Web Analytics Made Easy - Statcounter

رئیس بنیاد بوعلی سینا در دیدار با رئیس موسسه حکمت و فلسفه ایران، با اشاره به خدمات و جایگاه علمی ابن سینا گفت: بوعلی یک تنه جهان را فتح کرده است. بوعلی‌سینا ایرانی است و فلسفه او در کشور ما زنده و در حال تدریس و تحقیق است.

خبرگزاری شبستان، گروه اندیشه: آیت‌الله «غیاث‌الدین طه‌محمدی» در دیدار با رئیس و مدیران مؤسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران با اشاره به اهمیت شناخت و معرفی فلسفه سینوی گفت: هر چند بوعلی‌سینا در جامعه ایران و جهان بیشتر به پزشکی و طب شهره شده است، اما ابعاد فلسفی و عرفانی شخصیت بوعلی‌سینا از این بعد مهم‌تر است و مراکز علمی مرتبط با حکمت سینوی بایستی با همکاری مضاعف با هم، عقب ماندگی‌های پژوهشی و کم‌کاری‌های گذشته را در مورد این شخصیت جهانی جبران کنند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

رئیس بنیاد بوعلی‌سینا در مورد معرفی جهانی شیخ‌الرئیس و مراودات علمی با دانشگاه‌ها و مراکز علمی سایر کشورها، گفت: ما در بنیاد بوعلی در حد وسعمان کوشیده‌ایم در زمینه ارتباطات بین‌المللی برای شناساندن ابعاد مهم فلسفی و پزشکی بوعلی فعالیت کنیم. ارتباط علمی این بنیاد با کشورهای آسیای مرکزی، تاجیکستان و ازبکستان و نیز کشورهای غربی مثل ایتالیا و آلمان، بلاروس، ژاپن و چین و دعوت و همکاری در همایش‌های مشترک، در سال‌های گذشته انجام شده است.

 

آیت‌الله طه‌محمدی با اشاره به عظمت علمی شیخ‌الرئیس پس از گذشت یک هزاره، افزود: بوعلی یک تنه جهان را فتح کرده است. عرب‌ها او را از خود می‌دانند و ترک‌ها و سایر ملل نیز او را منتسب به خود می‌پندارند، با این حال بوعلی‌سینا ایرانی است و فلسفه او در کشور ما زنده و در حال تدریس و تحقیق است.

 

رئیس بنیاد بوعلی‌سینا در پایان خواستار ادامه همکاری و مساعدت مؤسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران با این بنیاد در دوره مسئولیت رئیس جدید مؤسسه شد.

 

در ادامه «غلامرضا ذکیانی»، طی سخنانی اظهار کرد: ما در مؤسسه پژوهشی حکمت و فلسفه درباره شیخ‌الرئیس و پژوهش و چاپ و نشر آثار و اندیشه‌های وی، دغدغه داریم. اینجا مؤسسه‌ای پژوهشی است و کارهای تخصصی درباره فلسفه ابن‌سینا در جریان است.

 

رییس موسسه حکمت و فلسفه ایران ادامه داد: از همکاری با بنیاد بوعلی‌سینا برای معرفی و چاپ و نشر آثار شیخ‌الرئیس استقبال می‌کنیم و مناسب‌ترین جا برای فلسفه سینوی، همین مؤسسه است و وظیفه این مؤسسه در این راستا ایجاب می‌کند که در چاپ و نشر فلسفه ابن‌سینا کوشش و تحقیق کند.

 

در ادامه «اسماعیلی» نیز بیان کرد: انتظار می‌رود در همدان به عنوان شهر ابن‌سینا، رشته و گروه فلسفه دایر باشد اما تا جایی که مطلعم متأسفانه رشته فلسفه در بسیاری از استان‌های همجوار آن مثل ایلام و سایر نقاط وجود دارد ولی در همدان این رشته دایر نیست که بایستی در این زمینه اقدام لازم صورت گیرد. امیدواریم بنیاد بوعلی بتواند قدرت پژوهشی بیشتری پیدا کند و بورس‌های پژوهشی به نام بوعلی داده شود و در همایش‌هایی که برگزار می‌کند بیش از گذشته نسبت به معرفی و شناخت آثار بوعلی اقدام پژوهشی انجام شود.

 

عضو هیئت علمی مؤسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران با اشاره به هدیه بردن کتاب اول «القانون فی الطب» برای دانشمندان اروپائی در سفر علمی خود به فرانسه، گفت: در سفر به پاریس کتاب قانون را از طرف بنیاد بوعلی‌سینا به پروفسور ژولیانسن و مارون عواد هدیه دادم و قرار شد در تابستان سال 98، یادداشت معرفی انتقادی این کتاب از سوی پروفسور ژولیانسن منتشر شود.

