Web Analytics Made Easy - Statcounter

مردم سریلانکا امروز (سه‌شنبه) در حالی در وضعیت فوق‌العاده از خواب بیدار شدند که عملکرد مقام‌های امنیتی این کشور در پی انفجارهای اخیر و کشته و زخمی شدن صدها تن به شدت زیر سؤال رفته است.

به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری رویترز، در جریان حملات انتحاری به چند کلیسا و هتل لوکس در کلمبو، پایتخت سریلانکا و دیگر نقاط این کشور که روز یکشنبه و در روز عید پاک رخ داد، ۲۹۰ تن جان خود را از دست دادند و نزدیک به ۵۰۰ تن هم زخمی شدند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

هنوز هیچ گروهی مسئولیت این حملات را برعهده نگرفته است اما مقام‌های سریلانکا یک گروه محلی را که به گفته مقامات سریلانکایی باید ارتباطاتی با گروه‌های خارجی و شبکه‌های بین‌المللی داشته باشد، مسؤول این حملات معرفی کرده‌اند.

دفتر ریاست جمهوری سریلانکا اعلام کرد که وضعیت فوق‌العاده از لحضات آغازین امروز در کشور اجرایی می‌شود و به پلیس اختیاراتی را برای بازداشت و بازجویی از مظنونان بدون دستور قضائی داده است. همچنین منع آمد و شد شبانه نیز در کشور برقرار است.

وضعیت فوق‌العاده در سریلانکا پس از آن اعمال شده که انفجار دیگری روز دوشنبه در نزدیکی یکی از کلیساهایی رخ داد که روز یکشنبه شاهد حملات انفجاری بود و این انفجار روز دوشنبه در پی خنثی سازی بمب توسط یگان ویژه صورت گرفت.

شبکه خبری سی. ان. ان گزارش داد که این انفجاری کنترل شده بوده است.

در همین حال با فاش شدن این موضوع که درباره یک گروه مظنون به دست داشتن در حملات به مقام‌ها هشدار داده شده بود، عملکرد رهبران این کشور زیر ذره بین قرار گرفته است.

گزارش‌ها حاکیست که سازمان‌های امنیتی سریلانکا گروه "جماعت ملی توحید" را زیر نظر داشتند و پلیس را در جریان برنامه این گروه برای حمله‌ای احتمالی قرار داده بودند.

اما وزرای دولت می‌گویند "رانیل ویکرمسینگه"، نخست وزیر، و کابینه‌اش در جریان این تهدید گذاشته نشده بودند.

سخنگوی دولت، در کنفرانسی خبری گفت که نخست وزیر در جریان گزارش اطلاعاتی مربوط به این تهدید گذاشته نشده بود، وضعیتی که به گفته او ناشی از اختلاف میان نخست وزیر و رئیس جمهور "مایتریپالا سیریسنا" است.

سیریسنا، نخست وزیر و کابینه او را در ماه اکتبر برکنار و سعی کرد نخست وزیر دیگری را منصوب کند، تحولی که باعث بحران در این کشور شد.

او تحت فشار دیوان عالی مجبور شد ویکرمسینگه را دوباره ابقا کند، اما ظاهرا نخست وزیر را در جریان گزارش‌های اطلاعاتی نمی‌گذاشت.

سخنگوی دولت گفت سازمان‌های اطلاعاتی از روز ۴ آوریل شروع به صدور هشدارهایی درباره این گروه کردند که به دنبال آن وزارت دفاع گزارشی مشروح از این هشدار را برای رئیس پلیس فرستاد و در روز ۱۱ آوریل یادداشتی برای روسای بخش‌های مختلف امنیتی ارسال شد.

او گفت اطلاعاتی که در اختیار پلیس گذاشته شد شامل هشداری از یک دستگاه اطلاعاتی خارجی درباره حمله احتمالی این گروه و همچنین نام اعضای آن بود.

رسانه‌های آمریکایی به نقل از مقام های سریلانکایی نوشته‌اند که هم هند و هم آمریکا اوایل آوریل در مورد این تهدید به سریلانکا هشدار داده بودند.

روز دوشنبه معلوم نبود که آیا رئیس جمهور مایتریپالا سیریسنا در جریان این هشدارها گذاشته شده بود یا نه.

شیرال لاکتیلاکا، از مشاوران ارشد سیریسنا به بی بی سی گفت: "برداشت ما این است که گزارش به درستی میان دستگاه‌های امنیتی و پلیس توزیع شد."

او گفت که رئیس جمهور یک کمیته ویژه را تحت هدایت یک قاضی دیوان عالی مسئول بررسی موضوع کرده است.

راف حکیم، وزیر برنامه ریزی شهری، این حملات را "ناکامی عظیم اطلاعاتی" توصیف کرد.

او گفت: "برای همه ما شرم آورم است. همه ما به خاطر این موضوع خجالت‌زده هستیم."

