Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرگزاری دانشجو»
2024-04-24@23:02:52 GMT

‌پیامد‌های یک انتصاب استراتژیک

تاریخ انتشار: ۳ اردیبهشت ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۳۵۲۱۳۵۸

‌پیامد‌های یک انتصاب استراتژیک

انتصاب سرلشکر سلامی به عنوان فرمانده کل سپاه از سوی فرمانده معظم کل قوا در زمانی انجام شده که سپاه در اوج درخشش، موفقیت و قدرت راهبردی در سطح منطقه و جهان قرار دارد.

به گزارش گروه دیگر رسانه های خبرگزاری دانشجو،‌ «عبدالله متولیان» در یادداشت روزنامه «جوان» نوشت:

‌انتصاب سردار سلامی به‌عنوان فرمانده کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و جابه‌جایی وی با سردار جعفری (در حالی که هنوز یک‌سال تا پایان تمدید مدت سه ساله فرماندهی وی باقی مانده بود) به زعم بسیاری از کارشناسان یک انتصاب حساس، به‌موقع (از حیث شرایط ویژه زمانی و رخدادهای داخلی و بین‌المللی و…) و استراتژیک تلقی می‌شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این انتصاب که با استقبال و شادی دوستداران انقلاب و قاطبه مسئولان کشوری و لشکری مواجه شد، خشم دشمنان نظام، به‌ویژه شیطان بزرگ و هم‌پیمانانش در محور شیطانی عبری، غربی، وهابی را برانگیخته و با بازتاب‌های فراوان روبه‌رو شده است.

سردار سلامی در سطح جهان به یک چهره انقلابی، ضد صهیونیست، مدافع سرسخت ولایت و مدافع محور مقاومت معروف و مشهور است و در داخل نیز سست‌کمربندها و وادادگان سیاسی از وی خاطره خوشی ندارند.

رادیو فردا وابسته به سازمان سیا در تحلیلی که نتوانسته عصبانیت خود را از این انتصاب پنهان کند در عین توهین‌های مکرر به این فرمانده دلیر و شجاع و ضد صهیونیست خواسته یا ناخواسته به ویژگی ضد صهیونیست بودن وی اذعان و اعتراف کرده و نوشته: «غلط نیست اگر گفته شود سلامی پر صلاترین صدا در درون مجموعه سپاه در دفاع از «جبهه مقاومت» و غرب‌ستیزی در دهه اخیر بوده است.» این رادیو در عین حال سعی در تحریک جناح‌های سیاسی و ایجاد دوقطبی‌سازی کرده و نوشته: «اما ویژگی بارز دیگر سلامی بیان سخنان خیلی صریح و استفاده از تحریک‌آمیزترین واژه‌ها در دفاع از ماجراجویی و ستیزه‌جویی در سیاست خارجی است. او بارها علناً از نابودی دولت اسرائیل دفاع کرده است. در سخنرانی خود در نماز جمعه تهران در فروردین ۱۳۹۷ این چنین به تهدید دولت اسرائیل پرداخت:

«ما شما (رژیم صهیونیستی) را خوب می‌شناسیم، شما بسیار آسیب‌پذیر هستید، شما نه عمق و نه عقبه دارید، شما به اندازه یک عملیات بیت‌المقدس ما هستید. هر نقطه‌ای از سرزمین تحت اشغالتان تقاطع آتش از شمال و غرب است، این پدیده جدید است. شما راهی برای فرار ندارید و در دهان اژدها زندگی می‌کنید.»

بنگاه سخن پراکنی دولتی بی‌بی‌سی نیز در رادیوی فارسی خود به قاطعیت فرمانده جدید سپاه پاسداران اعتراف کرده و در تحلیلی با اشاره به انتصاب فرمانده جدید سپاه نوشت: «[سرلشکر] حسین سلامی همیشه ترجیح می‌دهد که به صریح‌ترین شکل ممکن نظرش را بیان کند. به‌ویژه وقتی پای «دشمنان» و رقبای منطقه‌ای ایران وسط باشد.»

