Web Analytics Made Easy - Statcounter

تهران- ایرنا- سفر رییس جمهوری به مناطق سیل زده، جهت بررسی عملیات امدادرسانی و مشکلات موجود در این مناطق، مورد توجه و بررسی در رسانه های داخلی قرارگرفت.

به گزارش نشریات خبری؛ در سفر حسن روحانی به سه استان سیل زده لرستان، ایلام و خوزستان، که به منظور بررسی وضعیت مناطق سیل‌زده و روند امدادرسانی صورت گرفت با حضور در میان مردم سیل‌زده این استان‌ها تأکید کرد؛ «دولت با همه توان و تا پایان کار بازسازی در کنار مردم مناطق سیل‌زده خواهد بود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

»
بررسی امروز روزنامه ها، خبرگزاری ها و تارنماهای داخلی نشان می دهد رسانه های هر دو طیف اصلاح طلب و اصولگرا، علاوه بر بازتاب سفر رییس جمهوری به استان های سیل زده و اظهارات وی در این سفر موضوعاتی دیگری مانند؛ مشکلات و مخاطرات احتمالی پس از حادثه سیل در این مناطق را مورد توجه قرار داده اند.
دستور رئیس‌جمهور برای تدوین گزارش ملی سیلاب؛ بی اعتمادی مردم به مسوولان؛ مشکلات پسا سیل؛ بررسی وعده ها به مردمان سیل زده؛ منافع سیل؛ از دیگر محورهای مورد بررسی در رسانه های نزدیک به جریان اصلاح طلب است.
رسانه های منتسب به جریان اصولگرا نیز علاوه بر بازتاب سفر روحانی به موارد دیگری همچون: بازگشت سیل زدگان دزفول به روستاهای خود؛ اعتبارات جدید برای مناطق سیل‌زده؛ جهاد ملی مشارکت در بازسازی؛ سیل و انتقاد به دولت؛ تأثیر سیل بر میزان تولید گندم و برنج؛ اشاره کرده اند.

رسانه های اصلاح طلب
...............................
** بازدید رییس جمهوری از مناطق سیل زده
به گزارش روزنامه اعتماد، رییس‌جمهوری در جریان بازدید از مناطق سیل‌زده گفت: دولت در کنار مردم مناطق سیل‌زده است و آنان را فراموش نمی‌کند. برنامه کاری حسن روحانی و همراهانش در آغاز هفته، فشرده ‌بود. روحانی ابتدا به لرستان، سپس به ایلام و در نهایت به خوزستان سفر کرد تا از نزدیک شاهد عملیات امدادرسانی به مناطق سیل‌زده باشد. او روز شنبه در جلسه شورای هماهنگی مدیریت بحران استان لرستان شرکت کرد و با ابراز امیدواری برای بازسازی واحدهای مسکونی در کوتاه‌ترین زمان، تاکید کرد که لوازم زندگی آسیب‌دیدگان از سیل باید سریع‌تر و در حد متعارف تامین شود. همچنین تمام امکانات دولتی و عمومی در خدمت اسکان موقت و مناسب باشند؛ دولت اجاره مسکن موقت آسیب دیدگان را خواهد پرداخت.روحانی در جریان این نشست توضیح داد که رهبر معظم انقلاب هم در نامه و هم به صورت حضوری این نظر را داشتند که یک نفر باید در این حادثه مسوول شود و همه تبعیت کنند که وزیر کشور نیز با تشکیل قرارگاهی در این زمینه اقدامات خود را شروع کرد.

روزنامه ایران نیز تیتر نخست خود را به این موضوع اختصاص داد و عنوان ' فراخوان روحانی برای بازسازی مناطق سیل‌زده' را برگزید.

