Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-03-29@11:21:35 GMT

اردستان به طرح دفن زباله و مدیریت پسماند نیاز دارد

تاریخ انتشار: ۲ اردیبهشت ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۳۵۱۹۳۳۳

اردستان به طرح دفن زباله و مدیریت پسماند نیاز دارد

کاشان - ایرنا - فرماندار اردستان با تاکید بر لزوم راه اندازی کارخانه جمع آوری پسماند، فقدان طرح دفن زباله و مدیریت پسماند را از چالش های زیست محیطی این شهرستان برشمرد.

به گزارش ایرنا، حمیدرضا تاملی عصر دوشنبه در جلسه ستاد مدیریت پسماند اردستان گفت: باید اداره حفاظت محیط زیست با همکاری دیگر اعضای ستاد، نسبت به تهیه طرحی جامع برای مدیریت پسماند و ابلاغ آن به دستگاه ها اقدام کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


وی بر راه اندازی کارخانه مدیریت پسماند با مشارکت شهرداری ها و بخشداری های اردستان و نطنزتا پایان شهریور امسال، آموزش تفکیک زباله از مبدا به مردم، تشکیل سمن (سازمان مردم نهاد) محیط زیست، استفاده از ظرفیت آموزش و پرورش و برداشت واقعی از میزان تولید زباله و نحوه دفن آن تاکید کرد.
فرماندار اردستان افزود: مکان تخلیه نخاله های ساختمانی نیز باید در سه شهر مشخص شده، کامیون ها موظف به تخلیه در آنجا باشند و با متخلفان برخورد قانونی صورت گیرد.
وی عنوان کرد: محیط زیست چنان که روی مسائل مربوط به صنایع و منطقه حفاظت شده کار کرده، روی بحث پسماند و دفن زباله فعال نبوده است.
تاملی اضافه کرد: شهرداری ها و بخشداری ها باید سهم خود را بابت راه اندازی شرکت مدیریت پسماند به شهرداری اردستان بپردازند، این موضوع را به عنوان یک منبع درآمد در نظر گرفته و از ظرفیت اعتبار یکهزار میلیارد ریالی دولت در این بخش استفاده کنند.
رییس اداره حفاظت محیط زیست اردستان نیز تصریح کرد: دفن زباله در این شهرستان به صورت اصولی صورت نمی گیرد و 99 درصد روستاها فاقد ترانشه مناسب دفن زباله هستند.
حسین شواخی افزود: هفت مرکز دفن زباله در اردستان و چهار مرکز در بخش زواره هم اکنون وجود دارد که شرایط آنها چندان مناسب نیست و تا زمان مصوب نشدن طرح جامع، این مشکلات همچنان وجود خواهد داشت.
وی با تاکید بر واگذاری تفکیک زباله به بخش خصوصی یادآور شد: طرح تفکیک زباله از مبدا در شهر زواره با پیگیری های صورت گرفته از سال گذشته آغاز و با پیمانکار قرارداد بسته شد.
به گفته رییس اداره حفاظت محیط زیست اردستان، روزانه نزدیک به 60 تن زباله تولیدی در این شهرستان جمع آوری می شود که در صورت راه اندازی کارخانه پسماند با مشارکت شهرستان نطنز، روزانه افزون بر 100 تن زباله به کمپوست تبدیل خواهد شد.
وی با اشاره به اجرای طرح محیط بان در شهرستان اردستان عنوان کرد: 80 نفر از دانش آموزان با همکاری آموزش و پرورش در روستاهای هندوآباد، کچو مثقال، زفرقند، درباغ و مزدآباد که در محدوده منطقه حفاظت شده کهیاز واقع شدند، از آموزش های زیست محیطی برخوردار شدند و طرح محیط یار نیز به اجرا درآمده است.
شواخی در ادامه اضافه کرد: منطقه حفاظت شده کهیاز با 92 هزار هکتار وسعت و منطقه شکار ممنوع خارو با 100 هزار هکتار وسعت دارای گونه های جانوری گوناگونی می باشد که در سرشماری امسال 20 درصد کاهش به چشم می خورد.
وی به ساخت پاسگاه شکاربانی خارو با 85 درصد پیشرفت فیزیکی و کهیاز با 35 درصد پیشرفت اشاره کرد و افزود: امید می رود این طرح ها در سال جاری تکمیل شوند.
شهردار اردستان نیز در این جلسه یادآور شد: سالانه بین 10 تا 15 میلیارد ریال برای جمع آوری و حمل زباله هزینه می شود و از مردم وجهی در ازای آن دریافت نمی کنیم.
محسن حیدری اضافه کرد: اگر شهرداری های زواره و مهاباد، بخشداری های مرکزی و زواره و دهیاری ها سهم خود را برای راه اندازی شرکت پسماند بپردازند، می توان زودتر از مزیت های اجرای این طرح بهره برداری کرد.
شهرستان اردستان با جمعیت افزون بر 42 هزار نفر در فاصله نزدیک به 118 کیلومتری شمال شرقی اصفهان واقع است.
7431/8123