هارین فرناندو، وزیر ارتباطات راه دور سریلانکا در توییتی نوشت: "بعضی از افسران اطلاعاتی از این حادثه آگاه بودند. برای همین تاخیری در واکنش وجود داشته. باید به طور جدی بررسی کرد و دید چرا این هشدار نادیده گرفته شد."

مقام‌های سریلانکا از امروز در کشور وضعیت فوق‌العاده اعلام کردند که به اجرا گذاشته شده است. با این تصمیم پلیس و ارتش اختیارات گسترده‌ای برای بازداشت و بازجویی از مظنونان بدون حکم دادگاه پیدا می‌کنند - اختیاراتی که آخرین بار در جریان جنگ داخلی این کشور مشاهده شده بود.

روز یکشنبه شش انفجار انتحاری همزمان و بعد دو انفجار دیگر در چند کلیسا و هتل لوکس در کلمبو پایتخت و نقاط دیگر باعث کشته شدن ۳۱۰ نفر و زخمی شدن حدود ۵۰۰ نفر شد. یک بمب هم در فرودگاه بین‌المللی کلمبو خنثی شد.

پلیس می‌گوید تاکنون ٢٤ نفر مظنون به عضویت در یک گروه "افراطی" را دستگیر کرده است.

در باره گروه "جماعت ملی توحید" شناخت زیادی وجود ندارد و بیشتر به تخریب مجسمه‌های بودایی مرتبط دانسته می‌شد.

از سوی دیگر روزنامه واشنگتن پست نیز از قول یک مقام پلیس که خواست نامش فاش نشود، نوشت که عاملانی از اف. بی. آی به سریلانکا می‌روند تا در این تحقیقات به مقام‌های این کشور کمک کنند.

اف. بی. آی همچنین پیشنهاد داده تا به صورت کارشناسی شواهد و مدارکی را که مربوط به این حملات هستند، مورد آزمایش قرار دهد.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: آمريكا حملات انتحاری سريلانكا شبه نظامیان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۵۲۳۲۲۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تشکر پلیس از مردم بابت همکاری در اجرای طرح نور

یک روز پس از اجرای طرح پلیس برای برخورد با کشف حجاب که از شنبه ۲۵ فروردین ماه آغاز شد، فرماندهی انتظامی کل کشور با صدور اطلاعیه‌ای از مردم و به خصوص زنان برای همکاری در اجرای این طرح قدردانی کرد. - اخبار اجتماعی -

به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری تسنیم، در دومین اطلاعیه فرماندهی انتظامی کشور درباره اجرای طرح برخورد با کشف حجاب که از سوی مرکز اطلاع‌رسانی فراجا منتشر شده آمده است:‌

« با اجرای طرح نور از روز شنبه 25 فروردین ماه 1403، خوشبختانه شاهد همکاری وصف‌ناپذیر مردم عزیز به ویژه بانوان فهیم و قانون‌مدار کشورمان با پلیس هستیم. قاطبه زنان و دختران ایران اسلامی، ارزش وجودی خود را دانسته و نسبت به رعایت قوانین عرصه عفاف و حجاب تمکین دارند که این حاکی از فهم و شعور نهفته در زنان این مرز و بوم است.

تمام تلاش پلیس بر این است که بانوان کشورمان در امنیت و آرامش لازم در جامعه فعالیت های خود را انجام دهند و در سایه همین همکاری و همراهی هاست که فضایی سالم با حفظ حریم افراد در جامعه شکل می‌گیرد و هر روز بر پویایی و پیشرفت آن افزوده می‌شود.

هشدار تازه پلیس: برخورد قاطع با بدحجابی و هنجارگریزی

فرماندهی انتظامی کشور به تمام مادران، خواهران و دختران سرزمین ایران اسلامی که با برادران خود در فراجا همگام و همسو بوده و با روشنفکری آگاهانه نسبت به قوانین جامعه ایران اسلامی تمکین دارند، تقدیر و تشکر خالصانه خود را ابراز می‌کند.»

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • احداث مگاپروژه سد و نیروگاه در سریلانکا بدست مهندسان ایرانی
  • شهادت قائم مقام وزیر فرهنگ به نجابت جامعه هنری کشور
  • هدف‌گذاری ارزآوری ۵ میلیاردی از صادرات خدمات مهندسی آب و برق
  • انتقاد خضریان به گزارش عملکرد وزیر آموزش و پرورش
  • ◄ رانندگان کامیون احتیاط کنند/ اجرای طرح ضربتی پلیس راه از 4 روز دیگر
  • صدقی: وزیر ورزش از تصویب و اجرای مقررات ضدورزشی جلوگیری کند
  • صدقی: وزیر ورزش از تصویب و اجرای مقررات ضد ورزشی جلوگیری کند
  • تشکر پلیس از مردم بابت همکاری در اجرای طرح نور
  • کشته شدن ۲۷ تروریست الشباب در جنوب سومالی
  • هشدار حاجی‌دلیگانی نماینده اصولگرا به خاندوزی و فرزین