Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «تسنیم»
2024-04-25@12:17:41 GMT

آرزوی یکساله کشاورزان ارومیه را سرما یک شبه برد

تاریخ انتشار: ۲ اردیبهشت ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۳۵۱۹۹۹۰

آرزوی یکساله کشاورزان ارومیه را سرما یک شبه برد

امروز با بارش برف در ارومیه و تعدادی دیگر از شهرهای آذربایجان غربی فقط دانش‌آموزانی که شیفت بعد از ظهر تعطیل اعلام شدند خوشحال بودند ولی بسیاری از کشاورزان این سرزمین آینده‌ای روشن برای سرنوشت محصولات خود تجسم نمی‌کنند. ۰۲ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۲۱:۳۲ استانها آذربایجان غربی نظرات - اخبار استانها -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از ارومیه، چند روزی بود که طبیعت این شهر به سبب باز شدن گل‌های درختان چهره‌ای زیبا به خود گرفته بود و طبیعت در جای‌جای باغات و مزارع آن قدرت بی‌نظیر خداوند را به رخ همگان می‌کشید و سبب خوشحالی صاحبان خود می‌شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

اما بار دیگر آب‌وهوا چهره بی‌رحم خود را به کشاورزان ارومیه‌ای نشان داد و در دوم اردیبهشت 97 با باریدن برف بر روی درختانی که تازه دوره گل‌دهی را آغاز کرده بودند شلاق سرد خود را بر سر درختان فرود آورد.

این برف نا به هنگام امشب سبب شکستن درختان و با کاهش شدید دما که رخ داده است موجب سرمازدگی محصولات می‌شود و در نتیجه بسیاری از درختان سال کم بار و یا حتی بی بار و بری را پشت سر خواهند گذاشت.

با ورود سال 98 با بارش‌هایی که در تمامی نقاط کشور روی داد سال پر روزی و پر رونقی نوید داده شد در آذربایجان غربی و در شهر  ارومیه به سبب تدابیری که برای جلوگیری از سیل انجام شده بود این حادثه به سلامت گذر داده شد اما برفی که از دوم اردیبهشت باریدن گرفت ضربه بزرگی بر اقتصاد کشاورزی محور این سرزمین وارد کرد.

کاهش 6 تا 8 درجه‌ای دما در آذربایجان غربی

رئیس اداره پیش‌بینی هواشناسی آذربایجان غربی با اشاره به ورود سامانه بارشی به استان اظهار داشت: بارش‌ها در مناطق سردسیر شمال استان و ارتفاعات مرزی به شکل برف پیش‌بینی می‌شود.

مهدی صابری گفت: از روز دوشنبه با ریزش هوای سرد و بارش برف و باران، دما در سطح استان کاهش می‌یابد خواهیم بود که اوج کاهش دما برای دوشنبه شب و روز سه شنبه پیش‌بینی می‌شود و دمای هوا به زیر صفر درجه می‌رسد.

وی افزود: دمای هوای استان از 6 تا 8 درجه کاهش می‌یابد و با توجه به تشدید بارندگی‌ها احتمال آب‌گرفتگی معابر عمومی و سیلابی شدن مسیرها وجود دارد.

رئیس اداره پیش‌بینی هواشناسی آذربایجان غربی خاطر نشان کرد: احتمال سرمازدگی محصولات باغی و زراعی دور از انتظار نیست که اقدامات پیشگیرانه جهت کاهش خسارات احتمالی ناشی از سرمای دیررس بهاره در بخش کشاورزی به عمل آید.

سرمازدگی سرنوشت کشاورزان را تغییر داده است

رجب‌علی حسینی کشاورزی که امیدی به سرنوشت بار و بر درختان زیر برف مانده خود نداشت اظهار داشت: چندسالی است که در یک شب سرنوشت ما به بدترین شکل ممکن عوض شده و رفته‌رفته نیز این وضعیت بدتر می‌شود.

وی  افزود: هر سال بعد از فروردین ماه سرمازدگی به سراغ درختان و مزارع ما می‌آید و باغات ما را که تنها راه درآمد ما هستند را از بین می‌برد.

حسینی گفت: حتی اگر به این بخش خسارت هم پرداخت شود نمی‌تواند جایگزین درآمد ما از محصولات باشد و با این وضع نیز دیگر امیدی به درآمد خوب در این سال نداریم.

سرمازدگی سبب تغییر کاربری زمین‌های کشاورزی می‌شود

احمد فیضی یکی دیگر از کشاورزان ارومیه گفت: ما باغ سیب و زردآلو داشتیم که به سبب سرمازدگی هرساله مجبور شدیم تا کاربری این باغات را تغییر دهیم.

