Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاري آريا - مشهد- ايرنا- طرحي جديد با عنوان `مثلث توسعه اقتصادي فرهنگي` نامي است که ظرف سه ماه اخير به سرتيتر اغلب خبرهاي حوزه اقتصادي و حتي سياسي در خراسان رضوي مبدل شده و هفته پيش نيز محور اصلي بحث در يکي از ديدارهاي رئيس مجلس شوراي اسلامي بوده است.

بر همين اساس خبرگزاري جمهوري اسلامي در مشهد ميزگردي را به منظور بررسي `طرح مثلث اقتصادي` و روشنگري بيشتر پيرامون ابعاد آن با حضور مسئولان بخش دولتي و فعالان عمده بخش اقتصادي اين استان برگزار کرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


معاون هماهنگي امور اقتصادي استانداري خراسان رضوي، رئيس کميسيون کشاورزي و آب اتاق بازرگاني و رئيس شرکت نوين زعفران، عضو هيات مديره خانه صنعت معدن و تجارت و رئيس انجمن تخصصي ماشين سازي خراسان رضوي، عضو هيات مديره انجمن مديران صنايع خراسان رضوي و رئيس هيات مديره شرکت پارت لاستيک در اين ميزگرد محورهايي از جمله `فرهنگ سازي، اهميت زنجيره ارزشي، اعتمادسازي، حرکت دانش بنيان، تفويض اختياران به استان و تمرکززدايي و کمک به کاهش هزينه هاي توليد` را مهمترين محورها براي موفقيت طرح مثلث توسعه اقتصادي فرهنگي برشمردند.
* آنچه تاکنون محقق شده
`مثلث توسعه اقتصادي فرهنگي` طرحي مبتني بر اقتصاد مقاومتي در سايه تعامل ارکان حاکميتي با فعالان بخش خصوصي است که توسط استاندار خراسان رضوي طراحي و به عنوان اصلي ترين برنامه عملياتي وي در اين استان در حال پيگيري است
`عليرضا رزم حسيني` پيش از حضور در سمت استاندار خراسان رضوي، در زمان تصدي استانداري کرمان طرحي موفق از توسعه را در قلعه گنج کرمان اجرا کرد که مورد توجه و تشويق رهبر معظم انقلاب اسلامي قرار گرفت. وي با الگوگيري از تجربه موفق قلعه گنج `طرح مثلث توسعه اقتصادي فرهنگي` را به عنوان برنامه عملياتي خود در چارچوب تلاش براي تحقق اقتصاد مقاومتي در خراسان رضوي اعلام و در همين راستا با تقسيم استان به 12 منطقه (بر مبناي شمار حوزه هاي انتخاباتي) اجراي آن را پيگيري کرده است.
استاندار خراسان رضوي تاکنون در روند اجراي طرح مثلت توسعه اقتصادي فرهنگي شامل سه ضلع `کارگزاران حکومتي، سرمايه گذران و کارآفرينان و نمايندگان مجلس شوراي اسلامي` که ائمه جمعه نيز به عنوان ناظران عالي در درون آن جاي دارند، به 21 شهرستان سفر و در اين چارچوب 55 تفاهمنامه اقتصادي را با مسئولان محلي و شرکتهاي اقتصادي بخش خصوصي به عنوان `معين` امضا کرده و پروژه هاي سرمايه گذاري تعريف شده است.
خراسان رضوي با وسعت 118 هزار و 851 کيلومترمربع معادل 11 ميليون و 740 هزار و 659 هکتار سهمي هفت درصدي از مساحت کل ايران دارد. اين استان شامل 29 شهرستان، 70 بخش و دو هزار و 540 روستا است. خراسان رضوي با 8.1 درصد جمعيت کشور شش ميليون و 434 هزار و 501 نفر را نفر را در خود جاي داده است. يک ميليون و 733 هزار نفر از جمعيت خراسان رضوي در روستاهاي اين استان سکونت دارند.
شش هزار و 508 واحد صنعتي با اشتغالزايي 204 هزار نفر و سرمايه گذاري 103 هزار و 700 ميليارد ريال در خراسان رضوي فعال هستند. 95 درصد سرمايه گذاري بخش توليد صنعتي در اين استان متعلق به بخش خصوصي است. بيشترين حجم سرمايه گذاري صنعتي در خراسان رضوي به ترتيب متعلق به صنايع فلزي، صنايع غيرفلزي و معدني، صنايع پتروشيمي و پليمري است.
همچنين دو ميليون و 138 هزار هکتار عرصه مستعد کشاورزي در خراسان رضوي وجود دارد. سالانه يک ميليون و 200 هزار هکتار زمين در اين استان زير کشت 83 نوع محصول مي رود که 900 هزار هکتار از اين سطح مربوط به زراعت و 300 هزار هکتار آن باغ است. حجم توليد سالانه انواع محصولات باغي، زراعي و دامي اين استان هشت ميليون تن است. زعفران و پسته و گياهان دارويي از محصولات استراتژيک اين استان است که فرآوري در اين حوزه با ضعف هايي همراه است.