** دستور رئیس‌جمهور برای تدوین گزارش ملی سیلاب
'گزارش سیلاب و خیر عمومی' عنوان یادداشتی است که در ستون حرف اول روزنامه شرق منتشر شده است. در این یادداشت می خوانیم: دستور رئیس‌جمهور برای تدوین گزارش ملی سیلاب، یک پاسخ درخور به مطالبه جدی شهروندان و سنتی ارزنده برای عبرتی اثربخش و مداخله‌ای حمایت‌گرانه برای تضمین حقوق شهروندان در وضعیت بحرانی تحلیل می‌شود، منوط به اینکه متضمن راه‌حل‌های روشن و تحقق‌پذیر و رهاوردهای سزاوار برای حل بحران‌های فراروی و حامل بسته‌ای پیشگیرانه به منظور کاهش آلام انسانی و خسارات مادی برای کشور باشد.

همچنین روزنامه ایران در گزارشی آورده است: هیأت ملی ویژه سیلاب، 6 ماه فرصت دارد تا مجموعه مسائل، از قبل از وقوع سیلاب تا مسائل پس از وقوع، مانند امداد و نجات را بررسی و گزارش خود را به رئیس جمهوری و مردم ارائه دهد. در گفت‌وگو با سیدحسین سراج‌زاده، رئیس انجمن جامعه‌شناسی و استاد دانشگاه خوارزمی و عضو این هیأت، دامنه بررسی‌های هیأت، رویکرد آن و چگونگی تأثیرگذاری این گزارش بر مدیریت آتی بلایای طبیعی را بررسی کرده‌ایم.
وی در پاسخ به سوالی مبنی بر 'چرا تشکیل هیأتی برای بررسی مسائل سیلاب اخیر مهم است؟' گفت: اساساً تهیه یک گزارش ملی درباره فاجعه سیل کشور لازم است، چون این اتفاق در سطح گسترده و ملی و با ابعاد وسیع افتاده و زندگی بخش قابل توجهی از هموطنان ما را تحت تأثیر خود قرار داده است. بنابراین باید بررسی شود که علت‌های واقعی این پدیده چه بود و آیا صرفاً یک پدیده طبیعی است که غیرقابل اجتناب بوده یا اینکه مجموعه‌ای از سیاست‌ها و برنامه‌های گذشته در حوزه آب و آبخیزداری و مسائلی از این دست، باعث تشدید آثار مخرب سیل شده است؟ در نگاه اول به نظر می‌رسد زیرساخت‌های آبی کشور توان هدایت این حجم از بارندگی و آب را نداشته است، اما ممکن است برخی قصورها و حتی تقصیرها و نیز برخی بی برنامگی‌ها و بی توجهی‌ها نیز این مسأله را تشدید کرده باشد. از این رو، یک بررسی همه جانبه کارشناسانه از سوی جمعی از متخصصان بی طرف و تهیه یک گزارش ملی باعث خواهد شد تا در آینده، دامنه تخریب رویدادهای مشابه به مراتب کمتر باشد، ضمن اینکه آمادگی‌های جامعه، مدیران، دولت، مردم و حکومت در مواجهه با این پدیده‌ها نیز بیشتر می‌شود. البته همه این‌ها مستلزم این است که به اندازه کافی در نظام مدیریتی و در گفت‌وگوهای عمومی جامعه به نتایج و دستاوردهای گزارش این هیأت توجه شود.

