Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ناطقان»
2024-04-19@17:05:08 GMT

آفت دهان خطرناک است؟

تاریخ انتشار: ۳ اردیبهشت ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۳۵۲۱۵۱۹

وقت ناهار است، یک گاز بزرگ به ساندویج‌تان می‌ز‌نید که ناگهان احساس سوزشی آشنا دهان‌تان را به درد می‌آورد. خیلی زود می‌فهمید مشکل از آفت دهان است. ناطقان: وقت ناهار است، یک گاز بزرگ به ساندویج‌تان می‌ز‌نید که ناگهان احساس سوزشی آشنا دهان‌تان را به درد می‌آورد. خیلی زود می‌فهمید مشکل از چیست: باز هم یک آفت دهانی دیگر! آفت دهان با اینکه بسیار دردناک و ناراحت کننده است، اما بیشتر افراد این زخم‌های کوچک را نادیده می‌گیرند، اما واقعیت این است که آفت دهان می‌تواند علامتی از یک مشکل جدی‌تر باشد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



آفت دهان چیست؟

آفت یک ضایعه‌ی کوچک با مرکزی زردرنگ و پیرامونی قرمز رنگ است که معمولا روی زبان، لب‌ها و یا در درون لُپ‌ها به وجود می‌آید. آفت دهان معمولا در افراد سالم فقط هفت تا ۱۴ روز طول می‌کشد. آفت ممکن است دو بار در سال و با زخم‌هایی متعدد به طور همزمان، مخصوصا در افراد بین ۱۰ تا ۲۰ سال بروز می‌کند. آفت دهان هیچ علت قطعی ندارد و هر چیزی از استرس یا ضربه‌ای جزئی گرفته تا التهاب و یا تیزی دندان می‌تواند عامل آفت دهان باشد. حتی تغییرات هورمونی، دهان شویه‌های تند و غذا‌های ادویه دار می‌توانند باعث آفت دهان شوند.

آفت دهان دو نوع دارد: زخم‌های ساده و زخم‌های پیچیده. آفت ساده، زخم‌هایی نسبتا کوچک دارد که دو هفته طول می‌کشند و شایع‌ترین نوع آفت دهان هستند. در مورد این زخم‌ها جای نگرانی وجود ندارد. اما زخم‌های پیچیده، کمتر شایع‌اند، درد بیشتری دارند، بزرگ‌ترند و عمق بیشتری هم دارند. ضمنا آفت پیچیده، چهار تا شش هفته طول می‌کشد تا برطرف شود و گاهی جای زخم به جا می‌گذارد. این نوع زخم‌ها بسیار تحریک پذیر و آزاردهنده‌اند و در صورت ابتلا به این نوع آفت باید به پزشک مراجعه کنید.

آفت دهان دردناک است و ممکن است باعث شود آب و غذای کافی دریافت نکنید، در نتیجه تاثیر منفی بر سلامتی‌تان می‌گذارد. علاوه بر این، آفت دهان شما می‌تواند علامتی از موجود مشکلاتی جدی در مورد سلامتی‌تان باشد. هر زخمی که رشد کند، خونریزی کند، ثابت شود یا بعد از چند هفته برطرف نشود باید توسط پزشک بررسی شود، زیرا زخم‌های دهان می‌توانند در افرادی که دچار بیماری‌های خود ایمنی، سندروم التهابی روده و آن‌هایی که کمبود ویتامین B ۱۲، روی، اسید فولیک یا آهن دارند نیز روی دهد.
چه زمانی آفت دهان علامت مشکلی جدی‌تر است

اگر علائم دیگری، چون کاهش وزن ناخواسته، گوش درد، تب، رعشه و تعریق‌های شبانه هم دارید می‌تواند نشاندهنده‌ی سرطان دهان باشد. این نکته را فراموش نکنید که آفت یا زخم دهان نمی‌تواند سرطانی شود، اما یک ضایعه‌ی سرطانی ممکن است به صورت زخم بروز کند یا با آفت دهان تشابهاتی داشته باشد. به همین دلیل باید این علائم را جدی بگیرید و به پزشک مراجعه کنید. منبع: باشگاه خبرنگاران برچسب ها: افت ، دهان ، خطرناک

منبع: ناطقان

کلیدواژه: افت دهان خطرناک

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت nateghan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ناطقان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۵۲۱۵۱۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ایمنی جاده جلفا به سیه رود با حذف پیچ های خطرناک تأمین می شود

تین نیوز

 رئیس اداره راهداری حمل و نقل جاده ای شهرستان جلفا از اجرای عملیات عمرانی برای حذف پیچ های خطرناک در محور جلفا-سیه رود خبر داد.

به گزارش تین نیوز به نقل از وزارت راه وشهرسازی، ایوب کنگری رییس اداره راهداری و حمل و نقل جاده ای جلفا گفت: عملیات عمرانی حذف پیچ های خطرناک جاده سیه رود به دلیل شیب تند، عدم وجود دید کافی برای رانندگان و قرارگیری در میانه پرتگاه و تپه خاکی یکی از نقاط حادثه خیز شهرستان جلفا می باشد که با تخصیص اعتبار ۲ پیچ ۹۰ درجه سیه رود جهت تردد ایمن و بهبود مسیر توسط اداره راهداری و حمل و نقل جاده ای جلفا شروع شده و استمرار دارد.     

وی افزود: در این عملیات احداث یک دستگاه پل با لوله های بتنی ۶ متری، تعریض دو دستگاه پل با باکس بتنی، ترانشه برداری و خاکریزی به ارتفاع ۴ متر و عرض ۱۱ متر بطول ۵۰۰ متر از جمله اقداماتی است که در اجرای این پروژه صورت گرفته است.                                          

کنگری ادامه داد : بر اساس تفاهمنامه اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده ای استان آذربایجان شرقی با سازمان منطقه آزاد ارس مقرر گردیده عملیات اجرایی پروژه توسط اداره راهداری و حمل و نقل جاده ای جلفا آغاز و تا پایان موعد مقرر (تیرماه ۱۴۰۳) به بهره برداری برسد.                  

گفتنی است محدوده منفصل نوردوز سازمان منطقه آزاد ارس در ۶۵ کیلومتری شرق جلفا قرار گرفته و تنها مرز زمینی ایران با ارمنستان و اوراسیا می باشد و از اهمیت بالایی در تعاملات اقتصادی و سیاسی بین دو کشور برخوردار است

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

دیگر خبرها

  • این نشانه های بدنی می گوید سلامت تان به خطر افتاده است
  • سپاهان با روش جدید: زکی‌پور حمله کن!(عکس)
  • ایمنی جاده جلفا به سیه رود با حذف پیچ های خطرناک تأمین می شود
  • حذف پیچ های خطرناک جاده جلفا به سیه‌رود
  • برای جلوگیری از سرطان روده مسواک بزنید
  • ارائه ۱۱۷ هزار خدمات دندانپزشکی و آموزش دهان و دندان
  • برگزاری جشنواره بهداشت دهان و دندان در برخوار
  • از بوی بد دهان تا چای سرد
  • مطالعات تطبیقی: استفاده از مقایسه در علم
  • مُشت های آهنین ورزشکاران بر دهان صهیونیست