Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایلنا»
2024-03-28@19:09:14 GMT

بشر به هیچ بهانه‌ای حق تخریب زمین را ندارد

تاریخ انتشار: ۲ اردیبهشت ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۳۵۲۰۲۲۷

به گزارش ایلنا، پیروز حناچی در پیامی به مناسبت روز زمین نوشت: «شعار امسال این روز جهانی، «زمین پاک؛ حفظ گونه‌های زیستی» است روزی که به همه جهانیان یادآوری می‌کند سیاره زمین تنها پناهگاه موجودات که بشر به هیچ بهانه‌ای حق تخریب آن را ندارد، نیازمند همراهی ساکنانش است.

حناچی افزود: در این راستا شهرداری تهران به‌عنوان یک نهاد عمومی با عزم راسخ جهت پاسداشت و حفاظت از محیط زیست و زمین به‌عنوان تنها مامن و سرچشمه منابع زیستی انسان‌ها با اعمال سیاست‌های محیط زیستی در تمامی بخش‌ها به رفع و کاهش چالش‌ها و بحران‌های محیط زیستی شهر پرداخته تا زمینه را جهت ارتقاء سطح کیفی زندگی شهروندان فراهم نماید که بدون‌تردید دراین میان نقش شهروندان و فراهم نمودن زمینه مشارکت آنان در موضوعات محیط زیستی نقش بسزایی می‌تواند داشته باشد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی متذکر شد:‌ موضوعاتی از قبیل حفظ حریم محیط زیستی شهرها، حفاظت از خاک، پوشش گیاهی مناسب با در نظر گرفتن اقلیم منطقه، عدم تجاوز به حریم رودخانه ها، مدیریت پسماند شهری شامل تفکیک زباله از مبداء و کاهش تولید و دفع مناسب آن، کاهش استفاده از ظروف و کیسه‌های پلاستیکی و انتخاب جایگزین مناسب آن مواردی هستند که با رعایت آن می توان شرایط زیست پذیری شهر را برای زیستن همه گونه‌های زیستی فراهم نمود.

حناچی افزود: استفاده از انرژی‌های تجدیدپذیر و توسعه آن و وسایل حمل و نقل عمومی پاک قطعاً از جمله روش‌هایی هستند که به داشتن زمین پاک کمک می‌نماید؛ همانند استفاده از دوچرخه و تقویت پویش‌های اجتماعی در این زمینه که در این بین شهرداری تهران با تمام محدودیت‌های موجود، در ماه‌های گذشته بر آن بود تا هر روز را روز «زمین پاک» بداند و در راستای توسعه حمل‌ونقل عمومی و بهره‌گیری از مدهای حمل و نقل پاک در پایتخت بکوشد؛ چنانچه از این پس شهروندان می‌توانند در روزهای سه‌شنبه به‌طور رایگان از سیستم هوشمند دوچرخه‌سواری بهره ببرند. امیدوارم همه مسئولان و شهروندان عزیز با عزمی راسخ، همتی والا و اتحادی بی‌مانند از هیچ کوششی جهت پاسداشت و حفاظت از زمین به عنوان تنها مامن و مهد آرامش برای انسان دریغ نورزند. امروز فرصت خوبی است تا به بهانه روز «زمین پاک» بار دیگر سیاست‌های خود در سطح خرد و کلان را بازنگری نموده تا شاید این دهکده جهانی به جای بهتری برای زیست شهری تبدیل شود.

منبع: ایلنا

کلیدواژه: پیروز حناچی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.ilna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایلنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۵۲۰۲۲۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

فتوکاتالیستی برای حذف سریع‌ و کارآمد برخی رنگ‌های سمی از آب

محققان با استفاده از خوشه‌های طلا و ذرات دی‌اکسیدتیتانیم، فتوکاتالیستی ساختند که می‌تواند به زدایش برخی سموم از آب کمک کند.