* مثلث توسعه اقتصادي از کرمان کليد خورد
معاون هماهنگي امور اقتصادي استانداري خراسان رضوي در ميزگرد ايرنا در مشهد گفت: در حوزه اقتصادي موانعي براي توسعه وجود دارد که شامل بوروکراسي اداري، اختيارات محدود مديران، تعاملات کمرنگ تر بين متوليان بخش خصوصي و دولتي، بي اعتمادي که در بين سرمايه گذاران بخشهاي اقتصادي وجود دارد، است.
علي رسوليان افزود: به همين منظور تلاش شد که در گام نخست براي رفع موانع توسعه در استان، بر بوروکراسي اداري فائق آييم و بتوانيم تعامل بيشتري را در بين ارکان حاکميتي استان بوجود آوريم و اختيارات آنان در حوزه مسئوليتي خويش را افزايش دهيم.
وي ادامه داد: با وجود همه تلاشها نتيجه لازم حاصل نشد و حتي اختيارات مديران استاني در حوزه هاي اقتصادي محدودتر و بوروکراسي اداري در برخي زمينه ها بيشتر شد و نتوانستيم در اين زمينه موفق شويم.
معاون استاندار خراسان رضوي گفت: استاندار جديد استان زماني که مسئوليت استان کرمان را برعهده داشت الگويي مبتني بر سياست هاي اقتصاد مقاومتي را در آن استان پياده کرد که اين الگو متناسب با تاکيد رهبر معظم انقلاب بر مردمي کردن اقتصاد بود، الگويي که بوروکراسي اداري و موانع توسعه را کاهش و اختيارات مديران را افزايش مي داد.
وي افزود: اجراي اين الگو به عنوان مثلث توسعه اقتصادي فرهنگي در سال 1393 در کرمان آغاز شد. در اين الگو ارکان حاکميتي در يک ضلع، در دو ضلع ديگر نمايندگان مجلس شوراي اسلامي و فعالان و سرمايه گذاران بخش خصوصي قرار مي گيرند، در ميانه مثلث ائمه جمعه به عنوان ناظرين اين مثلث ايفاي نقش مي کنند.
رسوليان ادامه داد: در راستاي اجراي الگوي مثلث توسعه اقتصادي فرهنگي، استان کرمان به هشت منطقه تقسيم و اين مناطق به سرمايه گذاران و شرکتهاي خوشنام بخش خصوصي به عنوان 23 معين اقتصادي واگذار شد تا محوريت توسعه در هر منطقه را برعهده گيرند.
وي گفت: در اين الگو همه ارکان حاکميت همراهي و تعامل جدي با معين هاي اقتصادي دارند تا اعتمادسازي لازم در بين مردم انجام شود، در اين ميان تعدادي تسهيل گر براي راه اندازي صندوق هاي کارگشايي در روستاها آموزش مي بينند.
معاون هماهنگي امور اقتصادي استانداري خراسان رضوي افزود: تسهيل گران و معين هاي اقتصادي با کمک ارکان حاکميتي مجموعه فعاليت ها يا ظرفيت هاي اقتصادي که در روستاها وجود داد مانند صنايع دستي، پرورش دام و کشت گلخانه اي را توسعه مي دهند.
وي ادامه داد: نتايج حاصل از اجراي اين الگو در کرمان بسيار مطلوب بود، به عنوان مثال در سايه اجراي اين الگو شاخص هاي امنيتي در شهرستان محرومي مانند `قلعه گنج` 70 درصد رشد کرد و نرح بيکاري در آن شهرستان از 27.5 درصد به هفت درصد کاهش يافت.
رسوليان گفت: رهبر معظم انقلاب در چند مراسم از شهرستان قلعه گنج نام مي برند و نحوه توسعه آن شهرستان را به عنوان يک مدل موفق از اقتصاد مقاومتي به ساير دستاندرکاران توصيه مي کنند.
وي افزود: پيرو اين موضوع، رئيس جمهوري پيروي از الگوي مثلث توسعه اقتصادي را به همه استانها از جمله خراسان رضوي ابلاغ مي کند لذا از سه ماه قبل و از زمان حضور `عليرضا رزم حسيني` به عنوان استاندار جديد در خراسان رضوي اجراي الگوي مزبور آغاز مي شود.
*مروري بر اجراي الگوي رزم حسيني در خراسان رضوي
معاون استاندار خراسان رضوي همچنين گفت: از آنجا الگوي مثلث توسعه اقتصادي – فرهنگي در استان کرمان تدوين نشده بود، متناسب با شرايط استان خراسان رضوي اين الگو از نو بازنگري و تدوين شد و در دو هفته قبل الگوي پيشنهادي خراسان رضوي طي جلسه اي با حضور همه ارکان حاکميتي در خراسان رضوي و فعالان بخش خصوصي ارائه شد.
