Web Analytics Made Easy - Statcounter

دبیر سیاسی دفتر تحکیم وحدت در آستانه برگزاری سی و دومین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران خواندن پنج عنوان کتاب را به دانشجویان مشتاق کتاب خوانی توصیه کرد.

 

گروه دانشگاه خبرگزاری دانشجو؛ برای کتاب خوان‌های حرفه‌ای که خوره کتاب دارند، پیدا کردن کتاب‌های خوب در دریای بازار نشر کتاب کار خیلی پیچیده‌ای نیست و این کار را هم حتی با چشم بسته می‌توانند انجام بدهند؛ اما برای آن‌ها که نمی‌دانند چطور باید استارت کتاب خوان شدن را بزنند شاید این کار قدری سخت و ناامید کننده باشد و چه بسا کلا قید کتاب خوان شدن را هم بزنند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!
 

خبرگزاری دانشجو در آستانه برگزاری سی و دومین نمایشگاه بین المللی کتاب تهران به سراغ فعالان دانشجویی رفته تا کتاب‌هایی را که از نگاه آن‌ها کتاب‌های مفیدی هستند به مخاطبین معرفی کنند. سومین فعال دانشجویی که به سراغش رفتیم خانم عاقلی دبیر سیاسی دفتر تحکیم وحدت است که خواندن کتاب‌های مبانی مردم سالاری دینی، دموکراسی دینی و ولایت فقیه، آزادی و آزاداندیشی، تاریخ سیاسی تشیع، منظومه فکری آیت الله العظمی خامنه‌ای، مردم‌سالاری دینی؛ مردم‌سالاری دینی در قرآن، نهج‌البلاغه و سیره امام علی (ع) (جلد ۲) و مردم‌سالاری دینی از منظر حضرت آیت‌الله خامنه‌ای را به دانشجویان توصیه می‌کند. در ادامه به معرفی گزیده‌ای از پنج عنوان کتاب معرفی شده توسط دبیر سیاسی دفتر تحکیم وحدت خواهیم پرداخت.   مبانی مردم سالاری دینی
کتاب «مبانی دینی مردمسالاری» نوشته حجت الاسلام سید ابوالفضل موسویان و از انتشارات دانشگاه مفید قم است.

کتاب حاضر درصدد است از ابعاد مختلف کلامی و فقهی و با استناد به متون اصلی، به تبیین این پرسش‌ها بپردازد. اثبات علم مغایر حکومت دینی با مردم سالاری و نیز برطرف کردن برخی ابهام‌ها مهمترین هدف کتاب پیش رو به شمار می‌آید. نثر ساده و روان کتاب، خوانش آن را برای علاقه‌مندان مطالعه در حوزه دین، سیاست، آزادی و مردم سالاری فراهم نموده است.  
مبانی کلامی سیاست و حکومت از منظر دین، مبانی مردم سالاری در نصوص دینی، اندیشه سیاسی فقیهان شیعه، سه بخش این کتاب هستند. رابطه دین و سیاست، رابطه فقه و سیاست، امامت و ولایت سیاسی، بیعت و نقش مردم در مشروعیت حکمت، شورا و توزیع قدرت، کنترل قدرت، حقوق مخالفان و اقلیت‌های مذهبی، فصول مختلف این کتاب ر. تشکیل می‌دهند.

دموکراسی دینی و ولایت فقیه
کتاب دموکراسی دینی و ولایت فقیه، تالیف میلاد یاوری و از انتشارات پشتیبان با بهره‌گیری از نظرات نخبگان علمی و مذهبی به بررسی مبحث مردم سالاری دینی پرداخته است.  
کتاب دموکراسی دینی و ولایت فقیه در سه فصل شامل فصل سؤال‌ها و چالش‌های فراروی نظریه مردم‌سالاری دینی، ماهیت و قلمرو دین و پیشینه نقلی و تاریخی اجماع تالیف شده است.

آزادی و آزاداندیشی
کتاب آزادی و آزادی در فصل‌های مختلف به تبیین آزادی و آزاداندیشی از دیدگاه رهبر معظم انقلاب پرداخته است. این کتاب توسط حسن یونسی ویرایش شده و انتشارات قدر ولایت آن را منتشر کرده است.