 

همچنین در بخش دیگری از این دیدار،‌ «حسین موسویان»، عضو شورای علمی بنیاد بوعلی‌سینا و معاون اداری و مالی مؤسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران نیز گفت: با توجه به تجارب سال‌های قبل و بودجه‌هایی که از طرف وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به بنیاد داده می‌شد، انتظار می‌رود این وزارتخانه برای توسعه فعالیت‌های بنیاد اهتمام بیشتری به خرج دهد و بودجه کافی برای پژوهش‌های ماندگار و نشر اختصاص داده شود.

 

در پایان «توکل دارائی»، رئیس روابط عمومی و امور بین‌الملل بنیاد بوعلی‌سینا گزارش کوتاهی از اقدامات انجام گرفته در زمینه پژوهش و تصحیح آثار بوعلی‌سینا ارایه کرد و خواستار مساعدت و همکاری بیشتر مؤسسه در راستای طرح تصحیح آثار فلسفی شیخ‌الرئیس شد و درخواست کرد در صورت امکان دفتر بنیاد در تهران در محل مؤسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران دایر شود.

پایان پیام/248

منبع: شبستان

کلیدواژه: نیمه شعبان خبرگزاری شبستان جشن نیمه شعبان امام زمان عج مسجد مقدس جمکران کانون مساجد روز ارتش سپاه اردبیل بنیاد ابن سینا فلسفه ابن سینا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت shabestan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «شبستان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۵۱۶۸۱۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تشریح جزئیات جشنواره‌های رضوی/ نمایشگاه آثار خوشنویسی جهان اسلام برگزار می‌شود

به گزارش خبرنگار فرهنگ و جامعه خبرگزاری علم و فناوری آنا، نشست خبری بیست و یکمین جشنواره بین المللی  فرهنگی هنری امام رضا(ع) با تشریح برنامه‌های چله رضوی صبح امروز، چهارم اردیبهشت ماه با حضور فرهاد قائمیان ‌مدیر جشنواره، مرتضی سعیدی زاده مدیرعامل بنیاد بین المللی امام رضا و رفاهی مشاور راهبردی و مشاور جشنواره های رضوی ، زمانی دبیر اجرایی بنیاد و دست پروری معاون ارتباطات بنیاد امام رضا در باغ زیبا برگزار شد. 

مرتضی سعیدی‌زاده با تشریح برنامه‌های پیش روی بنیاد گفت: از ماه گذشته تا امروز بالغ بر شش نشست خبری و نشست‌های تخصصی در حوزه‌های شعر، نمایش، سرود و …برگزار کردیم. بنیاد امام رضا(ع) بیست سال سابقه فعالیت فرهنگی دارد و رویکرد ما در سال‌های اخیر هم تربیتی و فرهنگی با بازنمایی فرهنگ و محتوای رضوی است. امسال هم مجموعه سامانه و اپلیکیشن و سایت منظومه رضوان را همزمان با میلاد امام رضا سی و یک اردیبهشت رونمایی خواهیم کرد و ابعاد موضوعی و سیره امام رضا را  اینجا در دسترس هنرمندان قرار می دهیم. 

وی با بیان اینکه تلاش داریم از ظرفیت همه هنرمندان در بنیاد امام رضا(ع) استفاده کنیم، گفت:  شوراهای سیاست گذاری در همین راستا شکل گرفته که اساتید جشنواره را با رویکردهای حرفه‌ای جلو ببرند. نکته دیگر حمایت از هنرمندان در راستای تولیدات است که امسال ما منابع خوبی را برای ارتقای محصولات درنظر گرفتیم بالغ پنج میلیارد اعتبار حمایتی برای تولیدات تزریق به فضاهای هنری می شود. 

سعیدی‌زاده اظهار داشت: توجه به دوره‌های آموزشی با رویکرد ارتقای مهارتی داشتیم که چهار دوره آن مثل کارگاهای عکاسی و‌ گرافیک برگزار شد. سایت پنجره را نیز امسال در فضای وب بالا راه اندازی خواهیم کرد. امسال بالغ بر پانصد رویداد فرهنگی هنری در بسیاری از استانها داریم؛ از محافل شعر تا کارگاه و تئاتر و برنامه‌های دیگر... امیدواریم جشنواره امام رضا(ع) در سالیانی نزدیک به عنوان یکی از حرفه‌ای ترین جشنواره‌های دینی کشور تثبیت شود. 