وی افزود: متأسفانه امسال نیز به سبب سرمازدگی درختان به احتمال زیاد قیمت میوه‌ها افزایش می‌یابد و این عامل بهانه خوبی به دست دلالان میوه و سبزیجات می‌دهد تا قیمت آن را هر طور که دوست دارند افزایش دهند.

حال باید منتظر ماند و دید جنگ آب‌وهوا و کشاورزان در گوشه و کنار این سرزمین تا کجا پیش خواهد رفت و در این بین برای جبران خسارت کشاورزان چه اقداماتی صورت می‌گیرد و چه کسانی از این آشفته بازار سودهای کلانی به جیب خواهند زد.

گزارش از یوسف عباسی

انتهای پیام/ ت

R41361/P/S6,48/CT7

منبع: تسنیم

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۵۱۹۹۹۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بنیاد مسکن انقلاب اسلامی در حل مشکلات مردمی، پیشتاز باشد

به گزارش خبرگزاری صداوسیمای استان آذربایجان غربی،حجت الاسلام والمسلمین «سیدمهدی قریشی» نماینده ولی فقیه در آذربایجان غربی در دیدار با «غلامرضا صالحی» رییس بنیاد مسکن انقلاب اسلامی کشور گفت: کار جهادی و خدمت به مستضعفان چراغ راه عملکردی در بنیاد مسکن انقلاب اسلامی باشد و لازم است.

وی با بیان اینکه در این راه نباید از مشارکت مردم نیز غافل شد، اضافه کرد: تشویق مردم جهت مشارکت در حساب ۱۰۰ امام راحل یکی از مهمترین نکاتی است که باید با اطلاع رسانی صحیح و بهبود بستر‌های لازم، فرهنگ‌سازی کرد. 

امام جمعه ارومیه با تاکید بر لزوم اشاعه دین در مسیر خدمت به جامعه گفت: در دین اسلام، خداوند همه انسان‌ها را به انتخاب مسیر درست تشویق می‌کند و شاه کلید موفقیت در امور را تقوا معرفی کرده است. 

وی ادامه داد: تقوا را سرلوحه زندگی خویش قرار دهید تا در مجموعه مدیریتی نیز این نگرش با بعد معنوی پایدار باشد بنابراین ضروروی است افرادی برای مدیریت‌های داخلی ادارات انتخاب شوند که خدا ترس باشند.

امام جمعه ارومیه افزود: بنیاد مسکن مزین به نام حضرت امام خمینی (ره) است بنابراین از شما عزیزان انتظار می‌رود تا حساسیت بیشتری در امورات داشته و در حل مشکلات مردمی، پیشتاز باشید. 

نماینده ولی فقیه در آذربایجان غربی ادامه داد: بنیاد مسکن در راستای اهداف انقلابی حرکت می‌کند و باید همگان به این نهاد کمک کنند.

حجت الاسلام والمسلمین سیدمهدی قریشی ضمن تشکر از عملکرد بنیاد در زلزله خوی، گفت: الحمدالله بنیادمسکن انقلاب اسلامی از اولین ساعات زلزله در مناطق زلزله زده حضور فعال داشته و تا به امروز بسیاری از منازلی را که تخریب شده بودند، بازسازی کرده است ولی متاسفانه نتوانسته فعالیت‌های خود را بیان کند.

امام جمعه ارومیه در پایان، حل مشکلات باقی مانده در مناطق زلزله زده خوی را خواستار و تصریح کرد: امیدواریم با فعالیت جهادی شما عزیزان، بزودی شاهد جشن اتمام بازسازی مناطق زلزله زده خوی باشیم.

دیگر خبرها

  • 7 میز خدمت در حاشیه نماز جمعه ارومیه برپا می‌شود
  • دریاچه ارومیه جان تازه می‌گیرد؟
  • برگزاری ۷ میز خدمت در نماز جمعه ارومیه
  • رها‌سازی مرحله دوم آب از سد سیلوه پیرانشهر به دریاچه ارومیه
  • رهاسازی آب به سمت دریاچه ارومیه | این دریاچه جان تازه می‌گیرد؟
  • رقابت ۵۲ هزار نفر برای ورود به دانشگاه در آذربایجان غربی
  • بنیاد مسکن انقلاب اسلامی در حل مشکلات مردمی، پیشتاز باشد
  • خانه انصاری ارومیه مرمت می‌شود
  • قطعی گاز؛ فردا در ارومیه
  • قطعی گاز در ارومیه