Web Analytics Made Easy - Statcounter

تهران- ایرنا- اعضای هیات علمی دانشگاه ها، رئیس مرکز اطلاعات سازمان ملل و نماینده وزارت خارجه در نشستی، اذعان کردند بر اساس حقوق بین الملل تحت هیچ شرایطی نمی توان کمک های بشردوستانه را تحت تحریم قرار داد.

به گزارش خبرنگار ایرنا نشست هم اندیشی علمی «جایگاه کمک های بشردوستانه و پیامدهای ضدانسانی تحریم ها علیه ایران بر روند کمک های بشردوستانه در قبال سیل اخیر» روز دوشنبه با حضور اساتید دانشگاه، نماینده وزارت امور خارجه و رئیس مرکز اطلاعات سازمان ملل متحد در تهران در محل دفتر مرکزی کمیسیون حقوق بشر اسلامی ایران برگزار شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


ابراهیم بیگ زاده استاد حقوق بین الملل در این نشست با تقسیم بندی از بلایا در حقوق بین الملل گفت: موضوع کمک های بشردوستانه سه دهه قبل اولین بار در قطعنامه43131 سال 1988 تحت عنوان رساندن کمک های بشردوستانه در وضعیت های فوری در سازمان ملل موضوع مصوبه ای قرار گرفت . دو سال بعد در قطعنامه 45100 مطرح شد و به دنبال آن توجه اسناد بین المللی روز به روز به این مهم بیشتر گردید. در اسناد بین المللی مختلف تاکید شده که کشورها موظفند اقدامات لازم پیشگیرانه را انجام دهند تا هیچگاه درگیر بلایا یا خسارات گسترده ناشی از آن نشوند اما اغلب کشورها نتوانسته اند پیشگیری قوی از بروز حوادث داشته باشند.
این استاد دانشگاه گفت: اگر قرار باشد موضوع کمک های بشردوستانه را از منظر حقوق بین الملل وبا توجه به سیل اخیر در ایران و شرایط کشورمان مورد توجه اجمالی قرار دهیم باید به سه پرسش زیر پاسخ دهیم: دولت محل حادثه چه تکلیفی در مورد افراد آسیب دیده دارد؟ جامعه بین المللی آیا در مورد کمک بشردوستانه تکلیف دارد یا خیر؟ و وضعیت دولت های تحت تحریم در موارد نیاز به کمک های بشردوستانه چه می شود؟
این استاد حقوق بین الملل در دانشگاه شهید بهشتی در مورد بحث سوم ( وضعیت تحریم وکمک های بشردوستانه) اظهارداشت: بر اساس حقوق بین الملل تحت هیچ شرایطی نمی توان کمک های بشردوستانه را تحت تحریم قرار داد چرا که مسائل انسانی امروزه به صلح و امنیت جهانی پیوند خورده است. در همین رابطه بود که تحریم های سازمان ملل در سالهای قبل علیه دولت وقت عراق مورد انتقادات شدید قرارگرفت و باعث شد که نظام تحریم های سازمان ملل به سمت تحریم های هوشمند قدم بردارد اگرچه غیر قابل انکار است که در عمل ، حتی در تحریم های هوشمند باز هم مردم کشور مورد هدف آسیب می بینند.
وی افزود: ایالات متحده آمریکا در تحریم های یکجانبه خود علیه ایران مدعی است هوشمند عمل می کند و مسائل بشردوستانه را مستثنی کرده است اما واقعیت این است که در این زمینه نیز عملکرد بدی از خود بر جای گذاشته است. همین رفتارها باعث شد که دیوان بین المللی دادگستری در پی دادخواست ایران و قبل از اینکه رای ماهوی خود را در آینده صادر کند، در دستور موقت صادره 3 اکتبر 2018 خود آمریکایی ها را ملزم سازد که به هیچ عنوان نباید تحریم های خود را به حیطه مسائل بشردوستانه تعمیم دهند.

