Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرگزاری آریا»
2024-04-25@11:07:36 GMT

سريال 10 ساله جاده مرگ

تاریخ انتشار: ۲ اردیبهشت ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۳۵۱۸۸۸۸

سريال 10 ساله جاده مرگ

خبرگزاري آريا - راه‌هاي ارتباطي که يکي از عوامل توسعه پايدار، پيشرفت و ترقي است اين روزها به دلايل مختلف تبديل به قتلگاه و بلاي جان مردمان شده است، بعضي از محورهاي مواصلاتي به دليل نداشتن استانداردهاي لازم، عدم رعايت اصول مهندسي خسارت‌هاي جاني و مالي زيادي را به دست بشر مي‌دهد.

شهر دندي و منطقه انگوران به دليل وجود معادن زياد از جمله وجود بزرگترين معدن سرب و روي خاورميانه در اين منطقه، راه ارتباطي دندي به تخت سليمان و وجود پناهگاه حيات وحش هميشه به عنوان يکي از مقاصد مورد توجه رانندگان کاميون‌ها، خودروهاي سبک و سنگين، گردشگران، دوستداران طبيعت و مسافران محسوب مي‌شود به طوري که اين محور پرترددترين محورهاي ارتباطي شهرستان ماهنشان به شمار مي‌آيد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


