Web Analytics Made Easy - Statcounter

عرب کارشناس هواشناسی کشاورزی استان مرکزی در گفتگو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اراک؛ با پیش بینی کاهش ۷ تا ۱۰ درجه‌ای دما در استان مرکزی و احتمال رسیدن دمای حداقل هوا به کمتر از صفر در برخی از مناطق به کشاورزان توصیه کرد مراقب سرمازدگی باغات باشند.

عرب افزود: در روز سه شنبه احتمال بارش برف در مناطق سردسیر و کوهستانی استان دور از انتظار نمی‌باشد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

بر این اساس توصیه می‌شود اقدامات لازم از جمله اقدامات ذیل جهت کاهش خسارات احتمالی در نظر گرفته شود:

 استفاده از کود‌های اسید آمینه با پتاسیم یا اسید آمینه ضد تنش بصورت محلولپاشی بصورت غیر مستقیم در بالای تاج درختان توصیه می‌گردد. استفاده از ایجاد دود در باغات مالچ پاشی در سطح باغات در باغاتی که مجهز به سیستم آبیاری قطره‌ای هستند پاشیدن آب روی درختانی که در حالت گل قرار ندارند. در گلخانه‌ها ذخیره سازی سوخت مایع و کنترل درجه حرارت گلخانه‌ها به صورت منظم و ترمیم قسمت‌های آسیب دیده احتمالی و تعبیه و راه اندازی موتور برق اضطراری عدم توصیه مبارزه شیمیایی در مناطقی که احتمالا دما به زیر صفر می‌رسد. توصیه ادامه مبارزه با علف‌های هرز و در صورت نیاز با سن غلات در مناطقی که نیاز به مبارزه وجود دارد. پیشنهاد می‌گردد با توجه به رگبار باران در برخی از ساعات تا روز سه شنبه با هماهنگی پیش بینی‌های هواشناسی اقدام به مبارزه شیمیایی صورت گیرد. پیشنهاد می‌گردد باغات انگور که جهت پیشگیری از سرما با پوشش خاک پوشانیده شده اند تا پایان هفته از خاک خارج نکنند. با سوزاندن کاه و کلش و ایجاد دود در فضای باغ می‌توان شدت سرما را کاهش داد و همچنین پاشیدن مخلوط کود پتاس و آمینه اسید و آب از بالا به روی درختان نیز باعث کاهش سرمازدگی درختان می‌شود و در پای درختان جوان نیز پوشش کاه و کلش می‌تواند از سرمازدگی درختان نورس جلوگیری کند.

انتهای پیام / ج

توصیه‌هایی برای جلوگیری از سرمازدگی باغات

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: محصولات کشاورزی آب و هوا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۵۱۷۷۸۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

گلخانه‌داران و باغداران استان مرکزی هشدارهای هواشناسی را جدی بگیرند

«علی صفری»گفت باتوجه به بارش باران و برف و نیز کاهش دما از روزهای گذشته تدابیر لازم برای اطلاع رسانی به باغداران و گلخانه‌داران استان در نظر گرفته شد.

وی با اشاره به احتمال وقوع این شرایط در روزهای آینده، عنوان کرد: باغداران و گلخانه‌داران باید از کودهای آمینواسید قبل از وقوع سرما استفاده کنند.

رییس سازمان جهاد کشاورزی استان مرکزی ادامه داد: همچنین برای پیشگیری از آسیب به گیاهان و درختان باید از کودهایی با پایه پتاسیم مخصوصا سولوپتاس قبل از وقوع سرما استفاده شود.

صفری تاکید کرد: کشاورزان و گلخانه‌داران باید از آبیاری باغات و هرس در این زمان خودداری کنند.

وی اظهار کرد: روشن کردن آتش و ایجاد دود در مناطقی که کاهش قابل توجه دما واقع شود به منظور پیشگیری از سرمازدگی لازم است که باید انجام شود.

رییس سازمان جهاد کشاورزی استان مرکزی تاکید کرد: بازرسی سیستم‌های گرمایشی گلخانه‌ها و اطمینان از نبود نقص، بازرسی دستگاه ژنراتور و آمادگی برای استفاده، آماده سازی وسایل گرمایشی و تنظیم دمای گلخانه‌ها و سایر سالن‌ها، اطمینان از استحکام سازه‌ها و بستن دریچه‌های سقفی و کنترل دریچه‌ها کناری گلخانه‌ها ،کنترل و بازرسی پوشش گلخانه‌‎ها و تعمیر مناطق دارای پارگی و آسیب دیده و کنترل بادشکن‌ها و بادبندهای گلخانه‌ها از دیگر مواردی است که باغداران و گلخانه‌داران باید مورد توجه قرار دهند.

استان مرکزی با تولید حدود ۵۴ هزار تن گوشت سفید، ۵۳ هزار تن تولید گوشت قرمز، ۳۲۰ هزار تن شیر، حدود ۴۱ هزار تن تولید تخم مرغ از جایگاه ویژه ای در بخش کشاورزی و دامداری کشور برخوردار است.

باشگاه خبرنگاران جوان مرکزی اراک

دیگر خبرها

  • باغداران استان مرکزی هشدار‌های هواشناسی را جدی بگیرند
  • دمای زیر صفر درجه در چهارمحال و بختیاری و سرمازدگی باغات و محصولات کشاورزی
  • گلخانه‌داران و باغداران استان مرکزی هشدارهای هواشناسی را جدی بگیرند
  • باغداران بخوانند/ برای جلوگیری از سرمازدگی درختان چه باید کرد؟
  • سرمازدگی در کمین محصولات کشاورزی و باغی چهارمحال و بختیاری
  • کشاورزان خراسان شمالی مراقب سرمازدگی محصولات باشند
  • خطر سرمازدگی درختان پسته ضعیف است
  • هشدار سرمازدگی و یخبندان در باغات کشاورزی
  • هشدار در خصوص سرمازدگی باغات چهارمحال و بختیاری
  • توصیه‌های جهاد کشاورزی آذربایجان شرقی برای جلوگیری از سرمازدگی باغات