Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «پارسینه»
2024-04-18@02:15:56 GMT

بولتون: حال باید عزم‌مان برای تهران آشکار شده باشد

تاریخ انتشار: ۲ اردیبهشت ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۳۵۱۸۳۰۷

بولتون: حال باید عزم‌مان برای تهران آشکار شده باشد

جان بولتون، مشاور امنیت ملی آمریکا، در واکنش به اقدام دونالد ترامپ مبنی بر عدم تمدید معافیت‌های نفتی ایران مدعی شد: این اعلامیه به همراه تصمیم اخیرمان برای وارد کردن نام سپاه پاسداران به لیست گروه‌های تروریستی آمریکا باید عزم ایالات متحده را برای تهران کاملاً آشکار کند.

وی در توییت دیگری افزود: نظام ایران باید متوجه شود که می‌بایست رفتارش را تغییر دهد یا اینکه باید هزینه رفتار‌های بی‌ثبات‌کننده‌اش – که تنها به مردم ایران آسیب وارد می‌کند – را بپردازد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

منبع: پارسینه

کلیدواژه: جان بولتون معافیت نفتی ایران و آمریکا سپاه پاسداران

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.parsine.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «پارسینه» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۵۱۸۳۰۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اگر اسرائیل حمله کند، تهران در سطحی وسیع‌تر حمله خواهد داد

دیپلمات پیشین کشور گفت: چنانچه رژیم اسرائیل حمله دوم به ایران را انجام دهد، ایران این بار در سطحی وسیع‌تر و بدون اطلاع قبلی، اسرائیل را مورد حمله قرار خواهد داد و بدترین سناریو ممکن یعنی "جنگ بزرگ‌تر" به وقوع خواهد پیوست.

به گزارش ایسنا، سید حسین موسویان در مقاله‌ای در نشریه "شورای سیاست خاورمیانه" آمریکا نوشت: ایران در ۱۳ آوریل ۲۰۲۴، با صد‌ها پهپاد و موشک مستقیما خاک اسرائیل را مورد هدف قرارداد. این حمله بزرگ‌ترین و مهم‌ترین حمله نظامی به رژیم اسرائیل بعد از جنگ سال ۱۹۶۷ اعراب و اسرائیل و بزرگ‌ترین حمله پهپادی تاریخ بود که پیامد‌های آن می‌تواند معادلات آینده در خاورمیانه را تغییر دهد.

وی در ادامه به ۶ پیامد مهم در این رویداد اشاره کرد و گفت: متعاقب حمله نظامی اسرائیل به سرکنسولگری ایران در دمشق، هفت تن از مستشاران ارشد نظامی ایران شهید شدند. در حقیقت رژیم اسرائیل از "خط قرمز" ایران عبور کرد. اسرائیل در حمله به اماکن دیپلماتیک ایران شناخته شده‌ترین قرارداد‌ها و نرم‌های حقوق بین‌الملل را نقض و به حاکمیت ایران خدشه وارد کرد.

ولی قدرت‌های جهانی عضو دائم شورای امنیت سازمان ملل حاضر نشدند این اقدام را محکوم کنند؛ لذا ایران در پاسخ، مبادرت به حمله نظامی به اسرائیل کرد. ایران اعلام کرد که این اقدام «پاسخ» بوده که بر اساس اصل «دفاع مشروع» مطابق ماده ۵۱ منشور سازمان ملل صورت گرفته است. قدرت‌های غربی بلافاصله، اقدام ایران را محکوم کردند. ایران تصریح کرد که اگر شورای امنیت سازمان ملل حمله نظامی رژیم اسرائیل را محکوم کرده بود، احتمالا نیازی به اقدام متقابل ایران نبود؛ لذا استاندارد دوگانه و تبعیض‌آمیز شورای امنیت سازمان ملل می‌تواند مخل صلح و امنیت جهانی شود.

