Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «شبستان»
2024-04-19@20:24:12 GMT

سنندج سومین کنفرانس ملی هیدرولوژی در مناطق نیمه خشک

تاریخ انتشار: ۲ اردیبهشت ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۳۵۲۱۰۶۹

سنندج سومین کنفرانس ملی هیدرولوژی در مناطق نیمه خشک

دبیر سومین کنفرانس ملی هیدرولوژی در مناطق نیمه خشک از برگزاری این همایش در روزهای ۳ و ۴ اردیبهشت جاری در سالن آمفی تئاتر مجتمع فرهنگی ورزشی ایثار سنندج به همت اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی این شهرستان و جهاد دانشگاهی استان کردستان خبر داد.

به گزارش خبرگزاری شبستان از سنندج، دکتر سید مختار هاشمی در گفتگویی اظهار داشت: نایده گرفتن علم هیدرولوژی چالش های زیادی را در سیستم حکمرانی (سیاسی اجتماعی اقتصادی) منابع آب به وجود آورده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

وی ادامه داد: وقایع جدی هیدرولوژی مانند سیلاب اخیر نشان داد که ما به ارزیابی علمی (هیدرولوژی) مستقل بر اساس داده‌های دقیق و قابل اعتماد؛ بررسی و مرور دقیق اطلاعات پایه هیدرولوژی و اقلیمی برای رفع عدم قطعیت‌ها در زمینه سیستم حکمرانی منابع آب از جمله برنامه ریزی، توسعه، تخصیص و مدیریت منابع آب نیاز مبرم داریم.

 

دبیر سومین کنفرانس ملی هیدرولوژی در مناطق نیمه خشک با تاکید بر ضرورت برگزاری این کنفرانس علمی عنوان کرد: حوادث اخیر هزینه اجتماعی، روانی و اقتصادی عظیمی بر هموطنان و کشور تحمیل کرد و شاهد فاجعه انسانی بزرگی بودیم، خانه و کاشانه هزاران انسان زیر آب رفت و خسارت‌های سنگين به زمین‌ها و محصولات کشاورزی هم‌وطنان وارد شد و بر همین اساس، ضرورت این کنفرانس بیشتر و بیشتر احساس می شود.

 

هاشمی افزود: بنا بر این بررسی همبست (پیوند) اﻧﺴﺎﻥ - ﻃﺒﻴﻌﺖ - ﺁﺏ  یا هیدرولوژی اجتماعی (socio-hydrology) یکی از اولویت های مطالعاتی است و آنچه مسلم است که  آب نقش مهمی را در سیاست جهانی ایفا می کند و در سال 2016 مجلس عمومی سازمان ملل "دهه بین المللی اقدام درباره آب برای توسعه پایدار(2028 – 2018 ) " را تعریف کرد. وی با بیان اینکه علوم آب و هیدرولوژی نقش مهمی در فرایند توسعه پایدار دارند، افزود: ﺩﻳﻨﺎﻣﻴﻚ اﺭﺗﺒﺎﻁ ﺟﺎﻣﻌﻪ - اﻛﻮﻟﻮﮊﻱ، ﻫﻴﺪﺭﻭﻟﻮﮊﻱ (اﻧﺴﺎﻥ - ﻃﺒﻴﻌﺖ - ﺁﺏ) ﺑﺮاﻱ ﺗﻮﺳﻌﻪ ﭘﺎﻳﺪاﺭ ﻣﻨﺎﺑﻊ ﺁﺏ، هیدرولوژی اجتماعی در جستجوی درک معنادار پویایی، هم تکاملی (Co-evolution)  و برهم کنش های سیستم های پیوسته انسان و آب از جمله محورهای این همایش است.

 

به گفته وی، سومین کنفرانس در نظر دارد تا با جمع آوری و پردازش یافته های محققان و صاحب نظران علوم آب کشور در این 3 محور اساسی تصویری واقعی را از هیدرولوژی کشور بدست آورده و از آنها در برنامه ریزی ، توسعه، تخصیص و مدیریت آتی استفاده نماید.