وي افزود: براساس الگوي جديد مثلث توسعه اقتصادي – فرهنگي، خراسان رضوي به 12 منطقه تقسيم و 55 معين اقتصادي براي آنها تعيين شد که تاکنون بسياري از معين هاي اقتصادي در مناطق خود وارد مرحله عملياتي شدند.
رسوليان ادامه داد: تاکنون 90 نفر به عنوان تسهيل گر آموزش هاي لازم را فراگرفتند تا نسبت به راه اندازي صندوق هاي کارگشايي در روستاهاي خراسان رضوي اقدام کنند، ضمن اينکه تاکنون براي 53 معين اقتصادي 609 پروژه اقتصادي يا سرمايه گذاري 270 هزار ميليارد ريال و 700 ميليون يورو در مناطق تعريف شده است.
وي گفت: براي معين هاي اقتصادي در مناطق مسئوليت ها و وظايفي تعريف شده است که از جمله آنها مطالعه و شناسايي ظرفيت هاي هر منطقه، آموزش نيروهاي انساني که قصد فعاليت اقتصادي در هر منطقه دارند، اعتمادسازي بين مردم، شناسايي ذي نفعان کليدي در هر منطقه است.
معاون استاندار خراسان رضوي افزود: در الگوي مثلث توسعه اقتصادي – فرهنگي در خراسان رضوي به منظور افزايش تعامل بين دست اندرکاران و استفاده بهتر از اختيارات محدود خود در استان، شوراي فرماندهي اقتصاد مقاومتي يا ستاد تدبير استان با رياست استاندار خراسان رضوي ايجاد و همه ارکان اصلي حاکميتي در آن قرار داده شدند.
وي ادامه داد: در اين شورا رئيس کل دادگستري، دادستان، مدير کل اطلاعات، مدير کل بازرسي، فرمانده سپاه، فرمانده انتظامي، رئيس اتاق بازرگاني و باقي دستاندرکاران حضور دارند و مجموعه فعاليت هاي معين هاي اقتصادي را حمايت مي کنند.
رسوليان گفت: معينهاي اقتصادي دو نشست را در حضور استاندار برگزار مي کنند که يک نشست مربوط پروژه هاي سرمايه گذاري مناطق و امضا تفاهمنامه با معينهاي اقتصادي است. دومين نشست مربوط به رفع مشکلات معينهاي اقتصادي در بخشهاي دولتي و بخش خصوصي است.
وي افزود: در اين راستا نهاد مردمي اقتصاد مقاومتي با محوريت بخش خصوصي نيز تشکيل شد که اين نهاد توسعه و توانمندسازي منطقه اي، ايجاد اشتغال و ايده و آموزش را در بخشهاي مختلف برعهده دارد و همه دستگاه هاي دولتي موظف به همکاري با اين نهاد هستند.
* ضرورت تفويض اختيار
عضو هيات مديره خانه صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوي نيز در ميزگرد ايرنا در مشهد گفت: دغدغه اصلي اين است که بايد عزم و اراده اي آهنين در مسير اجراي الگوي مثلث توسعه اقتصادي فرهنگي در دو سال پيشرو بوجود آيد تا اين برنامه در کل کشور نهادينه شود و به صورت قانون درآيد.
محسن شرکا افزود: استاندار خراسان رضوي يک مدير عملگرا و نخستين استانداري است که با برنامه وارد اين استان شده است. بايد در نظر داشته باشيم که تنها دو سال تا پايان دولت آقاي روحاني باقي مانده و متاسفانه اجراي برنامه هاي توسعه براساس چشم انداز 20 ساله در کشور به 50 درصد نيز نرسيده است.
وي ادامه داد: الگوي مثلث توسعه اقتصادي فرهنگي يک طرح جهاني است که بومي سازي شده است. در اين الگو `معين اقتصادي` در نظر گرفته شده اما در مدل جهاني آن `عامل توسعه` تعريف شده است. اين عامل توسعه پنج وظيفه اصلي دارد که شامل شناخت فرصت ها و تهديدها در هر منطقه و در امتداد آن خلق فرصتهاي جديد، خلق پول، ايجاد زنجيره ارزش، ايجاد بازارهاي جديد، توليد ثروت و اشتغال بر مبناي اقتصاد مولد است.
اين فعال شناخته شده اقتصادي بخش خصوصي گفت: هم اينک بزرگترين مشکل کشور بحران تصميم گيري است. به اين معنا که تصميمات کليدي و اساسي در کشور گرفته نمي شود و عدم اتخاذ اين تصميمات مي تواند تاثيرات منفي بر سرنوشت آيندگان داشته باشد.