** بی اعتمادی مردم به مسوولان
امان ا... قرایی مقدم در گفت و گو با روزنامه آرمان مطرح کرد: در حادثه سیل اخیر دو نکته مشهود بود؛ نخست اینکه همبستگی اجتماعی در مناطق سیل‌زده بسیار چشمگیر و قابل‌توجه بود، به‌شکلی که شاهد اتحاد و خلاقیت‌های دسته‌جمعی برای مهار سیل در بین مناطق سیل‌زده بودیم. نکته دیگر اما بی‌اعتمادی برخی از مردم سیل‌زده به دستگاه‌های تصمیم‌گیر است. بی‌شک یکی از مهم‌ترین دغدغه‌های مردم سیل‌زده فشار و استرس این مساله است که مسئولان بعضا نسبت به ساماندهی زندگی آسیب‌دیده آنهاعملکرد قابل‌توجهی ندارند و در نتیجه مدت‌ها طول می‌کشد تا دوباره به زندگی عادی خود باز گردند.همین مساله نیز سیل‌زدگان را آشفته و سراسیمه می‌کند. مردم سیل‌زده به این دلیل عجله دارند و نمی‌خواهند مسئولان در رسیدگی به وضعیت آنها سهل‌انگاری کنند و با تأخیر به وضعیتشان رسیدگی کنند. به همین دلیل نیزتلاش زیادی می‌کنند تا در کوتاه‌مدت وضعیت زندگی خود را بهبود بخشند. در نتیجه سراسیمگی در مواجه با سیل اخیر بیشتربه دلیل بی‌اعتمادی به نهادهای سازمان‌یافته است.
نمی‌شود به مردم وعده داد اما عکس آن در جامعه اتفاق بیفتد. به همین دلیل مسئولان جامعه باید مراقب گفتارها و وعده‌هایی که به مردم می‌دهند باشند و از سوی دیگر به وعده‌هایی که می‌دهند عمل کنند. در زلزله و سیل اخیر برخی به‌دلیل عدم‌اعتماد به نهادهای سازمان‌یافته کمک‌های خود را به سلبریتی‌ها دادند تا از طریق آنها به‌دست آسیب‌دیدگان برسد. آنها گمان می‌کنند برخی مسئولان در حوادثی مانند سیل تلاش می‌کنند خودشان را نشان دهند و در نهایت اقدامی اساسی برای آن انجام نمی‌دهند.

** مشکلات پسا سیل
به گزارش روزنامه آرمان، گرد و غبار پسا سیل در راه است. اردیبهشت ماه از راه رسید و گرمای هوا رو به افزایش گذاشته و تابستان زودرس در نقاط گرمسیری خودنمایی می‌کند. گرمایی که کمک حال بزرگی برای تبخیر آب‌های جمع شده در استان خوزستان خواهد بود، اما قادر به رفع مشکل از بیخ و بن نیست. این را هشدار‌های بهداشتی نشان می‌دهد که تاکید دارد راکد شدن آب‌های به دام افتاده در سطح زمین‌ها و مزارع و مجاورت شهر‌ها و روستاها، بستر مناسبی برای رشد بیماری‌ها و انگل‌ها و حشرات است و سلامت مردم را تهدید می‌کند. سلامت مردمی که هنوز برخی شان از خطر سیلاب هم رهایی نیافته اند. اوضاع و احوال عجیبی که ظاهرا تمامی هم ندارد چراکه پیش بینی‌های هواشناسی حکایت از ورود دو جبهه بارشی در روز‌های آتی به کشورمان دارد که اولی قرار است مناطق شمال غربی کشورمان را به دمای صفر درجه ببرد و زمستانی کند و دومی احتمالا به وقوع سیلاب‌هایی در مناطق شمال شرقی تا جنوب کشور منجر خواهد شد!

** بررسی وعده ها به مردمان سیل زده
آرمان: باید چند ماه بعد به اینجا بازگشت و دید سرانجام وعده ها چه شده؛ آیا قرار است اوضاع آنگونه پیش رود که زنانِ سوگوار سیل می‌گویند؛ آیا پلدختر ساخته خواهد شد؛ آیا مردم به کمک‌های خود ادامه خواهند داد؛ تابستانی داغ در چادرهای بدون امکانات و سال‌ها انتظارِ بی‌پایان برای یک سرپناه امن است.

