Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «مهر»
2024-03-29@14:32:42 GMT

تاکید بر ضرورت اجرای سریعتر برجام از سوی همه کشورها

تاریخ انتشار: ۲ اردیبهشت ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۳۵۱۸۸۲۰

تاکید بر ضرورت اجرای سریعتر برجام از سوی همه کشورها

به گزارش خبرگزاری مهر، رئیس جمهوری اسلامی ایران و نخست وزیر جمهوری اسلامی پاکستان در یک بیانیه مشترک ضمن تاکید بر ضرورت اجرای هرچه سریعتر برجام از سوی سایر کشورها با توجه به اجرای کامل مفاد این توافق توسط تهران، نهادهای ذیربط وزارتخانه‌های خود را مکلف نمودند تا با استفاده از همه ظرفیت‌ها، کلیه ساز و کارهای لازم را برای افزایش حداکثری فعالیت‌های اقتصادی و بازرگانی فراهم نمایند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

متن کامل بیانیه مشترک جمهوری اسلامی ایران و جمهوری اسلامی پاکستان به این شرح است:

بیانیه مشترک جمهوری اسلامی ایران و جمهوری اسلامی پاکستان

جناب آقای عمران خان، نخست وزیر محترم جمهوری اسلامی پاکستان بنا به دعوت جناب آقای دکتر حسن روحانی، ریاست محترم جمهوری اسلامی ایران در تاریخ یکم و دوم اردیبهشت ماه ۱۳۹۸ در رأس هیاتی عالی‌رتبه از مقامات این کشور به جمهوری اسلامی ایران سفر نمود. سال‌های اخیر شاهد سفرهای متقابل دو طرف در سطح رؤسای دو کشور بوده است.

نخست وزیر محترم پاکستان با سفر به مشهد مقدس در تاریخ یکم اردیبهشت ۱۳۹۸، آرامگاه ملکوتی ثامن الحجج امام هشتم (ع) را زیارت کردند. جناب آقای عمران خان، نخست وزیر محترم، در اولین سفر رسمی خود به ایران در مقام نخست وزیر، علاوه بر گفتگو با جناب آقای روحانی، رئیس محترم جمهوری اسلامی ایران، با رهبر معظم انقلاب اسلامی، حضرت آیت الله سید علی خامنه ای نیز ملاقات نمودند.

۱- طرفین ضمن تأکید بر همبستگی تاریخی، فرهنگی، دینی و تمدنی دو کشور و دو ملت همسایه و مسلمان و نیز نظر به اراده مقامات عالی دو کشور به منظور توسعه روابط در همه زمینه‌های مورد علاقه دو طرف، بر اهمیت تعمیق و تحکیم مناسبات دوجانبه بر اساس اصول منافع ملی، حفظ تمامیت ارضی و احترام متقابل به حاکمیت ملی تصریح نموده و اجرای سریع توافقات و اسناد فی‌مابین را به عنوان گامی در جهت تحقق این هدف خواستار شدند.

۲- طرفین با تأکید بر اینکه مرزهای دو کشور باید مرز صلح و دوستی باشد، همکاری و تبادل نظر مستمر مسئولین سیاسی، نظامی و امنیتی را برای مقابله با تهدیداتی همچون تروریسم، قاچاق مواد مخدر و انسان، گروگان گیری، پولشویی و آدم ربایی ضروری برشمردند. همچنین مقرر شد به منظور بررسی جزئیات موارد فوق، دهمین دور مذاکرات کمیته ویژه امنیت بین وزارت کشور دو طرف در خردادماه ۱۳۹۸ در اسلام‌آباد برگزار گردد.

۳- دو طرف همچنین توافق نمودند تا به منظور بررسی پیشرفت و ترسیم مسیر پیش‌روی تسهیل سفرهای مردمی از مبدأ دو کشور، نشست بعدی کمیسیون مشترک کنسولی را ‌در نیمه دوم سال ۱۳۹۸ برگزار کنند. طرف پاکستانی از اعلام دولت ایران مبنی بر آزادی تعدادی از زندانیان پاکستانی و اتخاذ تمهیداتی برای استرداد فوری آنان استقبال کرد.