شرکا افزود: براي نهادينه کردن الگوي مثلث توسعه اقتصادي فرهنگي در کشور بايد رئيس جمهوري با توجه به قانون، اختيارات هيات وزيران را به صورت تمام و کمال به استاندار پايتخت معنوي کشور واگذار کند. در صورتي که استاندار خراسان رضوي در بخشهاي اقتصادي اختيارات کامل داشته باشد بطور قطع طي پنج سال آينده اين استان ديگر نيازي به بودجه ملي سالانه ندارد.
وي ادامه داد: راه توسعه اين است که روستاها آباد شوند و حرکت توسعه به صورت معکوس و از روستاها آغاز شود. اين موضوع به اين معنا نيست که توسعه شهرها را فراموش کنيم.
رئيس انجمن تخصصي ماشين سازي خراسان رضوي گفت: يکي از دردناکترين معضلات امروز شهرهاي بزرگ حاشيه نشيني است که نشانگر تضاد فرهنگي و درآمدي بين شهر و روستا مي باشد. به همين منظور بايد `فرصت هاي اقتصادي و ثروت` توزيع مناسبي بين شهر و روستا داشته باشد.
وي اظهار اميدواري کرد که بيش از اين مسئولان دچار بحران تصميم گيري نشوند، رئيس جمهوري به صورت پايلوت اختيارات کامل را به استاندار خراسان رضوي براي اجراي الگوي مثلث توسعه اقتصادي فرهنگي بدهد تا در نهايت در مدت 5 تا 6 سال آينده اين استان از نظر درآمدي خودکفا شود.
* توسعه از روستا آغاز مي شود
رئيس کميسيون کشاورزي و آب اتاق بازرگاني، صنايع و معادن و کشاورزي خراسان رضوي نيز در ميزگرد ايرنا در مشهد گفت: از استاندار انقلابي خراسان رضوي و مسئولان انتظار داريم از فرصت بوجود آمده براي اجراي اين الگو در خراسان رضوي استفاده کرده و آن را به کل کشور تسري دهند.
علي شريعتي مقدم افزود: يک مشکل جدي مرتبط با الگوي مثلث توسعه اقتصادي فرهنگي، جديد بودن آن است. 55 معين اقتصادي در مناطق مختلف درگير پروژه هايي هستند که نسبت به آن احساس مسئوليت جدي دارند.
وي ادامه داد: معين هاي اقتصادي از شرکت هاي بخش خصوصي و سرمايه گذاران خوشنام خراسان رضوي انتخاب شده اند و بطور معمول از کساني هستند که در مناطق تحت مسئوليت خود در اين الگو ريشه دار و بعضا بومي منطقه محسوب مي شوند.
اين فعال اقتصادي بخش خصوصي که خود معين اقتصادي يکي از مناطق الگوي مثلث توسعه اقتصادي فرهنگي در خراسان رضوي است گفت: معين هاي اقتصادي در حالي مسئوليت توسعه مناطق را در الگوي مثلث توسعه اقتصادي فرهنگي برعهده گرفته اند که شرايط اقتصادي فعلي کشور پيچيده و نامطلوب است. با اين حال عهده داري توسعه يک منطقه توسط اين معين ها کار بسيار دشوار و مسئوليت سختي است.
وي افزود: الگوهاي متعددي براي توسعه روستايي در کشورهايي مانند مصر، بنگلادش، هند، کره جنوبي و ژاپن اجرا شده که همه آنها مبتني بر تعيين معين هاي اقتصادي و استفاده از ظرفيت هاي مردمي بوده است تا آن بخش اقتصادي يا کشاورزي بر اساس نياز جامعه روستايي رشد کند.
شريعتي مقدم ادامه داد: بخش عمده اي از اقتصاد خراسان رضوي مبتني بر صنايع روستايي و محصولات کشاورزي است لذا اگر در الگوي مثلث توسعه اقتصادي فرهنگي اولويت بر توسعه روستايي گذاشته شود، بايد در کنار آن توسعه ارزشهاي روستايي مانند صداقت، درستکاري، توليدات سالم و سلامت محور نيز مدنظر قرار گيرد.
وي گفت: حضور معين هاي اقتصادي در روستاها و مناطق کمتر توسعه يافته، خود به تنهايي يک ارزش به شمار مي رود و بايد آن را پاسداشت، بهره گيري معين هاي اقتصادي از ظرفيت هاي اقتصادي در روستاها مي تواند مزيت هاي استان را به شکل برنامه ريزي شده با کمک مسئولان استاني توسعه دهد.
رئيس شرکت نوين زعفران بر لزوم افزايش بازده توليد در برخي بخشهاي اقتصادي تاکيد و بيان کرد: به عنوان مثال متوسط توليد زعفران در کشور يک پنجم ظرفيت توليد اين محصول است به اين معنا که متوسط توليد زعفران در کشور در هر هکتار 3.4 کيلوگرم است اما زعفران کاران نمونه کشور در هر هکتار بيش از 20 کيلو توليد دارند.