** منافع سیل
خبرآنلاین در مطلبی به سخنان رئیس سازمان محیط ‌زیست پرداخت و زیر عنوان 'عیسی کلانتری منافع این سیل 10 برابر خسارت‌هایش بود! ' نوشت: در واقع صحبت از استفاده از منافع سیل یا تخریب‌های آن بحثی سنتی میان کارشناسان این حوزه است و حالا عیسی کلانتری، رئیس سازمان محیط‌زیست از منافع آن می‌گوید. او در رابطه با منافع سیل اخیر ایران گفت: یک بارندگی 80میلیارد مترمکعبی در حدود 2 هفته در ایران بارید. از سویی هرمتر مکعب آبی که وارد کشور می‌شود دو برابر کشاورزی برای اقتصاد کلان کشور سود دارد، این یعنی این بارش‌ها قطعا برای ایران سود داشته. جای تاسف است که این سیل تلفات و خسارت‌هایی داشت ولی منهای این تلفات جانی، منافع کلان این سیل برای اقتصاد کشور ده‌ها برابر خسارت‌هایش است.

رسانه های اصولگرا
...............................
** بازتاب سفر رییس جمهوری به مناطق سیل زده
کیهان در گزارشی با اشاره به سفر رییس جمهوری به مناطق سیل زده نوشت: روحانی با سفر به مناطق سیل‌زده از نزدیک در جریان مشکلات و روند امدادرسانی قرار گرفت. رئیس‌جمهور در سفر به مناطق سیل‌زده تاکید کرد: با توجه به نزدیک شدن روزهای گرم روند بازسازی مناطق آسیب دیده از سیل اخیر باید در حرکتی جهادی و با وحدت ملی و ایثار و فداکاری شتاب گیرد تا مردم این مناطق به سرعت از معضلی که با آن رو‌به‌رو هستند، نجات یابند.

همچنین روزنامه جوان در گزارشی با عنوان '5 /2 میلیون سیل‌زده چشم‌انتظار آغاز بازسازی' به این موضوع پرداخت و نوشت: رئیس‌جمهور یک‌بار دیگر راهی غرب و جنوب‌غربی کشور شد تا از مناطق سیل‌زده استان‌های خوزستان، لرستان و ایلام بازدید کند. حسن روحانی در این سفر که به منظور بررسی وضعیت مناطق سیل‌زده و روند امدادرسانی صورت گرفت با حضور در میان مردم سیل‌زده این استان‌ها تأکید کرد که «دولت با همه توان و تا پایان کار بازسازی در کنار مردم مناطق سیل‌زده خواهد بود.»

** بازگشت سیل زدگان دزفول به روستاهای خود
به گزارش کیهان، محمد حیدری سرپرست فرمانداری ویژه شهرستان دزفول گفت: با فروکش کردن آب، مردم سیل‌زده روستاهای این شهرستان به محل سکونت خود بازگشتند. در حال حاضر اهالی همه روستاهای تخلیه شده همراه با دام‌هایشان به روستاها بازگشته و کمپ‌هایی که برای سیل‌زدگان در نظر گرفته شده بود، خالی شده است.
رئیس‌ ستاد مدیریت بحران شهرستان دزفول با‌ اشاره به خسارت‌های سیلاب گفت: تیم‌های کارشناسی برای ارزیابی خسارت‌های ناشی از سیلاب به مناطق اعزام شده‌اند و کارشناسان کشاورزی همراه با بنیاد مسکن در حال برآورد خسارت‌های نهایی هستند. سرپرست فرمانداری ویژه دزفول با بیان اینکه اکنون شرایط در دزفول کاملا عادی است گفت: پرداخت خسارت‌های سیلاب سال 95 نیز توسط بانک‌های عامل در دست بررسی است که مطابق با نظر کارشناسان مربوطه پرداخت خواهد شد.

** اعتبارات جدید برای مناطق سیل‌زده
وطن امروز در مطلبی با عنوان 'ساخت مسکن رایگان و پرداخت 4 نوع وام کم‌بهره' نوشت: گروه اقتصادی: معاون وزیر راه‌وشهرسازی از تخصیص 24 هکتار زمین برای آغاز بازسازی‌ها در پلدختر و خرم‌آباد خبر داد. علی نبیان با بیان این مطلب اظهار داشت: در گام نخست 24 هکتار زمین برای آغاز بازسازی‌ها در پلدختر و خرم‌آباد به سیل‌زدگانی که واحدهای مسکونی خود را از دست داده‌اند تخصیص یافته است.

