Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «جماران»
2024-04-25@06:08:53 GMT

مدیریت پسماندهای خطرناک در اولویت است

تاریخ انتشار: ۲ اردیبهشت ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۳۵۲۰۳۵۱

مدیریت پسماندهای خطرناک در اولویت است

وحید قربانی عصر دوشنبه در مراسم گرامیداشت روز جهانی زمین پاک در مشهد افزود: پسماندهای خطرناک اغلب صنعتی هستند لذا مدیریت آنها در شهرک های صنعتی باید در اولویت باشد.
وی اظهار داشت: آنچه در توسعه و رونق اقتصادی باید مورد توجه قرار گیرد، توسعه پایدار بر پایه حفظ محیط زیست است.
وی گفت: قبل از توجه به موضوع تفکیک پسماند باید به تغییر نوع مصرف و رفتارهای روزانه در زندگی توجه شود تا میزان تولید زباله کاهش یابد و سپس به دنبال فرهنگ سازی در راستای تفکیک زباله از مبدا باشیم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



* محیط زیست پایدار
رئیس کمیسیون خدمات شهری شورای شهر مشهد نیز در این مراسم گفت: کاهش مصرف پلاستیک و کاغذ و ارتقای فرهنگ تفکیک زباله از مبدا، ایجاد تصفیه خانه های فاضلاب و استفاده و حمایت از سمن های محیط زیستی فعال باید مورد توجه باشد.
محمد حاجیان شهری افزود: آلودگی هوا، آب و خاک سه معضل محیط زیستی و آلودگی سه عنصر اصلی زندگی برای بقای بشر است.
وی اظهار داشت: حرکت به سوی محیط زیست پایدار تنها راه برون رفت از مشکلات محیط زیستی است.
عضو شورای اسلامی شهر مشهد ادامه داد: فرهنگ سازی و توسعه حمل و نقل عمومی نیز از راهکارهای کاهش آلودگی هواست که باید شهروندان به استفاده از این ناوگان تشویق شوند.

* مدیریت پسماندهای پزشکی
مدیرکل محیط زیست خراسان رضوی نیز در این مراسم گفت: در حوزه مدیریت پسماندهای پزشکی با پیگیری های شهرداری مشهد و دستگاه های ذیربط اقدامات خوبی در مدیریت پسماند مطب های پزشکان انجام شده و اکنون به عنوان الگو در سایر شهرها بکار گرفته شده است.
تورج همتی افزود: در حوزه مدیریت پسماند 15 سال است که قانون مصوب وجود دارد اما هنوز در اجرایی شدن آن موفقت قابل توجهی نداشته ایم.
وی اظهار داشت: یکی از اولویت های ما در سال جدید مدیریت پسماندهای صنعتی است که در راستای حفظ محیط زیست در دستور کار قرار دارد.
روزانه 2 هزار تن زباله در کلانشهر مشهد تولید می شود.
در کلانشهر سه و نیم میلیون نفری مشهد 33 بیمارستان، حدود 2300 مطلب دارای پسماند عفونی و حدود 200درمانگاه فعالیت دارد و طبق آمار سازمان مدیریت پسماند شهرداری مشهد روزانه حدود 23 تن زباله بیمارستانی و عفونی در این شهر جمع آوری می شود.
دوم اردیبهشت ماه به عنوان روز جهانی زمین پاک نام گرفته است.
7505/ 6053
انتهای پیام

منبع: جماران

کلیدواژه: 40 سالگی انقلاب بودجه 98 سیل 98 پلاستیک تولید زباله خراسان رضوی عضو شورای اسلامی شهر قانون 40 سالگی انقلاب بودجه 98 سیل 98 امام خمینی س سید مصطفی خمینی سید احمد خمینی سید حسن خمینی انقلاب اسلامی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.jamaran.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «جماران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۵۲۰۳۵۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

پسماند معضل استان‌های زاگرس نشین

به گزارش خبرنگار مهر، سعید یوسف‌پور در نشست رئیس سازمان حفاظت محیط زیست با مدیران کل و اعضای شورای عالی استان‌ها به صورت ویدئو کنفرانس برگزار شد اظهار کرد: محیط زیست این استان به لحاظ طبیعی دارای ارزش‌های زیاد از جمله ۳۲ منطقه حفاظت شده، چهار پارک ملی، ۳۶ منطقه شکار ممنوع، ۵۰ تالاب و بیش از ۱۱ هزار واحد صنعتی، تولیدی و کشاورزی است.