تلاش در جهت اشاعه فرهنگ رضوی

فرهاد قائمیان مدیر بیست و یکمین جشنواره امام رضا(ع) در صحبت‌هایی گفت: در این دوره جشنواره تلاش داریم به فرهنگ رضوی و ترویج آن بیشتر توجه کنیم. ما تلاش کردیم شوراهای سیاست گذاریمان در همه دفاتر را شکل دهیم ، در بخش جشنواره روستایی و عشایری دو بخش داریم که در بخش سرود و تیاتر در استان هرمزگان کار کردیم و واقعا غبطه خوردم .

وی با تاکید براینکه سه جشنواره چاوش‌خوانی و نقالی و پرده خوانی رضوی را هم دوازده و سیزده اردیبهشت در بوشهر خواهند داشت، گفت: تلاش داریم رشد کمی و کیفی را در شعر رضوی داشته باشیم و الان آثار در مرحله انتخاب است. در تئاتر رضوی هم بخش تئاتر کودک ۸ اثر ، بخش خیابانی ۱۷اثر در ۱۵ استان و صحنه ای  ۱۷اثر در استان ها اجرا خواهند رفت. 

وی در ادامه افزود: همیشه اینطور بوده که جشنواره تئاتر نهایت دو اجرا در یک روز جشنواره داشت، اما در شهرهای خودشان اجراها به صحنه نمیرفت، ولی این دوره تلاش کردیم کارها در شهرهای خودشان اجرا بروند. در عرصه تجسمی در مرحله اول داوری ۱۵۰اثر انتخاب و داوری نهایی می‌شود. از جانب دیگر در تدارک برپایی نمایشگاه آثار خوشنویسی جهان اسلام هستیم. .جشنواره عکس رضوی هم با حضور شصت عکاس کارگاه در حرم حضرت معصومه(س) با ۶۳عکاس و کارگاه در حرم امام رضا(ع) با حضور ۵۰عکاس برگزار می‌شود بنابراین برای این نمایشگاه هم در حال جمع آوری آثار هستیم.

وی یادآور شد: جشنواره سرود با مشارکت آموزش و پرورش در سه بخش میدانی، رقابتی و همگانی برگزار می‌شود، 
تولید ۸ قطعه سرود ویژه گویش‌های اقوام ایرانی با مضامین رضوی انجام شد، رویداد آوای ارادت رضوی هم در هشت استان کشور در حال برنامه ریزی است . 

سعید زمانی معاون ترویج و جریان سازی بنیاد بین المللی امام رضا)ع) نیز گفت: فعال سازی جشنواره‌های روستایی و عشایری امسال در بخش‌های مختلف پنج گانه برایمان خیلی مهم بود که بیش از ۱۵۰۰اثر از این روستاها داشتیم و برگزیدگان این آثار در روستای کردر رضوی به رقابت پرداختند. جشنواره سیزدهم دانش آموزی هم امسال فعال شد که هشت گروه منتخب در میلاد امام رضا)ع) و در حرم رضوی و اطراف آن اجرای برنامه خواهند داشت.

برگزاری شش محفل شعر عربی در استان خوزستان

وی درباره برنامه‌های چله رضوی گفت: از ۲۵ فروردین ماه اجرای تئاترها را در تهران شروع کردیم. کارگاه عکاسی در تهران و اختتامیه سرود رضوی صورت می‌گیرد و‌ محافل شعری هم در پنج استان داریم. پنج محفل شعر آذری در استان‌ها برپا می شود و در تهران برای اولین بار رویداد بزرگ آذری زبان‌ها را خواهیم داشت. شعر عربی هم شش محفل در استان خوزستان برگزار خواهد شد.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • پیش بینی سود پتروشیمی بوعلی سینا در سال ۱۴۰۳/ بوعلی در سال ۱۴۰۲ چقدر سود ساخت؟
  • لحظه دوست داشتن و دوست داشته شدن، لحظه واقعی زندگی است
  • حضور دانشگاه بوعلی سینا در رتبه‌بندی نیچر ایندکس ۲۰۲۴
  • حکمت الله ملاصالحی مؤسس فلسفه باستان شناسی است
  • طرحی از افتخارات جان سینا در WWE به مناسبت تولد او + عکس
  • جوانانی که بانی شادی می‌شوند
  • سمینار «ابن سینا» در هفته فرهنگی اصفهان
  • توسعه علمی، سکوی جهش تولید
  • تشریح جزئیات جشنواره‌های رضوی/ نمایشگاه آثار خوشنویسی جهان اسلام برگزار می‌شود
  • چرا فلسفه کانت در میانه جنگ‌های امروزین هنوز کار می‌کند؟