وي افزود: در صورتي که براي محصولات کشاورزي مزيت دار کشور `گواهي معتبر ارگانيک` گرفته شود و بازده توليد و کيفيت محصول افزايش يابد حداقل 40 درصد در هر محصول ارزش افزوده ايجاد شده و ديگر مشکلي به نام نبود بازار وجود نخواهد داشت.
* لزوم هويت سازي براي محصولات کشاورزي
رئيس کميسيون کشاورزي و آب اتاق بازرگاني خراسان رضوي در ادامه ميزگرد ايرنا در مشهد گفت: معين هاي اقتصادي در الگوي مثلث توسعه اقتصادي – فرهنگي بايد تلاش کنند توليدات کشاورزي در مناطق مختلف هويت پيدا کند، در حوزه زنجيره ارزش محصولات کشاورزي، ليبلينگ و واقعيت هاي غذايي آنها و همچنين کد بهداشتي محصولات فعاليت بيشتري انجام شود.
وي افزود: بايد بتوان زنجيره هاي ارزش محصولات کشاورزي را با کمک دانشگاه ها تشکيل داد، در اين راستا بايد دانش محور پيش رفت و براي توسعه محصولات کشاورزي هر منطقه از دانشگاه ها در سطح ملي و استاني بهره گرفت تا ارزش غذايي محصولات را افزايش داد.
شريعتي مقدم بسياري از محصولات کشاورزي خراسان رضوي را داراي قابليت صادرات ذکر و بيان کرد: هم اينک در ايتاليا هر کارگاه کوچک محلي 10 يا 15 نفره، حداقل از 70 سال قبل تاکنون به صادرات محصولات خود فکر کرده لذا لازم است که دانش صادراتي توليدکنندگان افزايش يابد.
وي ادامه داد: خوشبختانه دانش عمومي نسبت به مفاهيم اقتصادي در کشور روز به روز رشد بيشتري پيدا مي کند، هم اينک بورس به عنوان يک بازار سرمايه که شفاف و فعاليت در آن داراي توجيه اقتصادي است، در بين فعالان اقتصادي جاي خود را پيدا کرده است و بايد اين بازار توسعه بيشتري پيدا کند.
* افراد موفق بومي هر منطقه عامل توسعه هستند
عضو هيات نمايندگان اتاق بازرگاني خراسان رضوي در ادامه ميزگرد ايرنا در مشهد گفت: مورد ديگري که بايد در الگوي مثلث توسعه اقتصادي – فرهنگي مدنظر قرار گيرد، بهره گيري از افراد موفق و صاحب نام در مناطق 12 گانه است، به اين معنا که حتما افراد بومي موفق در هر منطقه که يا پست هاي مديريتي در کشور دارند و يا افرادي نخبه در دانشگاه ها و حوزه اقتصادي هستند، مي توانند به توسعه برنامه هاي اين الگو در هر منطقه کمک کنند.
شريعتي مقدم افزود: معين هاي اقتصادي بايد توسعه مفهوم کارآفريني و توليد صادرات محور را در هر منطقه از گروه هاي دانش آموزي و دانشجويي آغاز کنند و در آموزشهاي خود نوجوانان و دانشجويان را نسبت به اينکه در آينده به جاي دکتر يا مهندس شدن، يک کارآفرين موفق بشوند، سوق دهند.
وي بيان کرد: راه اندازي استارت آپ هاي محلي و بهره گيري از ايده هاي نوجوانان و جوانان مي تواند به تغيير تفکر عمومي نسبت به شغل آينده کمک کند و ارزش کارآفريني را در سطح جامعه ارتقا دهد.
اين فعال اقتصادي با اشاره به ظرفيت هاي گردشگري خراسان رضوي گفت: در مناطق روستايي استان بعضا مناظر و جاذبه هاي طبيعي وجود دارد که نمونه آنها را مي توان در اروپا و نقاط خوش آب و هوا آن قاره يافت.
وي پيشنهاد داد، در کنار بهره گيري از مزيت هاي اقتصادي مناطق 12 گانه در الگوي مثلث توسعه اقتصادي – فرهنگي، ظرفيت هاي گردشگري هر منطقه معرفي شود تا بتوان گردشگر بيشتري به استان جذب و مدت ماندگاري آنان را افزايش داد.
* مدل رزم حسيني نياز مبرم کشور در شرايط کنوني
عضو هيات مديره انجمن مديران صنايع خراسان رضوي در ادامه ميزگرد ايرنا در مشهد گفت: الگوي مثلث توسعه اقتصادي فرهنگي، مدل رزم حسيني است که با ديدگاه و ايده وي شکل گرفته و در استان کرمان و خراسان رضوي به اجرا درآمده و مورد وثوق رهبر معظم انقلاب اسلامي نيز قرار گرفته است.
