Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-19@16:48:30 GMT

فضای مجازی ظرفیتی مناسب برای اطلاع رسانی در زمان بحران

تاریخ انتشار: ۳ اردیبهشت ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۳۵۲۲۱۸۸

فضای مجازی ظرفیتی مناسب برای اطلاع رسانی در زمان بحران

خرم آباد - ایرنا - در حالیکه مردم و مسئولان لرستان به رسم هرساله خود را برای پذیرایی از مهمانان نوروزی آماده کرده بودند در نخستین روزهای بهار 98 سیل استان را در بر گرفت و خساراتی بر جای گذاشت.

به گزارش ایرنا، سیلاب گسترده در بسیاری از مناطق لرستان از جمله خرم آباد و پلدختر موجب تخریب زیرساخت، ابنیه و راههای دسترسی و از بین رفتن بخش های مختلف کشاورزی شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


راه ارتباطی برخی مناطق تفریحی و گردشگری به دلیل جلوگیری از بروز حوادث بسته شد و جاده خرم آباد - پلدختر نیز به علت طغیان رودخانه مسدود اعلام گردید.
هنوز مردم در شوک آثار برجای مانده از سیل ابتدای فروردین بودند که روز 12 فروردین بدلیل شدت بارش ها در لرستان رودخانه های این استان در شهرستان های مختلف طغیان کرد.
ستاد مدیریت بحران استان قبل از وقوع سیل اطلاع رسانی وسیعی را انجام داد و به صدها هزار نفر از اهالی هشدار داده شد منزل خود را ترک کنند.
در هر حال سیل ویرانگر آمد و برق، آب و گاز بسیاری از مناطق شهری و روستایی قطع شد، پل های بسیاری در مسیرهای اصلی و فرعی فروریخته و راه ارتباطی بسیاری از روستاهای استان از جمله در شهرستان پلدختر، دلفان، الیگودرز و دوره چکنی از بین رفت.
مردم شهرهای پلدختر و معمولان و روستاهای اطراف حاشیه کشکان از 12 فروردین به مدت یک شبانه روز را بدون دریافت خدمات امدادی و هرگونه امکاناتی در پشت بام منازل یا کوه های اطراف گذراندند.
تمامی راه های ارتباط زمینی به منطقه قطع شده بود و شرایط جوی اجازه پرواز هوایی را نمی داد.
ارتباط تلفنی و اینترنتی با شهرستان پلدختر وجود نداشت و کسی نمی دانست که چه بلایی بر سر مردم منطقه آمده است.
انتشار خبر در رسانه‌های اجتماعی در روزهایی که خبری از مناطق سیلزده نبود از ساعت نخستین وقوع بحران ، کاربران شبکه‌های اجتماعی را بسیج کرد تا پیگیر وضعیت هموطنان در پلدختر باشند.
پس از برقراری نخستین ارتباط با مناطق سیلزده و اینکه سیل خسارت جانی نداشته است میلیون‌ها کاربر اطلاعات مفیدی را از نیازهای منطقه به اشتراک ‌گذاشتند و کمپین‌های جمع‌آوری کمک‌های اولیه نیز راه‌اندازی شد.
افراد بسیاری در همان ساعات آغازین از استان‌های همجوار و سراسر ایران به کمک مردم سیلزده شتافتند.
از مهم‌ترین اقدامات مثبتی که به واسطه رسانه‌های اجتماعی صورت گرفت، شناساندن مناطق آسیب‌دیده به افراد ناآشنا با منطقه بود.
خبرگزاری جمهوری اسلامی استان لرستان در میزگردی تخصصی با حضور خبرنگاران و فعالان این عرصه موضوع نقش فضای مجازی را در اطلاع رسانی از بحران ها مورد نقد بررسی قرار داده است.