موسویان افزود: مقامات آمریکا و رژیم اسرائیل اعلام کردند که حمله ایران گسترده‌تر از حد تصور بوده است. این نکته درست است. اما واقعیت این است که پاسخ ایران تنها به حمله اسرائیل به سرکنسولگری در سوریه نبود. در ۱۵ سال گذشته، اسرائیل ده‌ها تن از دانشمندان هسته‌ای و فرماندهان نظامی ایران را در داخل و خارج ایران ترور کرده و حملات سایبری و خرابکاری زیادی علیه تاسیسات هسته‌ای و نظامی ایران داشت. ایران در موارد گذشته صبر و خویشتنداری از خود نشان داد. اسرائیل با اشتباه محاسباتی، این خویشتنداری را حمل بر"ضعف" ایران تلقی کرد و به حملات خود ادامه داد.

اما حمله اسرائیل به مرکز دیپلماتیک ایران، شرایطی برای تهران به وجود آورد که در یک حمله، پاسخ همه حملات گذشته رژیم اسرائیل را یک‌جا بدهد. بایدن رئیس جمهور آمریکا اعلام کرد که در صورت حمله نظامی مجدد اسرائیل به ایران، آمریکا مشارکت نخواهد کرد. این یک تصمیم درست و به موقعی است، زیرا در صورتی‌که اسرائیل حمله دوم به ایران را انجام دهد، ایران این بار در سطحی وسیع‌تر و بدون اطلاع قبلی، اسرائیل را مورد حمله قرار خواهد داد. اگر آمریکا وارد عمل شود، ایران و تمام گروه‌های جهادی منطقه همچون حزب‌الله لبنان، حوثی‌های یمن، الحشد الشعبی عراق نیز وارد معرکه شده و علاوه بر مشارکت در حمله به اسرائیل، پایگاه‌های نظامی آمریکا در منطقه را مورد حمله قرار خواهند داد که بدترین سناریو ممکن یعنی "جنگ بزرگ‌تر" به وقوع خواهد پیوست.

این دیپلمات پیشین کشورمان با بیان اینکه حمله نظامی به ایران، می‌تواند شرایط را به سمت تحولات بغرنج سوق دهد، گفت: تصمیم بایدن در مورد عدم مشارکت در حمله به ایران یک تصمیم عاقلانه است.

وی با اشاره به اظهارات جان بولتون مشاور امنیت ملی پیشین آمریکا مبنی بر اینکه اسرائیل باید به تاسیسات هسته‌ای ایران حمله کند و تاکید کرد که ایران تنها زبان زور می‌فهمد گفت: عدم درک درست، تصورات و محاسبات غلط عامل اصلی جنگ‌ها و بحران‌های چند دهه گذشته است.

تفکر جان بولتون هم یک تفکری است که برخی سیاستمداران قدرتمند آمریکایی طرفداران پر و پا قرص آن بوده و طرفدار "مداخله گرایی" آمریکا هستند. حقیقت این است که استراتژی اصلی آمریکا بعد از انقلاب اسلامی ۱۹۷۹ در ایران هم برپایه "تحریم و فشار" و"تغییر رژیم" بوده است. نتیجه این سیاست و طرز تفکر به اینجا ختم شده که امروزه روابط ایران با آمریکا، غرب و اسرائیل در خصمانه‌ترین وضعیت ممکن قرار گرفته است.

موسویان گفت: ایرانی‌ها با تاریخ و تمدنی چند هزار ساله، ملت مغروری هستند. آن‌ها فارغ از شرایط سیاسی و اقتصادی فعلی، زیر بار "زور و تحقیر و توهین" نمی‌روند. اکنون واشنگتن و تل آویو به این واقعیت فکر کنند که ایران تحت شدیدترین تحریم‌ها و فشار‌ها و دشوارترین شرایط اقتصادی در چهل سال گذشته، پاسخ حملات اسرائیل را به‌گونه‌ای داد که غیرقابل تصور همگان بود. در حالی‌که کشور‌های عربی در چند دهه گذشته جرات پرتاب یک فشنگ به سمت اسرائیل را نداشتند، ایران با صد‌ها موشک و پهپاد پاسخ حمله نظامی اسرائیل را داد.

وی افزود: قابل پیش بینی است که بعد از حادثه اخیر، غرب و اسرائیل سعی خواهند کرد اهمیت نظامی اقدام ایران را کم اهمیت جلوه دهند و برخی در ایران نیز در مورد آن بزرگنمایی نمایند. اما حقیقت این است که سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، ساعت‌ها پیش از رسیدن موشک‌ها و پهپاد‌ها به اسرائیل، جهان را از آغاز عملیات ترکیبی علیه اسرائیل مطلع ساخت.