۴- رئیس جمهور اسلامی ایران و نخست وزیر جمهوری اسلامی پاکستان اذعان داشتند که تقویت و تحکیم همکاری استان سیستان و بلوچستان ایران با ایالت بلوچستان پاکستان از جمله بازگشایی گذرگاه‌ها و بازارچه‌های مرزی ضمن بهبودی وضعیت اقتصادی ساکنان بومی، اقدامی در جهت رفع چالش های مرزی و ناامنی ها خواهد بود. طرفین توافق نمودند تا به منظور بررسی وضعیت کنونی تدارکات و سایر اقدامات لازم جهت گشایش گذرگاه‌های مرزی جدید در گبد-ریمدان و مند-پیشین و نیز افتتاح بازارچه‌های جدید مرزی، دومین دور مذاکرات کمیسیون عالی مرزی را در اردیبهشت‌ماه ۱۳۹۸ برگزار کنند.

۵- دو طرف بر لزوم گسترش همکاری‌ها در بخش نیرو از جمله صادرات برق ایران به پاکستان تأکید نمودند. طرف پاکستانی مراتب تشکر و قدردانی خود را از دولت جمهوری اسلامی ایران به خاطر تداوم صادرات برق به ایالت بلوچستان پاکستان ابراز نمود.

۶- طرفین ضمن تأکید بر قرابت‌های عمیق و دیرینه فرهنگی، اجتماعی و زبانی بین دو کشور و اقوام آنان، بار دیگر بر لزوم تقویت هرچه بیشتر این پیوندها از طریق گسترش فعالیت‌های دانشگاهی، فرهنگی و گردشگری، بویژه از طریق افزایش سفرهای متقابل متفکرین، هنرمندان سنتی و گروه ‌های فرهنگی و نیز تقویت گردشگری اماکن تاریخی مذهبی دو کشور تصریح نمودند.

۷- جناب آقای عمران خان نخست وزیر پاکستان بر کمک دولت و مردم پاکستان و همبستگی آنان با مردم ایران در پی وقوع سیلاب‌های شدید اخیر در این کشور که موجب از دست رفتن جان ارزشمند انسان‌ها و نیز بروز خسارت‌های مادی گشت، تصریح نمود. نخست وزیر پاکستان ابراز اطمینان نمود که مردم ایران با روحیه تاب‌آوری خود بر این فاجعه طبیعی فائق خواهند آمد. طرف ایرانی مراتب سپاسگزاری خود را از پاکستان به خاطر ارسال کمک‌های انسان دوستانه به سیل زدگان ایران اعلام نمود.

۸- با توجه به افزایش حجم مبادلات تجاری بین دو کشور در سال ۱۳۹۷، رئیس جمهوری محترم ایران و نخست وزیر محترم پاکستان نهادهای ذیربط وزارتخانه‌های خود را مکلف نمودند تا با استفاده از همه ظرفیت‌ها، کلیه ساز و کارهای لازم را برای افزایش حداکثری فعالیت‌های پولی، مالی و بازرگانی فراهم نمایند. طرفین همچنین مقرر نمودند تا به منظور رایزنی در موضوعات فوق، بیست و یکمین دور مذاکرات کمیته مشترک اقتصادی را در نیمه دوم سال ۱۳۹۸ در پاکستان برگزار کنند.

۹- طرفین در خصوص موضوعات منطقه ای و بین المللی مذاکره و تبادل نظر نمودند. طرفین صلح، آرامش و توسعه پایدار را به عنوان پیش شرط ارتقای روابط، یکپارچگی و هم افزایی در بین کشورهای منطقه غرب آسیا برشمردند.

۱۰- طرفین بر پایبندی خود به منشور سازمان ملل و حقوق بین‌الملل بویژه اصول برابری حاکمیتی کشورها، استقلال سیاسی، و عدم مداخله در امور داخلی سایر کشورها تأکید نمودند. دو طرف بار دیگر بر لزوم پایبندی همه کشورها به حاکمیت قانون منجمله در سطح بین‌الملل تصریح نمودند. در این راستا، طرفین نگرانی جدی خود را از اتخاذ یکجانبه اقدامات مخالف با قوانین بین‌الملل و اصول منشور سازمان ملل ابراز نمودند.

۱۱- رئیس جمهوری ایران و نخست وزیر پاکستان، ضمن اشاره به ضرورت ایجاد افغانستانی امن، باثبات و مستقل در راستای برقراری صلح و ثبات منطقه، برگزاری گفتگو های صلح بین‌الافغانی را ضروری دانستند و از کشورهای منطقه و جامعه بین‌الملل خواستند تا به منظور پایان‌بخشی به منازعات و بازگشت کامل صلح به این کشور با یکدیگر همکاری کنند. دو طرف همچنین بر لزوم مساعی مشترک برای دستیابی به وفاق جامع‌تر در منطقه‌ تأکیدکردند.