* اسکان موقت 294 هزار نفر و بهره بردن 475 هزار نفر از خدمات امدادی هلال احمر تا کنون
جبار اصلانی رئیس اداره اصول، قوانین و مقررات نهضت بین‌المللی صلیب سرخ و هلال احمر در جمعیت هلال احمر ایران در این نشست با ارائه آمارهایی از خسارات سیل اخیر در ایران گفت: 2 میلیون نفر تحت تاثیر سیل در 20 استان کشور قرار گرفته اند که در این میان استانهای گلستان، لرستان، ایلام وخوزستان ومازندران خسارت بیشتری دیده اند، 500 هزار نفر بی خانمان شده اند، 78 نفر تاکنون جان باخته اند، 1200 نفر مصدوم شده اند.
وی افزود: هلال احمر طی دو دهه گذشته تاکنون یک چنین عملیات گسترده وپیچیده امداد رسانی نداشته است. در این امدادرسانی 28 هزار داوطلب و نیروهای موظفی هلال احمر درگیر خدمت رسانی شدند. 94 کمپ اضطراری ایجاد شدکه بیشترین آن در استان خوزستان است. 294 هزار نفردر چادرهای هلال احمر اسکان موقت داده شده اند. 475 هزار نفر از خدمات امدادی هلال احمر تاکنون استفاده کرده اند.
اصلانی تصریح کرد: با آنکه هلال احمر فرماندهی مدیریت بحران را برابر ساختارهای قانونی ذیربط در کشور بر عهده ندارد اما بیشترین بارها را بر دوش می کشد. در یک چنین عملیات امدادی گسترده ممکن است در روزهای آغازین چند جا اشکالاتی نیز بروز پیدا کند از جمله در توزیع اقلام کمکی که البته هلال احمر با روی باز از هر نقد ونظری برای رفع اشکالات خدمت رسانی خود استقبال کرده و می کند و تلاش دارد تا روز به روز خدمات مزبور بدون هر گونه ایرادی ارائه شود.
وی در بخش دیگری از گزارش خود افزود: موضوع ورود کمک های نقدی به ایران در اثر تحریم های آمریکا بسته است و همین امر موجب می شود عملا ارزش واقعی کمک های نقدی خارجی وقتی که به کالا تبدیل میشوند به 40 درصد کاهش یابد. انتظار هلال احمر از مراجع رسمی کشور این است که پیگیری های لازم را به عمل آورند تا دستور موقت دیوان بین المللی دادگستری علیه آمریکا اجرایی شود. خود هلال احمر نیز چون عضو هیئت حاکمه فدراسیون بین المللی صلیب سرخ وهلال احمر می باشد در اجلاس آتی این نهاد تلاش خواهد کرد تا گشایش های جدیدی برابر حقوق بین الملل ودر جهت رفع موانع ایجاد شده ناشی از تحریم ها ایجاد گردد.
نماینده هلال احمر در بخش پایانی گزارش خود به این معضل اشاره کرد که در اثر تحریم های ظالمانه آمریکاشرکت های خصوصی مختلف خارجی وحتی برخی شرکت هایی که در ایران بوده و فعالیت بین المللی دارند از انتقال محموله های مورد نیاز هلال احمر اجتناب دارند چرا که نمی خواهند با نظام تحمیلی تحریم ها مواجه شوند. در همین زمینه شرکتی آلمانی که خدمات توانبخشی مورد نیاز هلال احمر را ارائه می کرد اخیرا خدمات خود را متوقف ساخته است. این نحوه عملکرد از حیث انساندوستانه به هیچ عنوان قابل قبول نیست و باید هر چه سریعتر بر طرف شود.

