ریشه کابالا و آنچه به نام عرفان به خورد مخاطب می دهند
تاریخ انتشار: ۳ اردیبهشت ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۳۵۲۳۵۱۴
پژوهشگر فرق و ادیان با اشاره به ریشه جریان های شیطان پرستی و بازتولید آنها در طول تاریخ، گفت: عرفان کابالا با تحریف تورات بسیاری از مباحث را تغییر داده این تحریف هایی که در دین یهود دیده می شود برگرفته از آیین های شیطانی است.
به گزارش خبرنگار گروه اندیشه خبرگزاری شبستان: در بررسی «ناگفته های ادیان در مورد شیطان پرستی» سلسله مباحث حجت الاسلام «حسین عرب»، پژوهشگر فِرَق و ادیان را که به همت شبکه جهانی ولایت تهیه شده است، مرور می کنیم.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
حجت الاسلام «حسین عرب» در بخش قبل از سخنان خود در مورد شیطان پرستی بیان کرد: با مطالعه در تاریخ ادیان می بینیم که این مساله(شیطان پرستی) سندیت داشته و در میان برخی اقوام اولیه بوده است، برای مثال یک خدای خیر و یک خدای شر را تصور می کردند و همان طور که نیایش و عبادات و مناسکی را برای خدای خیر انجام می دانندT نسبت به خدای شر نیز همین گونه بودند و این رویکرد با آیاتی که در مورد شیطان پرستی در طول تاریخ وجود دارد، منطبق است.
در ادامه بخش دیگری از این مباحث را که به همت شبکه جهانی ولایت تهیه شدهT تقدیم حضورتان می شود:
حجت الاسلام «حسین عرب»، با بیان اینکه مشخصه مصر باستان، جادو، جادوگری و ارتباط با شیاطین است، اظهار کرد: بنابر این، زمانی که حضرت موسی(ع) وارد مصر می شود خداوند معجزه آن حضرت(ع) را متناسب با زمانه اش قرار می دهد؛ در دوران های بعدی نیز همین آیین ها بازتعریف و اسم فرقه ها بر اساس الهه های مصر باستان انتخاب می شود، مثلا در آمریکا فرقه ای به نام «ستیانز» داریم که می گویند نام آن را از الهه های مصر باستان گرفتیم، شاید سوال شود چرا مصر باستان؟ چرا از الهه های روم باستان و یونان باستان را انتخاب نکردند؟
این استاد حوزه ادامه داد: در مباحث قبلی اشاره کردم که بنی اسراییل وقتی وارد مصر شده، مصرزده می شود، مثل اکنون که برخی غرب زده می شوند. بنی اسراییل یا ملت یهود، یک طیف این آموزه ها را از مصر باستان دریافت و به ادوار بعدی منتقل کردند.
وی تصریح کرد: در جریان بعثت حضرت موسی(ع)، او قومی را که چندصدسال تحت ظلم فرعون بودند، نجات می دهد و بعد ماجرای شکافته شدن دریا و رد کردن این قوم اما باز هم از او معجزه می خواهند، قومی که یکتاپرست زاده هستند از نسل ابراهیم(ع) و یوسف(ع) هستند، به دست موسی نجات پیدا می کنند و از دریا عبور می کنند، خداوند در آیه 138 سوره مبارکه «اعراف» می فرماید: «وَجَاوَزْنَا بِبَنِي إِسْرَائِيلَ الْبَحْرَ فَأَتَوْا عَلَى قَوْمٍ يَعْكُفُونَ عَلَى أَصْنَامٍ لَهُمْ قَالُوا يَا مُوسَى اجْعَلْ لَنَا إِلَهًا كَمَا لَهُمْ آلِهَةٌ قَالَ إِنَّكُمْ قَوْمٌ تَجْهَلُونَ» (و فرزندان اسرائيل را از دريا گذرانديم تا به قومى رسيدند كه بر [پرستش] بتهاى خويش همت مى گماشتند گفتند اى موسى همان گونه كه براى آنان خدايانى است براى ما [نيز] خدايى قرار ده گفت راستى شما نادانى مى كنيد). همچنین در آیه 88 سوره مبارکه «طه» می فرماید: «فَأَخْرَجَ لَهُمْ عِجْلًا جَسَدًا لَهُ خُوَارٌ فَقَالُوا هَذَا إِلَهُكُمْ وَإِلَهُ مُوسَى فَنَسِيَ» (پس براى آنان پيكر گوساله اى كه صدايى داشت بيرون آورد و [او و پيروانش] گفتند اين خداى شما و خداى موسى است و [پيمان خدا را] فراموش كرد).
