Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایران آنلاین»
2024-04-20@01:12:35 GMT

یک فروردین و 200 نوبت تئاتری

تاریخ انتشار: ۳ اردیبهشت ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۳۵۲۲۱۶۳

یک فروردین و 200 نوبت تئاتری

برگزاری جشنواره‌های هنری از سوی نهاد‌های شهری و شهرداری‌ها در استان‌های مختلف کشور در چندسال گذشته با رشد بی‌سابقه‌ای همراه بود که فاصله شهروندان با هنر و بخصوص هنر نمایش را با عامه مردم در حداقل‌های ایام گردشگری قرار می‌داد. یکی از این نمونه جشنواره‌ها که در فروردین ماه سال‌جاری به همت شهرداری مشهد و خانه هنرمندان این شهر برگزار شد جشنواره خانه بهار بود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

زهرا شایا نفر خبرنگار

 این جشنواره که گستره‌ای از هنرهای تجسمی، هنرهای نمایشی، هنرهای چندرسانه‌ای، هنرهای طراحی منظر، گل آرایی و طراحی هنری فضای سبز، پژوهش‌های هنر شهری، پویش رنگ‌ها و عکاسی را در برمی گیرد، دومین سال خود را با افزایش بخش‌های نمایشی پشت سر گذاشت تا آثار هنری را به محصولی کاربردی تبدیل کند و در چهره‌ای زیبایی شناسانه به مردم و گردشگران نوروزی ارائه دهد.
در بخش هنرهای نمایشی این رویداد که زیرشاخه‌های تئاتر، پرفورمنس، رویدادهای هنری تعاملی(هنرمند-مخاطب) موسیقی و جشن‌های آیینی را در برمی‌گرفت برای نخستین بار اجرای نمایش‌های صحنه‌ای نیز به جدول برنامه‌ها افزوده شد. این حرکت را به‌عنوان اولین قدم برای فعالسازی سالن‌های تئاتر این شهر در روزهای تعطیلات نوروز می‌توان مورد بررسی قرار داد.
بخش هنرهای نمایشی که دبیر تخصصی آن را مهدی شفیعی بر عهده داشت از هیأت داورانی متشکل از سه چهره شناخته شده تئاتر، گلاب آدینه، نادر برهانی مرند و شهرام نوشیر، بهره می‌برد. این رویداد، طیف گسترده فعالیت‌های نمایشی، از اجراهای صحنه‌ای در تالارهای نمایشی شهر، فضاهای «داخلی» و «رسمی» تا اجرا در «فضاهای بیرونی»، اعم از میادین، راه‌های عبور و مرور، مراکز تجمع مردم، کافه‌ها و فضاهای غیرمتعارف تئاتر محیطی، شورایی و دیگر گونه‌های اجرایی، شیوه‌های نمایش‌های سنتی مانند نقالی و پرده خوانی، نمایش‌های کودک و نوجوان و اجراهای تعاملی در قالب هنر اجرا و پرفورمنس را در فراخوان خود دعوت به حضور در این رویداد کرد.
از بین 249 اثری که در آبان ماه به این فراخوان پاسخ مثبت داده بودند و پس از طی مسیر انتخاب توسط هیأتی سه نفره شامل سیروس همتی، اتابک نادری و ایوب آقاخانی، 26 نمایش از هفت استان کشور به این جشنواره راه پیدا کردند که از شهر‌های مشهد، تهران، شاهین شهر، رشت، مریوان، دهلران و قوچان بودند. این آثار نمایشی طی روزهای برگزاری جشنواره از 3 تا 10 فروردین ماه بیش از دویست نوبت اجرا انجام دادند.