* تحریم های آمریکا مانع جدی اجرای تعهد کشورها برای رعایت کمک بشردوستانه به سیل زدگان ایران
پوریا عسکری عضو هیئت علمی دانشگاه علامه طباطبایی گفت: در حقوق بین الملل امروزه تکلیف دو چیز مشخص شده است اول اینکه دولتها وقتی که نیازهای بشردوستانه در کشورشان وجود دارد باید کمک کنند. این تعهد خود دولت های آسیب دیده است. در طرح کمیسیون حقوق بین الملل راجع به بلایای طبیعی نیز بخش عمده آن به تعهد خود دولتها برای انجام وظائف از جمله اقدامات پیشگیرانه اختصاص یافته است.
وی ادامه داد: دولتها اگر نتوانستند به تعهد خود عمل کنند باید تقاضای کمک بشردوستانه در سطح جهانی را مطرح کنند و انجام این کار هیچ از ارج و منزلت آنها کم نمی کند . به همین جهت ژاپنی ها نیز در سونامی کشور خود از جهانیان تقاضای کمک کردند. دوم اینکه بعد تقاضای کمک، جامعه بین المللی «می تواند» تقاضا را بپذیرد و کمک کند یا نپذیرد. به نظرم در ماده 12 طرح کمیسیون حقوق بین الملل و هم چنین در متن تفسیر ماده مزبور بی سلقیگی شده است چرا که همه دولتها یک وضعیت ندارند. دولتهای توانمند یا دارای ظرفیت کمک، حتما باید کمک کنند. ما در موازین بین المللی در موضوعات دیگری شاهد هستیم که عبارت پردازی بهتری در این زمنیه انجام شده است مثلا در کنوانسیون اتاوا مربوط به مین های ضد نفر در بحث کمک کردن به قربانیان مین به واژه توانایی وظرفیت (Capacity ) اشاره شده و تاکید گردیده که هر دولتی که دارای توانائی کمک است باید به قربانیان مین کمک کند.
عسکری درباره تحریم ها و اثرآن بر کمک های بشردوستانه، با اذعان به اینکه تحریم ها مانع کمک های نقدی به نهادهای امدادی ایران شده است، گفت: حتی در حوزه کمک های کالایی نیز مرتبا شاهد بهانه گیری و مانع تراشی طرف آمریکایی هستیم و در همین راستا برخی افراد را به خاطر فروش کالای خاص که به زعم آنها دوگانه است یا به خاطر انتقال کالای خاص که باز تفسیر دوگانه می کنند مورد برخوردهای قضایی یا سایر محدودیت ها قرار می دهند.
وی افزود: در بحران اخیر بشردوستانه در ایران مردم برای جبران نقض حقوق خود از دولت متبوع خویش تقاضای امداد رسانی فوری و موثر دارند، هلال احمر نیز به عنوان مهم ترین نهاد امدادی کشور تقاضای کمک بشردوستانه بین المللی را مطرح کرده اما قیچی آمریکا اینجا مانع اجرای کمک های بشردوستانه فراملی است. در حقوق بین الملل این ایفای نقش مخرب قطعا خلاف است و وقتی آمریکا تحریم های ثانویه را علیه دیگران اِعمال می کند تا دولتهای مختلف جهان یا شرکت های خصوصی آنها نتوانند به تعهدات انسانی خود عمل کنند، اقدامی کاملا غیر قانونی و بر خلاف حقوق بین الملل انجام می دهد.