مدیرکل حفاظت محیط‌زیست چهارمحال و بختیاری گفت: صنایع آسفالت و کشتارگاه‌های که در اختیار شهرداری‌ها قرار دارد، سگ‌های بدون صاحب به عنوان چالش جدی برای سلامت، بهداشت عمومی، مدیریت پسماند، ترافیک و همچنین ساماندهی صنوف آلاینده در هسته مرکزی شهرها از مهمترین چالش‌های زیست محیطی در سطح استان است.

یوسف پور با اشاره به اینکه شکار و صید غیرمجاز، حریق جنگل و مراتع، تعارض به باغات و تعارض بین انسان و حیات وحش، تخریب جنگل از مهمترین تهدیدها در حوزه محیط‌زیست است گفت: برای رفع و کاهش این مشکلات به همکاری بیشتر بین اداره کل حفاظت محیط‌زیست و شوراها و همچنین مردم و سایر ارگان‌ها نیاز است.

وی اظهار داشت: برای افزایش تعامل با شورای‌عالی استان مهرماه پارسال تفاهمنامه همکاری منعقد شد که این تفاهم‌نامه امروز در سراسر کشور با هدف حفظ کاربری، ارتقای سرانه فضای سبز در شهرها، راه‌اندازی ایستگاه‌های سنجش آلودگی هوا، و توانمندسازی تشکل‌ها و سمن‌های محیط زیست منعقد شده است.

یوسف پور تشریح کرد: مدیریت و سامان‌دهی پسماندها در مرحله نخست با همکاری دفتر امور روستایی استانداری و اداره کل حفاظت محیط‌زیست پیش‌بینی شده که این طرح در ۱۰ روستا و پنج شهر استان به صورت آزمایشی، اجرا و در صورت موفقیت، در تمام مناطق روستایی و شهری عملیاتی می‌شود.

وی با اشاره به اینکه در این طرح دهیاران و شوراها می‌توانند به ما کمک کنند تصریح کرد: این طرح با آموزش دهیاران و شوراها در روستاها، مراحل بازیافت پسماند و تهیه کود کمپوست در یک محل کوچک در حاشیه روستا اجرا می‌شود.

یوسف‌پور با اشاره به اینکه تسهیل برای پرداخت تسهیلات از محل صندوق ملی محیط‌زیست در راستای اجرای طرح مدیریت پسماند یک ضرورت است گفت: در راستای مدیریت پسماندها هر کمکی لازم باشد انجام خواهیم داد.

وی با بیان اینکه یکی از مهمترین معضلات استان‌های زاگرس‌نشین موضوع پسماند است گفت: این استان با توجه به توپوگرافی و کوهستانی بودن و همچنین قرار گرفتن در مسیر رودخانه‌ها و چشمه‌ها، پسماندهای بیشتری را تولید می‌کند، اما متأسفانه مکان دفن اصولی برای آن وجود ندارد و اجرای هر چه سریع‌تر طرح‌های مدیریت پسماند از ضروریات است.

یوسف‌پور خاطرنشان کرد: منطقه پنج در حوزه محیط‌زیست استان‌ها همدان، کرمانشاه، ایلام، لرستان و کهگیلویه و بویراحمد و چهارمحال و بختیاری را شامل می‌شود که بخش عمده زاگرس را شکل داده‌اند، زاگرس با تولید ۴۰ درصد منابع آب شیرین کشور، نقش بی‌بدیلی در تمدن ایرانی و همچنین زیست بسیاری از استان‌ها و کلان شهرهای کشور دارد.

کد خبر 6086707

دیگر خبرها

  • گسترش مشکلات مدیریت پسماند در استان چهار محال و بختیاری
  • زباله سوزهای مدرن چطور کار می کنند؟ | تجربیات کشورهای مدرن در زمینه مقابله با پسماندهای به درد نخور
  • معضل مدیریت پسماند چهارمحال و بختیاری بدون راهکار مانده است
  • ساماندهی محل دفن پسماند گتوند در کوتاه مدت
  • ۸۰۰ روستای کردستان دارای جایگاه دفن پسماند مجوزدار است
  • سرانه ۶۰۰ گرمی تولید زباله شهروندان یزدی
  • پسماند و زباله معضل اصلی شهرها و روستاهای چهارمحال و بختیاری
  • پسماند معضل استان‌های زاگرس نشین
  • شهرداری‌های کردستان مدیریت دفن بهداشتی زباله را ندارند
  • اقدامات مناسب برای کاهش مصرف پلاستیک انجام شود