** جهاد ملی مشارکت در بازسازی
'جهاد مشارکت ملی در بازسازی چگونه؟' عنوانی است که در ستون سرمقاله روزنامه جوان منتشر شده که در بخشی از آن آمده است: با فروکش کردن سیل کم‌سابقه در مناطق جنوبی کشور به صورت طبیعی ترمیم آلام روحی و هزینه‌های مالی و مادی مردم باید در کانون توجه حاکمیت و خصوصاً دولت قرار گیرد. زحماتی که تاکنون نیرو‌های مسلح و اجزای مختلف دولت کشیده‌اند مربوط به دوران اضطرار و گذار بوده است و کم‌کم مرحله اقدامات زیرساختی و تثبیت شروع خواهد شد. باید منصفانه دید و گفت که گرچه وظیفه اصلی بر دوش دولت است، اما دولت قادر به تأمین همه منابع موجود برای رفع مشکلات کشاورزی، احشام، اثاثیه و مسکن، راه، برق، آب، گاز و... نخواهد بود. اینجاست که «جهاد ملی مشارکت» را باید راه‌حل اصلی مسئله دانست، باید متناسب با وزن هر یک از سه‌گانه:
1- دولت
2- دستگاه‌های حاکمیتی فرادولتی
3- کمک‌های مردمی، برنامه‌ریزی و تقسیم هزینه و تخصیص منابع نمود.
به صورت طبیعی کار اصلی بر دوش دولت است و برخی امور در همه جغرافیای مناطق بحران‌زده بر عهده آن است. حتی اگر ابزار و ادوات انجام کار نیز در خارج از دولت یافت شود، اما تأمین منابع به عهده دولت خواهد بود.

** سیل و انتقاد به دولت
در ستون اخبار ویژه روزنامه جوان آمده است: روشن است که سیل بلای طبیعی است، گرچه می‌شد با برخی تدابیر از شدت خسارت‌ها کاست. اما شش سال از عمر دولت روحانی می‌گذرد، اگر همه بی تدبیری‌هایی که باعث افزایش خسارت سیل شد، به دلیل عملکرد دولت قبل از روحانی باشد هم، باز جای این سؤال وجود دارد که در این شش سال دولت روحانی دقیقاً چه می‌کرده است که نتوانسته بی تدبیری‌های دولت قبل را جبران کند؟!.... همچنین وی در پیشنهادی عجیب و قابل تأمل از مجلس خواسته است بودجه‌های فرهنگی کشور را به سیل‌زدگان اختصاص دهد در صورتی که طبیعی است برای این امر بودجه‌های عمرانی کشور در نظر گرفته خواهد شد.

** تأثیر سیل بر میزان تولید گندم و برنج
به گزارش صراط نیوز به نقل از خبرگزاری تسنیم، یک عضو کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی تأثیر سیل بر میزان تولید برنج و گندم در کشور را تشریح کرد. علی ابراهیمی عضو کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس شورای اسلامی درباره خسارت سیل به مزارع گندم و کاهش میزان تولید، اظهار داشت: در جلسه‌ای با وزیر جهاد کشاورزی و مسئولان این وزارتخانه، برآورد شد که خسارت سیل در بخش گندم کشور حدود یک‌میلیون و 200هزار تُن است. به گزارش تسنیم وی با بیان اینکه در استان‌هایی که بارندگی مناسب بوده، میزان تولید گندم، در مزارع دیم افزایش می‌یابد، افزود: مزارع دیم با توجه به افزایش تولید، کمبود به‌وجودآمده در زمینه گندم را به‌دلیل سیل اخیر جبران می‌کنند.
عضو کمیسیون کشاورزی مجلس با تأکید بر اینکه 'در زمینه تولید برنج نیز در سال جاری دچار کمبود نخواهیم شد'، اضافه کرد: در برخی استان‌ها به‌دلیل سیل، به شالیزار‌ها آسیب وارد شده است، اما به‌دلیل افزایش بارش در سایر استان‌هایی که امکان کاشت برنج وجود دارد، قطعاً میزان برداشت برنج بالا خواهد رفت. نماینده مردم شازند در مجلس در پایان خاطرنشان کرد: سیل اخیر بر میزان تولید برخی از میوه‌ها مانند مرکبات اثر منفی داشته و ممکن است در این زمینه با کمبود تولید مواجه شویم.