* در جریان کمک های بشردوستانه باید مراقب بود کرامت و عزت آسیب دیدگان مخدوش نشود
نسرین مصفا استاد دانشگاه تهران هم در این نشست گفت: در چند دهه اخیر بحث کمک های بشردوستانه و«حقوق بین الملل پاسخ به سوانح طبیعی» رشد قابل توجهی پیدا کرده است؛ از حیث نهادسازی نیز در سطح بین المللی نهادهای مختلفی درون نظام ملل متحد یا بیرون آن برای موضوع کمک های بشردوستانه شکل گرفته از قبیل دفتر امدادرسانی بشردوستانه ملل متحد (اوچا) یا صندوق کمک های بشردوستانه که هر کدام سعی دارند نقش مثبتی در موضوع بحران های بشردوستانه ایفا کنند.
وی افزود: بلایای طبیعی طبیعتا موجب نقض حق های مختلف انسانی از حق حیات گرفته تا حق سلامت ومسکن وغذا و پوشاک وآموزش و حق های دیگر میشود بر همین اساس دولت ملی مربوط به محل بحران وظیفه دارد نسبت به رفع روند نقض حق ها تدبیر لازم را اتخاذ و عملی سازد اما با همه اینها هنوز کمک های بشردوستانه فراملی یک حق تثبیت شده در اسناد بین المللی که دولتها ملزم به اجرای آن باشند، محسوب نمیشود بلکه اختیاری است تا هر دولتی که مایل است کمک بشردوستانه به کشور دیگر انجام دهد. در برخی قطعنامه های شورای امنیت سازمان ملل نیز موضوع کمک های بشردوستانه مورد اشاره وتاکید قرار گرفته است.
این استاد حقوق بشر دانشگاه تهران در بخش دیگری از سخنان خود گفت: یکی از وجوهی که در کمک های بشردوستانه داخلی یا بین المللی حائز اهمیت است اینکه توجه کنیم آسیب دیدگان تا قبل از بحران حادث شده زندگی معمولی وآبرومند خود را داشته اند واکنون که دچار مشکل شده اند نباید کوچکترین خدشه ای به کرامت آنها حتی در اطلاع رسانی های ذیربط انجام شود.بر همین اساس مبادا در پوشش دلسوزی برای آسیب دیدگان، تحقیر وخدشه به عزت وکرامت آنها تحقق یابد. در این راستا نحوه توزیع کمکها بسیار مهم است که با رعایت احترام لازم و عدالت بین همه آسیب دیدگان انجام پذیرد. در طرح تدوین شده کمیسیون حقوق بین الملل راجع به بلایای طبیعی نیز ضرورت رعایت کرامت آسیب دیدگان مورد تاکید قرار گرفته است. انتظار می رود فعالان اجتماعی نیز در اطلاع رسانی های خود در شبکه های مجازی این زاویه را به دقت رعایت کنند.
وی در بخش دیگری از سخنرانی خود اعلام کرد: برای تثبیت کمک های بشردوستانه به مثابه حق، تلاش هایی در مجامع حقوقی انجام شده از جمله اینکه به اسناد حقوق بشری مانند اعلامیه جهانی حقوق بشر، میثاقین و دیگر معاهدات و اسناد نرم بین المللی مختلف استناد کنند.

* معرفی چند کانال مالی برای دریافت کمک های نقدی بین المللی از سوی سازمان ملل
ماریا دونتسکو رییس مرکز اطلاعات سازمان ملل در تهران با ابراز تاسف از حوادث اخیر در ایران اعلام داشت: از همان ابتدای بحران، سازمان ملل واکنش فوری نشان داده است ودر 6 اولویت از جمله سلامت، ایجاد سرپناه، غذا، آب اشامیدنی و آموزش تلاش کرده ایم کمک رسان باشیم. در همین چارچوب دفاتر مختلف سازمان ملل وآژانس های تابعه هر یک قدم هایی برداشته اند.
وی با ذکر مثال ادامه داد: به عنوان مثال کمیساریای عالی امور پناهندگان با همکاری بخش ذیربط وزارت کشور کمک های غذایی را به ایران تحویل داده است، سازمان جهانی بهداشت نیز هفته قبل با هماهنگی وزارت بهداشت ایران یک سری تسهیلات پزشکی و دارویی را ارسال کرد. صندوق کودکان ملل متحد نیز آخر هفته جاری تسهیلات کمکی اش می رسد. صندوق جمعیت ملل متحد نیز بسته های بهداشتی را به زودی تحویل می دهد.
دونتسکو اظهار داشت: در مذاکرات بین دفتر سازمان ملل در تهران با وزارت امور خارجه در هفته گذشته دامنه همکاری ها توسعه پیدا کرد. امروزه یونسکو، دفتر مبارزه با جرایم و مواد مخدر سازمان ملل، برنامه عمران ملل متحد، برنامه اسکان، سازمان خواربار وکشاورزی ملل متحد، برنامه جهانی غذا، برنامه مبارزه با ایدز ملل متحد نیز وارد تلاش های مشترک برای کمک رسانی شده اند.
به گفته وی، هفته گذشته سه گروه از سازمان ملل به استانهای گلستان، لرستان و ایلام اعزام شدند تا ارزیابی از وضعیت عینی منطقه بدست آورند در هفته جاری نیز هیئتی از سازمان ملل به استان خوزستان رفت و ارزیابی عینی از خسارات وارده ونیازهای موجود بدست آورد. با پیگیری انجام شده در حال حاضر سازمان ملل برای اینکه بتواند کمک های نقدی خارج کشور را برای سیل اخیر ایران جذب کند چند کانال مالی را معرفی کرده است که عبارتند از یکی حساب دفتریونیسف در آلمان و دیگری حساب بانکی یونیسف در سوئیس که هر کمک کننده خارجی باید حین کمک کلمه سیل در ایران( Flood in Iran) را قید نماید تا بدین منظور اختصاص یابد. اطلاعات این دو شماره حساب بانکی هم در سایت یونیسف ارائه شده و هم در اختیار کمیسیون حقوق بشر اسلامی قرار می گیرد تا در مجاری اطلاع رسانی خود منتشر کنند.
وی در اعلام عدد دقیق کمک سازمان ملل به سیل زدگان اخیر ایران گفت : تاکنون یک میلیون و چهارصد دلار اختصاص یافته است . البته سازمان ملل هم چنین یک حساب بانکی را در خارج ایجاد کرده تا منابع مالی بدان واریز شود و بعد اقلام مورد نیاز تهیه و به ایران منتقل گردد. ایجاد این حساب بانکی با شراکت صلیب سرخ انجام شد.
دوتنسکو تاکید کرد: با تهیه گزارش دقیق سازمان ملل راجع به ارزیابی خسارات وارده و نیازهای بشردوستانه، چارچوب لازم برای اختصاص کمک های آتی تدوین خواهد گردید که از سراسر جهان مبتنی بر آن مشارکت کنند.