** رسانه های مجازی در سیل اخیر نمره قبولی گرفتند
ابوذر بابایی زاده فعال رسانه ای در این میزگرد با بیان اینکه به رسانه های فعال در فضای مجازی به جهت اطلاع رسانی مطلوب در جریان اطلاع رسانی سیل اخیر لرستان نمره قبولی میدهم افزود: البته این به معنای عملکرد کاملا مثبت همه آنها نیست بلکه این رضایت مندی با در نظر گرفتن کارکرد کلی این رسانه ها است.
وی ادامه داد: اهمیت فضای مجازی و جایگاه آن آنقدر در جامعه مهم است که در جریان سیل پلدختر مردم این شهرستان طلا و وسایل زندگی را از خانه خارج نکردند اما حاضر نشدند بدون تلفن همراه منزل در آستانه تخریب خود را ترک کنند.
به گفته وی مردم می دانستند تلفن همراه تنها راه احتمالی ارتباط با جهان خارج از این حادثه است از این رو بود که ما شاهد عکس و فیلم هایی بودیم که از پشت بام ها گرفته و ارسال کردند در واقع همه آنها شهروند خبرنگار بودند.
این فعال رسانه ای اظهار داشت: علی رغم اینکه فعالیت در برخی شبکه ها به لحاظ قانونی دارای ایراد است اما در همین فضا نیز 2 طیف کانال خبری وجود دارد یکی آنها که بدون هویت خاصی اقدام به سخن پراکنی می کنند و دیگری آنها که دارای ماهیت شناسنامه و گرایش مشخصی هستند لذا می توان به درستی اخبار آنها همانند رسانه های رسمی اعتماد کرد.
بابایی زاده گفت: مسئله بی اعتمادی دولت به رسانه ها و کانال های مجازی نیز باید حل شود، چگونه است که در جریان سیل اول فروردین ماه این کانال ها بخاطر اطلاع رسانی صحیح و به موقع مورد تقدیر قرار گرفتند و در حادثه دوم دیده نشدند؟!
این روزنامه نگار لرستانی افزود: رسانه ها در کوران حوادث مسئول تایید صحت همه اخبار نیستند بلکه آنها منعکس کننده اخباری هستند که مدیریت بحران اعلام می کند چراکه رسالت ذاتی نهاد ها و کانال های خبری اطلاع رسانی است.
وی با تاکید بر اینکه قدرت فضای مجازی بود که مسئولان عالی رتبه کشور را یکی پس از دیگری به لرستان آورد و نگاه جهانیان را به سمت این استان معطوف کرد افزود: البته این به معنای عدم اشکال در کار و نحوه فعالیت رسانه های مجازی نیست.
بابایی زاده خاطر نشان کرد: هر چه از روزهای ابتدایی سیل که دورتر می شویم، لرستان در رسانه ملی بیشتر فراموش می شود و اینجاست که فضای مجازی اهمیت خود را آشکار می کند پس اگر خواهان حضور لرستان در صدر اخبار حوادث هستیم باید از امروز به بعد تلاش کنیم که با یک برنامه ریزی دقیق و مدون رسانه ای اجازه این مسئله را ندهیم.

** رسانه در زمان بحران باید حامل موارد آموزشی به مردم باشد
کیانوش رستمی استاد دانشگاه و مدیرمسئول هفته نامه سیمره نیز در این میزگرد گفت: امروزه با 2 نوع بحران در حوزه رسانه مواجه هستیم یکی تعریف خود بحران و دیگری روزنامه نگاری(به معنای مجازی و مدرن) یعنی نه تعریف مشخص و حدود و صغور خاصی برای بحران داریم و نه ژانری به نام روزنامه نگاری بحران (برخلاف بسیاری از کشورها) برای ما تعریف شده است.
وی با بیان اینکه روزنامه نگاری بحران چهار ویژگی دارد توضیح داد: نخستین ویژگی ماهیت آن است بدین معنی که خبرنگار بتواند در زمان بحران کنش های خود را ساماندهی کند
رستمی اظهار داشت: دومین خصیصه یعنی سبک روزنامه نگاری بحران که کاملا متفاوت از دیگر روش ها است در این سبک مصاحبه سوژه یابی گزارش و عکس، همه و همه از نوعی دیگر است به عبارتی همه این موارد تابعی از شرایط آن بحران است.
وی سومین مورد را نقش و کارکرد رسانه بحران دانست و افزود: اگر این رابطه 2سویه باشد قطعا مردم از آن سود خواهند برد و اعتماد بدین مفهوم است که رسانه نقش خود را به درستی ایفا کرده است.
این روزنامه نگار پیشکسوت آخرین ویژگی را مربوط به هدف این نوع از روزنامه نگاری عنوان کرد و گفت: اگر رسانه در جهت کاهش عوارض حوادث(طبیعی و غیرطبیعی) عمل کند می توان گفت به اهداف خود دست یافته است.
این فعال رسانه ای با بیان اینکه در زمان بحران نقش آموزشی رسانه باید خود را نشان دهد اظهار داشت: رسانه در زمان حادثه می بایست حامل آموزش عمومی باشد.
وی توضیح داد: رسانه می تواند با انتشار اطلاعات صحیح در باره شدت بحران از اضطراب مردم بکاهد و البته در زمان بروز حوادث حمایت های عمومی از اقدامات لازم برای کاهش حادثه را برانگیخته کند.
رستمی در ادامه افزود: رسانه می تواند نقش تسریع کننده در عملیات امداد و نجات را داشته باشد و ضمن اینکه تصویر بزرگی از امید را ارائه می کند، رفتار عاقلانه و احساسی را در دستور کار خود قرار دهد.
وی تصریح کرد: رسانه در زمان بحران نباید به عناصر سرگرم کننده محوریت بدهد، از حادثه اطلاعات لازم را داشته باشد و از ارائه گزارش هایی که صحت مورد تردید است خودداری کند.
رستمی در خصوص وظایف رسانه در زمان پس از بحران نیز گفت: رسانه ها پس از بحران باید روزنامه نگاری پیگیرانه را در دستور کار قرار داده و قول های مسئولین را تا زمان تحقق بصورت جدی پیگیری نمایند.