عبدالله يزدان بخش افزود: مدل رزم حسيني در شرايط کنوني کشور که رونق توليد اهميت دارد، يک مدل مناسب براي حوزه اقتصادي به شمار مي رود اما در تکميل اين الگو بايد شيوه هاي جديد ديگري را نيز به آن افزود.
وي ادامه داد: مدل رزم حسيني از تمرکز صنايع در مرکز استان و حرکت مردم از روستاها به سمت شهرها جلوگيري مي کند و شايد اين مهمترين وجه الگوي مثلث توسعه اقتصادي فرهنگي باشد.
اين فعالي اقتصادي گفت: هم اينک دستورالعمل ها، رويه ها و موانع قانوني فعالان اقتصادي را دچار مشکل کرده است لذا در اجراي الگوي مثلث توسعه اقتصادي – فرهنگي در وهله نخست بايد انديشيد که شرايط قانوني و رويه هاي معمول به نحوي تسهيل شود که انگيزه براي فعاليت معين هاي اقتصادي در مناطق ايجاد کند، اعتماد بين مردم و دولت بوجود آورد و در نهايت سرمايه گذاري توسعه يابد.
وي افزود: در صورتي که در گام نخست رويه هاي معمول و قوانين و مقررات براي سرمايه گذاران قديمي در مرکز استان تسهيل و مشکلات آنان برطرف شود، به طور قطع فعاليت در قالب الگوي مثلث توسعه اقتصادي – فرهنگي براي معين هاي اقتصادي در شهرستان ها معناي بيشتري پيدا مي کند و معين ها عملکرد بهتري دارند.
يزدان بخش ادامه داد: مديران خراسان رضوي بايد تفويض اختيار بيشتري از مرکز دريافت کنند به نحوي که ديگر نيازي به مراجعه مکرر سرمايه گذار به پايتخت براي رسيدگي به امور خود نباشد، استاندار نماينده تام الاختيار دولت در خراسان رضوي است و مي تواند با همکاري بخش خصوصي و ساير مديران بخش اعظمي از مشکلات اقتصادي را حل کند.
وي گفت: اينکه 95 درصد از سرمايه گذاري حوزه صنعت خراسان رضوي مربوط به بخش خصوصي است، ظرفيتي قابل توجه براي توسعه اشتغال و رونق توليد به شمار مي رود لذا بايد در مواجهه با معين هاي اقتصادي استان در سال جاري تدبير ويژه اي صورت گيرد.
رئيس هيات مديره شرکت پارت لاستيک افزود: در مثلث توسعه اقتصادي و فرهنگي بايد سهم بخش خصوصي (معين هاي اقتصادي) مانند ساير بخشها باشد، ضمن اينکه مسئولان ناظر در ميانه مثلث بايد در تسهيل شرايط، رفع موانع توليد و بوروکراسي اداري تلاش بيشتري نمايند.
* اقتصاد گردشگري موفقتر از توسعه صنعتي
يزدان بخش ادامه داد: در اجراي الگوي مثلث توسعه اقتصادي فرهنگي در خراسان رضوي حتما لازم نيست صاحبان صنايع در مناطق دوازده گانه نسبت به پروژه هاي سرمايه گذاري اقدام کنند بلکه مي توان با بهره گيري از ظرفيت هاي گردشگري هر منطقه فعالان اقتصادي را در اين حوزه نيز بکار گرفت.
وي گفت: اجراي يک پروژه صنعتي در منطقه روستايي نياز به زمان و سرمايه بيشتري دارد در حالي که تنها با ساخت يک راه يا تفرجگاه در يک منطقه روستايي مي توان اقتصاد گردشگري را فعال و ارزش افزوده ايجاد کرد.
عضو هيات مديره انجمن مديران صنايع خراسان رضوي افزود: مدل رزم حسيني الگويي است که مي تواند کل استان و حتي کشور را متحول کند و از تمرکزگرايي در حوزه اقتصاد نجات دهد، در صورتي که بوروکراسي اداري رفع شود، اجراي اين الگو سرعت بيشتري مي گيرد.
وي ادامه داد: در اين برهه از زمان که ديگر نمي توان فروش نفت را به عنوان يک درآمد قابل اتکا براي دولت به شمار آورد، رونق توليد در بخش صنعت و کشاورزي مورد توجه قرار گرفته است و مديران بيش از گذشته به اهميت توليد و اشتغال پي برده اند.
يزدان بخش گفت: در اين شرايط الگوي مثلث توسعه اقتصادي فرهنگي مورد توجه بيشتري قرار مي گيرد لذا لازم است هر چه سريعتر اين الگو در استان اجرا شود و نتايج مثبت حاصل از آن بدست آيد.
وي بر لزوم `راه انداختن راه اندازي تورهاي صنعتي براي گردشگران، توجه به موضوع آب و استفاده بهينه از آن در بخش کشاورزي، افزايش سقف تسهيلات بانکي براي توليدکنندگان، اتخاذ تدابير لازم براي کاهش قيمت تمام شده توليد را براي اجراي موفقيت آميز الگوي مثلث توسعه اقتصادي فرهنگي در خراسان رضوي` تاکيد کرد.