* تحریم های ظالمانه آمریکا حتی در خرید اقلام مورد نیاز نیز محدودیت زا بوده است
همدانی رییس اداره امور پناهندگان و بلایای طبیعی وزارت امور خارجه درباره اقدامات وزارت امور خارجه در سیل اخیر گفت: وزارت امور خارجه از همان ابتدای بروز بحران با دفتر هماهنگ کننده سازمان ملل در تهران، دفتر امور بشردوستانه ملل متحد(اوچا) وسازمان مدیریت بحران وزارت کشور وجمعیت هلال احمر ارتباطات مستمری داشته وهمواره سعی کرده تا هم افزایی های لازم انجام پذیرد.
وی افزود: با توسعه بحران سیل از استانهای شمالی به استانهای غربی وجنوبی کشور، وزارت امور خارجه در14 فروردین نشست مشترک با همه دفاتر سازمان ملل در ستاد بحران وزارت کشور بر گزار کرد، جلسه بعد 17 فرودین و بعدی 19 فرودین برگزار شد که در جلسه آخر نمایندگان دول همیار برنامه های سازمان ملل هم حضور داشتند که توافق شد دامنه کمک های بشردوستانه فراملی توسعه پیدا کند و ما نیز از همه همیاری های انسانی استقبال می کنیم. در همین جلسه، سازمان ملل رقم یک میلیون وچهارصدهزار دلار را برای کمک اعلام کرد. نماینده یونیسف نیز پروژه کوتاه مدت ومیان مدت وبلند مدتی را معرفی کرد که برای آن 104 میلیون دلار پیش بینی شده که بعدا اگر برای اجرای پروژه بتوانند همیاران لازم کمک کننده مالی را پیدا کنند اجرایی خواهد شد.
همدانی در بخش دیگری از گزارش خود اظهارداشت: در حوزه ستادی وزارت امور خارجه گزارش ابعاد سیل اخیر و اقدامات انجام شده وزارت امور خارجه را به همه نمایندگی های خارجی مقیم تهران ونمایندگی های سیاسی ایران در خارج کشور منعکس کردیم تا تحرکات بین المللی در روند کمک های بشردوستانه توسعه پیدا کند. در همین راستا موافقت اتحادیه اروپا و سازمان ملل را کسب کردیم تا از ماهواره اروپا و ماهواره سازمان ملل جهت رصد هوایی ابعاد سیل در مدیریت بحران، بهره برداری به عمل آوریم که در این زمینه سازمان فضایی کشور را به این موضوع وصل کردیم وآنها نیز استفاده لازم را کردند.
رییس اداره بلایای طبیعی وزارت امور خارجه در بخش دیگری از گزارش خود که به پیامدهای تحریم ها بر روند کمک های بشردوستانه اختصاص داشت اعلام داشت: به خاطر تحریم های ظالمانه آمریکا هیچ حساب خارجی از ایران جهت جلب کمک ها وجود ندارد تنها یک حساب مربوط به بیمارستان هلال احمر در دوبی است که می توان با واحد مالی «درهم »کمک کرد . متاسفانه به خاطر تحریم ها سایر حساب های بانکی خارجی هلال احمر ایران امکان جذب کمک ندارند. در روند توسعه تخریب های سیل در استانهای مختلف کشور و بسیج همه نیروها ، اقدام دیگری که با مشورت وزارت امور خارجه و مباشرت هلال احمر انجام شد این بود که هلال احمر اعلام تقاضای کمک را به فدراسیون بین المللی صلیب سرخ وهلال احمر منعکس کرد. با پیگیری فدراسیون بین المللی صلیب سرخ، حساب بانکی در ژنو به نام هلال احمر باز شد وکشورهای مختلف اعلام تعهد دادند.
وی افزود: فدراسیون صلیب سرخ 500 هزار دلار برای کمک اختصاص داد. کشورهای مختلف نیز در قالب هلال احمر ملی خود وارد روند کمک شده اند مثلا هلال احمر قطر 400 هزار دلار، کره جنوبی 200 هزار، ژاپن 90 هزار دلار اختصاص داده اند. این وجوه کمک به نام هلال احمر در آن حساب وارد شده اما متاسفانه به جهت تحریم ها قابل انتقال به ایران نیست چون اگر نظام بانکی مزبور اقدام کند مورد تحریم های ثانوی دولت آمریکا قرار می گیرد وآنها نیز از ترس این امر همکاری نمی کنند.