از آن میان 7 نمایش صحنه‌ای؛ دو نمایش کودک و پنج نمایش بزرگسال در سالن فرهنگسراهای غدیر و کودک و آینده، سالن‌ تئاتر بهار و سالن اصلی تئاتر شهر مشهد میزبان مخاطبان شدند. 20نوبت اجرا در هر روز جشنواره نیز برای بخش خیابانی رقم قابل توجهی است که گستردگی این رویداد در سطح شهر مشهد را نشان می‌دهد و طبیعی است که خبرهای جشنواره تنها برای سومین روز برگزاری آن از عبارت استقبال بیش از پنج هزار تماشاگر استفاده کند.
شهر مشهد یکی از کلان شهرهای پرجمعیت است که بخش عمده‌ای از ساکنان آن را مسافران و زائران تشکیل می‌دهند. خانواده‌هایی که برای مدت زمان محدود به این شهر مذهبی سفر می‌کنند و گزینه‌های مختلف زیارتی، توریستی برای ایام سفر خود در ذهن دارند، کمتر پیش می‌آید که این سفر را با انگیزه‌های فرهنگی و هنری برنامه‌ریزی کنند. اجراهای خیابانی برای این ساکنان موقت که بویژه در ایام نوروز با فرصت بیشتری اقامت دارند بخشی از نیاز سرگرمی، آموزش و فرهنگسازی را تأمین می‌کند اما درباره اجراهای صحنه‌ای باید برنامه‌ریزی دقیق نسبت به جذب ساکنان اصلی این شهر صورت بگیرد. توجه به استفاده بهینه از تمام توان تبلیغی و رسانه‌ای در این خصوص ضرورت دارد.
گرچه شهرداری مشهد با بهره‌گیری از فضا‌های شهری بیشترین تبلیغات سطح شهر را به برگزاری این رویداد هنری اختصاص داده بود اما نگاهی گذرا به خروجی بخش هنرهای نمایشی در رسانه‌های رسمی نشان می‌دهد که تنها خبرهای ارسالی از سوی ستاد برگزاری در چند صفحه استانی خبرگزاری‌ها درج شده‌اند در حالی که گام محکم برگزار‌کنندگان جشنواره برای خلق رویدادی ملی از ابتدا و در فراخوان این انتظار را ایجاد می‌کرد که خوراک رسانه‌ای قابل توجهی برای صفحات اصلی خبرگزاری‌ها داشته باشد. حضور چهره‌های صاحبنام تئاتر در گروه‌های انتخاب و داوری، حضور کارگردانان و هنرمندان شناخته شده تئاتر در بخش‌های مختلف جشنواره و تعطیلات نوروز زمینه‌های خوبی برای اطلاع‌رسانی گسترده ایجاد می‌کرد که کمتر به آن توجه شد.
نکته‌ای دیگر، مرور سامانه‌ها و سایت‌های اطلاع‌رسانی تخصصی تئاتر و سایت‌های فروش بلیت این شهر که مرجع مخاطبان عادی تئاتر به شمار می‌روند نشان می‌دهد از همراهی با این رویداد بازمانده بوده‌اند. شاید بهره‌گیری از این ظرفیت‌ها و انجام هماهنگی‌های لازم می‌توانست تصویر درخشان تری از تلاش‌های بی‌وقفه برگزار‌کنندگان جشنواره ارائه دهد.
بی شک شهر مشهد که ثروت عظیمی از هنرمندان و آثار هنری را در خود دارد، مسیر درخشانی از خلق و عرضه آثار هنری را در پیش گرفته که می‌تواند الگویی کامل برای دیگر شهرها و مراکز استان‌های کشور باشد. استمرار این جشنواره در سال‌های بعد مسلماً آزمون موفق تری خواهد بود.