* رفع گسست اجتماعي در سايه مثلث توسعه اقتصادي
عضو هيات مديره خانه صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوي نيز در ادامه ميزگرد ايرنا در مشهد گفت: آنچه در درون الگوي مثلث توسعه اقتصادي فرهنگي نهفته ايجاد تعاملي است که بين مديران و ارکان حاکميتي و فعالان بخش خصوصي بوجود مي آيد و در واقع اين الگو، گسست اجتماعي را برطرف مي کند.
شرکا افزود: در اين الگو به ظرفيت هاي مختلفي که در خراسان رضوي وجود دارد، کرسي داده شده است، از ظرفيت هاي آستان قدس، سپاه، بخش خصوصي، ائمه جمعه، قوه مقننه، قوه قضائيه، قوه مجريه در سايه تعامل استفاده شده و اين درست همان چيزي است که خلا آن در استان احساس مي شد.
وي توسعه را مبتني بر چهار اصل و دو چاشني ذکر و بيان کرد: اين چهار اصل شامل تعامل، گفت و گو، احترام و درک متقابل، شناخت و تقويت فصل مشترک مي شود و صداقت در رفتار و گفتار، تلاش خردمندانه و آينده پژوه نيز چاشنيهاي آن به شمار مي روند.
رئيس انجمن تخصصي ماشين سازي خراسان رضوي ادامه داد: ميانگين سرانه درامد مردم استان با داشتن سالانه بيش از 30 ميليون زائر 25 درصد از ميانگين کشوري کمتر است و اين يکي از شاخص هايي است که نشان مي دهد تعامل بين بخشهاي مختلف در استان وجود نداشته و از ظرفيت ها به نحو مطلوب استفاده نشده است.
وي گفت: در سايه اجراي الگوي مثلث توسعه اقتصادي – فرهنگي تعامل بين بخشهاي مختلف در استان بوجود آمده است، براي نخستين بار 18 نماينده از استان در مجلس شوراي اسلامي طي جلسه اي با استاندار در کنار هم قرار گرفتند و براي همکاري در اين الگو اعلام آمادگي کردند، از سوي ديگر در سايه اين الگو همه ارکان حاکميتي و مديريتي پاي کار آمده اند.
شرکا افزود: تا زماني که تعامل نزديک و فضاي گفتماني و درک متقابل از يکديگر در استان شکل نگيرد، توسعه اتفاق نمي افتد و خوشبختانه با اجراي الگوي مثلث توسعه اقتصادي – فرهنگي در استان، اين توسعه در حال شکل گيري است.
* فرهنگ سازي مهمترين رکن الگوي مثلث توسعه اقتصادي فرهنگي
معاون هماهنگي امور اقتصادي استانداري خراسان رضوي هم در ادامه ميزگرد ايرنا در مشهد گفت: يکي از مهمتري اهداف الگوي مثلث توسعه اقتصادي فرهنگي، فرهنگ سازي در حوزه کار و کارآفريني است زيرا اين فرهنگ در کشور دچار مشکل است.
وي افزود: رهبر معظم انقلاب مي فرمايند که `کارآفريني عبادت است` پس کارآفرين يک عابد به شمار مي رود، براي فرهنگ سازي در اين خصوص در سايه تعاملي که در قالب اجراي الگوي مثلث توسعه اقتصادي – فرهنگي در خراسان رضوي بين بخشهاي مختلف بوجود مي آيد، بايد همه يکصدا فرياد بزنند که `کارآفريني يک عبادت و کارآفرين عابد است.`
رسوليان ادامه داد: تاکنون ارکان حاکميتي، نمايندگان مجلس، ائمه جمعه از پروژه هاي اقتصادي الگوي مزبور حمايت مطلوبي داشتند، ضمن اينکه همه پروژه هاي اقتصادي هر شهرستان طي نشستي در حضور استاندار بررسي مي شود و تعهدات دستگاه هاي اجرايي در آن مورد تاکيد قرار مي گيرد.
وي گفت: در مسير اجراي الگوي مثلث توسعه اقتصادي - فرهنگي در استان هر دستگاه اجرايي که اختياراتش در اين حوزه محدود بوده و يا بطور کلي اختياري ندارد موضوع را به صورت مکتوب گزارش مي کند تا در ستاد تدبير و فرماندهي اقتصاد مقاومتي خراسان رضوي بررسي و از طريق نمايندگان مجلس در سطح ملي پيگيري شود.
معاون استاندار خراسان رضوي افزود: بر اين اساس نتيجه بررسي مبني بر اينکه درخواست سرمايه گذار پروژه تاييد شده اما به دليل محدوديت اختيارات مديران استان پاسخگويي به آن دشوار است، به صورت شفاف اعلام خواهد شد.