حجت الاسلام عرب اضافه کرد: با توجه به این آیات شاید برای برخی این سوال ایجاد شود که چرا سامری، گوساله را به جای اسب و گوسفند انتخاب کرد؟ وقتی در بعد تطبیقی تاریخ را مطالعه می کنیم، در آن برهه از مصر باستان، در آن منطقه جغرافیایی خدایی به نام «حاثور» بوده است، در واقع خدای «رَع» را با گوساله ای تطبیق کردند و سامری این گوساله را می سازد و می گوید این گوساله همان خدا است.
این پژوهشگر عرفان با اشاره به آیات قرآن در مورد وجود جادوگری در قوم یهود، بیان کرد: البته شاخه انحرافی یهود، به گونه ای بود که در آن شیوع جادوگری وجود داشته و ارتباط با شیاطین بود، به طوری که خداوند در آیه 102 سوره مبارکه «بقره» می فرماید: «وَاتَّبَعُوا مَا تَتْلُو الشَّيَاطِينُ عَلَى مُلْكِ سُلَيْمَانَ وَمَا كَفَرَ سُلَيْمَانُ وَلَكِنَّ الشَّيَاطِينَ كَفَرُوا يُعَلِّمُونَ النَّاسَ السِّحْرَ وَمَا أُنْزِلَ عَلَى الْمَلَكَيْنِ بِبَابِلَ هَارُوتَ وَمَارُوتَ وَمَا يُعَلِّمَانِ مِنْ أَحَدٍ حَتَّى يَقُولَا إِنَّمَا نَحْنُ فِتْنَةٌ فَلَا تَكْفُرْ فَيَتَعَلَّمُونَ مِنْهُمَا مَا يُفَرِّقُونَ بِهِ بَيْنَ الْمَرْءِ وَزَوْجِهِ وَمَا هُمْ بِضَارِّينَ بِهِ مِنْ أَحَدٍ إِلَّا بِإِذْنِ اللَّهِ وَيَتَعَلَّمُونَ مَا يَضُرُّهُمْ وَلَا يَنْفَعُهُمْ وَلَقَدْ عَلِمُوا لَمَنِ اشْتَرَاهُ مَا لَهُ فِي الْآخِرَةِ مِنْ خَلَاقٍ وَلَبِئْسَ مَا شَرَوْا بِهِ أَنْفُسَهُمْ لَوْ كَانُوا يَعْلَمُونَ» (و آنچه را كه شيطان[صفت]ها در سلطنت سليمان خوانده [و درس گرفته] بودند پيروى كردند و سليمان كفر نورزيد ليكن آن شيطان[صفت]ها به كفر گراييدند كه به مردم سحر مى آموختند و [نيز از] آنچه بر آن دو فرشته هاروت و ماروت در بابل فرو فرستاده شده بود [پيروى كردند] با اينكه آن دو [فرشته] هيچ كس را تعليم [سحر] نمیکردند مگر آنكه [قبلا به او] مى گفتند ما [وسيله] آزمايشى [براى شما] هستيم پس زنهار كافر نشوى و[لى] آنها از آن دو [فرشته] چيزهايى مى آموختند كه به وسيله آن ميان مرد و همسرش جدايى بيفكنند هر چند بدون فرمان خدا نمى توانستند به وسيله آن به احدى زيان برسانند و [خلاصه] چيزى مى آموختند كه برايشان زيان داشت و سودى بديشان نمى رسانيد و قطعا [يهوديان] دريافته بودند كه هر كس خريدار اين [متاع] باشد در آخرت بهره اى ندارد؛ وه كه چه بد بود آنچه به جان خريدند اگر مى دانستند).
