Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرگزاری میزان»
2024-03-29@02:29:23 GMT

سونوگرافی فراصوتی داپلر چیست؟

تاریخ انتشار: ۲ اردیبهشت ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۳۵۱۹۸۶۹

سونوگرافی فراصوتی داپلر چیست؟

خبرگزاری میزان- سونوگرافی داپلر به نوعی از سونوگرافی گفته می‌شود که برای تصویربرداری خون جاری در قلب و عروق استفاده می‌شود.

به گزارش خبرنگار فضای مجازی خبرگزاری میزان، سونوگرافی، روشی برای تشخیص بیماری است که گفته می شود از سال 1876 برای نخستین بار توسط فرانسیس گالتون با کشف امواج فراصوت به کار گرفته شده است و تا به امروز از انواع مختلف آن استفاده می شود و در همین راستا خبرگزاری میزان قصد دارد به معرفی و بررسی سونوگرافی داپلر که نوعی از سونوگرافی محسوب می شود، بپردازد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

سونوگرافی چیست؟

سونوگرافی فراصوتی یکی از روش‌های تشخیص بیماری در پزشکی است.

سونوگرافی یا تصویربرداری اولتراسوند؛ یک فرآیند امن و غیر تهاجمی است و از تابش یونیزه شده استفاده نمی‌کند و بطور معمول برای کمک به تشخیص دلایل ایجاد درد، تورم، عفونت در اندام‌های داخلی بدن، بررسی وضعیت جنین در زنان باردار و مغز نوزاد استفاده می‌شود که از امواج صوتی برای تولید تصاویری از داخل بدن بهره می‌گیرد.

 

بیشتر بخوانید: چگونه کبد، چرب می‌شود؟ +اینفوگرافی بیشتر بخوانید: بررسی سلامت قلب جنین با سونوگرافی

 

جالب است بدانید؛ از سونوگرافی برای کمک به بیوپسی، تشخیص شرایط و بیماری‌های قلبی و ارزیابی مقدار آسیب وارد شده از حمله قلبی استفاده می‌شود.

سونوگرافی داپلر چیست؟

سونوگرافی داپلر به نوعی از سونوگرافی گفته می‌شود که برای تصویربرداری خون جاری در قلب و عروق استفاده می‌شود، این ابزار تشخیصی در ارزیابی وضعیت جریان خون در رگ‌ها و رگ‌های اصلی همانند بازوها، پا‌ها و گردن به پزشک کمک می‌کند.

از طریق استفاده از سونوگرافی داپلر می‌توان به کاهش جریان یا انسداد رگ‌های اصلی پی برد.

بد نیست بدانید؛ سونوگرافی داپلر تنها در دوران بارداری انجام نمی‌شود بلکه این سونوگرافی برای بررسی گردش خون در سایر بیماران نیز مورد استفاده قرار می‌گیرد.

سونوگرافی داپلر می‌تواند فرد را از سکته مغزی، آمبولی‌ها و ... محافظت کند و به این ترتیب سونوگرافی داپلر در دوران بارداری می‌تواند به پزشک کمک کند تا هر گونه مسائل مربوط به سلامت مادر و نوزاد را تشخیص دهد.

انواع سونوگرافی داپلر داپلر موج پیوسته و یا beside

سونوگرافی داپلر موج پیوسته، در یکی از ویژگی‌های امواج صوتی تغییر ایجاد می‌کند تا از جریان خون درون رگ‌های خونی اطلاعات مناسبی را به پردازشگر مخابره کند.

متخصص رادیولوژی که سونوگرافی داپلر را انجام می‌دهد، به صدای تولید شده گوش می‌کند تا متوجه شود که خون در آن منطقه به خوبی جریان دارد و یا رگ مسدود و تنگ شده است.