کتاب «آزادی و آزاداندیشی»، تعاریف، معیارها، آداب و محدودیت‌ها در نگاه رهبر معظم انقلاب اسلامی، دارای مقدمه‌ای است مشتمل بر مبانی آزادی و آزاداندیشی در اسلام، موانع و محدودیت‌های آن از منظر قرآن کریم و سپس در هفت فصل مطالب کتاب تنظیم و ارائه گردیده است.  
در فصل اول منظومۀ فکری اسلام در باب آزادی و تفاوت‌های آن با ریشه و منشا آزادی در غرب مورد بررسی قرار گرفته است. در فصل دوم لوازم و ضرورت‌های طرح آزادی در اسلام، شروع بحث آزادی در غرب بعد از رنسانس و کمبود‌ها و خلأ‌های آزادی غربی و آزادی از چهار منظر بحث شده است.
در فصل‌های بعدی نیز آزادی هدیة اسلام و انقلاب اسلامی، نهضت آزاد فکری و کرسی‌های آزاداندیشی و آداب آن، حدود آزادی و سو استفادۀ مطبوعات از آزادی، ماهیت آزادی غربی و تضاد‌های رفتاری غرب با شعار آزادی و آزادی و حقوق زنان در اسلام و غرب مورد بررسی قرار گرفته‌اند.

تاریخ سیاسی تشیع
کتاب تاریخ سیاسی تشیع، تالیف حجت الاسلام روح الله حسینیان و از انتشارات علویون سومین دفتر از مجموعه تاریخ سیاسی تشیع است که موضوع آن تشریح زمینه‌های قدرت‌گیری مرجعیت و بررسی دکترین ضد سلطة مرجعیت شیعی است.  
زبان نگارش اثر، ساده و روان و به روش علمی تحلیلی است. مجموعه حاضر، با هدف به تصویر کشیدن مظلومیت، شهادت، سرکوب جهاد، صبوری و در عین حال پویایی و گسترش مذهب تشیع تدوین شده است. ویژگی شاخص اثر، اختصار مطالب و جامعیت موضوع پژوهش است.

منظومه فکری آیت الله العظمی خامنه‌ای
کتاب منظومه فکری آیت الله العظمی خامنه‌ای به قلم حجت الاسلام و المسلمین دکترعبدالحسین خسروپناه و از انتشارات سازمان انتشارات پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی است. این اثر نشان می‌دهد که فرمایشات معظم‌له از نظام هماهنگی برخوردار است به گونه‌ای که اجزایش یک کل نظام‌مند را تشکیل می‌دهد که ادامه‌دهنده گفتمان فکری علمای گذشته و استمراربخش گفتمان امام خمینی (ره) است و با رویکرد اجتهادی به مسایل معاصر می‌پردازد.  
کتاب دو جلدی منظومه فکری حضرت آیت‎الله العظمی خامنه‌ای چهل و سومین کتاب گروه گروه کلام و دین‌پژوهی پژوهشکده حکمت و دین پژوهی فرهنگ و اندیشه اسلامی است و در چهار بخش نظام‌های بینشی، نظام‌های منشی و رفتاری، نظام‌های اجتماعی اسلام و اهداف اجتماعی اسلام تدوین شده است.

مردم‌سالاری دینی؛ مردم‌سالاری دینی در قرآن، نهج‌البلاغه و سیره امام علی (ع) (جلد ۲)
کتاب مردم سالاری دینی؛ مردم‌سالاری دینی در قرآن، نهج‌البلاغه و سیره امام علی (ع) (جلد ۲) تالیف محمد باقر خرمشاد و از انتشارات پژوهشگاه فرهنگ و معارف نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها است.
در این کتاب که جلد دوم مقالات نخستین همایش مردم‏سالاری دینی است بحث‌های مرتبط با این مقوله با رویکردی تحلیلی و حدیثی و تفسیری مطرح و جنبه‏‌های مختلف رابطه دین و سیاست، انتخابات، حاکمیت ملی، آزادی، مردم و حکومت و مردم‏سالاری دینی از دیدگاه قرآن و نهج‏البلاغه و سیره حضرت علی (ع) شناسایی و بررسی شده است.

مردم‌سالاری دینی از منظر حضرت آیت‌الله خامنه‌ای
کتاب مردم‌سالاری دینی از منظر حضرت آیت‌الله خامنه‌ای به کوشش مهدی سعیدی تالیف شده و از انتشارات مرکز اسناد انقلاب اسلامی است.

کتاب مردم‌سالاری دینی از منظر حضرت آیت‌الله خامنه‌ای قرائتی مردم‌سالار از حکومت دینی و نمایش نقش پررنگ مردم در نظریه ولایت فقیه با جوهره آخرین دین الهی، خدامحوری و خلیفه الهی بودن انسان که در آن از نظریات مقام معظم رهبری به عنوان یکی از نظریه‌پردازان برجسته و صاحب نظر در این زمینه بهره گرفته است.  
سعیدی در این کتاب برخی ابهامات در شکل‌گیری حکومت اسلامی را از منظر نظریات مقام معظم رهبری پاسخ داده و پایه‌های شکل دهنده حکومت اسلامی و نظام مردمسالاری دینی را شامل صلاحیت‌های دینی، به قدرت رسیدن کارگزاران دینی بر مبنای انتخاب مردم و کارایی و توانایی اداره کشور توسط کارگزان را شرح داده است.