همدانی در بخش دیگری از سخنرانی خود با ابراز تاسف از اینکه آمریکا حتی تذکر صریح دیوان بین المللی دادگستری در دستور موقت صادره سال گذشته برای استثنا قرار دادن کمک های بشردوستانه را رعایت نمی کند ، تاکید نمود که حتی همان حساب های بانکی که یونیسف اعلام نموده که در دفاتر آلمان وسوئیس خود می تواند کمک های بشردوستانه برای سیل اخیر در ایران را بپذیرد نیز هر چه کمک شود قابل انتقال به ایران نیست. تنها راه، خرید اجناس در خارج وانتقال اقلام به داخل است که البته در مورد خرید اجناس نیز ممکن است باز آمریکایی ها مانع سازی کنند ومثلا بگویند این جنس کاربرد دوگانه دارد ونباید منتقل شود.
همدانی تاکید کرد: دیوان بین المللی دادگستری در مورد روند اجرای دستور موقت خود از آمریکایی ها توضیح خواسته است که البته انتظار می رود جدیت بیشتری برای الزام آمریکا برای رعایت موازین بین المللی صورت گیرد.
رییس امور بلایای طبیعی وزارت امور خارجه اضافه کرد: در بحران اخیر شاهد بودیم که تعدادی از هلی کوپترهای هلال احمر برای امداد ونجات با مشکل قطعات فرسوده روبرو هستند و قطعات مورد نیاز باید از خارح تهیه شود که باز تحریم های آمریکا مانع رفع مشکل شده است البته اخیرا سفیر اوکراین در تهران تماس داشته اند که چون برخی وسائل این هلی کوپترها ساخت اوکراین است برای رفع مشکل آماده کمک هستند.
نماینده وزارت امور خارجه در خصوص کمک های اقلام فوری برای سیل زدگان اعلام داشت: همانطور که در قبال بحران های بشردوستانه در سایر مناطق جهان هلال احمر ما وارد شده وقبلا کمک نموده در جریان سیل اخیر نیز هلال احمر کشورهای مختلف محموله های کمکی را به ایران اختصاص داده اند که لیست آنها عبارت است از: چک(یک فروند هواپیما محموله کمک بشردوستانه)، ایتالیا (یک فروند)، پاکستان (4 فروند که تاکنون 2 مورد آن رسیده است)، سوئیس (2 فروند محموله کمک)، عمان (7 فروند کمک)، کویت (2 فروند کمک)، فرانسه (2 فروند کمک)، آلمان (قایق های آبی). ترکیه، آذربایجان، ارمنستان وعراق نیز از طریق زمین تجهیزات کمکی برای سیل زدگان ارسال داشته اند. انگلیس و بلژیک نیز از طریق صلیب سرخ های خود قول هایی داده اند. 100 هزار یورو نیز دفتر کمیته صلیب سرخ در تهران اختصاص داده است.
وی افزود: دفاتر سازمان ملل در تهران نیز رویهم همانطور که نماینده مرکز اطلاعات سازمان مل اعلام کرد یک میلیون و400 هزار دلار از بودجه اضطراری کمک اختصاص داه اند. امروز نیز اعلام داشتند که 2 میلیون دلار برای خرید اقلام وتجهیزات اختصاص یافته است. هیچکدام از این موارد به صورت نقدی به ایران نمی رسد بلکه لیست نیازها را از ایران می گیرند تا از محل منابع مزبور تهیه وبه ایران منتقل کنند. کمک های سازمان مل بیشتر معطوف به ثبات اردوگاهها و رفع نیازهای فوری سیل زدگان است. واقعیت این است که سازمان ملل در اثر تحریم های ظالمانه آمریکا حتی برای انتقال پول پرسنل خود در ایران نیز با مشکل مواجه است. قرار شده برای رفع این موانع غیر قانونی تحمیلی از سوی آمریکا مجوزهایی بگیرند که هنوز اقدام موثری اعلام نشده است. به هر صورت، انتظار ایران از جامعه جهانی این است که فشارهای لازم را بر رفتار غیر قانونی آمریکا وارد سازند تا اینگونه خودسرانه وخلاف موازین بین المللی حتی در مواقع نیازهای بشردوستانه نیز مانع تراشی نکند.
اجتمام*7329*1193

