Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-04-19@08:43:30 GMT

بررسی وضعیت حال فرش کرمان

تاریخ انتشار: ۲ اردیبهشت ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۳۵۱۸۶۰۵

بررسی وضعیت حال فرش کرمان

هنر و صنعت قالیبافی این ناحیه از ایران از دیرباز یکی از مراکز مهم فرشبافی کشور به شمار می رفته و تاریخ فرشبافی کرمان به قرنها پیش و قبل از دوران صفویه می رسد. قطعه‌ای از یک تخته فرش بافته شده در این شهر که در موزه حضرت امام رضا علیه السلام در مشهد نگهداری می شود بر سابقه‌ای حداقل پانصد سال بافندگی در زمینه فرش‌های گره دار کرمان شهادت می‌دهد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

به گزارش ایسنا، در روند تاریخی قالیبافی کرمان می توان نقاط اوج متعددی را سراغ گرفت بطوریکه هنر قالیبافی کرمان نقطه اوج خود را در زمان صفویه و مرحله حضیض خود را در اوایل دوره قاجاریه، یعنی زمانی که آقامحمدخان قاجار به لحاظ مساعدت اهالی کرمان با لطفعلی خان، دست به کشتار هولناک اهالی آن زد، سپری کرده است. بنابراین، به احتمال قریب به یقین هنر فرشبافی در کرمان، از زمان صفویه و با حمایت آنان در این منطقه نضج گرفته است.

حال این صنعت و هنری که از نظر زیبایی و کیفیت در تعارف‌ها و تعریف‌ها در تمجید از زیبایی گذر عمر بر چهره افراد به آن اشاره می‌شد و به عنوان قدیمی ترین پایه اقتصادی این استان شهرت داشت؛ تاحدودی بی رونق تر از همیشه بوده و موانع این صنعت همچنان پا برجاست و مسئولین استانی به دنبال راهکاری برای برون رفت این صنعت از حال و روز امروز خودش هستند.

به گزارش ایسنا "محمدجواد فدایی" استاندار کرمان عصر امروز دوم اردیبهشت ماه در نخستین جلسه کارگروه فرش کرمان گفت: قدمت صنعت فرش در استان کرمان بسیار زیاد است و در سال های اخیر در حوزه فرش کارهایی به صورت جزیره ای صورت گرفته اما کافی و هدفمند نبوده که باید این وضعیت را سر و سامان دهیم.

 به دنبال مشخص کردن جایگاه اصلی فرش کرمان هستیم

وی با اشاره به جلسات استان با مسئولین کشوری در خصوص فرش دستباف کرمان، اظهار کرد: به دنبال مشخص کردن جایگاه اصلی فرش کرمان هستیم، لذا کارگروه فرش کرمان تشکیل و دستورالعمل این کارگروه برای تصویب به وزارت کشور ارسال شده است.

استاندار کرمان اعمال مدیریت واحد بر کلیه موضوعات فرش دستباف، شناسایی نقاط قوت و ضعف حوزه فرش، انسجام بخشی، تامین منابع مالی، توسعه آموزش و بهره وری فرش و ... را از جمله شرح وظایف این کارگروه برشمرد و بر وجود متولی فرش تاکید کرد و افزود: باید برای فرش متولی واحدی مشخص کنیم و اقداماتی برای ایجاد احساس نیاز فرش به عنوان متولی فرش انجام گیرد تا بتوانیم از این طریق فرش کرمان را ساماندهی و به جایگاه اصلی خودش بازگردانیم.

فدایی بر لزوم استاندارد اجباری کردن فرش دستباف تاکید کرد و ادامه داد: باید فرش دستباف همانند فرش ماشینی تاییدیه استاندارد لازم را داشته باشد.

وی به موضوع ارزآوری فرش دستباف کرمان و قدمت و اعتبار این اثر در جهان اشاره و بیان کرد: هدف این کارگروه رونق تولید فرش باکیفیت کرمان است تا از این طریق بتوانیم درآمد استان را از این محل افزایش دهیم.

30 میلیون دلار صادرات فرش استان در سال گذشته

به گزارش ایسنا؛ مهدی حسینی نژاد رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت شمال استان کرمان نیز در این جلسه از وجود 40 هزار بافنده فرش در استان کرمان خبر داد و پیشنهاد داد: کارگاه های متمرکزی در  نقاط متمرکز و واحدی تشکیل شود و سه کمیته متمرکز بر آنها نظارت داشته باشند.