** عدم وجود یک نظام منسجم رسانه ای در زمان بحران
شهرام شرفی روزنامه نگار نیز در این میزگرد گفت: عملکرد فضای مجازی در جریان سیل اخیر از نظر اطلاع رسانی قابل قبول اما از حیث آموزشی نامطلوب بود.
وی علت آن را عدم وجود یک نظام منسجم رسانه ای در زمان بحران دانست و گفت: به همین علت ممکن است افرادی بعضا ناآگاه در حوزه خبر، اقدام به انتشار اخباری کنند که صحت آن بشدت مورد تردید است.
شرفی ادامه داد: فضای مجازی نقشی بسیار کلیدی را در شرایط بحرانی ایفا می کند زیرا وقتی یک شبکه مجازی جمعیتی حدود 40 میلیون عضو دارد پس نمی توان از نقش اثر گذار آن به راحتی عبور کرد.
این فعال فضای مجازی اظهار داشت: یکی از مهمترین آسیب ها در زمان وقوع یک حادثه این است که مدیریت بحران بصورت تخصصی پیگیری نشده است چراکه در کشورهای پیشرفته این بخش کاملا تخصصی تلقی و پیگیری می شود.
وی تصریح کرد: روزنامه نگاری بحران نیز به حوزه خبرنگاری تخصصی برمی گردد به عبارتی ستاد بحران می بایست تعدادی از خبرنگاران را بعنوان خبرنگار بحران تعیین کرده و امکانات مشخص و مرتبط را در اختیارشان قرار دهد در این صورت میتوان بر بسیاری از موانع بر سر راه مدیریت و اطلاع رسانی بحران فائق آمد.

** مستندسازی حادثه سیل ضروری است
امین ساکی فعال رسانه نیز با بیان اینکه حضورش در این میزگرد بعنوان شاهد واقعه تلخ و هولناک سیل در لرستان است اظهار داشت: رسانه ها و فضای مجازی آنگونه که باید در سیل لرستان نقش خود را ایفا نکردند بسیاری از آنها پس از فروکش کردن سیلاب به محل حادثه رسیدند.
ساکی تصریح کرد: البته ابزار و زیرساخت های استان نیز اجازه نمی داد تا رسانه ها بتوانند به وظیفه ذاتی خود بدرستی عمل کنند.
وی گفت: در این میان مستندسازی رویدادها در جریان این حادثه نیز بدرستی انجام نشد.
مسئول خبرگزاری موج در استان لرستان گفت: خبرنگاران به سختی و بعضا بصورت شخصی راهی مناطق می شدند زیرا اساسا برنامه ای برای این موضوع مسئولان بحران نداشتند.
وی با بیان اینکه احساس مسئولیت یک خبرنگار در شرایط بحران بسیار بااهمیت است اظهار داشت: خبرنگارانی بودند که جان خود را به خطر انداختند که این مهم نتیجه همان احساس مسئولیت شغلی آنها بود.
7264/6060