وی ابراز کرد: بعد از فوت سلیمان نبی(ع) افرادی با شیاطین ارتباط گرفته بودند و سِحر را از آنها یاد گرفته و بعضا ادعاهایی را مطرح می کردند و می گفتند سلیمان نیز از طریق همین مسایل به قدرت رسیده بود، در آیات متعددی به این ماجراها اشاره شده از جمله در آیه 125 سوره مبارکه «صافات» که می فرماید: «وَإِذْ جَعَلْنَا الْبَيْتَ مَثَابَةً لِلنَّاسِ وَأَمْنًا وَاتَّخِذُوا مِنْ مَقَامِ إِبْرَاهِيمَ مُصَلًّى وَعَهِدْنَا إِلَى إِبْرَاهِيمَ وَإِسْمَاعِيلَ أَنْ طَهِّرَا بَيْتِيَ لِلطَّائِفِينَ وَالْعَاكِفِينَ وَالرُّكَّعِ السُّجُودِ» (و چون خانه [كعبه] را براى مردم محل اجتماع و [جاى] امنى قرار داديم [و فرموديم] در مقام ابراهيم نمازگاهى براى خود اختيار كنيد و به ابراهيم و اسماعيل فرمان داديم كه خانه مرا براى طوافكنندگان و معتكفان و ركوع و سجودكنندگان پاكيزه كنيد).
حجت الاسلام عرب تاکید کرد: بنابر این، خط انحرافی در قوم یهود با افت و خیز جلو می آمده است، بت پرستی، شیطان گرایی در قالب جادوگری از مصر باستان به دوران بعدی منتقل می شود که از اینجا به بعد وارد فاز دوم یعنی قرون وسطی می شویم که شامل قرون چهارم تا پانزدهم میلادی می شود. در این دوران دو نقطه عطف داریم که شامل بحث های عرفان یهودی و دیگری فراماسونری است؛ که آن خط و روندی که شیطان گرایی طی می کند با این دو کلیدواژه گره خورده و در همین دوران است که شکل می گیرد.
وی ادامه داد: وقتی به جامعه عمومی اروپا در آن زمان نگاه می کنیم و البته نگاهی به کتاب هایی نظیر «تاریخ تمدن» نوشته «ویل دو رانت» بیندازیم، می بینیم که یک موج گرایش به آیین های شیطانی در آن زمان ایجاد شده است، در همین کتاب از گردهمایی هایی یاد می شود که «سابات» نام داشته و روزهای شنبه انحام می شد، این مراسم برگرفته از آیین های باروری در دوران باستان بوده است. بنابر این، آیین ها از زمان مصر باستان به این سو به ویژه سه آیین قربانی کردن، آیین های شَمنَی، آیین باروری در قرون بعدی بازتولید می شوند.
حجت الاسلام عرب درادامه بیان کرد: از سده یازدهم و دوازدهم موجی از گرایش به سِحر و جادو به ویژه میان زنان در اروپا، رواج پیدا می کند تا جایی که سازمان تفتیش عقاید با سوزاندن زنان ساحره مبارزه با آنان را آغاز کرد، اما در دوران بعدی جادوگری قانونی می شود و کاری به کار آنها ندارند، اما در دوران ما با یک اصلاحاتی همان کارها انجام می شود. عامل پشت صحنه که این موج را در دوران قرون وسطا ایجاد می کند عرفان یهودی است که به آن کابالا می گویند.
وی ادامه داد: کابالا در واقع عرفان یهودی برگرفته و متاثر از همان سنت های جادوگری و شیطانی باستانی است که ربطی به تورات ندارد، آنها بحثی را مطرح می کنند بر این اساس که موسی(ع) بخشی از پیام ها را در قالب کتاب تورات دریافت کرد و بخشی را شفاهاً خداوند فرمود و مطالبی که شفاهاً به موسی گفته شد سینه به سینه به یکسری خواص رسیده تا به دست ما رسیده است. بعد بر اساس همین مسایل شفاهی که می گویند خدا گفته، حتی مطالب تورات را تحریف می کنند، به عبارت دیگر از الفاظ و حروف چیزهایی را برداشت کرده و مطرح می کنند، این بخش از تحریف هایی که در دین یهود دیده می شود برگرفته از آیین های شیطانی است.
