Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایکنا»
2024-04-19@16:19:58 GMT

آب چشم مردم سیستان را روشن کرد

تاریخ انتشار: ۳ اردیبهشت ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۳۵۲۲۶۸۳

آب چشم مردم سیستان را روشن کرد

به گزارش ایکنا از سیستان‌وبلوچستان، «الَّذِی جَعَلَ لَکُمُ الأَرْضَ فِرَاشًا وَالسَّمَاء بِنَاء وَأَنزَلَ مِنَ السَّمَاءِ مَاءً فَأَخْرَجَ بِهِ مِنَ الثَّمَرَاتِ رِزْقًا لَّکُمْ فَلاَ تَجْعَلُواْ لِلّهِ أَندَادًا وَأَنتُمْ تَعْلَمُونَ؛ همان [خدایى] که زمین را براى شما فرشى و آسمان را بنایى قرار داد و از آسمان آبى فرود آورد و بدان از میوه‌‏ها رزقى براى شما بیرون آورد، پس براى خدا همتایانى قرار ندهید در حالى که خود مى‏‌دانید»، (سوره بقره، آیه 22).

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


بیش از دو دهه انتظار مردم سیستان به پایان رسید؛ مردم روستایی کشاورز و دامداری که بیش از بیست سال خشکسالی را تحمل کردند، امروز چشمشان با ورود آب از افغانستان روشن شده است.
سیلابی که امروز سیستان را در بر گرفته است، آبی است که از بالادست‌ها، از ارتفاعات افغانستان راهی شمال استان سیستان و بلوچستان شده و مرهمی بر زخم مردمی شده است که به خشکسالی، ریزگردها و طوفان‌های شن عادت کرده‌اند.
اکنون این سیلاب در حال هدایت به سمت رودخانه‌ها و تالاب هامون است؛ تالاب خشکیده‌ای که در این سال‌های اخیر به نفس نفس افتاده بود و هر روز چشمان ناامید مردم کشاورز سیستان به آن دوخته می‌شد.
گرچه این سیلاب زحمت‌هایی هم برای مردم منطقه داشت، به طوری که افزایش آب سیل در منطقه سیستان دیوار حفاظتی رودخانه نیاتک را تخریب و منجر به تخلیه برخی روستاها در شهرستان هیرمند شد، اما رحمت آن بسیار بیشتر از زحمت‌اش بود.
طبق اعلام فرمانداری زابل، تاکنون هشت روستای در معرض خطر شهرستان هیرمند، تخلیه شده است؛ تعدادی روستا نیز در معرض آب‌گرفتگی قرار دارند، با این‌حال مسئولان می‌گویند که اوضاع تحت کنترل است و جای نگرانی نیست.

در این میان، صحنه‌های همدلی و اتحاد مردم و مسئولان نیز تماشایی است؛ گروه‌های مردمی، بسیجی و پاسدار در کنار مسئولان به کمک مردم روستاهای سیستان آمده‌اند تا خسارت‌ها به حداقل برسد و شیرینی این نعمت به کام مردم تلخ نشود.
سردار محمد پاکپور، فرمانده نیروی زمینی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی نیز طی روزهای گذشته به منطقه آمده بود و به نیروهای بسیجی و سپاهی تحت امر دستور داد تا تمام تلاش خود را جهت ارائه خدمات مطلوب به‌کار گیرند.
چاه نیمه‌ها و تالاب بین‌المللی هامون سال‌هاست که با لبان خشکیده، انتظار چنین آبی را می‌کشیدند؛ امید است این اتفاق مبارک به بهترین شکل مدیریت شده و نگذاریم قطره‌ای از این سرمایه ارزشمند به هدر رود.

یادداشت از هادی محمدی

منبع: ایکنا

کلیدواژه: خبرگزاری قرآن خبرگزاری بین المللی قرآن خبرگزاری ایکنا سیلاب سیستان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت iqna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایکنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۵۲۲۶۸۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

نگرانی اهالی روستای انزل از آلودگی کارخانه سنگ شکن

در مجاورت روستای انزل از توابع شهرستان سرپل ذهاب استان کرمانشاه کارگاه سنگ شکن وجود دارد. گرد و غبار حاصل از اینگونه کارگاه‌ها دارای اثرات مخرب برای سلامت انسان و زیست محیط است و توجه به این موضوع امری مهم است.

شهروند خبرنگار ما با ارسال پیام از مسئولان درخواست رسیدگی کرد.

متن پیام شهروند خبرنگار
باسلام و احترام، گرد و خاک‌های ناشی از کارگاه سنگ شکن در مجاورت روستای انزل از توابع شهرستان سرپل ذهاب باعث آلودگی این منطقه شده است و سلامت اهالی این منطقه را به خطر انداخته است. چرا هیچگونه پیگیری به جهت سلامت اهالی این روستای از طرف مسئولان به ویژه بهداشت و درمان و حفاظت از محیط زیست انجام نمی‌شود؟

برای یادگیری اصول تصویربرداری خبری به صفحه «آموزش تصویربرداری برای شهروندخبرنگاران» مراجعه کنید.

 

باشگاه خبرنگاران جوان شهروند خبرنگار شهروند خبرنگار

دیگر خبرها

  • یگان‌های امدادی سپاه تا پایان عملیات خدمت رسانی به مردم سیل زده در منطقه حضور خواهند داشت
  • با دستور سرلشکر سلامی یگان‌های امدادی سپاه تا پایان عملیات خدمت رسانی به مردم سیل زده در منطقه حضور خواهند داشت
  • اشغالگری در روز روشن
  • آسیب دیدن فرهنگ کار از جمله نگرانی‌ها در سیستان است
  • هشدار در مورد احتمال آتش سوزی جنگل‌ها در مازندران
  • تمامی امکانات برای رفع مشکلات مردم سیل‌زده بسیج شده است
  • آسیب دیدن فرهنگ کار از جمله نگرانی‌ها در منطقه سیستان است
  • انعکاس مشکلات اهالی روشن دشت در صفحه شما
  • ماجرا مفقودی ۳ دختر چوپان در کرمان
  • نگرانی اهالی روستای انزل از آلودگی کارخانه سنگ شکن