۱۲- طرفین ضمن محکومیت تمامی اشکال تروریسم، دستاوردهای بزرگ دو کشور در مبارزه با تروریسم را مغتنم شمرده و تأکید نمودند می بایست تلاش ها برای توسعه همکاری های منطقه ای و بین المللی به منظور پیشگیری و مقابله با تروریسم تداوم داشته و شناسایی و ریشه کنی تمامی اشکال تروریسم در منطقه مورد توجه قرار گیرد.

۱۳- با توجه به اهمیت گسترش راه های مواصلاتی به منظور توسعه و تسهیل همکاری های دوجانبه و منطقه ای، طرفین از اجرایی شدن توافقات دو و چند جانبه از جمله ابتکار کمربند وجاده (BRI)، سیپک (CPEC) و توافقات کریدور ترانزیتی شمال- جنوب و شرقی- غربی در ایران استقبال نمودند.

۱۴- رئیس جمهور ایران و نخست وزیر پاکستان، از همه ابعاد همکاری های دو کشور با سایرین بویژه ابتکار نشست شش جانبه رؤسای مجالس کشورها در تهران در راستای توسعه همکاری ها میان کشورهای منطقه استقبال کردند.

۱۵- طرفین بر لزوم حل و فصل موضوع جامو وکشمیر از طریق گفتگو و راه های صلح آمیز مبتنی بر خواست مردم آن منطقه و منطبق با قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل تأکید نمودند.

۱۶- رئیس جمهور ایران و نخست وزیر پاکستان، خاطر نشان ساختند حق مردم فلسطین به منظور استیفای حقوق خود بخصوص تشکیل دولت و حاکمیت مستقل فلسطین خواست اصلی کشورهای مسلمان است. دو کشور همچنین توافق نمودند تا با بهره گیری از ترتیبات و ساز و کارهای منطقه ای و بین المللی، با بیشتر کردن تلاش‌های خود، فلسطینیان را در استقرار یک دولت مستقل یاری دهند.

۱۷- طرفین بر ضرورت اجرای هرچه سریع تر برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) از سوی سایر کشورها، با توجه به اجرای کامل مفاد این توافق توسط جمهوری اسلامی ایران، تأکید کردند.

۱۸- طرفین از امضای بیانیه همکاری در بخش بهداشت که مشتمل بر کمکهای فنی و تبادل تجربیات بصورت دوجانبه با خروجی های ملموس باشد، استقبال نمودند.

نخست وزیر پاکستان مراتب قدردانی خویش را از مهمان نوازی گرم و سخاوتمندانه رئیس جمهوری اسلامی ایران از هیئت پاکستانی ابراز نموده و رسماً از روحانی جهت سفر به پاکستان در اولین فرصت ممکن دعوت بعمل آورد.

رئیس جمهور ایران این دعوت صمیمانه را پذیرفت. تاریخ دیدار از طریق مجاری دیپلماتیک تعیین خواهد شد.

کد خبر 4597539 جواد بخشی الموتی

منبع: مهر

کلیدواژه: حسن روحانی ایران پاکستان حجت الاسلام حسن روحانی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۵۱۸۸۲۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مناطق ویژه وآزادتجاری آذربایجان غربی؛بسترجهش تولید

به گزارش خبرگزاری صداوسیمای استان آذربایجان غربی،   نماینده ولی فقیه در آذربایجان غربی و امام جمعه ارومیه در خطبه های نماز جمعه این هفته با اشاره به اهمیت شعار سال و لزوم مشارکت مردم در این زمینه گفت: همانگونه که در دفاع مقدس مردم مشارکت حداکثری داشتند باید امروز مردم با مصرف کالای ایرانی و گسیل سرمایه ها به بخش تولید در این حوزه نیز درخشان وارد شوند.

حجت الاسلام والمسلمین قریشی وجود مناطق اقتصادی ویژه و آزاد تجاری در استان را فرصتی مناسب برای رونق تولید و جهش اقتصادی در آذربایجانغربی عنوان کرد.

 

وی همچنین با اشاره به فرا رسیدن ۱۲ فروردین روز جمهوری اسلامی و رای حداکثری ملت ایران به جمهوری اسلامی افزود: ایران اسلامی در طول ۴۵ سال گذشته با تمام فراز و نشیب ها و تحریم های مختلف با معجزه الهی پابرجا بوده و در برابر تمام جهانیان ایستاده است و به طور متوسط هر ۱۳ ماه یک بار یک انتخابات برگزار می شود.

امام جمعه ارومیه با بیان این که جمهوری اسلامی ایران حامی مستضعفان و مظلومان جهان خصوصا مردم مظلوم غزه و فلسطین است تاکید کرد: رژیم منحوس صهیونیستی شش ماه است که در مقابل یک گروه مردمی به ستوه امده است و اینها همه به برکت وجود جمهوری اسلامی ایران است.

