Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-25@14:58:44 GMT

بیش از 433 هزار تن کالا از خراسان شمالی صادر شد

تاریخ انتشار: ۳ اردیبهشت ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۳۵۲۲۴۳۸

بیش از 433 هزار تن کالا از خراسان شمالی صادر شد

بجنورد- ایرنا- رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان شمالی گفت: 433 هزار و 700 تن کالا از این استان در سال گذشته صادر شد که نسبت به سال 96، 18.6 درصد کاهش دارد.

رضا فیروزه روز سه شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا میزان ارزش کالاهای صادراتی استان را بیش از 134میلیون دلار دانست که این رقم هم، نسبت به سال 96 بیش از 10 درصد کاهش دارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


وی با بیان اینکه سال گذشته صادرات 160 میلیون دلار کالا از این استان هدفگذاری شده بود، افزود: در سال گذشته 84 درصد از برنامه های صادراتی تحقق یافته است.
فیروزه گفت: عمده کالاهای صادراتی استان شامل محصولات پتروشیمی (اوره، ملامین، آمونیاک)، محصولات فولادی، محصولات پلاستیکی، سیمان، مواد غذایی، محصولات کشاورزی، الکترود، آخال خرده ریز و مصالح ساختمانی است.
وی اظهار داشت: این میزان کالا به کشورهای افغانستان، ترکمنستان، تاجیکستان، آذربایجان، ترکیه، هند، امارات، بلغارستان، مالزی، ازبکستان، عراق، ایتالیا، آمریکا، دانمارک، اسپانیا، میانمار، استرالیا، سومالی، سریلانکا، تایوان، پاکستان، روسیه، آلمان، گرجستان، بلژیک و قزاقستان صادر شده است.
رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان شمالی با بیان اینکه بیشترین صادرات استان به کشور افغانستان بوده است گفت: 29 درصد از صادرات استان به افغانسان انجام شده است و هند 21.7 درصد، میانمار 11.9 درصد، عراق 10.4 درصد، ترکمنستان 8.5 درصد و سایر کشورها 18.5 درصد از سهم صادرات استان را به خود اختصاص داده اند.

* افزایش واردات
فیروزه در بخش دیگر سخنان خود با اشاره به افزایش واردات کالا به استان در سال 97 گفت: پارسال 12.9 هزار تن کالا به ارزش 26.6 میلیون دلار به استان وارد شده است.
وی گفت: میزان واردات کالا نسبت به سال ماقبل 116 درصد از لحاظ ارزشی 143 درصد از لحاظ وزنی رشد داشته است.
وی خاطرنشان کرد: کالاهای وارداتی شامل مجموعه برنج، گل، برگ و میوه مصنوعی، فروکروم، نیکل، ماشین تراش افقی برای برداشتن فلز، ماشین ها و دستگاه های مکانیکی با کار خاص، اجزاء و قطعات ماشین آلات و دستگاه های پرورش طیور یا جوجه، چراغ های شیلنگی و سایر مصنوعات و لامپ رشته ای، الیاف شیشه ای، سیمان نسوز، گرافیت مصنوعی است.
رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان شمالی خاطرنشان کرد: کالاهای مزبور از کشورهای چین، پاکستان،ترکیه، کانادا، اتریش و فدراسیون روسیه وارد استان شده است.
به گزارش ایرنا، تک محصلی بودن صادرات استان، یکی از دغدغه ها است و اکنون بخش بسیار چشمگیری از صادرات به محصولات پتروشیمی وابسته است.
7185/ 6042

منبع: ایرنا

کلیدواژه: اقتصاد صادرات كاهش صادرات خراسان شمالي

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۵۲۲۴۳۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ترکمنستان مقصد۴۸ درصد صادرات گلستان/ خبری از یُد در ۱۰ کالای اول صادرات نیست!

مدیرکل گمرکات استان گلستان با اشاره به صادرات ۴۴ هزار و ۹۱۰ تُن کالا از مبادی گمرکی این استان در فروردین سال جاری گفت: مقصد ۴۸ درصد از کالا‌های صادراتی گلستان کشور ترکمنستان بود.

به گزارش خبرنگار استان‌ها خبرگزاری دانشجو، شهریار شهریاری اظهار کرد: در فروردین ماه امسال حدود ۴۵ هزار تن کالا از گلستان صادر شده که از این میزان، ۲۱ هزار و ۴۴۳ تن کالا به مقصد ترکمنستان ارسال شده است که بیانگر سهم ۴۸درصد از وزن کل کالا‌های صادراتی و سهم ۲۴ درصدی از ارزش کل کالا‌های صادراتی است.


وی گفت: از نظر ارزش صادراتی، بالاترین مقصد صادراتی کالا به کشور قزاقستان تعلق دارد که حدود ۳۰ درصدارزش کالا‌های صادراتی را بخود اختصاص داده است.


وی با بیان ۱۰ قلم کالای اول صادراتی استان در فروردین ماه سال جاری گفت: کریستال یُد در این جدول قرار ندارد و کامپوند پلی اتیلن، پسته فندقی، پلی استایرن، پنیر، تخم مرغ، خوراک آبزیان، سیب درختی، رب گوجه‌فرنگی، لوله‌هاو پروفیل، مفتول آهنی در زمره ۱۰ قلم کالای اول صادراتی استان بوده اند.


وی گفت: ارزش محصولات صادره ۲۷ میلیون و ۳۹۸هزار دلار برآورد می‌شود که از نطر وزنی ۳۶ درصد و از نطر ارزش دلاری ۴۶ درصد نسبت به مدت مشابه سال گذشته افزایش یافته است.

شهریاری افزود: در میان کالا‌های صادراتی بیشترین ارزآوری به " کامپوند پلی اتیلن" تعلق دارد که ارزآوری ۲ میلیون و ۶۰۰ هزار دلاری را به همراه داشته است.

شهریاری گفت: بر اساس ارزیابی کارشناسان این اداره کل، ارزش هر کیلوگرم کالای صادراتی از گلستان طی فروردین ماه سال جاری نسبت به مدت مشابه سال گذشته ثابت و حدود ۶ دهم دلار برآورد می‌شود.

گفتنی است، که گمرک اینچه برون مرکز گمرکات استان گلستان بوده و زیرمجموعه آن پایانه‌های صادراتی در گرگان و گنبدکاووس، گمرک امانات پستی گرگان، گمرک بندرترکمن و گمرک فرودگاه بین المللی گرگان هستند.

دیگر خبرها

  • رشد صددرصدی صادرات فرش دستباف از خراسان رضوی
  • روند روبه رشد صادرات خراسان شمالی
  • ترکمنستان مقصد۴۸ درصد صادرات گلستان/ خبری از یُد در ۱۰ کالای اول صادرات نیست!
  • ۱۰۰ هزار تن کالا از خراسان رضوی به پاکستان صادر شد
  • همکاری ایران وپاکستان در موضوع کشت قراردادی و تهاتر کالاهای اساسی
  • صادرات محصولات کشاورزی مراغه به ۲۰ کشور جهان
  • بیش از ۳۸ کشور هدف بازار صادراتی تولیدات خراسان شمالی هستند
  • هدفگذاری صادرات ۶۵۸ میلیون دلاری از زنجان
  • نیاز خراسان شمالی به استقرار سایت پرتودهی هسته‌ای محصولات کشاورزی
  • تولیدات خراسان شمالی به ۳۸ کشور جهان صادر می‌شود