Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرگزاری آریا»
2024-04-18@06:45:59 GMT

رونق کشت ديم روي ديگر بارشهاي سيل آسا

تاریخ انتشار: ۳ اردیبهشت ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۳۵۲۲۱۴۵

رونق کشت ديم روي ديگر بارشهاي سيل آسا

خبرگزاري آريا - مشهد- ايرنا- بارندگيهاي امسال اگرچه با وقوع سيل ناخوشيها و تلخيهايي را در استانهاي مختلف و نيز خراسان رضوي رقم زد اما روي ديگر اين بارشها جان گرفتن و احياي کشت ديم است که تا پيش از اين به واسطه 18 سال خشکسالي نفسهاي آخر را مي کشيد.

صاحبنظران و کارشناسان بر اين اعتقادند که يکي از اصول و مباني امنيت غذايي پرداختن به کشت ديم است و بارشهاي اخير و رونق اين کشت در خراسان رضوي نعمتي بزرگ محسوب مي شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


امنيت غذايي از اساسي ‌ترين پايه‌هاي امنيت ملي هر کشور محسوب مي‌شود و اتخاذ تدابير مناسب با جغرافياي طبيعي و سياسي براي دسترسي فيزيکي و اقتصادي همه آحاد مردم به غذاي کافي و سالم، زيرساخت لازم و ضروري براي پيشرفت هر کشور است.
با تقاضاي غذايي روزافزون جامعه در حال رشد و محدوديت منابع آب تجديد پذير ودر پي آن محدوديت در توسعه اراضي فارياب (زمينهايي که با آب قنات و رود آبياري مي ‌شود و ديم نيست) کشت ديم به مراتب نقش مهمتري در آينده ايفا مي کند.
*مزيت کشت ديم
به طور کلي توليد محصولات کشاورزي متکي بر دو روش کشت آبي و کشت ديم است. کشت آبي به سيستمي اطلاق مي‌شود که فرايند توليد در آن وابسته به آبياري است و کشاورزان براي تامين آب مورد نياز اين اراضي وابسته به ذخاير آبهاي تجديدپذير هستند.
روش ديگر در توليد محصولات کشاورزي، روش کشت ديم است که در اين نوع از کشت، رشد و توليد محصول متکي بر بارندگي و رطوبت ذخيره شده در خاک است و زراعت کشاورز نيازي به انجام آبياري و استفاده از ذخاير آبهاي تجديدپذير ندارد.
اين روش با توجه به شرايط اقليمي و ذخاير آبهاي تجديدپذير کشور يک مزيت کليدي محسوب مي‌شود؛ در واقع با توسعه کشت ديم بدون هيچ گونه مصرف اضافي از منابع آبي تجديدپذير کشورظرفيتهاي توليد غذا افزايش خواهد يافت.
در اين ميان پرآبي منابع و رونق بارندگيهاي بهاره و زمستانه در رشد و توسعه کشت ديم تاثير به سزايي دارد.
*200 هزار هکتار سطح بالقوه کشت ديم
سرپرست سازمان جهاد کشاورزي خراسان رضوي در اين زمينه به خبرنگار ايرنا گفت: سطح بالقوه کشت ديم استان که مورد تاکيد و توصيه اين سازمان است معادل 200 هزار هکتار و در مناطقي است که اين نوع کشت توصيه مي شود.
نجفقلي صالحي افزود: البته با احتساب زمينهايي که به لحاظ آبي و شرايط محيطي توصيه نمي شود در آنها کشت ديم صورت بگيرد اما کشاورزان در آنها به صورت ديم به کشت و کار مي پردازند در مجموع 400 هزار هکتارسطح بالقوه کشت ديم در خراسان رضوي وجود دارد.
وي اضافه کرد: با توجه به بارندگيهاي بسيار مناسب و مفيدي که از ابتداي امسال در خراسان رضوي انجام شده است شاهد احياء کشت ديم در اين استان هستيم که بسيار موجب دلگرمي کشاورزان و رونق محصولات توليدي خواهد شد.
او گفت: زير کشت ديم رفتن حداقل 200 هزار هکتار از زمينهاي مستعد و آماده اين نوع کشت در خراسان رضوي طي امسال قطعي است.
* جاني دوباره در کشت ديم گندم و جو
سرپرست سازمان جهاد کشاورزي خراسان رضوي گفت: امسال سطح زير کشت گندم ديم اين استان 143 هزار هکتار است و پيش بيني مي شود با شرايط موجود آبي و وضعيت مساعد از هر هکتار يک تن گندم برداشت شود.
صالحي افزود: سال گذشته در مجموع 80 هزار هکتار زمين زير کشت اين محصول رفت اما بخش عمده مزارع به دليل عدم صرفه اقتصادي برداشت محصول نداشتند و در مجموع حدود 24 هزار تن برداشت گندم ديم در استان انجام شد که ميزان بسيار کمي است.
وي با اشاره به اين که خراسان رضوي در کشت جوي ديم نيز امسال وضع خوبي دارد ادامه داد: بر اساس آخرين گزارشها 31 هزار و 800 هکتار در استان زير کشت جوي ديم رفته است و پيش بيني مي شود از هر هکتار 900 کيلوگرم برداشت شود.
سرپرست سازمان جهاد کشاورزي خراسان رضوي گفت: سال گذشته مجموع سطح زير کشت جوي ديم خراسان رضوي 10 هزار و 450 هکتار بود و از هر هکتار 400 کيلوگرم برداشت انجام شد ضمن اين که به دليل عدم ارزش اقتصادي برداشت در بيش از 50 درصد سطح زير کشت جوي ديم عمليات برداشت محصول انجام نشد.
صالحي افزود: تا امروز هيچ تنش خشکي در مزارع ديم خراسان رضوي گزارش نشده و بارندگيهاي خوب پاييزي و نيز بهاري موجب رونق و احياء کشت ديم در سال زراعي جاري شده است.
* پيش بيني رونق کشت ديم محصولات جاليزي
سرپرست سازمان جهاد کشاورزي خراسان رضوي گفت: با توجه به بارشهاي خوب بهاري و پر آب شدن رودخانه ها و قناتها پيش بيني مي شود امسال با کشت قابل توجه هندوانه ديم و ساير محصولات جاليزي ديم مواجه شويم.
صالحي با بيان اين که سال گذشته در خراسان رضوي هندوانه کشت ديم کاشته نشد افزود: امسال علاوه بر هندوانه محصولاتي مانند کنجد، آفتابگردان، نخود و عدس نيز به صورت ديم کشت خواهد شد.
* افزايش آبدهي قنات ها
سرپرست سازمان جهاد کشاورزي خراسان رضوي با بيان اين که در پي بارشهاي اخير حجم آب جا به جا شده يا همان دبي آب در شماري از قناتهاي اين استان افزايش يافته است گفت: بارندگيهاي اخير در استان اگرچه موجب تخريب 249 قنات شد اما در عين حال افزايش آبدهي در شماري از قناتهاي استان را نيز در پي داشت.
صالحي افزود: در 200 رشته قنات از قناتهاي شهرستان گناباد دبي آب 1.5 ليتر در ثانيه افزايش يافته است و در شهرستان سبزوار نيز به دبي آب شماري از قناتها به همين ميزان افزوده شده است.
وي ادامه داد: با توجه به ادامه بارندگيها و زمان بر بودن بررسي دقيق تمامي قناتهاي خراسان رضوي ارائه آمار دقيقتر از افزايش دبي آب در قناتها طي هفته هاي آينده انجام مي شود.
او اضافه کرد: با اشاره به اين که شش هزار و 800 رشته قنات با طول 13 هزار کيلومتر در خراسان رضوي وجود دارد گفت: اين آمار معادل 16.5 درصد تمامي قناتهاي موجود در ايران است و درمجموع حجم آب قابل استحصال از قناتهاي استان خراسان رضوي 1.2 ميليارد مترمکعب است.
1922/7496
انتهاي پيام /*

منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۵۲۲۱۴۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

برگزاری اختتامیه پویش قرآنی در مشهد

 

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، مرکز خراسان رضوی،  مسئول رسانه ای پویش قرآنی ( خدا میگه) گفت: بیش از ۲ هزار اثر از مدارس سراسر استان خراسان رضوی به این پویش ارسال شده که در این مراسم از دختران دانش آموز منتخب تجلیل و قدردانی شد.

حجت الاسلام صاحب الزمانی افزود: پویش «خدا میگه» به همت مرکز نوجوانه‌ی اداره کل سازمان تبلیغات اسلامی استان خراسان رضوی برگزار شد.

وی افزود: نوجوانان در این پویش با انتخاب یک آیه از قرآن کریم و توضیح آن آیه در قالب یک ویدئوی ۳۰ ثانیه‌ای در این مسابقه شرکت کردند.

 

دیگر خبرها

  • لغزندگی جاده‌های جنوبی خراسان رضوی به علت بارش باران
  • نصب ۱۳ هزار کنتور هوشمند برق در خراسان رضوی
  • ثبت ۲ هزار و ۱۰۰ اثر ملی و ۸ اثر جهانی در خراسان رضوی
  • برگزاری اختتامیه پویش قرآنی در مشهد
  • حضور دو نماینده از خراسان رضوی در مسابقات بین المللی کبدی در بابلسر
  • فیلم|کمبود ۵هزار کلاس درس در خراسان رضوی 
  • ۳۰۰ هزار هکتار از اراضی جهادکشاورزی در کشور به مسکن اختصاص یافت
  • برخی جاده‌های خراسان رضوی مه گرفته است
  • ◄ الحاق ۵ هزار هکتار زمین به محدوده شهرهای خراسان جنوبی
  • اعلام نتایج آزمون آموزگاری؛ هفته آینده