وي ادامه داد: هدف در اين الگو اجراي يک سرمايه گذاري عظيم از سوي معين هاي اقتصادي در روستاها نيست بلکه هدف ايجاد اعتماد، مطالعه و شناسايي ظرفيت هاي منطقه اي، فرهنگ سازي، آموزش و تغيير در شيوه کشاورزي يا فعاليت اقتصادي هر منطق است.
رسوليان گفت: معين هاي اقتصادي با شناسايي ظرفيت هاي هر منطقه، افراد کارآمد و صاحب تجربه در پروژه هاي اقتصادي مزيت دار روستايي مانند صنايع دستي، کشت گلخانه اي يا انرژي خورشيدي را بکار مي گيرند، با بهره گيري از صندوق هاي کارگشايي و اصلاح شيوه هاي فعاليت کمک مي کنند تا درآمد مردم با کمترين هزينه افزايش يابد.
وي افزود: اقتصاد مقاومتي، دولتي نيست بلکه مردمي است، در الگوي مثلث توسعه اقتصادي – فرهنگي که برگرفته از سياست هاي اقتصاد مقاومتي رهبر معظم انقلاب است، تلاش شده تا اقتصاد مقاومتي برگرفته از ظرفيتهاي مردمي پياده سازي شود.
معاون هماهنگي امور اقتصادي استانداري خراسان رضوي گفت: اپليکيشن يا پورتال اينترنتي براي تبادل تجارب و دانش روز بين معين هاي اقتصادي الگوي مثلث توسعه اقتصادي – فرهنگي در حال طراحي است که بزودي رونمايي مي شود.
7489/1858
انتهاي پيام /*

منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۵۲۳۹۷۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

دانشگاه آزاد دامغان جنبه‌های علمی و فرهنگی شاخصی دارد

به گزارش خبرنگار خبرگزاری علم و فناوری آنا، محمدحسین تقی‌پور فرمانده سپاه ناحیه دامغان در دیدار حسین افشاری سرپرست دانشگاه آزاد اسلامی واحد دامغان با تبریک انتصاب وی اظهار کرد: تغییرات و تحولات در زندگی ما نه‌تنها فرصت‌های جدید را به دست می‌آورند، بلکه به ما امکان رشد، یادگیری و تجربه‌ جدید را‌ می‌دهد.

وی اضافه کرد: هر تغییری می‌تواند به ما ارزش‌های جدیدی آموزش دهد و ما را به سمت بهبود و پیشرفت هدایت کند و باید آن را به‌عنوان فرصت‌هایی برای رشد و توسعه دیده و از این تجربه استفاده کنیم.

فرمانده سپاه ناحیه دامغان افزود: همواره ارتباطات تنگاتنگ و مثبتی را با دانشگاه آزاد داریم و به‌عنوان یک مدرس دانشگاه از نزدیک شاهد حرکت رو به پیشرفت دانشگاه در تمامی ابعاد فرهنگی و علمی‌ هستم.

تقی‌پور بیان کرد: دانشگاه آزاد اسلامی واحد دامغان خود را در جنبه‌های مختلف علمی و فرهنگی ازجمله دانشکده حقوق، کشاورزی و داروسازی به‌عنوان یک نشان کشوری شاخص کرده که این دستاورد ارزشمند به همت استادان و دانشجویان به دست آمده است.

وی با اشاره به صحبت‌های کارآفرینی و اقتصادی سرپرست دانشگاه آزاد اسلامی واحد دامغان گفت: دانشگاه‌ها نقش محوری در تحقق اهداف اقتصادی دارند و به‌عنوان مرکزی برای تولید دانش، تحقیقات علمی، و انتقال این دانش به جامعه عمل می‌کند و این فرآیند می‌تواند به توسعه اقتصادی و تحقق شعار سال جهش تولید با مشارکت مردم و اهداف مقدس نظام اسلامی کمک کند.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • وزیر کشور: مناطق آزاد و ویژه از ارکان اقتصاد مقاومتی کشور هستند
  • مناطق آزاد و ویژه از ارکان اقتصاد مقاومتی کشور است
  • طرح «زنان کارآمد؛ روستای سرآمد» طرحی برای کمک به اقتصاد روستا
  • اجرای سند توسعه اشتغال در ۵۰۰ روستای خراسان شمالی
  • وجود تضاد جدی بین دولت‌سازی در توسعه غربی و مدل اسلامی
  • دانشگاه آزاد دامغان جنبه‌های علمی و فرهنگی شاخصی دارد
  • کارگران رکن اصلی جهش تولید و رونق اقتصادی هستند
  • کشور‌های همسایه خراسان رضوی فرصتی برای رونق صادرات هستند
  • تهیه پیش نویس سند عملیاتی تحقق شعار سال در خراسان شمالی
  • بررسی مشکلات صنایع شهرستان ساوه در سه سطح