Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاري آريا - اصفهان- ايرنا- عضو هيات علمي دانشگاه آزاد اصفهان گفت: استفاده از نظرات کارشناسي متخصصان براي انجام امور بيش از پيش بايد مورد توجه قرار گيرد و بي توجهي به اين مهم، بحران براي هر کشوري محسوب مي شود.

ناصر حاجيان روز سه شنبه در گفت و گو با ايرنا افزود : با داشتن برنامه ريزي اصولي براي بهره برداري از بارش هاي سنگين علاوه بر جلوگيري از خسارت هاي مربوط مي توان با ذخيره سازي آن بر ساير مشکلات از جمله خشکسالي غلبه کرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


وي با اشاره به بارندگي هاي اخير که به جاري شدن سيل در برخي از شهرهاي کشور منجر شد، افزود : پيش بيني هاي خشکسالي و تَر سالي، فرا سياره اي است و هيچ کس نمي تواند ميزان بارش هاي در طولاني مدت را پيش بيني کند.
وي اظهارداشت: پيش بيني هايي که اکنون انجام مي شود براي مدت کوتاه و تا چند ماه است بنابراين ما نمي توانيم بگوييم چون يک سال بارندگي خوبي داشتيم، مشکل خشکسالي برطرف شد.
وي تصريح کرد : به عنوان يک متخصص مي گويم که اگر آمار بارش هاي حوضه زاينده رود در 70 سال گذشته را احصا کنيم ثابت خواهد کرد که طي اين مدت هيچگاه ميزان بارش هاي اين حوضه آبريز يکسان نبوده است.
اين استاد دانشگاه ادامه داد : مسئولي که مي گويد با بارش هاي خوب امسال، وضع ما از لحاظ منابع آبي خوب و مشکلات برطرف شد نشان مي دهد که برنامه اي براي آينده ندارد و اين فاجعه است.
حاجيان ادامه داد : چنانچه براي بهره برداري از بارش ها برنامه داشته باشيم، بارش هاي سنگين نه تنها خسارتي را به بار نمي آورد بلکه مي توانيم با ذخيره سازي بر ساير مشکلات از جمله خشکسالي غلبه کنيم.
عضو هيات علمي دانشگاه آزاد اصفهان با اشاره به بارش هاي خوب سرشاخه هاي زاينده رود گفت: بايد براي استحصال و ذخيره سازي اين بارش ها در سد زاينده رود برنامه داشته باشيم تا بتوانيم براساس حجم آب ذخيره شده در اين سد برنامه ريزي کنيم.
اين پژوهشگر حوزه آب با بيان اين که مسائل آب بسيار پيچيده است، گفت: يکي از مصيبت ها اين است که افراد غير متخصص در زمينه آب و مسائل مرتبط با آن دخالت مي کنند و قصد دارند با اعمال فشار بر مسئولان اجرايي بخش آب، از اين مسائل به نفع خود بهره برداري کنند.
حاجيان تصريح کرد: گاهي نمايندگان مجلس براي جلب افکار عمومي و جذب آرا در مسائل آب سياسي کاري مي کنند و اين به مشکلات اين بخش دامن مي زند.
وي با اشاره به جاري شدن سيل در دروازه قرآن شيراز اظهارداشت: دست بردن در طبيعت و تغيير کاربري آبراهه ها تاثير بسزايي در تشديد سيل دارد که حادثه دروازه قرآن شيراز نمونه اي از آن است.
وي با بيان اين که دانشگاه در بروز اين حادثه نقش داشته است، افزود: مهندسان عمران، معماري و شهرسازي که حاصل دانشگاه و مراکز علمي هستند براي تعريض جاده، اقدام به تغيير مسيل دروازه قرآن شيراز کردند و نشان مي دهد که دانشگاه در تربيت نيروهاي متخصص به خوبي به وظيفه خود عمل نکرده است.
اين استاد دانشگاه ادامه داد: براي رشته عمران و معماري و شهرسازي، درس آب هاي سطحي يا هيدرولوژي را اختياري در نظر گرفتند در حالي که اين درس بايد اجباري باشد و همه دانشجويان اين رشته ها، آن را فرا بگيرند.
وي تصريح کرد : وقتي دانشجويان رشته هاي عمران و معماري اين درس را فرا نمي گيرند در آينده براي اجراي طرح هاي خود مرتکب اشتباه مي شوند و نتيجه اش حادثه دروازه شيراز قرآن مي شود.
** افراد غير متخصص نبايد در مسائل آب دخالت کنند
اين کارشناس آب هاي سطحي در کشور بر استفاده بهينه از آب ذخيره شده در سد زاينده رود براي سال آبي جاري تاکيد کرد و برنامه ريزي اصولي و مناسب براي استفاده از آن را خواستار شد.
زاينده رود بزرگترين رودخانه منطقه مرکزي ايران است که از کوه‌هاي زاگرس مرکزي سرچشمه مي گيرد، در فلات مرکزي کشور پيش مي‌ رود و به تالاب گاوخوني در شرق اصفهان مي ‌ريزد.
اين رودخانه در سال هاي گذشته به دليل تغييرات اقليمي، خشکسالي هاي متوالي، تراکم جمعيت و برداشت هاي بي رويه به يک رودخانه فصلي تبديل و در پايين دست بويژه در فصل هاي گرم سال با خشکي مواجه شد.
به دنبال بارش برف و باران در شرق و غرب استان اصفهان در روزهاي اخير، بسياري از رودخانه هاي فصلي منطقه جاري و برخي رودخانه هاي دائمي که به دليل خشکسالي کم آب شده بودند دوباره لبريز شدند.
سد زاينده رود به عنوان يکي از اصلي ترين سدهاي مرکز کشور در سال 1349 با ظرفيت 1.4 ميليارد متر مکعب بهره برداري شد، اين سد قوسي شکل در 110 کيلومتري غرب اصفهان قرار دارد.
2093/6026/
انتهاي پيام /*

منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۵۲۱۸۱۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

خبرنگاران با چشم خود اثرات فرونشست بر آثار تاریخی اصفهان را دیدند/ ترک سه انگشتی در دیوار مسجد علیقلی آقا/ آثار تاریخی اصفهان فرو می ریزد؟ (فیلم)

عصر ایران ؛ فرزانه احمدی _ یک گروه از خبرنگاران حوزه میراث فرهنگی از آثار تاریخی اصفهان بازدید کردند تا اثرات فرونشست را بر آن ببینند. یک شکاف بزرگ درست کف یکی از صحن‌های مسجد سید درست شده است که نسبت به دو سال قبل بیشتر پیش رفته است. شکاف ادامه پیدا کرده تا به جاهای دیگر مسجد هم برسد، به خصوص به سقف و دیوارها.

گزارش را اینجا ببینید

علاوه بر آن مسجد جامع عباسی و مسجد و بازار علیقلی آقا هم وضع بهتری ندارد. ترک‌ها و شکاف‌های بزرگ بر سقف و دیوار مسجدها دیده می‌شود. فرونشست در اصفهان نامتقارن است یعنی دو طرف بنا به یک اندازه در زمین فرو نمی‌رود. به همین دلیل خطر فروریختن بیشتر می‌شود.

در بعضی جاها دیوار را  طوری درگیر کرده‌ که مجبور شده‌اند وصله پیله‌اش کنند. در مسجد جامع عباسی ستون‌ها چرخیده‌اند و این می‌تواند باعث شکاف در گنبد و ریزش بنا شود.

کارشناسان فعال در این حوزه می‌گویند می‌توان با نصب دستگاه میزان تغییر در آثار را اندازه گرفت اما گویا اداره میراث فرهنگی اصفهان در این حد هم با همراهی نداشته است. این در حالی است که به گفته کارشناسان اگر نمی‌توان جلوی برداشت بی‌رویه آب را گرفت، می‌توان ایجاد شکاف و ترک را در آثار تاریخی کنترل کرد،

اما گویا مسوولان میراث فرهنگی اصفهان در این زمینه آنطور که باید تلاش نکرده‌اند. اداره میراث فرهنگی اصفهان باید بیشتر از قبل به این آثار رسیدگی کند.

سوال این است که دیوارها و سقف‌ها تا کی می‌توانند سر پا بمانند؟ هیچ کس نمی‌تواند دقیق بگوید چقدر برای نجات این آثار  وقت هست؛ برای نجات این آثار و البته نجات اصفهان. هر چقدر آب بیشتری از چاه‌ها بکشند، عمق ترک‌ها بیشتر می‌شود و زندگی در این شهر خطرناک‌تر. باز و بسته شدن زاینده‌رود هم فقط کار را بدتر می‌کند. باید این رودخانه همیشه جریان داشته باشد و جلوی برداشت‌های اضافه از رودخانه و چاه‌ها گرفته شود.

ویدئوهای دیدنی دیگر در کانال های آپارات و یوتیوب عصر ایران ???????????? کانال 1 aparat.com/asrirantv کانال 2 aparat.com/asriran کانال 3 youtube.com/@asriran_official/videos کانال عصر ایران در تلگرام بیشتر بخوانید: زاینده‌رود چند روزه به درد هیچ‌کس نمی‌خورد / همه ناراضی و معلوم نیست کی از این وضعیت راضیست (فیلم) مدیریت ناهماهنگ در زاینده‌رود/ ممکن است آبی که از دریای عمان می‌رسد به رودخانه نرود/ مدیریت یکپارچه تنها راه نجات زاینده‌رود (فیلم)

دیگر خبرها

  • خروش رودخانه چشمه لنگان فریدونشهر
  • خبرنگاران با چشم خود اثرات فرونشست بر آثار تاریخی اصفهان را دیدند/ ترک سه انگشتی در دیوار مسجد علیقلی آقا/ آثار تاریخی اصفهان فرو می ریزد؟ (فیلم)
  • سهم اصفهان از حقابه زاینده‌رود؛ تقریباً صفر/ بارگذاری بیش از اندازه آب در سد زاینده‌رود مشکل‌ساز می‌شود
  • تغییر فرمانداران در جهت پیشبرد و تحقق شعار سال
  • رنجش اهالی شهرک زاینده رود اصفهان از جاری شدن فاضلاب در سطح معابر + فیلم
  • بارش‌های رگباری و وزش باد در اصفهان شدت می‌گیرد/ دمای هوا تا ۵ درجه خنک‌تر می‌شود
  • دستگاه‌ها در پیشبرد اهداف با فرمانداران تعامل کنند
  • صید ماهی در دریاچه سد زاینده‌‍رود ممنوع است
  • حقوق شهر اصفهان در بازگشایی‌های زاینده‌رود محقق نشده است
  • (ویدئو) مدیریت «پت و مت» در زاینده‌رود؟!