Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرگزاری آریا»
2024-03-19@07:10:40 GMT

چراغ بخش کشاورزي با هجوم بي سابقه ملخ ها قرمز شد

تاریخ انتشار: ۲ اردیبهشت ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۳۵۱۷۸۹۶

چراغ بخش کشاورزي با هجوم بي سابقه ملخ ها قرمز شد

خبرگزاري آريا - تهران- ايرنا- با وجود خسارت هاي هنگفتي که از سيلاب هاي اخير در بخش کشاورزي استان هاي جنوبي کشور رخ داد، حمله مخرب و بي سابقه ملخ هاي صحرايي اين پروسه را تکميل کرد تا جايي که چراغ وضعيت بخش کشاورزي قرمز شد.

به گزارش روز دوشنبه خبرنگار اقتصادي ايرنا، طبق گزارش هاي ستاد بحران کشور، در پي وقوع سيل در کشور، تاکنون بيش از 13 هزار ميليارد تومان خسارت به بخش کشاورزي 26 استان کشور وارد شده است که بيشترين خسارت ها در جنوب کشور مربوط به استان خوزستان، هرمزگان، بوشهر، کرمان، سيستان و بلوچستان و فارس است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


با اين وجود تالاب هامون - جازموريان در سيستان و بلوچستان نيز هر ساله ميزبان حمله دسته جات ملخ صحرايي يا دريايي از شبه جزيره عربستان است که با مقابله سازمان حفظ نباتات در سطح 150 تا 200 هزار هکتار اين آفت کنترل مي شود.
سازمان خواربار کشاورزي ملل متحد فائو و کنسولگري ملخ از بهمن ماه سال 97 به دليل افزايش بارندگي ها در ايران و ايجاد شرايط آب و هوايي مساعد براي آفات نسبت به حمله هاي گسترده ملخ از شبه جزيره عربستان به سمت ايران هشدار دادند تا تدابير لازم از سوي دستگاه هاي متولي ديده شود.
تا جايي که از هشتم بهمن ماه سال 97 اولين دسته جات ملخ صحرايي در بندر نخيلو استان هرمزگان گزارش شد و تاکنون اين ملخ در 84 مرحله در گروه هاي بين 60 تا 300 تايي به استان جنوبي ايران از جمله هرمزگان، بوشهر، خوزستان، کرمان، سيستان و بلوچستان، فارس و جزاير قشم و کيش هجوم آورده اند تا جايي که اين استان ها به طور جدي با اين آفت درگير شده اند.
گفته مي شود اين هجوم ملخ هاي صحرايي به ايران در بيش از پنج دهه اخير بي سابقه بوده است تا جايي که در سال 1340 با حمله ملخ‌ها در سطحي بيش از دو ميليون و 500 هزار هکتار زمين کشاورزي مبارزه انجام شده بود.
ملخ صحرايي يا دريايي با نام علمي (شيستو سرکا گريگاريا) در شرق آفريقا و کشورهاي سودان، اتيوپي، اريتره در ساحل درياي سرخ عربستان و تا يمن در گروه هاي بزرگ زندگي مي کند که به دليل جهنده بودن و قدرت پرواز بالا اين تنها نوع ملخي است که مي تواند در طول شبانه روز بدون وقفه پرواز داشته باشد و با سرعت وزش باد همانند گلايدر با ثابت نگه داشتن بال خود بين 200 تا 400 کيلومتر و گاها تا دو هزار کيلومتر آب دريا را طي کند.
بررسي‌ها نشان مي‌دهد، ملخ‌هاي صحرايي در دو سوي درياي سرخ و علاوه بر اين دومين نسل در برخي سواحل سودان و عربستان در حال ازدياد است و به‌تدريج گروه‌ها و گله‌هاي بزرگ‌تري را شکل مي‌دهند.
فائو گزارش داده است برخي از اين گروه‌ها به سمت عربستان حرکت کرده و در‌ ماه مارس تخمگذاري کرده‌اند، در جنوب غرب آسيا گروه ‌هاي بزرگ‌ و تعدادي گله‌ها در سواحل جنوب ايران هستند و پايان مارس آنجا از تخم بيرون آمده‌اند و همچنين گروه‌ بزرگي در منطقه الجاسم در جنوب غرب پاکستان در اواسط مارس ديده شده که آنجا تخمگذاري کرده‌اند. ملخ ها به محض رسيدن به سواحل جنوبي ايران جفت‌گيري کرده و به فاصله سه روز براي تخم‌ريزي آماده مي‌شود و به فاصله 5 تا هشت روز يک کپسول تخم حاوي 80 تا 120تخم را در عمق 8 تا 10سانتي‌متري خاک قرار مي‌دهد. اين تخم‌ها بسته به ميزان دما در 10 تا 50 روز تبديل به پوره مي‌شوند اما در دماي 32درجه، تخم‌ها در 12روز تبديل شده و پوره‌ها از تخم خارج مي‌شوند که بچه ملخ يا پوره ملخ صحرايي مي تواند روزانه بين 4 تا 8 کيلومتر مسافت را پشت سر بگذارد.