 

هاشمی، برگزار کردن این کنفرانس در سطح ملی را اقدامی برای پیشبرد علم و دانش هیدرولوژی در ایران و البته جهان دانست و افزود: یکی از جنبه های قابل توجه این همایش ارائه مقالات به زبان های فارسی و انگلیسی با حضور اساتید دانشگاه های اربیل و سلیمانیه عراق است و تلاش می شود چهارمین دوره این کنفرانس در سطح بین المللی برگزار شود.

 

دبیر سومین کنفرانس ملی هیدرولوژی در مناطق نیمه خشک با اشاره به نشست های تخصصی این کنفرانس عنوان کرد: نشست های تخصصی اکوهیدرولوژی شامل حقابه رودخانه و تالابها با توجه به احیای دریاچه ارومیه، ارزیابی سیلاب و سدها با توجه به سیلاب 98، تفکر منطقه ای نوین شامل مکانیسم های فراملیتی برای همکاری و پنل تخصصی دیپلماسی آب و همکاری های فراملیتی  در غرب آسیا در این کنفرانس ملی ارائه می شود.

 

هاشمی ادامه داد: یکی از مهمترین دست آورد این کنفرانس علاوه بر بار علمی بزرگ، برگزاری این کنفرانس با همت مثلث بخش های خصوصی، دولتی و دانشگاهی صورت گرفت که برگزاری این رویداد  علمی به عهده اتاق بازرگانی سنندج و جهاد دانشگاهی استان کردستان بود و با همکاری و حمایت گسترده ی بی سابقه استانداری ، دستگاه های دولتی و دانشگاه های استان کردستان برگزار می شود.

 

وی خاطر نشان کرد: در این کنفرانس دو روزه، از 95 مقاله ای که به دبیرخانه رسیده است، 73 مقاله پذیرفته شده، 42 مقاله برای ارایه شفاهی و 31 مقاله برای ارایه پوستری که در 4 نشست ارایه می شوند و مجوزISC توسط پایگاه استنادی علوم جهان اسلام  برای همایش صادر گردیده و مقالات برتر همایش ملی در پایگاه استنادی نمایه سازی می شود.

پایان پیام/79

منبع: شبستان

کلیدواژه: نیمه شعبان خبرگزاری شبستان جشن نیمه شعبان امام زمان عج مسجد مقدس جمکران کانون مساجد اردبیل ارتش سپاه مناطق نیمه خشک کنفرانس ملی هیدرولوژی سنندج

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت shabestan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «شبستان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۵۲۱۰۶۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ادامه فعالیت سامانه بارشی در بخش‌هایی از نیمه جنوبی

به گزارش خبرگزاری صداوسیما بنابر پیش بینی سازمان هواشناسی امروز در مناطقی از کرمان، هرمزگان، سیستان و بلوچستان خراسان جنوبی، یزد، جنوب خراسان رضوی و برخی مناطق واقع در فارس نیمه جنوبی و شرق اصفهان و ارتفاعات زاگرس مرکزی شاهد وقوع رگبار و رعد و برق، وزش باد شدید موقت و در برخی مناطق تگرگ خواهیم بود. بیشینه بارش‌ها در استا‌های کرمان، هرمزگان، سیستان و بلوچستان، خراسان جنوبی و یزد خواهد بود. فردا در برخی مناطق شرق، جنوب شرق و جنوب بارش رخ خواهد داد. امروز شرق خلیج فارس تنگه هرمز دریای عمان مواج و طوفانی و فردانیز شرق دریای عمان مواج است.

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی

 

دیگر خبرها

  • سامانه جدید بارشی وارد فارس می‌شود
  • نتایج یک چهارم لیگ کنفرانس اروپا؛ حذف نماینده ترکیه و صعود بنفش‌ها در آرتمیو فرانکی
  • سومین همایش بین‌المللی معرفت و رسالت حسینی آغاز شد
  • جنجال در لیگ کنفرانس: مربیان معروف درگیر شدند! (عکس)
  • سامانه جدید بارشی از جمعه وارد فارس می‌شود
  • کنفرانس بین‌المللی آبزی پروری نوآورانه با حضور پژوهشگران جهانی در گرگان
  • سومین همایش «روایت پیشرفت» در خرم‌آباد برگزار شد
  • مجموعه مقالات سومین همایش فرهنگ و شعایر حسینی رونمایی می شود
  • صدور هشدار قرمز برای این استان
  • ادامه فعالیت سامانه بارشی در بخش‌هایی از نیمه جنوبی