رییس سازمان صمت استان کرمان با بیان این مطلب که مجوز تولید فرش بایستی توسط واحد اتحادیه صنفی صورت گیرد؛ به تبیین میزان درآمد فرش استان پرداخت و اظهار کرد: در سال گذشته 30 میلیون دلار میزان صادرات فرش استان بوده است که با توجه به پتانسیل این صنعت، می توان با برگرداندن این فرش به اصالت رنگ، طرح و بافت خود؛ صادرات به مراتب بیشتری در این حوزه داشته باشیم.

برگزاری جشنواره فرش دستبافت کرمان

مهدی طبیب زاده رییس اتاق بازرگانی استان کرمان نیز در این کارگروه اظهار کرد: در چند سال اخیر شاهدیم که فرش کرمان در نمایشگاه ها به صورت پراکنده توسط فرشبافان کرمانی به نمایش گذاشته می شود که در همین راستا براساس توافق شرکت شهرک های صنعتی با بخش خصوصی؛ از این پس، فرش کرمان در نمایشگاه ها به صورت متمرکز و در یک سالن به نمایش گذاشته خواهند شد.

وی ادامه داد: پس از بازسازی موزه فرش در کرمان، جشنواره فرش دستبافت کرمان را با کمک بخش خصوصی و حمای های اتاق بازرگانی و استانداری کرمان برگزار خواهیم کرد.

3800 مددجوی کمیته امداد استان کرمان قالیباف هستند

به گزارش ایسنا؛ علی حسینی محمدآباد مدیر کل بیمه تامین اجتماعی استان کرمان نیز در این جلسه گفت: در استان کرمان 15 هزار و 300 نفر بیمه قالیبافی و صنایع شناسه داروجود دارد که 7 درصد حق بیمه را خود فرد و 20 درصد مابقی آن را دولت پرداخت می کند. گفتنی است دستورالعملی مبنی بر افزایش بیمه شدگان قالیبافی در سال جاری تاکنون نداشته ایم.

یحیی صادقی مدیر کل کمیته امداد استان کرمان نیز در این کارگروه گفت: 3800 مددجوی کمیته امداد استان کرمان قالیباف هستند که 400 نفر آنها متاسفانه بیمه قالیبافی نیستند.

وی ادامه داد: در سال گذشته حدود 14 هزار متر مربع فرش توسط مددجویان این اداره کل بافته شده که از محل فروش آنها حدود 17 میلیارد تومان مددجویان درآمد کسب کرده اند ضمن آنکه برخی از مددجویان خوشان اقدام به فروش فرش می کنند که نشان از ظرفیت بالای این صنعت است.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: فرش کرمان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۵۱۸۶۰۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آخرین وضعیت جوی و ترافیکی محورهای مواصلاتی کشور

سرهنگ‌احمد شیرانی رئیس مرکز اطلاعات و کنترل هوشمند ترافیک پلیس راهور فراجا در گفت‌وگو با خبرنگار مهر درباره آخربن وضعیت جوی و ترافیکی محورهای مواصلاتی کشور گفت: در حال حاضر شاهد بارش‌های باران در استان‌های کرمان، سیستان و بلوچستان، اصفهان، خوزستان، کهکیلویه و بویراحمد، بوشهر، هرمزگان، چهارمحال بختیاری، یزد، کرمان، فارس هستیم.

وی افزود: هم اکنون آزادراه قزوین _ کرج (ساسانی، پل فردیس تا پل کلاک) و محور تهران _ شهریار (برخی مقاطع) دارای ترافیک سنگین است.

سرهنگ شیرانی گفت: همچنین محورهای خرم آباد _ پلدختر، بمپور _ بهشت آباد، دلگان _ بمپور، بندرخمیر _ بندر لنگه (کنخ)، فنوج _ کتیچ، چاهان _ زرآباد، نیکشهر _ چابهار، فیروزآباد _ بمپور، دلگان_ زهکلوت، قصرقند _ نیک شهر مسدود است.

کد خبر 6080504

دیگر خبرها

  • آخرین وضعیت سامانه‌های پدافندی و مراکز حساس نظامی و امنیتی در کشور
  • تامین برق ۳۸۰ روستای سیل‌زده در سیستان و بلوچستان
  • پیگیری راه اندازی موزه معدن در کرمان
  • رانندگان آژانس شاغل در شهرداری بیمه تکمیلی شوند
  • آخرین وضعیت محورهای مواصلاتی جنوب استان کرمان
  • تماس‌ تلفنی وزیر کشور با استاندار کرمان و بررسی وضعیت منطقه 
  • آخرین خبرها از وضعیت فرودگاه‌های استان کرمان
  • آخرین وضعیت جوی و ترافیکی محورهای مواصلاتی کشور
  • تازه‌ترین اوضاع شرکت‌های تولیدی صندوق‌ بازنشستگی صنعت نفت بررسی شد
  • قالیباف: وضعیت بازار ارز را بررسی می‌کنیم