منبع: ایران آنلاین

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت ion.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایران آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۵۲۲۱۶۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

فهرست نهایی گروه‌های منتخب جشنواره آئین‌های نمایشی روستایی رضوی اعلام شد

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، ستاد خبری بیست و یکمین جشنواره بین المللی فرهنگی و هنری امام رضا(ع)، سعید زمانی در این باره اظهار کرد: یکی از بخش‌های ششمین جشنواره روستایی آسمان هشتم مربوط به آئین‌های نمایشی و روستایی رضوی خواهد بود.

وی افزود: با توجه به آثار ارسالی به دبیرخانه جشنواره، ۷ اثر مجوز حضور در هرمزگان برای رقابت با سایر گروه‌ها پیدا کرده اند. معاون ترویج و جریان سازی بنیاد بین المللی امام رضا(ع) بیان کرد: در همین راستا استان‌های آذربایجان غربی، چهارمحال و بختیاری، خوزستان، کهگلویه و بویراحمد و هرمزگان صاحب نماینده برای شرکت در این رقابت‌ها هستند. زمانی خاطر نشان کرد: گروه راد از صومای برادوست ارومیه، باغ انار از باغ انار لردگان، نبی اکرم از زرکی میناب، انگاره از شهوار میناب و ضامن آهو از سیله در کردر رضوی از توابع شهرستان میناب به رقابت خواهند پرداخت. وی ادامه داد: اختتامیه این رقابت‌ها از ۲۷ تا ۲۹ فروردین ماه در روستای کردر رضوی برگزار خواهد شد.

رقابت ۱۹ گروه سرود روستایی در کردر

رضوی معاون ترویج و جریان سازی بنیاد بین المللی امام رضا(ع) از رقابت ۱۹ گروه سرود در ۲ رده سنی زیر و بالای ۱۵ سال در ۲ بخش دختران و پسران خبرداد.

سعید زمانی با اعلام این خبر اظهار کرد: جشنواره سرود روستایی رضوی که زیر مجموعه ششمین جشنواره روستایی آسمان هشتم محسوب می‌شود با حضور ۱۹ گروه در کردر رضوی به کار خود پایان می‌دهد.

وی افزود: این گروه‌ها در دو بخش پسران و دختران و در ۲ رده سنی زیر و بالای ۱۵ سال باهم به رقابت خواهند پرداخت. معاون ترویج و جریان سازی بنیاد بین المللی امام رضا(ع) بیان کرد: در همین راستا استان‌های کرمان، هرمزگان، خراسان رضوی، چهار محال و بختیاری، یزد، البرز و بوشهر صاحب نماینده برای شرکت در این رقابت‌ها هستند.

زمانی خاطر نشان کرد: در این جشنواره در بخش پسران، ۳ گروه در رده سنی بالای ۱۵ سال و ۸ گروه در رده سنی زیر ۱۵ سال باهم رقابت خواهند کرد، همچنین در بخش دختران، ۳ گروه در رده سنی بالای ۱۵ سال و ۵ گروه در رده سنی زیر ۱۵ سال باهم رقابت خواهند کرد.

وی ادامه داد: اختتامیه این رقابت‌ها از ۲۷ تا ۲۹ فروردین ماه در روستای کردر رضوی برگزار خواهد شد.

گروه‌های منتخب سرود روستایی رضوی به شرح ذیل است: ۱- معراج ۲- سقای حسین(ع) ۳- نوای موعود ۴- خانه احسان حاجی آباد ۵- شهید جواد ناصری ۶- آفتاب ۷- نورالقائم ۸- میثاق یزد ۹- حمزه سیدالشهدا(ع) ۱۰- طریق القدس ۱۱- طپش ۱۲- شادینه بختیاری ۱۳- خانه احسان حاجی آباد ۱۴- دبیرستان هاجر ۱۵- مدرسه حضرت فاطمه(س) ۱۶- نورالهدی ۱۷- کنگ کهن ۱۸- دختران میثاق ۱۹- زهروان زینبی (س)

۵۷۵۷

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید. کد خبر 1896479

دیگر خبرها

  • نمایش «واپسین نفس» به جشنواره سراسری تئاتر ایثار راه یافت
  • یاد مجید مجیدی از حضور در تئاتر/ وضعیت الان سینما جای تاسف دارد
  • جدول اجرای عموم نمایش‌های بخش کودک و نوجوان تئاتر «رضوی» اعلام شد
  • اعلام اجرای عمومی آثار چهاردهمین جشنواره تئاتر کودک و نوجوان رضوی 
  • راهیابی پنج نمایش از قم به جشنواره تئاتر مردمی بچه‌های مسجد
  • فهرست نهایی گروه‌های منتخب جشنواره آئین‌های نمایشی روستایی رضوی اعلام شد
  • (ویدئو) حمله ایران نمایشی بود؟ اگر می‌توانید شما هم نمایش دهید!
  • فراخوان اجرا در تماشاخانه‌های مهر و ماه حوزه هنری منتشر شد
  • فروش ۴ میلیاردی نمایش بهرام افشاری در هفته اول اجرا
  • نماینده شهرستان‌ها در پایتخت هستیم/بعد از اجرا نمایش همراهتان است