کتاب حاضر در هفت فصل تنظیم شده است که در فصل نخست از آن به تعریف مفاهیم کلیدی تحقیق اختصاص دارد که شامل پنج واژه دموکراسی، دین، حکومت دین، مشروعیت و کارآمدی است. نویسنده در فصل دوم به معرفی مبانی انسان‌شناسی مفهوم مردمسالاری دینی پرداخت است و عنوان کرده با کدام نگاه به انسان می‌توان از نظام مردمسالاری دینی سخن گفت.

فصل سوم از کتاب نیز به موضوع حکومت از منظر اسلام توجه نشان داده است و در آن مولفه‌هایی مانند نسبت میان اسلام و سیاست، ضرورت حکومت و اهداف آن از منظر اسلام شرح داده شده است.

نسبت میان اسلام و دموکراسی در فصل چهارم از کتاب مورد توجه قرار گرفته است و در ادامه و در فصل پنجم به تبیین مفهوم مردم سالاری از منظر آیت‌الله خامنه‌ای و نظریات مختلف در باب امکان یا امتناع مردمسالاری دینی اختصاص یافته است.

ششمین فصل از این کتاب به معرفی نظریات مختلف اندیشمندان مسلمان معاصر درباره مشروعیت حکومت دینی پرداخته است و فصل پایانی نیز مقوله مشروعیت مبتنی بر آراء و نظرات حضرت آیت‌الله خامنه‌ای را تشریح و این فرضیه را به اثبات رسانده است که از منظر ایشان نظام مردم سالار دینی بر پایه‌های صلاحیت دینی، انتخاب و رضایت مردم و کارآمدی نظام سیاسی استوار شده است.

منبع: خبرگزاری دانشجو

کلیدواژه: معرفی کتاب دو واحد کتاب

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت snn.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری دانشجو» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۵۲۱۶۶۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

نشست جبهه مردمی ایران قوی با نامزد‌های دور دوم انتخابات برگزار شد

نشست مشترک اعضای شورای سیاستگذاری جبهه مردمی ایران قوی با نامزد‌های راه یافته به دور دوم دوازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی تهران  با محوریت بررسی راهبرد‌های همدلی و وحدت در مجلس و همگرایی با دولت سیزدهم، شیوه‌های ارتقاء مشارکت مردم در انتخابات دور دوم، ارائه سه ایده موثر برای مجلس و دیدگاه هر نامزد برای تحقق شعار سال برگزار شد.

در ابتدای این جلسه علیرضا افشار رئیس شورای راهبردی جبهه مردمی ایران قوی ضمن خوش‌آمدگویی به نامزد‌های راه یافته به دور دوم انتخابات و نخبگان سیاسی حاضر در جلسه به بیان اهمیت احزاب و کارکرد آنها منطبق با مطالبات مقام معظم رهبری پرداختند و تأکید کردند: همدلی و وحدت که خواسته جدی مقام معظم رهبری است باید به صورت حقیقی و ملموس در بین مسئولان نظام بویژه بین مجلس و دولت باید دیده شود.

در ادامه این نشست همچنین نامزد‌های حاضر در جلسه به بیان برنامه‌ها و ایده‌های خود در راستای چهار سرفصل دستور جلسه پرداخته و مواردی را مطرح کردند.

نخبگان سیاسی در این جلسه که حدود دو ساعت به طول انجامید، به بیان نظرات و کارشناسی‌های صورت گرفته در مسایل مختلف در جهت رفع مشکلات مردم و قانونگذاری اظهار نظر کرده و همدلی و وحدت را سر از اصلی‌ترین اولویت‌های خود خود قلمداد کردند.

منبع: ایرنا

باشگاه خبرنگاران جوان سیاسی احزاب و تشکل‌ها

دیگر خبرها

  • عرضه چهار نمایشنامه «تیرنگ» در نمایشگاه کتاب
  • عرضه چهارنمایشنامه «تیرنگ» در نمایشگاه کتاب
  • پاسداران بیانات رهبری را برای خود حجت شرعی می‌دانند
  • مردم با شرکت در انتخابات دور دوم مجلس به تکلیف دینی و سیاسی خود عمل کنند/ احزاب لیست مشترک بدهند
  • معرفی کتاب «فیزیک خداباوری»
  • جلد دوم کتاب «تاریخ تحلیلی جامعه شناسی دیوان سالاری در ایران» چاپ و رونمایی شد
  • سه ویژگی نخست تواصی در مسیر «اخوت»
  • توجه ویژه به معماری ایرانی_اسلامی در شهر تهران
  • بیانیه دفتر سیاسی انصارالله یمن درباره غزه
  • نشست جبهه مردمی ایران قوی با نامزد‌های دور دوم انتخابات برگزار شد