Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاري آريا - رشت - ايرنا - مديران زراعت و باغباني سازمان جهاد کشاورزي گيلان براي جلوگيري از خسارت سرمازدگي محصولات کشاورزي توصيه هايي به کشاورزان استان ارائه کردند.

مدير زراعت سازمان جهاد کشاورزي گيلان به کشاورزان توصيه کرد که براي جلوگيري از خسارت سرمازدگي در روزهاي اخير اقداماتي را انجام دهند.
ابراهيم اکبرزاده آبگيري خزانه هاي با پوشش پلاستيکي در بعد ازظهرها، تخليه آب خزانه در اول صبح روز بعد و باز کردن خروجي خزانه ها به جهت جلوگيري از آبگرفتگي در روز در اثر بارش ها را براي پيشگيري از خسارت و سرمازدگي به محصولات کشاورزي موثر دانست.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


وي تصريح کرد: درصورتي که خزانه ها نزديک منازل قرار دارد و امکان براي کشاورزان فراهم باشد، در شب از فانوس و يا لامپ در زير تونل هاي پلاستيکي استفاده کنند.
وي همچنين تاکيد کرد که در روزهاي پيش رو و تا مساعد شدن هوا از کود و سم در خزانه استفاده نکرده چون اثر گذاري لازم را ندارد.
اکبرزاده ادامه داد: کشاورزاني که تا کنون خزانه گيري نکرده، تا سپري شدن موج سرماي اخير اقدام به خيس کردن بذر نکرده، چون جوانه برنج به سرما حساس مي باشد.
وي با بيان اينکه کشاورزان از انتقال نشاء به زمين اصلي و انجام عمليات نشاء کاري خودداري کنند، تصريح کرد: شاليکاران تقويم زراعي کشت و کار برنج (نشاء کاري از هفتم ارديبهشت) اعلام شده توسط سازمان جهاد کشاورزي را رعايت کنند.
همچنين مدير امور باغباني سازمان جهاد کشاورزي گيلان براي کاهش اثرات سرمازدگي در باغ هاي استان گفت: پاشيدن آب بر روي درختان و شاخه هاي درختان ميوه در دماي صفر درجه سانتيگراد موجب تشکيل يخ مي شود.
منوچهر پارسافر اضافه کرد: به ازاي هر ليتر آب که يخ مي شود 80 کيلوکالري گرما آزاد مي شود و گرماي آزاد شده موجب گرم شدن اجسامي که در تماس با آب هستند، مي شود .
وي ادامه داد: علاوه بر اين؛ تشکيل يک لايه نسبتا عايق يخ در اطراف جوانه موجب مي شود تا دماي جوانه از صفر درجه سانتيگراد پايين نيايد که براي اين منظور مي توان از سيستم آبياري باراني استفاده کرد و يا توسط محلول پاشي ها روي درختان ميوه آب پاشيد.
وي خاطرنشان کرد: پاشيدن آب بايد در دماي صفر درجه سانتي گراد و يا بالاتر از آن انجام گيرد.
پارسافر ايجاد دود براي کاهش تشعشع را از ديگر روش ها براي کاهش خسارت سرمازدگي به درختان عنوان و بيان کرد: در اين روش شب هايي که احتمال سرما زياد مي باشد با سوزاندن کاه و تاير موتر و مواد ديگر موجب ايجاد دود در هواي باز گرديده که ذرات معلق در هوا هر چقدر بيشتر باشد انعکاس حرارت به سقف آسمان تقليل مي يابد و دماي باغ را حفظ مي کند.
وي پوشاندن درختان با استفاده از پلاستيک سياه را نيز از ديگر روش هاي جلوگيري ازسرمازدگي درختان خواند و افزود: پلاستيک سياه سبب مي شود در جريان روز تشعشات گرم هوا را جذب نموده و در شب درختان را گرم نگه دارد.
مدير باغباني جهاد کشاورزي گيلان روش هاي ياد شده را صرفا براي حفاظت ميوه ها از سرماي ناگهاني اين روزها عنوان و خاطر نشان کرد : اين اقدامات صرفا يک کمک اضطراري است ضمن اينکه ، زراعت ما به شکل سنتي وجود دارد و عمليات علمي و تکنيکي در آن رعايت نمي شود.
وي افزود: به طور مثال درختان ميوه در فصل آن شاخه بري نمي شوند و اين امر موجب مي شود که درختان ميوه شکوفه و ميوه هاي زياد را در خود پرورش دهند و در نهايت کيفيت ميوه به شدت کاهش مي يابد.
وي با تاکيد بر اينکه کشاورزان براي سرمازدگي درختان زياد نگراني نداشته باشند، اظهار داشت: حتي اگر پنجاه درصد اين شکوفه ها و ميوه هاي جوان در اثر سرما از بين برود بازهم نويد براي کيفيت و مرغوبيت بهتر ميوه هاي کشاورزي در استان در فصل برداشت خواهد بود.
به گزارش ايرنا گيلان بزرگترين توليدکننده ارقام بومي و باکيفيت برنج در کشور است و رتبه اول از لحاظ سطح زيرکشت و همچنين رتبه دوم توليدکننده برنج را دارد. گيلان افزون بر 438 هزار هکتار زمين کشاورزي دارد که از اين ميزان، 238 هزار هکتار آن زير کشت برنج است.
35 درصد اراضي استان نيز زير کشت محصولات زراعي و باغي است و بنابر آمارها 317 هزار بهره بردار در بخش کشاورزي فعاليت دارند که معادل 28 درصد جمعيت شاغل استان است.
بر اساس آمارهاي موجود ، ميزان توليد سالانه محصولات زراعي گيلان يک ميليون و 681 هزار و 529 تن ، محصولات باغي 584 هزار و 562 تن است.
7296/2007
انتهاي پيام /*

منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۵۲۰۲۷۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

خسارت ۴۵ هزار میلیارد ریالی حوادث جوی به بخش کشاورزی

به گزارش خبرگزاری صداوسیمای مرکز اردبیل، نوبخت اژدری گفت: بیشترین میزان خسارت با حدود ۶۵ درصد مجموع خسارت وارده، مربوط به خسارت سرمازدگی نیمه اسفندماه سال گذشته بوده که در جریان آن مزارع گندم و جو کشاورزان در همه مناطق استان دچار خسارت هنگفت شد.
وی میزان خسارت سرمازدگی در استان اردبیل در سال زراعی جاری را بیش از ۲۹ هزار و ۴۸۳ میلیارد ریال اعلام کرد و افزود: در جریان موج سرما و یخبندان شدید اسفندماه سال گذشته و در حالی که مزارع گندم و جو استان به مرحله ساقه‌دهی زودهنگام رسیده بود، بخش اعظمی از مزارع این ۲ محصول در مناطق مختلف استان به خصوص در منطقه مغان از بین رفت.
رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل گفت: مزارع گندم و جو شهرستان‌های پارس‌آباد، گرمی، اردبیل، بیله‌سوار، انگوت، مشگین‌شهر و اصلاندوز به ترتیب بیشترین خسارت را از سرما و یخبندان اسفندماه محتمل شدند.
اژدری اظهار کرد: در سال زراعی جاری پس از سرمازدگی بیشترین میزان خسارت حوادث غیرمترقبه بخش کشاورزی استان اردبیل با حدود ۱۳ درصد مجموع خسارت وارده مربوط به خشکسالی و میزان آن پنج هزار و ۹۹۰ میلیارد ریال بوده است.
وی افزود: علاوه بر این خسارت‌های متفرقه نظیر آتش‌سوزی، باد و توفان، سیل و تگرگ، شیوع آفات از جمله شته روسی و زنگ زرد و نیز بیماری آبزیان در استان رخ داده و موجب زیان تولیدکنندگان حوزه کشاورزی استان اردبیل در زیر بخش‌های زراعت، باغ، دام و طیور، تاسیسات دامی و ابنیه و تاسیسات زیربنایی شده است.

دیگر خبرها

  • پیشنهاد شهروند نی ریزی برای جلوگیری از خشکسالی در پی خشک شدن درختان پسته
  • شکوفا شدن درختان میوه در اهر به وقت بهار + فیلم
  • قصیده بهاریه سعدی، جمال‌ستایی شیخ اجل
  • ساخت سامانه خورشیدی جلوگیری از سرمازدگی درختان
  • سامانه‌ خورشیدی جلوگیری از سرمازدگی درختان ساخته شد
  • ساخت سامانه ایران ساخت برای جلوگیری از سرمازدگی درختان
  • خسارت ۸۷۵ میلیارد ریالی سرمازدگی به محصولات کشاورزی استان همدان
  • خسارت ۸۷۵ میلیارد ریالی سرمازدگی به باغات استان همدان 
  • خسارت ۴۵ هزار میلیارد ریالی حوادث جوی به بخش کشاورزی
  • خسارت میلیاردی سرما به کشاورزان استان همدان