پژوهشم**3211**1025

منبع: ایرنا

کلیدواژه: سياسي سيل سفر روحاني رسانه هاي داخلي

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۵۱۶۰۲۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

کاهش سهم تفریح و سفر طی ۱۰ سال

مرکز پژوهش‌های مجلس در این‌گزارش به بررسی وضعیت گردشگری داخلی از نظر دسترس‌پذیری، برای اقشار مختلف جامعه و ارائه بسته تقنینی پرداخت.

به گزارش هم‌میهن، در این‌گزارش آمده که با بررسی وضعیت آمار و ارقام شاخص‌های کمی‌وکیفی گردشگری داخلی، می‌توان به وجود مسئله جدی در امکان بهره‌مندی از مزایای گردشگری در بین دهک‌های متوسط و پایین و افراد معلول و سالمند جامعه پی برد.

به‌طوری‌که بین سال‌های ۱۳۹۰ تا ۱۴۰۰ ازنظر کمیت (به‌جز ایام محدودیت‌های بیماری کرونا)، گردشگری داخلی در ایران رو به افزایش بوده است.

با وجود این، آمار‌ها نشان از کوچک‌شدن سهم سفر و تفریح از سبد هزینه خانواده‌های ایرانی دارد. کمیت سفر‌ها به‌دلیل عواملی، چون تکرار سفر خانوار‌های برخوردار یا افزایش سفر‌های اجباری بوده و این امر موجب توسعه کیفی این حوزه نشده است.

بررسی نسبت هزینه‌های تفریح و سرگرمی به هزینه کل در سبد مصرفی خانوار‌های شهری، نشان می‌دهد که طی سال‌های گذشته سهم هزینه‌های تفریح و سرگرمی با کاهش قابل‌توجهی روبه‌رو بوده، به‌طوری‌که سهم هزینه‌های مربوط به تفریح و سفر از ۰/۷۱ درصد در سال ۱۳۹۰، به ۰/۳۸ درصد در سال ۱۴۰۰ رسیده است.

دیگر خبرها

  • دولت همسو با افزایش تولید و اشتغال از بازارهای داخلی و خارجی بهره‌ می‌گیرد
  • سخنگوی دولت: پس از بارش‌های اخیر بخشی از حقابه هیرمند آزادسازی شد / معیشت مردم و ایجاد رشد اقتصادی اولویت مذاکرات مشترک دولت و مجلس دوازدهم خواهد بود
  • بازتاب سفر رئیس‌جمهور ایران به پاکستان در رسانه‌های انگلیسی‌زبان
  • پشت پرده خشم احمدی نژاد از معاون تازه فوت شده‌اش
  • قدس در گفت‌وگو با کارشناسان بررسی کرد؛ تحرکات دولت اردوغان برای بازتعریف نقش ترکیه در موضوع فلسطین
  • پشت پرده خشم احمدی نژاد از معاون تازه فوت شده اش /‌۱۸ نکته جالب درباره پرویز داوودی
  • پرویز داوودی؛ ‌۱۸ نکته درباره معاون اولی که از رییس خود برید
  • کاهش سهم تفریح و سفر طی ۱۰ سال
  • بازدید بازرس کل لرستان از برخی مناطق شهر خرم آباد  
  • تاکید رئیس مجلس بر لزوم اتفاق نظر دولت و مجلس برای مقابله با مشکلات ارزی