Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «تسنیم»
2024-04-16@15:43:18 GMT

امید به رحمت خدا زمینه آمرزش گناهان است

تاریخ انتشار: ۳ اردیبهشت ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۳۵۲۴۰۱۱

امید به رحمت خدا زمینه آمرزش گناهان است

امیدواری به خداوند متعال موضوعی است که در آیات الهی و روایات نورانی اهل‌بیت(ع)‌ بسیار بر آن تأکید شده است. ۰۳ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۱۰:۰۴ فرهنگی دین ، قرآن و اندیشه نظرات - اخبار فرهنگی -

به گزارش خبرنگار فرهنگی باشگاه خبرنگاران پویا، امیدواری به خداوند متعال موضوعی است که در آیات الهی و روایات نورانی اهل‌بیت(ع)‌ بسیار بر آن تأکید شده و از آن به تعبیر «رجاء» یاد شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در مقابل آن، صفت «قنوط» یا ناامیدی از رحمت خدا قرار دارد. امام خمینی(س) در این باره می‏‌نویسد: «رجاء، از فطریّات است، و قنوط برخلاف فطرت مخموره و از احتجاب است. و نیز مبدأ حصول رجاء حسن ظنّ به خدای تعالی، و مبدأ قنوطِ از رحمت، سوء ظنّ به ذات مقدّس است.» (شرح حدیث جنود عقل و جهل، ص 130) همچنان که در کنار امیدواری به رحمت خداوند باید ترس از عقوبت الهی قرار گیرد؛ از این جهت گفته شده خوف و رجاء حالت مطلوبی برای انسان مؤمن است.

در این باره امام صادق(ع) ضمن روایتی فرمود: هیچ بنده مومنى نیست مگر آنکه در قلبش دو نور وجود دارد: نور خوف و نور رجاء؛ اگر سنجیده شوند هیچ یک بر دیگرى برترى ندارد؛ إنَّهُ لَیْسَ مِنْ عَبْد مُؤمِن اِلاّ فی قَلْبِهِ نُوران؛ نُورُ خیفَة و نُورُ رَجاء؛ لَو وُزِنَ هذا لَمْ یَزِدْ عَلى هذا وَ لَو وُزِنَ هذا لَمْ یَزِدْ عَلى هذا. ( الکافی (ط - الإسلامیة)، ج‏2، ص67)

در این بین آنچه که خداوند برای انسان ناپسند شمرده، نا امیدی او از رحمت واسعه الهی است به گونه‌ای که یأس از رحمت خود را از گناهان بزرگ به حساب آورده و از دیگر سو بندگان خود را تشویق به توبه و عدم ناامیدی از درگاهش کرده است. در این باره خداوند در آیه53 سوره زمره می‌فرماید: «قُلْ یا عِبادِیَ الَّذینَ أَسْرَفُوا عَلى‏ أَنْفُسِهِمْ لا تَقْنَطُوا مِنْ رَحْمَةِ اللَّهِ إِنَّ اللَّهَ یَغْفِرُ الذُّنُوبَ جَمیعاً إِنَّهُ هُوَ الْغَفُورُ الرَّحیمُ؛ بگو اى بندگان من که [ با ارتکاب گناه ] بر خود زیاده‌روى کردید؛ از رحمت خدا نامید نشوید، یقیناً خدا همه گناهان را مى‌‏آمرزد ؛ زیرا او بسیار آمرزنده و مهربان است».

در فرهنگِ قرآن، اسراف معناى وسیعى دارد که علاوه بر اسراف در مال، شامل اسراف در نفس و جان نیز مى‏‌شود. بدین معنى که انسان در بهره‌‏گیرى از استعدادها و ظرفیّت‏‌هاى وجودى خود از حدّ اعتدال خارج شده و دچار افراط و تفریط شود. 

در تمام کلمات این آیه، لطف و مهر الهى نهفته است؛ استفاده از تعبیر «عبادی» یا «بنده من» اوج ارتباط معنوی خداوند با بندگانش را می‌رساند. همچنین این آیه نشان می‌دهد در بخشش الهى نوع گناه و مقدار آن تفاوتى ندارد بلکه عدم ناامیدی از رحمت خداوند ملاک است؛ لذا بر اساس فراز «لا تَقْنَطُوا» به هیچ وجه یأس از رحمت الهى جایز نیست. نکته بعد آنکه عدم نا امیدی از رحمت خداوند، زمینه آمرزش تمام گناهان است.

اما منظور قرآن از اینکه مى‌‏فرماید: خداوند همه گناهان را مى‏‌بخشد، آن نیست که انسان گناه کند و بگوید خدا مى‌‏آمرزد، بلکه مراد آن است که همه گناهان هر قدر هم بزرگ باشند قابل آمرزش است و نباید از رحمت الهى مأیوس بود و طبیعتاً راه دریافت آمرزش الهى، توبه و جبران گناه است که در آیه بعد آمده است.

کلید بخشش خداوند در شب‌های قدر

منابع: تفسیر نور حجت‌الاسلام قرائتی، ج‏8، ص187

انتهای‌پیام/

R1392/P/S4,37/CT1 واژه های کاربردی مرتبط تفسیر قرآن

منبع: تسنیم

کلیدواژه: تفسیر قرآن تفسیر قرآن

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۵۲۴۰۱۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بارش رحمت الهی در جنوب و شرق فارس

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما مرکز فارس ،فعالیت سامانه بارشی امروز سه شنبه ۲۸ فروردین سبب خوش حالی مردم شهرستان‌های جنوب و شرق فارس شد.
فعالیت این سامانه تا اواخر وقت امشب خواهد بود و در برخی شهرستان‌های جنوبی فارس، فردا چهارشنبه، احتمال بارش‌های پراکنده را داریم.

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی

دیگر خبرها

  • چهره الیزابت داعشی سریال پایتخت بعد از 6 سال (عکس)
  • بارش رحمت الهی در جنوب و شرق فارس
  • حکمت نهی از «دروغ گفتن به شوخی» چیست؟
  • پیام شیخ انصاریان درباره عملیات «وعده صادق»
  • عکس| تغییر چهره «زن رحمت» در سریال پایتخت بعد از ۵ سال
  • حسین انصاریان: خدا را شاکرم که استجابت دعاهای مکرر براى نابودى هیمنه کفر و شکست رژیم غاصب اسراییل را به دست مومنین مشاهده نمودیم
  • بارش رحمت الهی و فعال شدن آبشارهای فصلی در بردسکن 
  • هنر متعهد زمینه‌ساز رشد و تعالی انسان است
  • امسال تاکنون ۱۵میلیارد تومان در جشن گلریزان کردستانی‌ها جمع آوری شده است
  • امید به آینده زمینه‌ساز سلامت و روان است