این محقق عرفان تاکید کرد: در آیین کابالا چند موضوع هست که برجسته بوده و کسانی که در مورد این آیین مطالعه می کنند به آنها اشاره دارند، اولین مساله در عرفان کابالا توجه ویژه به سِحر و جادو است، این بحث بسیار پررنگ است که عارفِ عرفان کابالیستی باید یک مسیرهایی را طی کند، با فرشتگانی بجنگد، یعنی در عرفان کابالا جابجایی میان مفهوم فرشتگان و شیطان را می بینیم. بنابراین توجه به سحر و جادو و کار کردن با حروف، چیزی شبیه به آن مسایلی است که در میان مردم ما به علوم غریبه و طلسم مشهور است، این موارد در عرفان یهودی فراوان است.
وی در ادامه اظهار کرد: بخش دیگر در عرفان یهودی تقدس بخشیدن به امور شر و شیطانی در عالم است، در عرفان یهودی، نمادی وجود دارد که اصطلاحا به آن درخت کابالا می گویند و 10 نقطه را روی این درخت مشخص کرده اند که عالم ملکوت را به عالم زمینی گره می زند، به هر کدام از این نقاط «سفیروت» می گویند که فرد باید آنها را طی کند.
درخت کابالا
حجت الاسلام عرب در پایان این بخش از سخنان خود خاطرنشان کرد: آنها معتقدند که در مسیر عرفان، فرد با شَر هم سر و کار دارد و این بد هم نیست، یعنی یهودیان می توانند با مراعات قوانین و توصیه های تورات به مهار کردن سفیروتها کمک کنند، این سبب می شود که در این مسیر حتی فرد برخی کارها را به سود نیروهای ناپاک انجام دهد، گویا شَر نوعی رشوه دینی می گیرد، بنابراین در این بین چند مورد وجود دارد که یکی بحث تقدس بخشیدن به شر است و دیگری توجه به سحر و جادو و همچنین فلسفه باقی برای آیین های جنسی، پس چندین آیین در دوران باستان در آینده نیز بازتولید شدند که بسترهای فکری و عرفانی آن در آیین یهودی دیده می شود.
علاقه مندان می توانند فایل برنامه «ناگفته های ادیان» را از اینجا دریافت کنند.
پایان پیام/248منبع: شبستان
کلیدواژه: نیمه شعبان جشن نیمه شعبان خبرگزاری شبستان امام زمان عج مسجد مقدس جمکران کانون مساجد مهدویت سیل مجلس کابالا یهود بدعت خرافات دین
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت shabestan.ir دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «شبستان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۵۲۳۵۱۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
بهترین نوع زیتون از نظر طب سنتی | طبع زیتون گرم است یا سرد ؟ ؛ هر آنچه درباره زیتون باید بدانید
به گزارش همشهری آنلاین به نقل از ایسنا، زیتون برای خیلیها یادآور سوغاتی از خطه شمال به خصوص استان گیلان است. کمتر کسی هست که به گیلان سفر کند و زیتون پرورده آن را نخورد. یا به عنوان سوغاتی با خود نیاورد. معمولا در سفره ما ایرانیها، زیتون به عنوان یک چاشنی، طرفداران خاص خود را دارد.
روغن زیتون نیز به عنوان یکی از مشتقات زیتون کاربرد زیادی دارد. خیلی از افراد ممکن است مزه آن را دوست نداشته باشند اما روغن زیتون یکی از سالمترین و مفیدترین ترکیبات روغنی در جهان است که بیشتر استفاده آن در آشپزی است، در تولید مواد بهداشتی هم مورد استفاده قرار میگیرد و خواص درمانی زیادی دارد.
تاریخچه زیتوناستفاده از زیتون قدمتی طولانی دارد و از قدیمالایام برای سلامتی توصیه میشده است. در گذشته این میوه نشانی از صلح و ثروت در برخی از کشورها بود. در حال حاضر نیز از شاخه آن در پرچم سازمان ملل به عنوان نماد صلح استفاده میشود.