متأسفانه اين محور به دليل وجود نقاط حادثه‌خيز قابل توجه و به تبع آن تصادفات مرگبار و آمار کشته‌ها، لقب جاده مرگبار را به خود اختصاص داده و کمتر شهروندي است که از خطرناک بودن اين جاده گلايه‌ نداشته باشد چرا که برخي از آنان عزيزان خود را در همين محور از دست دادند.
تصادفات مرگباري که به يکباره شاهد از دست رفتن چندين شهروند و يا هموطن در يک روز بوديم و همين موضوع شايد برخي از مسئولان را به فکر ضرورت برطرف کردن مشکلات و نقاط حادثه‌خيز اين محور بياندازد ولي متأسفانه همانند گذشته اين احساس وظيفه پس از چند روز به فراموشي سپرده شده و اين فراموشي ممکن است تا 10 سال به طول انجاميده هنوز هم به نتيجه نرسد.
** در 10 سال فقط 25 کيلومتر تعريض جاده زنجان- دندي انجام شده است
اين‌که عامل انساني در بروز تصادفات نقش چشم‌گيري دارد قابل کتمان نيست ولي پوشاندن بي‌مسئوليتي برخي از مسئولان در قباي سهل‌انگاري و خطاي انساني نيز به هيچ عنوان قابل پذيرش نيست چرا که براي نمونه از آغاز تعريض جاده مرگبار زنجان- دندي به طول 90 کيلومتر که در سال چندين کشته و مصدوم به همراه دارد بيش از 10 سال مي‌گذرد و به گفته شهروندان تنها 25 کيلومتر از آن مورد بهره‌برداري قرار گرفته و قابل استفاده بوده و هنوز نقاط پرحادثه آن اصلاح نشده است.
مرداد ماه سال گذشته بود که در يک روز باراني در همين محور زنجان به دندي چهار نفر از هموطنان جان خود را از دست دادند و خانواده آن‌ها داغدار شدند و نزديک به 10 نفر ديگر نيز دچار مصدوميت جرحي شدند که به گفته عضو شوراي شهرستان ماهنشان و به استناد شاهدان در محل علت اصلي اين تصادف را کوتاهي پيمانکار در نحوه جمع‌آوري آب‌هاي سطحي و سرريز شدن آب باران و ماسه بر روي پل در دست احداث بوده و همين کوتاهي‌ها و بي‌توجهي‌ها را سبب بروز تصادفات فوتي، جرحي و مالي در آن محور مي‌داند.
به گفته اين عضو شوراي استان عمليات تعريض جاده زنجان- دندي از 10 پيش تاکنون حدود 20 کيلومتر انجام شده و از سمت دندي به زنجان نيز که از 8 سال پيش آغاز شده فقط 5 کيلومتر پيشرفت داشته است در حالي که با بهره‌برداري از 25 کيلومتر آن هنوز محورهاي حادثه‌ساز و تصادف‌خيز همچنان بر جاي مانده و معلوم نيست اين پروژه تا چند سال ديگر همچنان ادامه‌دار خواهد بود.
** پيشرفت لاک‌پشتي و تخصيص اعتبار قطره‌چکاني محور زنجان- دندي
وي با تأکيد بر اين‌که به دليل عدم تخصيص اعتبارات عمراني تعريض جاده از سمت دندي به زنجان به کندي صورت مي‌گيرد، خاطرنشان کرد: از سمت زنجان نيز اجراي اين پروژه با تخصيص اعتبار قطره‌چکاني به صورت لاک‌پشتي در دست اقدام است و با اين روند کنوني معلوم نيست بايد چندين نسل ديگر منتظر اتمام و بهره‌برداري از آن باشند.
فرامرزلو معتقد است شوراي شهر دندي پيگيري‌هاي لازم را در خصوص تسريع در انجام عمليات عمراني پروژه انجام داده ولي ادارت مرتبط بر کمبود اعتبارات اشاره دارند، افزود: اهميت موضوع به قدري است که استاندار و معاونانش نيز از محل پروژه بازديد کرده و تأکيد بر سرعت بخشيدن به عمليات عمراني داشتند.
وي با بيان اين‌که در بازديد استاندار از پروژه مقرر شده درصدي از مبلغ هزينه پروژه توسط شرکت تهيه و توليد مواد معدني و مابقي نيز از اعتبارات دولتي ناشي از عوايد معادن موجود در منطقه به پروژه اختصاص داده شود، تصريح کرد: بهسازي اين راه ارتباطي براي توسعه شهر و منطقه بسيار تأثيرگذار بوده تا جايي که در حال حاضر به دليل نبود جاده مناسب بسياري از سرمايه‌گذاران تمايل به فعاليت در منطقه را ندارند.
** نارضايتي مردم دندي از نبود راه ارتباطي مناسب
به گفته عضو شوراي شهر دندي در حال حاضر بيشترين نارضايتي مردم محل از نبود راه ارتباطي مناسب و نيز نبود پزشک متخصص در منطقه است، ابراز کرد: متأسفانه با وجود وسعت و جمعيت بالاي شهرستان تخصيص اعتبارات براي پروژه‌هاي عمراني کمتراز شهرستان‌هاي ديگر استان است.
وي با تأکيد بر اين‌که آسفالت محور دندي به دليل تردد ماشين‌آلات سنگين به سبب وجود معادن روي در منطقه از بين رفته و تا زمان اتمام پروژه تعريض و بهسازي در حال حاضر جاده نياز به روکش دارد، خاطرنشان کرد: عمر مفيد آسفالت محور دندي با وجود تردد دستگاه‌هاي سنگين بيشتر از دو سال نيست.