منبع: ایرنا

کلیدواژه: فرهنگي سيل 98 ميزگرد ايرنا خرم آباد مديريت بحران لرستان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۵۲۲۱۸۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

توصیه‌هایی برای مقابله یا جلوگیری از استرس در فضای مجازی

از سال ۱۹۹۲ هر ساله در ماه آوریل، ماه آگاهی از استرس برگزار می‌شود و یادآور اهمیت مدیریت استرس برای حفظ سلامت روحی و جسمی کاربران است. فضای مجازی در حال حاضر به عنوان منبع اصلی استرس و عامل مهمی در انتشار مشکلات مربوط به اضطراب و استرس در میان کاربران مطرح می‌شود.

اگرچه رسانه‌های اجتماعی می‌توانند اطلاعات زیادی را به کاربران ارائه کنند، اما ممکن است آنها را در معرض کلاهبردارانی قرار دهد که از اطلاعات شخصی آنها برای کسب سود استفاده می‌کنند.

درک اینکه چگونه رسانه‌های اجتماعی بر رفاه کاربران تأثیر می‌گذارد برای مدیریت استرس بسیار مهم است.

به منظور کاهش تأثیر منفی رسانه‌های اجتماعی بر رفاه کاربران در فضای دیجیتال، کارشناسان پنج نکته ساده را پیشنهاد می‌کنند:

تنظیم صحیح تنظیمات حریم خصوصی حساب‌های آنلاین یک گام اساسی برای محافظت از اطلاعات شخصی و حفظ امنیت دیجیتال است.

با سفارشی کردن افرادی که می‌توانند نمایه و پست‌های شما را مشاهده کنند، می‌توانید به طور قابل توجهی خطر تعاملات ناخواسته با غریبه‌هایی را که ممکن است نیت بدی داشته باشند، کاهش دهید.

این اقدام پیشگیرانه تهدید‌های بالقوه‌ای مانند تعقیب، سرقت هویت، داکسینگ و فیشینگ را کاهش می‌دهد.

پیروی از دستورالعمل‌های Privacy Shecker برای خدمات آنلاین به کاربران کمک می‌کند تا تنظیمات حریم خصوصی را در محبوب‌ترین شبکه‌های اجتماعی مدیریت کنند.

ارتباطات انتخابی و تعامل استراتژیک، استراتژی‌های ضروری برای امنیت آنلاین و رفاه دیجیتالی هستند، به گونه‌ای که کاربران باید تماس‌ها و ارتباطات خود را به افراد آشنا محدود کنند و از این طریق امکان روبه رویی با کلاهبرداران را کاهش دهند.

مواجهه با محتوای نامناسب، مانند صحنه‌های خشونت آمیز، می‌تواند باعث ناراحتی شود. با کنترل محیط دیجیتال از طریق پذیرش متفکرانه درخواست‌های دوستی، کاربران به تجربه آنلاین مثبت‌تر و ایمن‌تر خود کمک می‌کنند.

علاوه بر این، استفاده از ابزار‌های گروه بندی و مرتب سازی دوستان در شبکه‌های اجتماعی امکان اشتراک گذاری شخصی‌تر را فراهم می‌کند.

با تگ کردن دوستان، کاربران می‌توانند محتوای شخصی بیشتری را با یک گروه نزدیک به اشتراک بگذارند، بنابراین از مزایای اشتراک گذاری اجتماعی و در عین حال کاهش خطرات بهره‌مند شوند.

احتیاط در استفاده از پیوندها: هر پیوندی یک هشدار خطر بالقوه است، با هر پیوندی که در اینترنت یافت می‌شود، باید با احتیاط برخورد شود، حتی اگر از طریق پیام شخصی از طرف یکی از دوستانتان آمده باشد، زیرا همیشه این احتمال وجود دارد که حساب کاربری او هک شده باشد.

لینک‌های به ظاهر بی‌ضرر در رسانه‌های اجتماعی می‌توانند طرح‌های فیشینگ را که به عنوان وب‌سایت‌های قانونی ظاهر می‌شوند، پنهان کنند.

