Web Analytics Made Easy - Statcounter

یک کارشناس مسائل خاورمیانه گفت: سعودی‌ها از روسیه می‌خواهند که هر چه روس‌ها از این نفع می‌برند آن را جبران کنند، اما با وجود تحولات اخیر و وساطت عبدالمهدی به نظر می‌رسد این مسائل کاهش یافته و لذا در وجه چند مورد بیان شده اتفاقاتی در حال رخ دادن است که به نظر می‌رسد ثمرات خوبی برای منطقه داشته باشد.

محمد ساجدی، کارشناس مسائل خاورمیانه در گفتگو با خبرنگار سیاسی خبرگزاری دانشجو، در خصوص دیدار یک هیئت روسی بلند پایه با بن سلمان و با محوریت سوریه گفت: این موضوع از چند وجه قابل بررسی است اگر به خاطر داشته باشید تقریبا ۱۰ روز قبل عادل عبدالمهدی، نخست وزیر عراق در راس هیئتی بلند پایه به ایران سفر کرد و در خصوص مسائل مختلف اقتصادی، مرزی، مبارزه با داعش و .

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!
.. را مورد بررسی قرار داد. یکی از اظهارات عبدالمهدی در این سفر تمایل برای میانجی گری بین ایران و عربستان بود.

وی ادامه داد: براین اساس عبدالمهدی بلافاصله پس از سفر به ایران در راس همان هیئت به عربستان سفر می‌کند و یکی از رهبران بزرگ حشدالشعبی که از روحانیون شیعه عراقی محسوب می‌شود نیز او را در این سفر همراهی می‌کند و با مقامات ارشد عربستانی از جمله ملک سلمان و وزیر دفاع دیدار و صحبت می‌کنند.

ساجدی افزود: در این دیدار‌ها عراق پیغام خود را مبنی بر نزدیکی ایران و عربستان مطرح می‌کند و خبر‌ها حکایت از این دارد که عربستان فعلا سکوت کرده است.

این کارشناس مسائل خاورمیانه دلایل این پیشنهاد عراقی‌ها را منافع ایران و عربستان در کشور آن‌ها دانست و تصریح کرد: گذشته از این نزدیکی ایران و عربستان به عنوان دو کشور همسایه برای عراق از اهمیت بالایی برخوردار است.

وی با اشاره به مرز مشترکی که عراق و عربستان با یکدیگر دارند و الان نزدیک به ۳۰ سال است که این مرز بسته است، گفت: یکی از محور‌های مورد مذاکره و البته مورد توافق در سفر اخیر عبدالمهدی به عربستان بازگشایی این مرز بود.

ساجدی ادامه داد: عبدالمهدی پس از برگشت از عربستان این سفر را موفقیت آمیز ارزیابی می‌کند و از سوی دیگر در چند روز اخیر وزیر امور خارجه کشورمان به دعوت بشار اسد به سوریه سفر می‌کند و در آن سفر نیز مذاکرات ایران و سوریه به خوبی پیش می‌رود. این در حالی است که مرز هوایی که در ۱۰ سال اخیر و بعد از درگیری سوریه و ترکیه به خاطر داعش بسته بود برای اولین بار در سفر ظریف از دمشق به آنکارا بازگشایی می‌شود و شنیده ها حکایت از آن دارد که ظریف در ترکیه و در دیدار داوود اوغلو و اردوغان پیغام وساطت ایران بین ترکیه و سوریه را مطرح می‌کند.

این کارشناس مسائل خاورمیانه تصریح کرد: براساس این معادله عبدالمهدی وساطت بین ایران و عربستان و ظریف وساطت بین سوریه و ترکیه را می‌پذیرد و دلیل این ادعا آن است که سفر ظریف به ترکیه یک شب بیشتر از آنچه قبلا اعلام شده بود به طول می‌انجامد.

وی با اشاره به محور‌های مورد بررسی در سفر ظریف به ترکیه یادآور شد: در میزان مذاکرات آستانه دو که قرار بود در مورد ادلب بحث شود در ترکیه مورد بحث و بررسی قرار می‌گیرد و همچنین تحریم‌های اقتصادی صورت گرفته توسط آمریکا علیه ایران نیز مورد بحث و بررسی قرار می‌گیرد تا راهکاری برای برقراری ارتباطات بانکی بین دو کشور ایجاد شود.

