Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاري آريا - تهران- ايرنا- رئيس جمهوري اسلامي ايران و نخست وزير جمهوري اسلامي پاکستان در بيانيه مشترک ضمن تاکيد بر ضرورت اجراي هرچه سريعتر برجام از سوي ساير کشورها، نهادهاي ذيربط وزارتخانه‌هاي خود را مکلف کردند تا ساز و کارهاي لازم براي افزايش حداکثري فعاليت‌هاي اقتصادي و بازرگاني را فراهم کنند.

به گزارش دوشنبه ايرنا ار پايگاه اطلاع رساني رياست جمهوري، متن کامل بيانيه مشترک جمهوري اسلامي ايران و جمهوري اسلامي پاکستان به شرح ذيل است:
جناب آقاي عمران خان نخست وزير محترم جمهوري اسلامي پاکستان بنا به دعوت جناب آقاي دکتر حسن روحاني رياست محترم جمهوري اسلامي ايران در تاريخ يکم و دوم ارديبهشت ماه 1398 در رأس هياتي عالي‌رتبه از مقامات اين کشور به جمهوري اسلامي ايران سفر نمود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

سال‌هاي اخير شاهد سفرهاي متقابل دو طرف در سطح رؤساي دو کشور بوده است.
نخست وزير محترم پاکستان با سفر به مشهد مقدس در تاريخ يکم ارديبهشت 1398، آرامگاه ملکوتي ثامن الحجج امام هشتم (ع) را زيارت کردند. جناب آقاي عمران خان نخست وزير محترم، در اولين سفر رسمي خود به ايران در مقام نخست وزير، علاوه بر گفت وگو با جناب آقاي روحاني رئيس محترم جمهوري اسلامي ايران، با رهبر معظم انقلاب اسلامي حضرت آيت الله سيد علي خامنه اي نيز ملاقات کردند.
1- طرفين ضمن تاکيد بر همبستگي تاريخي، فرهنگي، ديني و تمدني دو کشور و دو ملت همسايه و مسلمان و نيز نظر به اراده مقامات عالي دو کشور به منظور توسعه روابط در همه زمينه‌هاي مورد علاقه دو طرف، بر اهميت تعميق و تحکيم مناسبات دوجانبه بر اساس اصول منافع ملي، حفظ تماميت ارضي و احترام متقابل به حاکميت ملي تصريح نموده و اجراي سريع توافقات و اسناد في‌مابين را به عنوان گامي در جهت تحقق اين هدف خواستار شدند.
2- طرفين با تاکيد بر اينکه مرزهاي دو کشور بايد مرز صلح و دوستي باشد، همکاري و تبادل نظر مستمر مسئولين سياسي، نظامي و امنيتي را براي مقابله با تهديداتي همچون تروريسم، قاچاق مواد مخدر و انسان، گروگان گيري، پولشويي و آدم ربايي ضروري برشمردند. همچنين مقرر شد به منظور بررسي جزئيات موارد فوق، دهمين دور مذاکرات کميته ويژه امنيت بين وزارت کشور دو طرف در خردادماه 1398 در اسلام‌آباد برگزار گردد.
3- دو طرف همچنين توافق نمودند تا به منظور بررسي پيشرفت و ترسيم مسير پيش‌روي تسهيل سفرهاي مردمي از مبدأ دو کشور، نشست بعدي کميسيون مشترک کنسولي را ‌در نيمه دوم سال 1398 برگزار کنند. طرف پاکستاني از اعلام دولت ايران مبني بر آزادي تعدادي از زندانيان پاکستاني و اتخاذ تمهيداتي براي استرداد فوري آنان استقبال کرد.
4- رئيس جمهور اسلامي ايران و نخست وزير جمهوري اسلامي پاکستان اذعان داشتند که تقويت و تحکيم همکاري استان سيستان و بلوچستان ايران با ايالت بلوچستان پاکستان از جمله بازگشايي گذرگاه‌ها و بازارچه‌هاي مرزي ضمن بهبودي وضعيت اقتصادي ساکنان بومي، اقدامي در جهت رفع چالش هاي مرزي و ناامني ها خواهد بود. طرفين توافق نمودند تا به منظور بررسي وضعيت کنوني تدارکات و ساير اقدامات لازم جهت گشايش گذرگاه‌هاي مرزي جديد در گبد-ريمدان و مند-پيشين و نيز افتتاح بازارچه‌هاي جديد مرزي، دومين دور مذاکرات کميسيون عالي مرزي را در ارديبهشت‌ماه 1398 برگزار کنند.
5- دو طرف بر لزوم گسترش همکاري‌ها در بخش نيرو از جمله صادرات برق ايران به پاکستان تأکيد نمودند. طرف پاکستاني مراتب تشکر و قدرداني خود را از دولت جمهوري اسلامي ايران به خاطر تداوم صادرات برق به ايالت بلوچستان پاکستان ابراز نمود.
6- طرفين ضمن تأکيد بر قرابت‌هاي عميق و ديرينه فرهنگي، اجتماعي و زباني بين دو کشور و اقوام آنان، بار ديگر بر لزوم تقويت هرچه بيشتر اين پيوندها از طريق گسترش فعاليت‌هاي دانشگاهي، فرهنگي و گردشگري، بويژه از طريق افزايش سفرهاي متقابل متفکرين، هنرمندان سنتي و گروه ‌هاي فرهنگي و نيز تقويت گردشگري اماکن تاريخي مذهبي دو کشور تصريح نمودند.