این نوع از سونوگرافی داپلر در کنار تخت در بیمارستان انجام می‌گیرد و کافی است تا دستگاه قابل حمل آن در کنار تخت بیمار قرار بگیرد تا پزشک به سرعت از میزان آسیب عروق خونی بیمار آگاه شود.

داپلر داپلکس

سونوگرافی داپلر داپلکس از روش اولتراسوند استاندارد برای تولید تصویر از رگ‌های خونی و بافت‌های اطراف آن استفاده می‌کند.

همچنین کامپیوتر، اصوات داپلر را به تصاویر تبدیل می‌کند و از سرعت و جهت جریان خون درون رگ ها، به پزشک اطلاعات مناسبی را ارائه می‌دهد.

داپلر رنگی

سونوگرافی داپلر رنگی، از روش اولتراسوند استاندارد برای تهیه تصاویر از عروق خونی استفاده می‌کند.

همچنین کامپیوتر اصوات داپلر را به رنگی تبدیل می‌کند و سرعت و جهت جریان خون را درون رگ‌ها در اختیار پزشک قرار می‌دهد.

داپلر پاور

سونوگرافی داپلر پاور، نوع خاصی از سونوگرافی داپلر رنگی می‌باشد. تصاویری را به دست می‌آورد که با داپلر رنگی استاندارد به سختی به دست می‌آید و یا حتی به دست آوردن آن هم غیرممکن می‌باشد.

این نوع سونوگرافی اغلب برای ارزیابی جریان خون در عروق موجود در اندام‌های با بافت متراکم مورد استفاده قرار می‌گیرد.

سونوگرافی داپلر چگونه انجام می‌گیرد؟

متخصص سونوگرافی داپلر، وسیله‌ای را که به اندازه یک قالب صابون است، بر روی ناحیه خاصی از بدن (ناحیه‌ای که قرار است سونوگرافی داپلر بر روی آن انجام گیرد) قرار می‌دهد.

 

بیشتر بخوانید: 5 آزمایش ضروری که زنان باید انجام دهند ببینید: اولین بیمارستان فیل‌ها در هند+فیلم

 

لازم است بدانید که؛ این کار بدون هیچ گونه عمل تهاجمی و یا وارد شدن از طریق پوست صورت می‌گیرد؛ بنابراین مزیت مهم این روش، امن بودن آن است.

پس از قرار گرفتن این وسیله بر روی پوست بدن، متخصص آن را حرکت می‌دهد.

حرکت گلبول‌های خونی در رگ‌های فرد، سرعت برگشت امواج را تغییر می‌دهد و بر اساس بازگشت امواج فراصوت، دستگاه پردازشگر تصاویری را بر روی مانیتور ایجاد می‌کند که نشان دهنده جریان خون در فرد می‌باشد.

این آزمون می‌تواند روش جایگزینی برای روش‌های تهاجمی مانند آنژیوگرافی و ونوگرافی باشد. در طی این دو روش ذکر شده، ماده رنگی به عروق خونی تزریق می‌شود تا تصاویری با اشعه X  بدست آید و طبق این تصاویر مشکل فرد تشخیص داده می‌شود.

همچنین سونوگرافی داپلر به پزشک کمک می‌کند تا میزان آسیب به شریان‌ها را بررسی کند تا بر اساس میزان صدمات وارده، اقدامات درمانی خاصی را انجام دهد.

انتهای پیام/

 

منبع: خبرگزاری میزان

کلیدواژه: سونوگرافی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mizan.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری میزان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۵۱۹۸۶۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

دومین دستگاه سونوگرافی پرتابل در بیمارستان دارالشفاء میرجاوه راه‌اندازی شد

فرامرز دهمرده   اظهار کرد: دستگاه سونوگرافی پرتابل از نیازهای ضروری اورژانس‌ها و بخش‌های مراقبت ویژه بیمارستانهاست که به دلیل قابلیت جابجایی و پرتابل بودن خدمات سونوگرافی را در بخش های مورد نیاز بیمارستان تسریع و تسهیل می کند.

