Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایران آنلاین»
2024-03-19@04:22:20 GMT

کتایون شهابی: تحریم‎‌ها را تبدیل به فرصت کنیم

تاریخ انتشار: ۳ اردیبهشت ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۳۵۲۱۲۵۸

کتایون شهابی: تحریم‎‌ها را تبدیل به فرصت کنیم

سی‌وهفتمین جشنواره جهانی فجر در حالی به نیمه رسیده است که امسال سایه تحریم‌ها بیش از گذشته بر سر این رویداد سینمایی سنگینی می‌کند. علاوه بر ایجاد مشکل در جذب فیلم و پرداخت حق نمایش و حتی تأثیر تحریم‌ها در مرسولات پستی فیلم‌ها، برگزارکنندگان این دوره از جشنواره همچون دوره پیشین با سلسله عملیات روانی هدفمند در راستای عدم حضور سینماگران در این رویداد هم مواجه بودند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

نرگس عاشوری خبرنگار               رضا میرکریمی دبیر سی و هفتمین جشنواره جهانی فیلم فجر چندی پیش در گفت‌و‌گویی با خبرنگار آناتولی در این باره اظهار داشت: «ما در این دوره با تحریم‌های بی‌منطق روبه‌رو بودیم. ظاهرش این است که با حوزه فرهنگ کاری ندارند و در بخش اقتصادی است. اما همه ارتباطات فرهنگی جشنواره را نشانه رفته‌اند، با این حال ما میزبان 250 میهمان خارجی از 78 کشور هستیم.» با وجود این و در شرایطی که تورم و بالا رفتن قیمت دلار مشکلات برگزارکنندگان این دوره از جشنواره را دوچندان کرده است، برخی تحلیلگران بر این باورند که این رویداد باید برنامه‌های دقیق‌تری برای سامان بخشیدن به بخش بازار جشنواره داشته باشد. در گپی کوتاه با کتایون شهابی، فعال عرصه بخش بین‌الملل سینمای ایران و داور یک دوره از جشنواره کن، درباره تأثیر تحریم‌ها در برگزاری جشنواره، ارتباط آن با بازارهای جهانی و... پرسیده‌ایم که با حذف سؤال، ماحصل گفته‌های او را در ادامه می‌خوانید: قبل از پاسخ درباره تأثیرگذاری تحریم‌ها در برگزاری جشنواره جهانی فیلم فجر، باید به این سؤال پاسخ داد که اصلاً هدف برگزاری جشنواره بین‌المللی فیلم فجر چه بوده است؟ به نظر می‌آید که در سال‌های اخیر جشنواره از هدف اصلی‌اش که معرفی فیلم‌های ایرانی به دست‌اندرکاران مؤثر خارجی در جهت هرچه بهتر معرفی کردن سینمای ایران در عرصه‌های بین‌المللی بوده، فاصله گرفته و تبدیل به‌ جشنواره دیگری از فجر این بار با فیلم‌های خارجی و میهمانان خارجی شده است.  برگزاری جشنواره زمانی انتخاب شده که فقط چند هفته با جشنواره کن فاصله دارد و همین موضوع باعث شده مدیران این جشنواره و دیگر مدیران جشنواره‌های بزرگ دنیا نتوانند به ایران سفر کنند لذا بدون هیچ آشنایی از کشور و صنعت سینمای آن به انتخاب فیلم اقدام می‌کنند که این اصلاً به نفع کل سینمای ایران نیست. خود ما در جهتی حرکت نکرده‌ایم که جشنواره محل تعاملی باشد از دست‌اندرکاران بین‌المللی این عرصه با حرفه‌ای‌های سینمای ایران و نه صرفاً نمایش فیلم‌های خارجی.  چرا که مانند گذشته رسالت جشنواره بین‌المللی فجر برای اینکه فیلم‌های خارجی به مخاطبان ایرانی برسد، نیست و این فیلم‌ها از طرق دیگری مانند اینترنت در دسترس می‌باشد. البته در خصوص سؤال شما قطعاً تحریم‌ها کار برگزاری جشنواره بین‌المللی فجر را سخت‌تر کرده، چه در زمینه جذب فیلم که به‌دلیل تحریم‌های بانکی نمی‌توانند پول حق نمایش فیلم را به صاحبان فیلم پرداخت کنند، از طرف دیگر میهمانان جشنواره هر چقدر هم علاقه‌مند به حضور در جشنواره باشند به‌دلیل اینکه پس از آمدن به ایران باید برای رفتن به امریکا ویزا اخذ کنند کار را برایشان سخت‌تر و در برخی مواقع غیرممکن کرده است. با وجود این، من اعتقاد دارم که عاشقان سینمای ایران در جهان که بسیار زیاد هم هستند مشتاق حضور در جشنواره هستند و اگر برنامه‌ریزی درست، دقیق و هدفمندی از قبل داشته باشیم می‌توانیم این تحریم‌ها را تبدیل به فرصت کرده و همچنان جشنواره فجر محلی برای شناخت سینمای ایران و منطقه باشد.