7- جناب آقاي عمران خان نخست وزير پاکستان بر کمک دولت و مردم پاکستان و همبستگي آنان با مردم ايران در پي وقوع سيلاب‌هاي شديد اخير در اين کشور که موجب از دست رفتن جان ارزشمند انسان‌ها و نيز بروز خسارت‌هاي مادي گشت، تصريح نمود. نخست وزير پاکستان ابراز اطمينان نمود که مردم ايران با روحيه تاب‌آوري خود بر اين فاجعه طبيعي فائق خواهند آمد. طرف ايراني مراتب سپاسگزاري خود را از پاکستان به خاطر ارسال کمک‌هاي انسان دوستانه به سيل زدگان ايران اعلام نمود.
8- با توجه به افزايش حجم مبادلات تجاري بين دو کشور در سال 1397، رئيس جمهوري محترم ايران و نخست وزير محترم پاکستان نهادهاي ذيربط وزارتخانه‌هاي خود را مکلف نمودند تا با استفاده از همه ظرفيت‌ها، کليه ساز و کارهاي لازم را براي افزايش حداکثري فعاليت‌هاي پولي، مالي و بازرگاني فراهم نمايند. طرفين همچنين مقرر نمودند تا به منظور رايزني در موضوعات فوق، بيست و يکمين دور مذاکرات کميته مشترک اقتصادي را در نيمه دوم سال 1398 در پاکستان برگزار کنند.
9- طرفين در خصوص موضوعات منطقه اي و بين المللي مذاکره و تبادل نظر نمودند. طرفين صلح، آرامش و توسعه پايدار را به عنوان پيش شرط ارتقاي روابط، يکپارچگي و هم افزايي در بين کشورهاي منطقه غرب آسيا برشمردند.
10- طرفين بر پايبندي خود به منشور سازمان ملل و حقوق بين‌الملل بويژه اصول برابري حاکميتي کشورها، استقلال سياسي، و عدم مداخله در امور داخلي ساير کشورها تأکيد نمودند. دو طرف بار ديگر بر لزوم پايبندي همه کشورها به حاکميت قانون منجمله در سطح بين‌الملل تصريح نمودند. در اين راستا، طرفين نگراني جدي خود را از اتخاذ يکجانبه اقدامات مخالف با قوانين بين‌الملل و اصول منشور سازمان ملل ابراز نمودند.
11- رئيس جمهوري ايران و نخست وزير پاکستان، ضمن اشاره به ضرورت ايجاد افغانستاني امن، باثبات و مستقل در راستاي برقراري صلح و ثبات منطقه، برگزاري گفتگو هاي صلح بين‌الافغاني را ضروري دانستند و از کشورهاي منطقه و جامعه بين‌الملل خواستند تا به منظور پايان‌بخشي به منازعات و بازگشت کامل صلح به اين کشور با يکديگر همکاري کنند. دو طرف همچنين بر لزوم مساعي مشترک براي دستيابي به وفاق جامع‌تر در منطقه‌ تأکيدکردند.
12- طرفين ضمن محکوميت تمامي اشکال تروريسم، دستاوردهاي بزرگ دو کشور در مبارزه با تروريسم را مغتنم شمرده و تأکيد نمودند مي بايست تلاش ها براي توسعه همکاري هاي منطقه اي و بين المللي به منظور پيشگيري و مقابله با تروريسم تداوم داشته و شناسايي و ريشه کني تمامي اشکال تروريسم در منطقه مورد توجه قرار گيرد.
13- با توجه به اهميت گسترش راه هاي مواصلاتي به منظور توسعه و تسهيل همکاري هاي دوجانبه و منطقه اي، طرفين از اجرايي شدن توافقات دو و چند جانبه از جمله ابتکار کمربند وجاده (BRI) ، سيپک (CPEC) و توافقات کريدور ترانزيتي شمال- جنوب و شرقي- غربي در ايران استقبال نمودند.
14- رئيس جمهور ايران و نخست وزير پاکستان، از همه ابعاد همکاري هاي دو کشور با سايرين بويژه ابتکار نشست شش جانبه رؤساي مجالس کشورها در تهران در راستاي توسعه همکاري ها ميان کشورهاي منطقه استقبال کردند.
15- طرفين بر لزوم حل و فصل موضوع جامو وکشمير از طريق گفتگو و راه هاي صلح آميز مبتني بر خواست مردم آن منطقه و منطبق با قطعنامه شوراي امنيت سازمان ملل تأکيد نمودند.
16- رئيس جمهور ايران و نخست وزير پاکستان، خاطر نشان ساختند حق مردم فلسطين به منظور استيفاي حقوق خود بخصوص تشکيل دولت و حاکميت مستقل فلسطين خواست اصلي کشورهاي مسلمان است. دو کشور همچنين توافق نمودند تا با بهره گيري از ترتيبات و ساز و کارهاي منطقه اي و بين المللي، با بيشتر کردن تلاش‌هاي خود، فلسطينيان را در استقرار يک دولت مستقل ياري دهند.
17- طرفين بر ضرورت اجراي هرچه سريع تر برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) از سوي ساير کشورها، با توجه به اجراي کامل مفاد اين توافق توسط جمهوري اسلامي ايران، تأکيد کردند.
18- طرفين از امضاي بيانيه همکاري در بخش بهداشت که مشتمل بر کمکهاي فني و تبادل تجربيات بصورت دوجانبه با خروجي هاي ملموس باشد، استقبال نمودند.
نخست وزير پاکستان مراتب قدرداني خويش را از مهمان نوازي گرم و سخاوتمندانه رئيس جمهوري اسلامي ايران از هيئت پاکستاني ابراز نموده و رسماً از جناب آقاي دکتر روحاني جهت سفر به پاکستان در اولين فرصت ممکن دعوت بعمل آورد. رئيس جمهور ايران اين دعوت صميمانه را پذيرفت. تاريخ ديدار از طريق مجاري ديپلماتيک تعيين خواهد شد.
شبد**1953**1379
انتهاي پيام /*

منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۵۱۸۷۴۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

امیرعبداللهیان: ایران و پاکستان برای افزایش تجارت به ۱۰ میلیارد دلار هدف‌گذاری کرده‌اند

حسین امیرعبداللهیان تصریح کرد: در اولین روز سفر جناب آقای دکتر رئیسی رئیس جمهور کشورمان و در چارچوب پیگیری سیاست همسایگی دولت جمهوری اسلامی ایران، از کشور برادر و مسلمان پاکستان بازدید کردیم.

وی افزود: گفت‌وگوی مفصل و مهمی در خصوص مسائل بین‌المللی، تحولات منطقه‌ای و ارتقاء وضعیت روابط دوجانبه با آقایان آصف‌علی زرداری، رییس جمهور، شهباز شریف نخست وزیر، روسای مجالس ملی و سنا و همچنین محمد اسحاق دار وزیر امور خارجه پاکستان انجام شد.

امیرعبداللهیان ادامه داد: موضوعات مختلف اعم از تجارت، انرژی، ترانزیت، علم و فناوری، فرهنگی، گردشگری سلامت و زیارت، همکاری‌های مرزی، مبارزه با مواد مخدر و تروریسم، امنیتی، قضایی میان هیئت‌های عالی رتبه جمهوری اسلامی پاکستان و جمهوری اسلامی ایران انجام گرفت.

وزیر امور خارجه تصریح کرد: در نهایت ضمن هدف گذاری افزایش حجم تجارت رسمی به ده میلیارد دلار، ۸ سند همکاری مشترک به امضا رسید.

امیرعبداللهیان افزود: هزار کیلومتر مرز مشترک، اشتراکات فراوان تمدنی، فرهنگی و مذهبی، نگاه مشترک در عمده مسائل منطقه‌ای و بین‌المللی، عزم دو کشور را بر ارتقاء و استحکام بیش از پیش روابط دوجانبه استوار ساخته است.

باشگاه خبرنگاران جوان سیاسی سیاست خارجی

دیگر خبرها

  • واکنش ایران به بیانیه کویت و اردن درباره میدان آرش
  • ایران مفاد بیانیه مشترک سفر امیر کویت به اردن را درباره میدان آرش مردود خواند
  • بیانیه مهم ۲۸ ماده‌ای جمهوری اسلامی ایران و پاکستان
  • بیانیه مشترک ایران و پاکستان در پی سفر رئیسی به اسلام آباد
  • بیانیه مشترک ایران و پاکستان پس از سفر رئیسی
  • آمریکا: در حال مذاکره مستقیم با ایران نیستیم
  • آمریکا: در حال مذاکره مستقیم با ایران درباره برجام نیستیم
  • امیرعبداللهیان: ایران و پاکستان برای افزایش تجارت به ۱۰ میلیارد دلار هدف‌گذاری کرده‌اند
  • تهران و اسلام آباد، علیه تروریسم
  • به مردم پاکستان که همواره از حق دفاع کرده‌اند افتخار می‌کنیم