اين مسئول در خصوص تخصيص بخشي از ارزش افزوده معادن در راستاي توسعه منطقه نيز عنوان کرد: تخصيص يک درصد از فروش معادن به شهرستان در قانون برنامه ششم به منظور بهبود شاخص‌هاي توسعه‌اي منطقه مورد تأکيد بود ولي نحوه توزيع در هاله‌اي از ابهام قرار دارد و تاکنون مبلغي در اين خصوص به شهرستان تخصيص داده نشده است.
** استقرار پاسگاه ويژه در محور زنجان- دندي
سرهنگ محمدعلي عظيمي، جانشين رئيس پليس راه فرماندهي انتظامي استان در گفت‌وگو با صداي زنجان از جمله اقدامات پليس راه در محور زنجان به دندي را اعزام تيم‌هاي گشتي و نيز ايجاد پاسگاه عنوان کرده و مي‌افزايد: از آنجايي که اين محور فاقد پاسگاه نيروي انتظامي بوده و پاسگاه زنجان- بيجار به مسائل و مشکلات رخ داده در اين مسير رسيدگي مي‌کرد از همين رو در کيلومتر 80 محور مذکور پاسگاه مستقر شده و به صورت مستقل در حال فعاليت است.
اين مسئول معتقد است هر چند محور زنجان- دندي داراي نقاط حادثه‌خيز بوده و نياز به اصلاح و تعريض دارد ولي به عقيده من بيشترين عامل تصادفات سهل‌انگاري و بي‌توجهي رانندگان به قوانين راهنمايي و رانندگي است چرا که راننده با وجود خطرساز بودن جاده براي انجام سبقت به اين موضوع توجهي نداشته و در نقطه حادثه خيز اقدام به سبقت مي‌کند، يادآور شد: اين محور به دليل وجود سرازيري و پرتگاه از جمله جاده‌هاي پرخطر استان بوده و رانندگان بايد توجه بيشتري به اين موضوع داشته و مقررات راهنمايي و رانندگي را جدي بگيرند تا جان خود و سرنشينان را به خطر نياندازند.
**سهم 3.14 درصدي محور زنجان- دندي از وقوع 2 هزار تصادف رخ داده در محورهاي مواصلاتي استان
به گفته سرهنگ عظيمي استاندارد بودن جاده يکي از فاکتورهاي بروز تصادفات بوده بخش مهمي از آن به فرهنگسازي و رعايت مقررات از سوي رانندگان مرتبط است چرا که در حال حاضر بيشترين تصادفات رخ داده در محورهاي مواصلاتي استان مربوط به اتوبان زنجان- قزوين است حال اين‌که اين محور فاقد پرتگاه يا سرازيري بوده و تقريباً جاده استانداردي است ولي 36 درصد از مجموع تصادفات رخ داده مربوط به اين محور است، افزود: سهم محور زنجان- دندي از کل تصادفات 3.14 درصد برآورد شده است در حالي که سال گذشته در مجموع 2 هزار تصادف در محورهاي مواصلاتي استان به ثبت رسيده است.
به گفته اين مسئول اوايل سال گذشته 4 مورد تصادف فوتي در محور زنجان- دندي که منجر به کشته شدن 7 نفر از هموطنان شده بود به ثبت رسيده است، ابراز کرد: در اين محورنيمه نخست سال گذشته 26 تصادف جرحي و 38 تصادف خسارتي رخ داده بود که در پي آن 37 نفر دچار مصدوميت شدند.
** تصادفات و حوادث رانندگي در ايران دومين عامل مرگ‌ و مير بعد از حملات قلبي
براساس آمارها روزانه 75 نفر در ايران بر اثر حوادث رانندگي جان خود را از دست مي‌دهند، بر اين ميزان تلفات جاني بايد خسارات اقتصادي ناشي از تصادفات را نيز افزود که حدود 8هزار ميليارد تومان يعني 4درصد توليد ناخالص ملي کشور است.
ارائه اين آمارها زماني دردناک‌تر مي‌شود که بدانيم ايران با ثبت ‌آمار 27 هزار کشته در سال نسبت به جمعيت 80 ميليوني خود رتبه نخست را در اين زمينه در دنيا داراست بنابراين امروزه در مورد آمار تلفات انساني جاده‌هاي کشور آمارهاي مختلفي ارائه مي‌شود، اما آنچه به عنوان حقيقت ماجرا به قوت خود باقي است تعداد بالاي مصدومان و کشته‌شدگان در سوانح رانندگي است که اگر ميانگين 23 تا 27 هزار کشته در حوادث رانندگي در طول سال معيار قرار دهيم بخش قابل توجهي از اين آمار در محورهاي مواصلاتي دندي شکل مي‌گيرد .
در پايان اين نکته قابل ذکر است که دندي با حدود چهار هزار نفر جمعيت به دليل وجود شرکت‌هاي سرب و روي مهاجر‌پذير است، اين شهر چند سالي است که نام شهر را برخود دارد، دندي که پيش‌تر روستايي در قلب بخش انگوران بود، اکنون در قامت شهر خودنمايي مي‌کند، اما هنوز نشانه‌هايي از روستا در آن به چشم مي‌خورد. هنوز امکانات زيرساختي در اين شهر جديد فراهم نشده است و شهروندان آن براي توسعه شهرشان به گذشت زمان اميد دارند تا شايد بتوانند از امکانات رفاهي و تفريحي بيشتري برخوردار شوند از همين رو عده‌اي بر اين باوراند که دندي با تمام ضعف‌هايش اگر با شهرهاي همجوارش مقايسه شود در رتبه بالايي قرار دارد.
* الهام احمدي، روزنامه صداي زنجان
3088
انتهاي پيام /*

منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۵۱۸۸۸۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

کاهش ۱۴ درصدی جانباختگان تصادفات جاده‌ای

به گزارش خبرگزاری مهر، سردار سید تیمور حسینی با اشاره به عملکرد مناسب دستگاه‌های مسئول در طرح ترافیکی نوروز ۱۴۰۳ اظهار داشت: اتفاقات خوبی در اجرای طرح نوروزی افتاد و برنامه ریزی خیلی خوب و دقیقی از طرف همه سازمان‌هایی که سهم، نقش و مسئولیت داشتند از جمله همکاران خوبمان در مجموعه سازمان راهداری، هلال احمر، اورژانس، امداد خودروها و همچنین پلیس راهور که توانستیم اتفاقات خوبی را در ایام نوروز رقم بزنیم.

وی گفت: یکی از اتفاقات خوب و قابل توجه طرح ترافیکی نوروز ۱۴۰۳ کاهش ۱۴.۳ درصدی جان‌باختگان در تصادفات جاده‌ای بود که نسبت به سال گذشته اتفاق افتاد.

سردار حسینی تصریح کرد: البته مجموع تصادفات شهری و جاده‌ای ۹.۴ درصد کاهش دارد ولی در تصادفات جاده‌ای خوشبختانه شرایط نسبتاً خوبی را داشتیم که با همین برنامه‌ریزی و با همین حضور مناسب همه دستگاه‌های اجرایی بتوانیم در سال ۱۴۰۳ شاهد شرایط مناسب‌تری نسبت به سال گذشته باشیم.

رئیس پلیس راهور فراجا تاکید کرد: شرط اول و آخر موفقیت این است که ما بتوانیم مشارکت مردم را داشته باشیم و در این راستا ما برای اینکه بتوانیم به درستی موضوع نظم و انضباط ترافیکی را مستقر کنیم حتماً باید اقدامات خود در قالب اقدامات سلبی به شکل تنبیه و مجازات متخلف و اقدامات ایجابی از طریق آموزش، فرهنگ‌سازی و ارتباط مستمر و تنگاتنگ با رسانه باشد.

وی افزود: انتظار داریم از همه بخش‌هایی که در این موضوع نقش و سهم دارند به ویژه سازمان صداوسیما که امسال را یک سال متفاوت در نظر بگیرند برای اینکه همه این بخش‌ها بتواند در موضوع سلامت مردم در شد آمدی و همچنین در حوزه رانندگی آموزش‌های لازم انتقال پیدا کند.

کد خبر 6088286

دیگر خبرها

  • کاهش ۱۴درصدی جانباختگان تصادفات جاده‌ای
  • کاهش ۱۴ درصدی جانباختگان تصادفات جاده‌ای
  • ◄ پیدا کنید خروجی جلسات کمیسیون ایمنی راه ها را !
  • خط کشی ۱۰۰ کیلومتر از جاده‌های ارتباطی مازندران
  • هوش مصنوعی به داد حیوانات در تصادفات جاده‌ای رسید
  • خط کشی یکصد کیلومتر از جاده‌های ارتباطی مازندران
  • کاهش ۱۰ درصدی مصدومان تصادفات جاده‌ای
  • کاهش ۸ درصدی تصادفات منجر به جرح در استان کرمانشاه
  • جست‌وجوی نجاتگران هلال‌احمر زنجان برای یافتن مرد ۶۰ ساله
  • اصلاح ۱۴ نقطه حادثه‌خیز در جاده‌های استان اردبیل