این سایت‌های فیشینگ برای فریب کاربران در افشای اطلاعات حساس مانند رمز عبور، جزئیات مالی و سایر داده‌های شخصی طراحی شده‌اند و شباهت سایت‌های فیشینگ به همتایان واقعی‌شان می‌تواند منجر به سردرگمی شود و خطر از دست رفتن اطلاعات شخصی را تا حد زیادی افزایش دهد.

این تهدید دیجیتالی بر اهمیت احتیاط و اتخاذ شیوه‌های ایمن آنلاین، مانند بررسی اعتبار وب‌سایت‌ها قبل از وارد کردن هر گونه اطلاعات و استفاده از یک راه‌حل امنیتی جامع تأکید می‌کند، برای مثال، یک گذرواژه ضعیف برای یک کلاهبردار موهبتی است، زیرا ماموریت افراد با نیت مخرب و دستیابی غیرمجاز آنها به حساب‌های کاربری شما را آسان‌تر می‌کند.

هنگامی که این حساب‌ها در معرض خطر قرار می‌گیرند، می‌توان از آنها به روش‌های مخربی مانند کلاهبرداری از افراد موجود در لیست تماس شما یا شرکت در اخاذی استفاده کرد. یک رمز عبور قوی و پیچیده به عنوان اولین خط دفاعی حیاتی در برابر چنین تهدیداتی عمل می‌کند.

علاوه بر این، استفاده از یک مدیر رمز عبور قابل اعتماد نه تنها امنیت آنلاین را افزایش می‌دهد، بلکه استرس ناشی از به خاطر سپردن چندین رمز عبور پیچیده را نیز کاهش می‌دهد.

گزارش فعالیت‌های مشکوک و مزاحمت سایبری به پلتفرم‌های رسانه‌های اجتماعی بخش مهمی از حفظ یک محیط امن و مثبت آنلاین است، زیرا آنها علاقه دائمی به حفظ امنیت و رضایت کاربران خود دارند.

وقتی محتوای آسیب‌رسان یا مزاحمت سایبری را گزارش می‌دهید، نه تنها از خود محافظت می‌کنید، بلکه به رفاه جامعه بزرگ‌تر نیز کمک می‌کنید، زیرا چنین گزارش‌هایی شرکت‌های رسانه‌های اجتماعی را قادر می‌سازند تا اقدامات مناسب را انجام دهند، چه آنکه حذف محتوای مضر باشد یا اینکه اکانت‌های مخرب را ممنوع کنند یا ویژگی‌های امنیتی جدید را پیاده‌سازی کنند.

آنا لارکینا، متخصص تجزیه و تحلیل محتوای وب سایت در Kaspersky، اظهار می‌کند: در فضای رسانه‌های اجتماعی، ترکیب فناوری با انتخاب آگاهانه بهترین راه برای محافظت از سلامت روان ما است و راه حل‌های Kaspersky که حریم خصوصی و امنیت کاربران را افزایش می‌دهد، همراه با رویکرد آگاهانه به تعامل دیجیتال، تجربه آنلاین ما را از منبع استرس به منبع تعامل مثبت تبدیل می‌کند.

منبع: الیوم السابع

باشگاه خبرنگاران جوان علمی پزشکی فناوری

دیگر خبرها

  • خبر‌های «پشت صحنه»، جمعه ۳۱ فروردین
  • اطلاع‌رسانی آژانس درباره وضعیت تاسیسات هسته‌ای ایران بعد از شنیده شدن صدای انفجار در اصفهان
  • چاپ اسکناس ۵۰۰ هزار تومانی؟
  • افزایش مخاطبان ویژه برنامه‌های رمضانی رسانه ملی
  • از انتشار آهنگ جدید خواننده انقلابی تا غوغای دروازه بان تیم ملی
  • فیلم دستگیری بانوی تبریزی مربوط به اغتشاشات ۱۴۰۱ است
  • فضای‌ مجازی در سیطره برنامه‌های رسانه‌ ملی
  • فضای‌مجازی در سیطره برنامه‌های رسانه‌ملی
  • توصیه‌هایی برای مقابله یا جلوگیری از استرس در فضای مجازی
  • آمار ۱.۵ میلیاردی بازدید برنامه‌های نوروزی و رمضانی رسانه ملی در فضای مجازی + فیلم