وی ادامه داد: پشتیبانی از تکنولوژی های نوین تصویر برداری از نقاط قوت این دستگاه بوده که کمک شایانی به همکاران ما در بحث تشخیص سریع و با دقت بیماری مراجعان این بیمارستان خواهد داشت.

بیمارستان دارالشفاء میرجاوه ظرفیت تبدیل به مرکز فوق تخصصی جراحی‌های بین المللی را دارد

رئیس دانشگاه علوم پزشکی زاهدان  اظهار کرد: بیمارستان دارالشفاء میرجاوه با توجه به قرار گرفتن در نقطه صفر مرزی یکی از مراکزی است که امکان تبدیل به یک مرکز مهم برای انجام اعمال جراحی برای گردشگران سلامت را دارد.

حبیب غزنوی گفت: بیمارستان دارالشفاء در همسایگی پاکستان قرار دارد و با توجه به توسعه نیافتگی شاخص های سلامت در این کشور، موقعیت خوبی برای استان سیستان بلوچستان، جهت پذیرش گردشگران سلامت وجود دارد.

وی افزود: یکی دیگر از مهمترین تفاوت‌ها بین ۲ همسایه، شاخص نیروی انسانی ماهر و کاربلد است که در کشورمان به مدد آموزش پزشکی مطلوب، وجود دارد و مزیتی مهم برای کشورمان محسوب می‌شود.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی زاهدان بیان کرد: مجموع ظرفیت‌های موجود در کشورمان شرایط مناسبی را برای افزایش دسترسی هم میهمان و متناظر با آن پذیرش گردشگران سلامت ایجاد کرده که باید به گونه‌ای برنامه ریزی کنیم تا بیشترین بهره را از شرایط موجود ببریم.

وی از اخذ مجوز راه اندازی بخش درمانی گردشگران خارجی در بیمارستان میرجاوه به عنوان حلقه ای دیگر در جهت تکمیل زنجیره خدمت در این مسیر یاد کرد و افزود: دانشگاه علوم پزشکی زاهدان در برنامه هایی هماهنگ، جهت اجرای صحیح برنامه بین المللی سازی در حال اقدام است به گونه ای که از سالجاری دانشجوی خارجی پذیرش خواهیم داشت.

بیمارستان دارالشفاء میرجاوه از زمان راه اندازی تا کنون تحول بزرگی در دسترسی به مردم این منطقه، به خدمات تخصصی درمانی داشته و بخش بزرگی از نیاز آنان به این خدمات را براورده کرده است.

شهرستان میرجاوه دارای بیش از ۶۵ هزار نفر جمعیت است و به همین دلیل توسعه تخت‌های بیمارستانی می تواند منجر به کاهش تراکم در بیمارستان و بهبود کیفیت مراقبت از بیمار شود. در بیمارستان دارالشفا میرجاوه در حال حاضر ۳۴ متخصص و پزشک عمومی مشغول ارائه خدمات به مرزنشینان میرجاوه هستند. در حال حاضر کلینیک های داخلی، عفونی، قلب، چشم، زنان و اطفال و جراحی در بیمارستان دارالشفا میرجاوه فعال است و متخصصین رشته های داخلی، مغز و اعصاب، ارتوپدی، قلب، اورولوژی، اعصاب و روان، پوست، چشم، زنان و زایمان و عفونی در این بیمارستان حضور دارند. انجام عمل جراحی سنگین و حساس تعویض مفصل لگن در این بیمارستان، نشان از قابلیت تیم درمانی، تجهیزات خوب و اطمینان مردم از نتیجه بخشی درمان در این بیمارستان دارد.

باشگاه خبرنگاران جوان سیستان و بلوچستان زاهدان

دیگر خبرها

  • دومین دستگاه سونوگرافی پرتابل در بیمارستان دارالشفاء میرجاوه راه‌اندازی شد