هم زمانی این انتصاب با: ۱- تروریستی معرفی کردن سپاه از سوی شیطان بزرگ؛ ۲- ابعاد امنیتی سفر عمران‌خان به ایران؛ ۳ - خواب‌های آشفته‌ای که محور شرارت عبری، غربی، وهابی برای سال ۹۸ تدارک دیده‌اند؛ ٤ - آغاز دهه پنجم انقلاب؛ ۵ - صدور بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی؛ ۶ - انتصاب هم‌زمان سردار جعفری به‌عنوان فرمانده قرارگاه فرهنگی اجتماعی حضرت بقیه‌الله الاعظم ارواحنافداه و نقشی که این قرارگاه در گام دوم انقلاب ایفا خواهد کرد؛ ۷ - انتخابات مجلس شورای اسلامی در پایان سال جاری؛ ۸ - توسعه عمق استراتژیک ایران؛ ۹ - تحولات منطقه غرب آسیا؛ ۱۰ - هم‌زمانی این انتصاب با انتصاب رئیس جدید قوه قضائیه؛ ۱۱ - نقش ویژه سپاه در کمک به مردم در واقعه تأسفبار سیل در چند استان و افزایش محبوبیت سپاه در بین مردم؛ ۱۲ - حمایت یکپارچه و کم‌نظیر همه جناح‌های سیاسی در کنار مردم از سپاه در برابر اقدام احمقانه سپاه و حمایت و نادر و بی‌نظیر اپوزیسیون خارج نشین از سپاه که با بهت و شگفتی نظام سلطه مواجه شد؛ ۱۳ - زیاده‌خواهی‌ها و گزافه‌گویی‌های متوهمانه و احمقانه وهابیون و رژیم سعودی حاکم بر حجاز؛ ۱٤ - تحولات صورت گرفته در اردوگاه ناتوی عربی؛ ۱۵ - تلاش‌های مضاعف محور شرارت عبری، غربی، وهابی برای اعمال تغییرات در ساختار سیاسی کشورهای شمال آفریقا و پیشگیری از زنده شدن موج دوم بیداری اسلامی و ۱۶- تلاش غرب برای انتقال تروریست‌ها و داعش از غرب ایران به شرق و خاصه کشور افغانستان و… بر حساسیت‌های آن افزوده و همه نگاه‌ها را به خود معطوف داشته و در رسانه‌های مجازی نیز در صدر تمامی حساسیت‌های خبری قرارداده است.

دور از انتظار نیست که خواب راحت از رژیم منحوس و کودک‌کش صهیونیستی از این انتصاب سلب شده باشد. دور از انتظار نیست که بر آشفتگی اردوگاه وهابی افزوده شود. آنچه در این میان از اهمیت ویژه برخوردار است توجه به ابعاد حکم انتصاب ایشان است:

انتصاب سرلشکر سلامی به عنوان فرمانده کل سپاه از سوی فرمانده معظم کل قوا در زمانی انجام شده که سپاه در اوج درخشش، موفقیت و قدرت راهبردی در سطح منطقه و جهان قرار دارد و همچنین در جبهه‌های مختلف جنگ نرم پیروزی‌های شایانی را به دست آورده است.

این حکم از یک‌سو ارتقای توانمندی‌های همه‌جانبه و آمادگی در همه بخش‌ها را مورد تأکید قرار می‌دهد و از سوی دیگر تقویت گوهر درونی سپاه یعنی تقوا و همچنین بصیرت (همان‌گونه که در احکام انتصاب نماینده ولی فقیه، فرمانده کل ارتش، فرمانده نیروی هوایی ارتش و دریایی سپاه و… آمده) را هدف‌گیری نموده که حاکی از اهمیت آن به عنوان ویژگی متمایزی از سایر نیروهای نظامی در جهان است.

انتصاب سردار سلامی (در شرایطی که محور شیطانی غربی، عبری، وهابی تلاش می‌کند با شانتاژ و پروپاگاندا سپاه را از وظایف اصلی‌اش منحرف کند) که از تجربیات ارزشمندی در عرصه‌های مختلف و نگاه راهبردی و دقیق بر مسائل کلان داخلی و بین‌المللی برخوردار است، سبب خواهد شد که آن‌ها این انتصاب را برای مقابله با ترامپ «معنادار» ارزیابی و از آن احساس خطر کنند.

منبع: خبرگزاری دانشجو

کلیدواژه: سردار سلامی سپاه پاسداران سردار جعفری سازمان سیا رژیم صهیونیستی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت snn.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری دانشجو» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۵۲۱۳۵۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تنش مستقیم میان ایران و اسرائیل تمام شد اما فعلا

به گزارش جماران، شورای آتلانتیک در تازه ترین نوشتار به بررسی آینده تنش میان جمهوری اسلامی ایران و رژیم اسرائیل پرداخته و می نویسد: 

حمله بی‌سابقه ایران به اسرائیل در 14 آوریل، در تلافی حمله هوایی ادعایی اسرائیل در سوریه، خطرناک‌ترین دور درگیری بین دو طرف در دهه‌های اخیر بود. این حمله شامل بیش از 350 موشک بالستیک، موشک کروز و پهپاد بود.