منشأ این میوه به احتمال زیاد مناطق مدیترانهای بوده و از آنجا به سایر نقاط جهان رفته است. در کشور ما نیز جایگاه اصلی این میوه را مناطق شمالی کشور به خصوص استان گیلان میدانند. در این استان مصرف زیتون به شکلهای مختلف رواج زیادی دارد. اما جالب است بدانید تا قبل حمله مغول، کشت زیتون بیشتر در جنوب کشور رواج داشته است. اما بعد از حمله مغولان، ظاهراً زیتونکاری منحصر به رودبار در استان گیلان شده است. به طوری که ناصرخسرو در سفرنامه خود از وجود زیتون در منجیل و رودبار سخن گفته است.
وَالتِّینِ وَالزَّیْتُونِدر باب اهمیت این میوه در اسلام همین بس که از زیتون به طور مستقیم ۶ بار در قرآن سخن به میان آمده و میوهای است که خداوند به آن سوگند یاد کرده است. همچنین درباره فواید زیتون به ویژه روغن آن در روایات اسلامی نیز احادیثی از ائمه اطهار (ع) نقل شده است.
امام رضا (ع) درباره خاصیت زیتون میفرمایند: «زیتون غذای خوبی است. دهان را خوشبو میکند و بلغم را میزداید و رنگ چهره را روشن میگرداند. و اعصاب را محکم ساخته، خشم و غضب را فرو مینشاند». درباره اهمیت روغن زیتون پیامبر اکرم (ص) میفرمایند:« روغن زیتون بخورید، زیرا صفرا و سودای بدن را متعادل میسازد، بلغم را از بین میبرد، اعصاب را قوی و انسان را خوشاخلاق و نیکنفس میکند، غم و اندوه را برطرف مینماید».
مهشید محمدیزادگان کارشناس تغذیه درباره ارزش غذایی زیتون میگوید: زیتون را در هرم غذایی که داریم جزو گروه روغنها حساب میکنیم. ۷ زیتون سبز، ۱۰ زیتون سیاه، و یک قاشق روغن زیتون هر کدام ۴۵ کالری دارند.
از نظر خواص درمانی به خاطر آنتی اکسیدانهایی زیتون یا روغن آن دارد در درمان بسیاری از بیماریها مخصوصا پیشگیری از بیماریهای قلبی و عروقی، آلزایمر، سلامت مغز، جلوگیری از بیماریهای التهابی و فشار خون بالا، تنظیم قند خون و پیشگیری از سرطان موثرند.
در رژیمهای مدیترانهای که بر پایه میوه، سبزیجات و دانههای روغنی است و اکنون خیلی متداول است زیتون یکی از مواد غذایی پرمصرف است. همچنین در رژیمهای غذایی، زیتون چون خیلی خاصیت سیرکنندگی دارد ما میتوانیم به عنوان میان وعده استفاده کنیم. زیتون حتی در کنار صبحانه در رژیمهای لاغری خیلی میتواند کمک کند. مصرف زیتون سبز در کشور ما متداول است و طعم زیتون سبز را بیشتر میپسندیم.
راهنمای خرید انواع زیتون | با انواع زیتون آشنا شوید؛ از سبز و سیاه تا تلخ و پرورده | کدام زیتون بیشترین خاصیت را دارد؟ اهمیت زیتون در طب سنتیبر اساس طب سنتی زیتون جزو میوهها با طبیعت گرم و خشک است. که باید با مصلحات آن مغز گردو، مغز بادام، سرکه و شیرینیهای طبیعی مورد استفاده قرار گیرد. افراد گرم مزاج نباید در مصرف آن زیادهروی کنند. همچنین توصیه میشود زیتون همراه غذا میل شود چرا که باعث تقویت معده میشود. از نظر آنها بهترین نوع زیتون، زیتونی است که در آب نمک پروده شود.