ساجدی افزود: در این بین عربستان برای اینکه بازی را نباخته باشد با تمام متحدان ایران از جمله روسیه مذاکره می‌کند و دیدار با روس‌ها تحت عنوان همکاری در مورد مسائل فضایی صورت می‌گیرد و هیئتی از عربستان به روسیه سفر می‌کند که یک مقام ارشد فضایی نیز برای پوشش مذاکرات در این هیئت قرار داده می‌شود.

این کارشناس مسائل خاورمیانه در پایان خاطرنشان کرد: سعودی‌ها از روسیه می‌خواهند که هر چه روس‌ها از این نفع می‌برند آن را جبران کنند، اما با وجود تحولات اخیر و وساطت عبدالمهدی به نظر می‌رسد این مسائل کاهش یافته و لذا در وجه چند مورد بیان شده اتفاقاتی در حال رخ دادن است که به نظر می‌رسد ثمرات خوبی برای منطقه داشته باشد.

منبع: خبرگزاری دانشجو

کلیدواژه: ایران عربستان روسیه وساطت

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت snn.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری دانشجو» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۵۲۲۴۷۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اردن دست‌ساز استعمار انگلیس است

«سیدهادی سید افقهی» کارشناس ارشد مسائل غرب آسیا در گفت‌وگو با خبرنگار مهر، با اشاره به مواضع اردن در بازگشایی حریم هوایی‌اش برای رهگیری پهپادهای ایرانی، اظهار کرد: اردن دست‌ساز استعمار انگلیس است و در واقع تبدیل به کانون چرکینی در منطقه شده است.

وی با بیان اینکه اردن، مردم فلسطین را تحت عنوان «سپتامبر سیاه» قتل عام کرده است، ادامه داد: اگر اردن بخواهد بار دیگر پهپادها یا موشک‌های ایران را رهگیری کند، این بار خود این کشور مورد هدف قرار خواهد گرفت.

کارشناس ارشد مسائل غرب آسیا گفت: اردن از صدقه سر پول‌های خلیج فارس زندگی می‌کند و اکثر تیم‌های تروریستی «القاعده» و «داعش» در این کشور آموزش دیده و به منطقه تزریق می‌شوند.

اردن خیانتی برای جهان اسلام و عرب است

سیدافقهی با تاکید بر اینکه اردن در واقع خیانتی به جهان عرب، جهان اسلام و مساله فلسطین است گفت: اردن در حال حاضر، نفت عراق را رایگان دریافت می‌کند؛ در حالی که محل استقرار «رغد حسین» دختر بزرگ صدام حسین است. در واقع اردن، هم به فلسطینی‌ها و هم به مردم عراق خیانت می‌کند.

کارشناس ارشد مسائل غرب آسیا مواجهه دیپلماتیک را اولین راهکار برای مقابله با شیطنت‌های اردن دانست و گفت: متأسفانه این کشور به پایگاهی امن برای آمریکایی‌ها و صهیونیست‌ها تبدیل شده است.

کد خبر 6079700 نفیسه عبدالهی

دیگر خبرها

  • دقیقی: فردا دنبال انجام بازی زیبا هستیم
  • دقیقی: با حفظ اعتبار به سمت افتخار می‌رویم
  • تمام لیگ عربستان علیه الهلال: شما سوگلی هستید!
  • ایران ثابت کرد توانایی انهدام تمام پایگاه‌های هوایی صهیونیست‌ها را دارد
  • عجیب‌ترین نتیجه روز اول جام ملت‌های آسیا!
  • فوتسال جام ملت‌های آسیا؛ پیروزی پرگل عراق مقابل عربستان
  • حقابه هیرمند از سوی افغانستان امسال رهاسازی شد/ اولویت‌بندی انتقال آب بر اساس نیاز شرب استان‌ها
  • حق‌آب هیرمند از سوی افغانستان امسال رهاسازی شد/ اولویت‌بندی انتقال آب بر اساس نیاز شرب استان‌ها
  • تحلیلگر سیاسی آمریکا: مصونیت اسرائیل از مجازات تمام شد
  • اردن دست‌ساز استعمار انگلیس است