منبع: ایرنا

کلیدواژه: اجتماعي سيل 98 صليب سرخ تاثير تحريم

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۵۱۸۸۷۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

رئیس سرویس اطلاعات نظامی ارتش رژیم صهیونیستی استعفا می‌دهد

به گزارش خبرگزاری مهر، منابع عبری از استعفای رئیس سرویس اطلاعات نظامی ارتش رژیم صهیونیستی به دلیل شکست هفتم اکتبر و همچنین پیامدهای حمله به کنسولگری ایران در صدد استعفا از مقام خود است.

روزنامه عبری زبان یدیعوت احرونوت اعلام کرد رئیس اطلاعات نظامی ارتش رژیم صهیونیستی امروز دوشنبه استعفای خود را به سبب شکست هفتم اکتبر و پیامدهای حمله به کنسولگری ایران در سوریه اعلام خواهد کرد.

این روزنامه اشاره کرد که این اولین استعفای یک مقام نظامی اسرائیلی از آغاز جنگ در غزه خواهد بود.

کد خبر 6085219 محمدعلی تخت رونده

دیگر خبرها

  • تحریم‌های آمریکا تحریم شد/ روند افزایشی تولید نفت خام در ۱۴۰۲
  • پولیتیکو: ۳ دولت اخیر آمریکا در مقابل ایران ناکام شدند
  • کارشناس سازمان ملل: سیستم سلامت غزه به طور کامل نابود شده است
  • پیامدهای عملیات «وعده صادق» در آینده مشخص خواهد شد
  • رئیس سرویس اطلاعات نظامی ارتش رژیم صهیونیستی استعفا می‌دهد
  • عوامل رشد شاخص بورس روزهای اخیر چه بود؟
  • حرکت کامیون‌های حامل کمک‌های بشردوستانه ترکیه به سوی غزه
  • یک پیش‌بینی جالب درباره عدد دلار در خرداد و تیر/ قیمت دلار چه تغییری می‌کند؟
  • پیامدهای کوتاه مدت پاسخ سخت ایران به رژیم صهیونیستی
  • وبا در سومالی از ابتدای ۲۰۲۴ تاکنون ۷۵ قربانی گرفته است