انواع زیتونزیتون از نظر رنگ دارای انواع مختلفی است که مهمترین آنها زیتون های سبز و سیاه میباشد. جالب است بدانید میوه همه درختان زیتون در ابتدا به رنگ سبز است و در نهایت با گذشت زمان ممکن است با توجه به گونهی درخت رنگ آنها تیره شده و در هنگام رسیدن کامل سیاه رنگ شوند. زیتون سبز و سیاه تفاوت چندانی با هم ندارند و شاید تنها تفاوتشان این باشد که زیتونهای سیاه کمی روغنیتر هستند. در کشور ما زیتون سیاه قابل کشت نیست. اسپانیا و ایتالیا از تولیدکنندگان اصلی این نوع زیتون هستند.
روغن زیتونشاید یکی از مهمترین شیوههای مصرف زیتون، تبدیل آن به روغن است. روغنی که به مراتب مفیدتر از روغنهای حیوانی است و میتوان از آن برای پختوپز، تهیه لوازم بهداشتی و داروسازی استفاده کرد. این نکته قابل یادآوری است که روغن زیتون تصفیه نشده و بکر خواص بیشتری دارد.
برای نگهداری از روغن زیتون باید به دو نکته توجه کنیم. این روغن به شدت در مقابل نور و هوا آسیب پذیر است. بهتر است برای نگهداری طولانی مدت آن در مکان خشک و خنک و درون شیشههای تیره نگهداری شود. قرار گرفتن آن در فضای باز بدون درب باعث فساد آن میشود.
همچنین استفاده از روغن زیتون برای سرخ کردن با درجه حرارت بالا توصیه نمیشود چرا که در دمای بالا ممکن است برخی از خواصاش را از دست دهد. جالب است بدانید که کشورهای مدیترانهای بیشترین مصرفکنندگان این روغن در جهان هستند که یکی از رموز عمر بالا در این کشورها محسوب میشود. کشورهای اسپانیا، ایتالیا و یونان عمدهترین کشورهای تولید کننده روغن زیتون در جهان هستند. در کشور ما نیز دو شهر رودبار و طارم از تولیدکنندگان بزرگ این روغن هستند. بهترین زمان برای خرید روغن تازه زیتون پاییز است چرا که زمان تولید آن در این فصل است.
زیتون پروردهزیتون پرورده یکی از چاشنیهای پرطرفداری است که اصالت آن به استان گیلان برمیگردد اما در شهرهای مختلف کشور به شیوههای مختلفی آن را درست میکنند. برای تهیه آن به شیوه سنتی گیلانی ابتدا آب انار ترش را با رب انار شیرین مخلوط کنید. سپس سیر له شده، نمک، فلفل، روغن زیتون، گردوی خورد شده و سبزیهای معطر را به مواد اضافه کرده، و در آخر زیتون بدون هسته را به مواد اضافه و خوب مخلوط کنید. حدود ۱۲ ساعت در ظرف در بسته در یخچال قرار دهید، تا مزهها به خورد هم برود. در مخلوط سبزیهای معطر از زولنگ(سبزی بومی شمال) به عنوان سبزی اصلی، نعناع، کمی مرزه، گشنیز، پونه استفاده میشود. اما اگر این ترکیب در دسترس نبود، از سبزیهای معطری مانند نعناع، مرزه، آویشن، گلپر، جعفری و گشنیز استفاده کنید.
برگ زیتونبرگ زیتون خواص درمانی بسیاری مانند کنترل فشارخون، درمان دیابت، جلوگیری از پوکی استخوان، خواص ضدویروسی، جلوگیری از بیماریهای قلبی و... دارد. شما میتوانید آن را هم به صورت تازه، چای یا عصاره مصرف کنید.
چای برگ زیتونپس از چیدن برگها، باید آنها را کاملا خشک کنید و پس از خرد کردن ساقه و اضافات آنها را جدا کنید. سپس یک قاشق از برگ خرد شده زیتون را در یک فنجان آب جوش بریزید، این چای بعد از ۱۰ تا ۱۵ دقیقه آماده نوشیدن است.
زیتون به عنوان یکی از میوههای پر خاصیتی است که طرفدران زیادی دارد. علاوه بر مصرف خوراکی خواص درمانی زیادی هم دارد و تاثیرات استفاده از روغن آن در پیشگیری از برخی از انواع سرطانها اثبات شده است.
کد خبر 846609 برچسبها خواص مواد غذایی طب سنتی خبر مهم زيتون - روغن زيتون