به گزارش ایسنا، آلودگی آب ناشی از رنگ‌های مورد استفاده در صنعت نساجی، مواد غذایی و لوازم آرایشی نگرانی مهم زیست محیطی محسوب می‌شود که دانشمندان را وادار کرده تا روی یافتن گزینه‌های زیست‌سازگار تحقیق کنند. به تازگی محققان دانشگاه فلیندرز روشی برای از بین بردن مواد شیمیایی آلی و سم‌ها ارائه کرده‌اند که می‌تواند رنگ‌های حاوی گروه‌های آزو را تخریب و از محیط زیست حذف کند. در این فناوری از یک فتوکاتالیست استفاده شده که با نور فرابنفش می‌تواند زدایش این ترکیبات آلی را انجام دهد.

پروفسور گونتر اندرسون، از انستیتوی علوم و فناوری نانو در فلیندرز، می‌گوید در این فناوری از خوشه‌های فلزی حاوی اتم‌های طلا و دی‌اکسیدتیتانیم استفاده شده است که می‌تواند نور خورشید را جذب کرده و واکنش کاتالیستی انجام دهند. در مقاله‌ای که این گروه منتشر کردند، نشان دادند که نانوخوشه‌های طلا می‌تواند به عنوان ماده کمکی، عملکرد فتوکاتالیستی دی‌اکسیدتیتانیم را افزایش دهد و با سرعت ۶ برابری، واکنش تخریب مواد آلاینده را تسریع کند.

به گفته پروفسور اندرسون این نوع سیستم‌های فتوکاتالیستی تقویت شده با نیمه هادی ناهمگن، مزیت قابل توجهی نسبت به سایر فرآیندهای شیمیایی پیشرفته دارند. با این فناوری می‌توان طیف گسترده‌ای از مواد آلاینده نظیر رنگ‌های آزو را از بین برد و آنها را به آب و دی‌اکسیدکربن تبدیل کرد که این کار با کارایی بالایی صورت می‌گیرد.

در حال حاضر انواع فرآیندهای فیزیکی، شیمیایی و بیولوژیکی برای از بین بردن ترکیبات آلی سرطان‌زا در آب استفاده می شود. طیف گسترده‌ای از صنایع شیمیایی، از جمله تولید رنگ، نساجی و لوازم آرایشی، رنگ‌های سمی و تخریب‌ناپذیر را به محیط زیست وارد می‌کنند. تقریبا نیمی از رنگ‌های مورد استفاده در صنعت نساجی و رنگ، رنگ‌های آزو هستند. متیل نارنجی به طور گسترده به عنوان یک رنگ آزو محلول در آب مورد استفاده قرار می‌گیرد. با این فناوری جدید می‌توان از فتوکاتالیست برای تخریب متیل نارنجی استفاده کرد.

این گروه تحقیقاتی امیدوار است که با ارتقاء این فتوکاتالیست‌ها بتوانند به حذف کامل سموم از محیط زیست کمک کنند.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • انتقاد صریح رهبر معظم انقلاب از تخریب پوشش گیاهی به بهانه درست کردن هتل و حوزه علمیه: زمین خوارها در مناطق خوب شهر با شیوه های مشخص، ثروت عمومی را تبدیل می کنند به ثروت شخصی/ مسؤولین باید "عُرضه" به خرج دهند و برخورد قاطع کنند
  • ضرورت پاسخگویی محیط زیست درباره قطع ۴ هزار درخت
  • بازدید بیش از ١۵ هزار و ۵۰۰ نفر از موزه تاریخ طبیعی و تنوع زیستی لرستان
  • ضرورت پاسخگویی سازمان محیط زیست درباره قطع ۴ هزار درخت
  • پایش محیط زیستی ۳۱۷۰ واحد صنعتی و خدماتی در استان مرکزی
  • طرح‌های محیط زیستی چقدر وام گرفته اند؟
  • زدایش رنگ‌های سمی از آب با کمک یک نوع فتوکاتالیست
  • تخریب یک بنا در دزفول برای حفظ جان شهروندان
  • فتوکاتالیستی برای حذف سریع‌ و کارآمد برخی رنگ‌های سمی از آب
  • جواب سرمربی تاجیکستان به مانچینی: فقط بهانه!