منبع: ایرنا

کلیدواژه: علمي آموزشي محيط زيست مديريت پسماند اردستان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۵۱۹۳۳۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

چند خبر کوتاه از جغتای

به گزارش خبرگزاری صداوسیما، مرکز خراسان رضوی، رئیس محیط زیست شهرستان جغتای گفت: پویش پاکسازی محیط زیست و طبیعت در محدوده کارخانه اسفالت شهرداری جغتای در جوار محور ارتباطی جغتای به سبزوار اجرا شد .

 عباسعلی خسروی  افزود: این اقدام در راستای اقدام ملی مسیر سبز- ایران پاک و ضرورت اجرای تکالیف ارگان‌های متولی وفق ماده ۱۰ آیین نامه اجرایی قانون مدیریت پسماند کشور، با مشارکت اجتماعی دوستداران محیط زیست و دستگاه‌های اجرایی شهرستان جغتای اجرا شد.

وی همچنین گفت:  یک راس آهو آسیب دیده توسط همیار و دوستدار محیط زیست آقای آریا منش به اداره حفاظت محیط زیست جغتای تحویل شد .

رئیس محیط زیست شهرستان جغتایاز  همیاران محیط زیست خواست در صورت مشاهده تخلفات شکار و صید، همچنین گونه‌های آسیب دیده با سامانه ۱۵۴۰ و یا شماره تلفن ۴۵۶۲۱۲۵۳ تماس بگیرند.

رونمایی از سرود ۱۱۸ نفری کریم اهل بیت ۲ در جغتای

حجت اسلام علیرضا جبله روحانی مسجد امام حسن مجتبی (ع) جغتای گفت: سرود کریم اهل بیت ۲ که با موضوع امام حسن (ع) است توسط گروه سرود این مسجد با حضور بیش از ۱۰۰ نفر از جوانان ونوجوانان عضو این کانون با حدود ۲۱ ماه تمرین اماده شده بود که در شب ولادت امام حسن (ع) با برگزاری سفره افطاری رونمایی شد

حجت اسلام جبله افزود: همچنین در این مراسم که در محل سالن ورزشی بسیج شهرستان برگزارشد تعداد ۴۵ نفر از دختران تحت پوشش کمیته امداد شهرستان به عنوان روزه اولی رسیدن به سن تکلیف را جشن گرفتند

دیگر خبرها

  • رهاسازی زباله‌ها، مهمترین چالش محیط زیست در روز طبیعت + فیلم
  • تالاب زیبای ایران پس از ۳ سال دوباره زنده شد /عکس‌ها
  • تالاب زیبای ایران پس از ۳ سال دوباره زنده شد | تصاویر
  • جمع آوری پسماند ۲ محور پرتردد رشت همزمان با ایام نوروز
  • برخورد قانونی با متخلفان انتقال زباله به سایت پسماند در مـُهر
  • یک واحد کشتارگاه دام در ایرانشهر اخطاریه زیست محیطی دریافت کرد
  • پایش بیش از ۶ هزار دستگاه بی خطرساز در مراکز درمانی و بیمارستانی در سطح کشور
  • اجرای سند الگوی کشت در حوزه‌های تالابی کشور
  • تعیین ۳۰ جایگاه جمع‌آوری زباله در مناطق گردشگری سیاهکل
  • چند خبر کوتاه از جغتای