منبع: ایران آنلاین

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت ion.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایران آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۵۲۱۲۵۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

در لیست تحریم هیچ کشوری نیستیم/ برنامه دانشگاه برای جذب ۳۰ هزار دانشجوی خارجی

معاون بین‌الملل دانشگاه تهران با بیان اینکه در لیست تحریم هیچ کشوری نیستیم، گفت: دانشگاه تهران قصد دارد در برنامه هفتم توسعه ۳۰ هزار دانشجوی خارجی جذب کند.

الهام امین زاده در گفت‌وگو با ایسنا ضمن بیان این مطلب به مهم ترین تحولات حوزه بین الملل دانشگاه تهران اشاره و اظهار کرد: ما در حوزه فعالیت های بین المللی خود ملاقات ها و تعاملاتی را ابتدا با سفرا، رایزن های علمی و فرهنگی کشورهای خارجی انجام دادیم. دانشگاه های رتبه های برتر این کشورها شناسایی شدند تا بتوانیم تعاملات علمی خود را با این دانشگاه ها آغاز کنیم.

وی در ادامه تصریح کرد: دانشگاه تهران جزو دانشگاه برتر جمهوری اسلامی ایران محسوب می شود و قرار شد دانشگاه هایی که به لحاظ رتبه بندی و رده بندی جهانی در جایگاه خوبی قرار دارند، هدف تعاملات دانشجویی و اساتید دانشگاه تهران قرار بگیرند. پروژه های مشترک و یا حتی راه اندازی کرسی های زبان فارسی جزو برنامه های دیگر ما با آن دانشگاه ها خواهد بود.

معاون بین الملل دانشگاه تهران یادآور شد: در حال حاضر بیشتر با کشورهای آسیایی، آفریقایی و آمریکای لاتین تعاملات خود را برقرار کردیم و روابط خود با سایر کشورها را نیز آغاز خواهیم کرد.

امین زاده با بیان اینکه دانشگاه تهران در لیست تحریم کشورهای خارجی قرار ندارد، افزود: ما قراردادهای مشترک چندانی با کشورهای اروپایی یا آمریکایی نداریم. در محیط های آکادمی استقبال خوبی برای برقراری تعامل با دانشگاه تهران وجود دارد.

وی با بیان اینکه با کشور عراق رابطه خوبی داریم، یادآور شد: ۱۴ دانشگاه برتر ایران هر ساله با دانشگاه های روسیه یا در تهران یا در مسکو اجلاس هایی را برگزار می کند؛ اگرچه این تعاملات با دانشگاه های چین نیز وجود دارد و اخیرا تعاملاتی نیز با کشورهای برزیل و آفریقایی شروع شده است.

معاون بین الملل دانشگاه تهران با بیان اینکه رتبه های برتر خارجی هدف جذب در دانشگاه ما قرار دارند، گفت: در حال حاضر ۱۲۶۰ دانشجوی خارجی داریم که قصد داریم این آمار در برنامه هفتم ۵ ساله به ۳۰ هزار دانشجو برسد.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • پیام رسان‌های فیلترشده به زودی در دسترس مردم ؟!
  • عکس | تصویری از نوه زیبای کتایون ریاحی!
  • پلتفرم‌های فیلترشده کی در دسترس قرار می‌گیرند؟
  • کسب رتبه چهارم کشوری در تبدیل پروانه‌های کاغذی به الکترونیکی
  • خلیج فارس به یک مساله هویتی برای ایرانیان تبدیل شده است
  • سکوهای خارجی با راهکار نخبگان ایرانی در دسترس قرار می‌گیرند
  • جایزه بهترین کارگردانی جشنواره مادرید به «برنو» رسید
  • جایزه بهترین کارگردانی جشنواره فیلم سینمای مستقل مادرید به «برنو» رسید
  • عرضه خانگی ۴ مستند در نوروز
  • در لیست تحریم هیچ کشوری نیستیم/ برنامه دانشگاه برای جذب ۳۰ هزار دانشجوی خارجی