولات خود به صورت روزانه ادامه می دهند.

 

جالب این است که یکی از محصولاتی که در ایران خودرو به فروش روزانه می رسد پژو ۲۰۶ تیپ ۵ است که در بازار آزاد هم گران می شود./

 

 

پایان پیام/50

منبع: شبستان

کلیدواژه: نیمه شعبان خبرگزاری شبستان جشن نیمه شعبان ارتش روز ارتش مسجد مقدس جمکران امام زمان عج خبرگزاری رژه روز ارتش اقتصادی اقتصاد خبرگزاری شبستان اخبار

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت shabestan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «شبستان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۵۱۵۹۶۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

حقوق اردیبهشت بازنشستگان با اعمال افزایش حقوق پرداخت می‌شود

میرهاشم موسوی در حاشیه نشست با اعضای کمیسیون اجتماعی مجلس درباره زمان اعمال افزایش حقوق بازنشستگان این سازمان که طبق قانون از ابتدای سال ۱۴۰۳ لازم الاجرا است، عنوان کرد: بحث افزایش حقوق بازنشستگان مربوط به بودجه سنواتی است که بنابر برنامه‌ریزی که انجام دادیم، این ماه اعمال خواهد شد و حقوق اردیبهشت‌ماه بازنشستگان تأمین اجتماعی را با احتساب افزایش حقوق پرداخت می‌کنیم.

مدیرعامل سازمان تأمین اجتماعی افزود: معوقه فروردین‌ماه بازنشستگان سازمان تامین اجتماعی را هم سعی می‌کنیم در خردادماه پرداخت کنیم.

وی تصریح کرد: در مجموع در تکالیف برنامه هفتم، هرآنچه که نظام بیمه‌ای باید در قالب تعهداتی برای بازنشستگان و اقشار مختلف انجام دهد و به ما ابلاغ شود، به موجب قانون پیش خواهیم برد.

منبع: ایرنا

باشگاه خبرنگاران جوان اجتماعی رفاه و تعاون

دیگر خبرها

  • اختلاف بر سر افزایش حقوق بازنشستگان!
  • انتقاد از واریز نشدن افزایش حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی
  • واریزی ۴ میلیونی برای این دسته از بازنشستگان
  • افزایش ۵۷ درصدی دستمزد ۱۴۰۱ بیکاری را ۸ درصد کاهش داد
  • بی عدالتی در حق بازنشستگان / حقوق مدیران سازمان تامین اجتماعی چقدر است؟
  • افزایش قیمت کارخانه ای خودرو‌؛ کسی گرانی را به گردن نمی‌گیرد
  • ماجرای دنباله دار افزایش ۵۰ درصدی قیمت پژو پارس؛ وزیر صمت و شورای رقابت چه می گویند؟ | قیمت های جدید را ببینید
  • جزئیات افزایش حقوق بازنشستگان
  • حقوق اردیبهشت بازنشستگان با اعمال افزایش حقوق پرداخت می‌شود
  • رونمایی از پشت پرده گرانی خودرو