حجت الاسلام والمسلمین قریشی با اشاره به فرا رسیدن روز جهانی قدس و اعلام انزجار از جنایات رژیم منحوس صهیونیستی تاکید کرد: روز جهانی قدس امسال از سال های گذشته متفاوت است چرا که  باید همه بیاییم و در مقابل سیاست ددمنشانه این رژیم سفاک در جنگ نابرابر غزه بایستیم.

 

نماینده ولی فقیه در استان همچنین بر رعایت حرمت سالروز شهادت حضرت امیرالمومنین علی (ع) در روز ۱۳ فروردین روز طبیعت تاکید کرد و این روز را بهترین فرصت برای نهادینه کردن سنت افطاری های ساده در پارک ها و فضاهای سبز و طبیعی عنوان کرد.

حجت الاسلام والمسلمین قریشی با بیان این که ۱۹ رمضان سالروز ضربت خوردن امیرالمومنین علی (ع) به عنوان روز نهج البلاغه نامگذاری شده است خاطرنشان کرد: نهج البلاغه کتاب انسان ساز بوده که مرحوم سید رضی فرمایشات مولی متقیان را در آن جمع آوری کرده است.

وی نهج البلاغه را نسخه شفابخش بشریت عنوان کرد و با بیان این که علما و مسئولین فرهنگی باید بر تبلیغ نهج البلاغه بیش از پیش تاکید داشته باشند گفت: نهج البلاغه به عنوان نمادی از دین مبین اسلام که دینی چند بعدی است مطرح می باشد چرا که امیرالمومنین علی (ع) نیز نماد کامل دین مبین اسلام هستند.

وی با اشاره به حکومت حضرت علی (ع )و توجه ایشان به فقرا و نیازمندان و اجرای عدالت در جامعه گفت: بزرگترین افتخار ما این است که پیرو چنین شخصیت عظیمی هستیم و باید در زوایای زندگی این شخصیت عظیم الشان بیش از پیش دقت کنیم.

امام جمعه ارومیه با بیان اهمیت شب های قدر و تاکید قران کریم بر فضیلت این شب ها و برتر بودن از هزار ماه افزود: در این شب ها که با نام و یاد امیر المومنین علی ع زینت داده شده باید بر رحمت و مغفرت الهی توجه کنیم و خودمان را در درگاه ایزد منان ببخشاییم.

 

مسئول شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی استان نیز به عنوان سخنران قبل از خطبه های نماز جمعه این هفته با اشاره به این که ۱۲ فروردین یکی از ماندگارترین روزهای انقلاب اسلامی است و در واقع رفراندوم ۱۲ فروردین انقلاب اسلامی را به نظام اسلامی تبدیل کرد گفت: برای بالندگی جمهوری اسلامی ایران۲۳۰ هزار شهید تقدیم شده است و امروز باید حافظ خون مطهر شهدا باشیم.

حجت الاسلام آقایی با بیان این که ۱۷۵ روز از عملیات طوفان الاقصی و جنگ غزه سپری می شود و مردم مظلوم فلسطین در جنگی نابرابر در مقابل رژیم منحوس صهیونیستی ایستاده اند افزود: ملت بزرگ ایران همصدا با تمام مسلمانان جهان روز قدس خواهند آمد و انزجار خود را از جنایات رژیم منحوس صهیونیستی اعلام می کنند.

دیگر خبرها

  • نارضایتی جمهوری‌خواهان از رفتن نخست وزیر عراق به کاخ سفید: این اقدام اسرائیل را تضعیف می‌کند و با ایران مماشات می کند
  • مناطق ویژه وآزادتجاری آذربایجان غربی؛بسترجهش تولید
  • اجرای طرح انسداد مرزها توسط ارتش جمهوری اسلامی ایران
  • آیین اهتزاز پرچم جمهوری اسلامی ایران در کرمان + تصویر
  • تاکید بر توسعه زیرساخت‌های ریلی و جاده‌ای ایران و پاکستان
  • جهاد اسلامی: ایران حامی همیشگی فلسطین است
  • وزیر نفت پاکستان: ما به گاز ایران نیاز داریم
  • افشاگری ظریف در خصوص عدم احیای برجام در تابستان + فیلم
  • رهبر انقلاب: جمهوری اسلامی ایران در حمایت از فلسطین و غزه تردید نخواهد کرد
  • جمهوری اسلامی ایران در حمایت از فلسطین و غزه تردید نخواهد کرد