کشته شدن(شهادت) محمدرضا زاهدی، از فرماندهان سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در مجتمع متعلق به سفارت ایران در دمشق در روز اول آوریل، آخرین ضربه بود. زاهدی به فهرست بلندبالایی از مقام های ایرانی اضافه شد که در این سالهای اخیر توسط اسرائیل ترور شدند.  از جمله سید رضی موسوی، افسر ارشد سپاه پاسداران که در 25 دسامبر 2023 در دمشق ترور ( شهید) شد.

علیرغم تهدیدهای مقامات ارشد ایرانی مبنی بر اینکه جمهوری اسلامی ایران به ترورهای اسرائیل پاسخ سختی خواهد داد، ایران در نهایت اقدام محدودی انجام داد. در 17 ژانویه، نیروی دریایی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی حمله ای را به دو کشتی متعلق به اسرائیل در اقیانوس هند آغاز کرد و حمله دیگری نیز ساختمانی را هدف قرار داد که توسط ایران به عنوان مقر سازمان اطلاعات اسرائیل موساد در کردستان عراق شناسایی شده بود.

پس از ترور موسوی، صداهایی در ایران که خواستار بازنگری در سیاست «صبر استراتژیک» ایران در قبال اسرائیل بودند، در تلاش برای برقراری مجدد بازدارندگی بلندتر شد. خبرگزاری «تابناک» مدعی شد که اقدامات اخیر اسرائیل نشان‌دهنده افزایش بی‌سابقه «سطح استکبار صهیونیستی» است و ناکامی ایران در پاسخ به حملات اسرائیل ممکن است ضعف آن را آشکار کند.

 وب سایت محافظه کار الف تاکید کرد که مفهوم صبر استراتژیک به اشتباه به عنوان بی علاقگی و عدم واکنش تعبیر شده  که منجر به ترورهای زنجیره ای توسط اسرائیل شد. این وب سایت هشدار داد که ادامه سیاست موجود، فرماندهان ارشد را در معرض تهدید قرار می دهد و بازدارندگی ایران را تضعیف می کند.

حمله ایران به اسرائیل در پاسخ به حمله در دمشق لزوماً به معنای تغییر استراتژی ایران برای اجتناب از رویارویی مستقیم نظامی تمام عیار با اسرائیل نیست، چه رسد به ایالات متحده. برخی ادعا می‌کنند که حمله 14 آوریل ایران به اسرائیل با این تصور که رهبری ایران «محتاط» بوده و هرگز دستور حمله را صادر نمی‌کند، در تضاد است.

 با این حال، لزوماً اینطور نیست. به نظر می‌رسد که ترور زاهدی در ساختمانی مجاور کنسولگری ایران در دمشق یک قدم خیلی دور تلقی شده و محاسبات ایران را تغییر داده است. علیرغم پیام‌های گسترده‌ای که در روزهای قبل از حمله به تهران ارسال شد و از آن خواست از پاسخ مستقیم علیه اسرائیل خودداری کند، رهبری ایران تصمیم گرفت سیاست مهار خود را کنار بگذارد. ایران در این مرحله به دنبال احیای  بازدارندگی خود علیه اسرائیل  حتی به قیمت تشدید تنش نظامی احتمالی بود.

اولین حمله مستقیم ایران به اسرائیل، مرحله جدیدی در رقابت استراتژیک دو کشور است. برای سال‌ها، ایران تصمیم گرفته است از طریق شبکه منطقه‌ای شرکا و نیابت‌های خود علیه اسرائیل اقدام کند تا انکارپذیری خود را حفظ کند و خطر پیامدهای سیاسی یا نظامی را برای اقدامات خود به حداقل برساند. با این حال، جنگ داخلی در سوریه که در سال 2011 آغاز شد، منجر به افزایش تلاش‌های ایران برای استفاده از حضور خود در سوریه برای استقرار نظامی خود در این کشور شد و در نهایت منجر به اولین درگیری مستقیم نظامی ایران و اسرائیل در خاک سوریه شد. همزمان، از سال 2010، جنگ سایه‌ای بین ایران و اسرائیل بر سر تلاش‌های اسرائیل برای ممانعت از برنامه هسته‌ای ایران و تقویت قوای نظامی خود در برابر ایران از طریق جاسوسی، ترورهای هدفمند، خرابکاری‌ها و حملات سایبری شکل گرفت.

حمله ایران به اسرائیل از استفاده از نیروهای نیابتی و تقابل با اسرائیل در سوریه به رویارویی مستقیم نظامی تغییر یافته است. برای اولین بار از زمان جنگ خلیج فارس در سال 1991، اسرائیل با یک حمله موشکی دولتی مواجه شد، که ایران آن را به عنوان یک دستاورد مهم به تصویر کشید، علیرغم اینکه اسرائیل و متحدانش با موفقیت اکثریت قریب به اتفاق رگبار را رهگیری کردند.