اين نوع ملخ پس از رسيدن به دوره پنجم رشد و تغذيه خود به رنگ قهو‌ه‌اي درمي‌آيد و بدنش داراي چربي فراواني استاين آفت مخرب در مسير عبور خود، به دليل گياه خوار بودن و تغذيه از سبزينه هاي مختلف همچون جنگل ، مراتع، اراضي باغي ، زراعي ، علوفه، غلات، سبزي و صيفي را از بين مي برد که مي تواند موجب قحطي در مناطق آسيب ديده شود.
بزرگ‌ترين گروه ملخ هاي بالدار مهاجر آسيايي آفريقايي که تاکنون ثبت شده مربوط به سال 1875 در نبراسکا با جمعيت بيش از يک هزارميليارد ملخ بالدار بوده است.
برخي کارشناسان براين باورند که با توجه به هشدار سازمان جهاني فائو درخصوص پيش بيني هجوم ملخ ها، علي رغم پيش بيني سيل، دستگاهاي متولي مي توانستند آمادگي لازم جهت مقابله با اين افت را داشته باشند به نظر مي رسد حمله گسترده اين آفت نيز همانند بروز سيل ما را غافلگير کرده است.
هجوم ملخ، يک آفت عمومي است که بايد توسط دولت با آن مقابله شود که در همين راستا سازمان حفظ نباتات وزارت جهاد کشاورزي متولي اين موضوع است که تاکنون با بودجه اين سازمان و استان هاي درگير طبق آخرين آمار عمليات مبارزه با ملخ صحرايي در سطح بيش از 38 هزار هکتار زميني و هوايي اجرايي شده است که همچنان نيازمند اعتبارات ملي و استاني است.
حال براي حفظ اراضي کشاورزي و پوشش گياهي و تامين امنيت غذايي همچنان عمليات مبارزه و مقابله با کمک دستگاه هاي زيربط و کشاورزان استان هاي درگير در حال اجرايي شدن است.
چندي پيش «محمدرضا درگاهي» رئيس سازمان حفظ نباتات کشور در اين خصوص گفت: حمله ملخ صحرايي خطرناک است و مي تواند امنيت غذايي را با مخاطره مواجه کند.
وي با تاکيد بر اينکه مبارزه اوليه با ازدياد و توليد مثل اين ملخ بايد در عربستان صورت مي گرفت، گفت: اين اقدام به درستي انجام نشد.
رئيس سازمان حفظ نباتات مي گويد: به دليل مبارزات صورت گرفته با اين آفت، تاکنون آسيب جدي به زمين‌هاي کشاورزي وارد نشده، اما مبارزه بايد گسترش پيدا کند که به بيش از 12 ميليارد تومان اعتبار نياز دارد تا با حمايت‌هاي لازم اين آفت تا آخر تيرماه دفع شود.
«سعيد معين » مدير مبارزه با آفات عمومي و همگاني سازمان حفظ نباتات کشور هم گفته است: از زمان حمله ملخ ها تاکنون حدود پنج ميليارد تومان اعتبار براي خريد سم، تجهيزاتي چون سمپاش، تانکر و کانکس توسط سازمان حفظ نباتات کشور به استان هاي مذکور تخصيص داده شده است و حتي از امکانات استاني نيز بهره گرفته ايم.
به گفته وي، در طرح مبارزه و کنترل ملخ صحرايي مبلغ 10 ميليارد تومان توسط ستاد مديريت بحران وزارت کشور تصويب شده است که اکنون در انتظار تخصيص اين اعتبار از سوي هيات دولت هستيم.
وي براين باور است با ورود يک موج ملخ به سواحل جنوبي موج بعدي نيز به فاصله يک هفته تا 10روز تکرار شده و اين موج ورود ملخ‌ها تا پايان خرداد‌ماه ادامه دارد بنابراين تلاش مي‌شود تا با سمپاشي از تخم‌ريزي اين ملخ‌ها جلوگيري شود.
به گفته معين، به طور معمول با سمپاشي تا 95درصد جمعيت اين ملخ‌ها تلف شده و پنج تا 10درصد تخم‌هاي باقي مي‌ماند که با رصد اين حشرات از طريق جي.پي.اس، مابقي ملخ‌ها نيز سمپاشي شده و از بين مي‌روند.
اقتصام**9186**9189
انتهاي پيام /*

منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۵۱۷۸۹۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اتمام ۱۰۰ درصدی حدنگاری اراضی کشاورزی در ۵۳ واحد ثبتی کشور

رئیس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور گفت: پس از بررسی عملکرد کلیه واحدهای ثبتی کشور از حیث میزان پیشرفت حدنگاری اراضی کشاورزی، که گروه اول شامل ۵۳ واحد ثبتی است، موفق به اتمام ۱۰۰ درصدی حدنگاری کشاورزی شده‌اند.

به گزارش ایسنا و به نقل از قوه قضاییه، حسن بابایی، رئیس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور با اعلام حدنگاری ۷ میلیون و ۹۸۲ هزار و ۷۴۴ هکتار معادل ۵۰ درصد اراضی کشاورزی تا پایان سال ۱۴۰۲، در نود و هشتمین جلسه شورای تحول و تعالی سازمان ثبت، با تشریح میزان پیشرفت فعالیت حدنگاری این اراضی در استان‌های کشور، گفت: بعد از بررسی عملکرد کلیه واحدهای ثبتی کشور از حیث میزان پیشرفت حدنگاری اراضی کشاورزی، این واحدها در ۴ گروه احصاء شدند که گروه اول شامل ۵۳ واحد ثبتی است که موفق به اتمام کامل و ۱۰۰ درصدی حدنگاری اراضی کشاورزی شده‌اند.

وی افزود: گروه دوم که شامل ۱۱۷ واحد ثبتی می‌باشد، موفق به انجام حدنگاری کشاورزی بالاتر از ۶۰ درصد و در گروه سوم نیز ۴۵ واحد ثبتی احصاء شده است که بین ۵۰ تا ۶۰ درصد حدنگاری این اراضی را به انجام رسانده‌اند.

رئیس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور با بیان این‌که ۷۵ واحد ثبتی کشور نیز که مشمول گروه‌های فوق‌الذکر نیستند، ولی در سال ۱۴۰۲ دارای جهش عملکردی بوده و بالاتر از میانگین کشوری اقدام کرده‌اند، اظهار داشت: طی مراسمی در ابتدای سال آینده، از عملکرد این گروه‌ها به صورت ویژه تقدیر خواهد شد.

بابایی گفت: از واحدهای ثبتی مراکز استان و واحدهای ثبتی که عمده فعالیت آن‌ها در حدنگاری معطوف به شاخص‌های شهری، روستایی و شهرهای زیر ۲۵ هزار نفر می‌باشند نیز، در فرصت‌های آتی تقدیر خواهد شد؛ ضمن اینکه با گزارش‌گیری‌های منظم ماهانه با توجه به شاخص‌های عملکردی، مدیران کل استان‌ها و سایر دست‌اندرکاران اعم از نقشه‌برداران، دبیران هیأت‌های قانون تعیین تکلیف و کارشناسان مربوطه که به صورت جهادی در اجرای اهداف سازمان ثبت کوشش نموده‌اند نیز، مورد تقدیر قرار می‌گیرند.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • هشدار قرمز برای خوزستان؛ سیلاب بی‌سابقه در راه است
  • آغاز عرضه ۸۵ تن گوشت قرمز منجمد
  • اتمام ۱۰۰ درصدی حدنگاری اراضی کشاورزی در ۵۳ واحد ثبتی کشور
  • وضعیت قرمز هواشناسی، مرخصی مدیران جهادکشاورزی کهگیلویه و بویراحمد را لغو کرد
  • هشدار قرمز هواشناسی در چهارمحال و بختیاری
  • همکاری فائو در دفع هجوم ملخ ها به مزارع افغانستان
  • (ویدیو) هشدار قرمز هواشناسی برای ۶ استان؛ یک استان در آماده‌باش کامل
  • هجوم ۲ موج بارشی پر فشار به کشور
  • چراغ قرمز بانک مرکزی به نرخ رسمی ارز‌ها
  • هشدار به مسافران؛ طوفان رطوبتی در راه ایران/ هجوم ۲ موج بارشی پر فشار به کشور