از دیدگاه من تهران از یک طرف حجم سنگینی موشک و پهپاد پرتاب کرد و از طرف دیگر قبل از آن اطلاع رسانی کرد تا به آمریکا و اسرائیل فرصت بدهد در حد ممکن مانع اصابت موشک‌ها و پهپاد‌ها شوند، چون ایران نمی‌خواست این پاسخ به فاجعه بزرگ و یک جنگ فراگیر منجر شود. به نظر من ایران با این عملیات خواست یک پیام به واشنگتن و تل آویو بدهد که "حمله به ایران را متوقف کنید در غیر این صورت عملیات بعدی را وسیع‌تر و جدی‌تر انجام و از قبل اطلاع هم نخواهیم داد".

این کارشناس مسائل بین‌الملل با تاکید بر اینکه سیاست‌های "تحریم و فشار و تخریب" غرب علیه ایران به رهبری آمریکا در چند دهه گذشته موجب ایجاد "یک جبهه مقاومت" در کشور‌هایی همچون یمن، عراق، سوریه، لبنان در غرب آسیا شده که جملگی مسلح به هزاران موشک و پهپاد هستند تصریح کرد: از طرف دیگر این سیاست‌ها موجب نوعی از اتحاد ایران با قدرت‌های بلوک شرق به ویژه چین و روسیه شده که منافع مشترک آن‌ها از پای درآوردن آمریکا در منطقه خاورمیانه است.

آرام کردن اوضاع بحرانی غرب آسیا نیازمند روش‌های خلاقانه‌تر و ابتکار‌های بیشتر قدرت‌های منطقه‌ای و جهانی به ویژه آمریکا است. اتخاذ سیاست‌های غیر مسئولانه و نامتوازن آن‌ها می‌تواند منطقه غرب آسیا را به مدت طولانی دچار بی‌ثباتی کرده و بحران‌های آن را بیش از پیش دچار بن بست کند.

موسویان با بیان اینکه صلح و ثبات در غرب آسیا به پنج گام اساسی نیاز دارد، خاطرنشان کرد: اول، اسرائیل آتش بس باثبات در غزه را هرچه زودتر پذیرفته، راه کمک‌های انسانی بین المللی به غزه را باز کند و به قعطنامه‌های شورای امنیت سازمان ملل در مورد تشکیل دو دولت فلسطینی ـ اسرائیلی، احترام بگذارد. دوم، ابتکار قدرت‌های جهانی برای برقراری یک آتش بس پایدار بین اسرائیل و ایران است.

سوم، گفت‌وگوی ایران و آمریکا برای احیاء برجام و رفع خصومت‌های منطقه‌ای. چهارم، تشکیل سیستم امنیت و همکاری جمعی در حوزه خلیج فارس جهت پایان دادن به تنش‌های دیرینه عربی ـ فارسی و پنجم، عملیاتی شدن تصمیمات سازمان ملل در مورد عاری سازی خاورمیانه از سلاح‌های کشتار جمعی.

دیگر خبرها

  • صندوق بین‌المللی پول خوش‌بین شد | تورم ایران وارد کانال ۳۰ درصدی می‌شود
  • درخواست آمریکا از ایران: اجازه بدهید اسرائیل «یک حمله نمادین» انجام دهد + سند
  • اگر اسرائیل حمله کند، تهران در سطحی وسیع‌تر حمله خواهد داد
  • زاکانی: واگن‌های چینی امسال وارد کشور می‌شود
  • آشکار شدن وابستگی بالای آلمان به چین در سفر شولتز به پکن
  • جلوه‌های اقتدار ارتش ایران برای جهانیان آشکار شده است
  • میدل‌ایست‌آی: حمله ایران، ضعف اسرائیل را آشکار کرد
  • طلا وارد کانال جدید شد/ قیمت جدید طلا ۲۸ فروردین ۱۴۰۳
  • امروز آمریکا از پس یمنی‌ها برنمی‌آید
  • جنگ روانی کم از جنگ نظامی نیست