در پی حمله به اسرائیل، حسین سلامی، فرمانده سپاه پاسداران انقلاب اسلامی گفت که ایران رویکرد جدیدی در قبال «رژیم صهیونیستی» ایجاد کرده و از این پس به طور مستقیم به اسرائیل حمله خواهد کرد.

روزنامه کیهان این حمله را شدیدترین واکنش نظامی علیه اسرائیل از زمان جنگ یوم کیپور در سال 1973 توصیف کرد و مدعی شد که ایران توانسته است در پوشش دفاعی چندلایه اسرائیل نفوذ کند و خساراتی وارد کند.

این موضع گیری ها می تواند نشان دهنده این ارزیابی باشد که جمهوری اسلامی علیرغم تداوم برتری هوایی، فناوری و اطلاعاتی اسرائیل به سمت تعادل استراتژیک با اسرائیل پیش می رود. به نظر می‌رسد رهبری ایران به این نتیجه رسیده  که وضعیت ژئواستراتژیک کشور به لطف قابلیت‌های نظامی استراتژیک بهتر، شبکه‌ای از نیروهای نیابتی و حمایت روسیه و چین، دو عضو دائم شورای امنیت سازمان ملل متحد، به طور پیوسته در حال بهبود است.

یحیی رحیم صفوی، مشاور ارشد نظامی مقام معظم رهبری اخیرا در مراسمی  با ابراز اطمینان از پیروزی محور مقاومت به رهبری ایران، اعلام کرد که خاورمیانه جدید با محوریت ایران در حال ظهور است. به گفته صفوی، پیروزی محور مقاومت قطعی است، زیرا اسرائیل حمایت بین المللی را از دست داده، با رقابت های داخلی مواجه شده و در جنگ غزه شکست خورده است.

چند روز بعد، روزنامه جوان وابسته به سپاه پاسداران انقلاب اسلامی تاکید کرد که حمله ایران به اسرائیل نقطه عطفی است و نظم جدیدی در منطقه با ایران به عنوان معمار آن برقرار خواهد شد.

واکنش اسرائیل به حمله 19 آوریل ایران به دو طرف اجازه داد تا به طور موقت دور کنونی درگیری خود را پایان دهند. مقامات ایرانی واکنش اسرائیل را کم اهمیت جلوه داده و به تمسخر گرفته اند اما همزمان تمایل خود را برای اجتناب از تشدید بیشتر تنش هم نشان داده اند.

با این حال، بعید است که کارزار مستمر خصومت بین این دو دشمن پایان یافته باشد. اکنون سابقه درگیری مستقیم ایجاد شده میان این دو  به گزینه دیگری روی میز رویارویی ایران و اسرائیل تبدیل شده است.   مشخص نیست که آیا تهران پیامی را که اسرائیل قصد داشت با حمله واکنشی خود منتقل کند، دریافت کرد یا خیر. ظاهرا این حمله نشان دهنده امتناع اسرائیل از تبعیت از معادله جدید ایران بود.

انتقال رویارویی اسرائیل و ایران به مرحله جدید خطرناک است. تنش چشمگیر بین دو طرف در هفته های اخیر پتانسیل بالایی برای اشتباه محاسباتی در فقدان کانال های ارتباطی مستقیم را نشان می دهد. اگر ایران تصمیم بگیرد وضعیت خود را به عنوان یک کشور دارای آستانه هسته ای کنار بگذارد و سیاست خود را به سمت دستیابی به سلاح هسته ای بچرخاند، این خطر حتی جدی تر خواهد شد. احمد حق طلب، فرمانده سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، مسئول امنیت هسته ای ایران، گفته است که تهدیدات اسرائیل می تواند ایران را به بازنگری در دکترین هسته ای خود و انحراف از ملاحظات قبلی خود سوق دهد.

دیگر خبرها

  • عملیات وعده صادق برای دنیای استکبار وحشتناک بود
  • توانمندی‌های سپاه برای دشمنان ناشناخته است
  • پاسخ جانشین فرمانده کل سپاه به سؤالی درباره صنعت خودروسازی
  • پنجم اردیبهشت‌ماه، سالروز شهادت نخستین فرمانده سپاه یزد
  • تنش مستقیم میان ایران و اسرائیل تمام شد اما فعلا
  • دفاع مقدس یکی از درخشان ترین دوران سپاه پاسداران انقلاب اسلامی است
  • دیدار ۴۰ نفر از کارگران سیستان و بلوچستان با رهبر انقلاب
  • عملیات وعده صادق هیمنه استکبار را شکست
  • اسرائیل سیلی سختی را از ایران تجربه کرد
  • بزرگداشت سردار شهید سید محمد حجازی و سالروز تاسیس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی درشهرستان کرخه خوزستان برگزار شد