Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش ایکنا از چهارمحال و بختیاری، به بهانه وفات شیخ حسنعلی اصفهانی معرفی کوتاه از زندگی این عالم ربانی و گفت‌وگویی در رابطه با کرامات و احوالات این شیخ تهیه کرده‌ایم که به اتفاق می‌خوانیم.

شیخ حسنعلی اصفهانی در سال 1241 در اصفهان به دنیا آمد و در هفتم شهریور 1321 هجری شمسی درگذشت. وی به خاطر سکونت سال‌های پایانی عمرش در روستایی بنام نخودک در نزدیکی مشهد، مشهور به شیخ حسنعلی نخودکی بود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

شیخ نخودکی فقیه، فیلسوف و از عرفا و اخلاقیون بزرگ شیعه در سده ۱۴هجری است.  شیخ حسنعلی مقدادی اصفهانی مشهور به نخودکی فرزند علی اکبر فرزند رجبعلی مقدادی اصفهانی، در خانواده‌ای مذهبی متولد شده‌است.

حسنعلی اصفهانی از آغاز نوجوانی خود، به کسب دانش و تحصیل علوم مختلف مشغول شد، خواندن و نوشتن و همچنین زبان و ادبیات عرب را در اصفهان فرا گرفت و در همین شهر، نزد استادان بزرگ زمان، به اکتساب فقه ، اصول، منطق، فلسفه و حِکم پرداخت.

وی فقه و فلسفه را از آخوند ملا محمد کاشانی آموخت. همچنین فلسفه و حکمت را از جهانگیرخان و تفسیر قرآن مجید را از محضر درس سید سینا پسر سید جعفر کشفی و چند تن دیگر از علماء عصر آموخت.

 سپس برای تکمیل معارف به نجف اشرف و به کنار مرقد علی بن ابی‌طالب(ع) رفت. در این شهر، از جلسات درس سید محمد فشارکی، سید مرتضی کشمیری و ملا اسماعیل قره‌‍باغی استفاده می‌کرد. او علاوه بر علوم معارفی و عرفانی در اصفهان و نجف دروس فقه، اصول و فلسفه را نیز از افرادی چون جهانگیر خان قشقایی، آخوند خراسانی و سید محمد فشارکی فراگرفت.

شیخ حسنعلی نخودکی در نجف هم‌حجره‌ای سید حسن مدرس بود. از دوستان او می‌توان به شیخ محمد بهاری، سید حسین طباطبایی بروجردی و شیخ فضلعلی شریعت مهدوی اشاره کرد.

وی در ۱۷ شعبان ۱۳۲۱ شمسی از دنیا رفت و در شهر مشهد در صحن انقلاب اسلامی، حرم علی بن موسی‌الرضا (ع) دفن شد. مشهور است که او زمان وفات و محل دفن خویش را قبل از مرگ به نزدیکانش اعلام کرده بود.

از این رو برای آشنا شدن با زوایای زندگی و خلقیات این عالم ربانی گفت‌وگویی کوتاه با ولی‌الله نصیری، استادیار معارف اسلامی دانشگاه شهرکرد تنظیم کرده‌ایم که در ادامه می‌خوانیم.

ولی‌الله نصیری، استادیار معارف اسلامی دانشگاه شهرکرد در گفت‌وگو با ایکنا از چهارمحال و بختیاری، بیان کرد: حسنعلی نخودکی یکی از عالمان و بزرگان دینی بود که در حوزه عرفان و طب اسلامی معروف است و خانواده کاملاً مذهبی داشت. زمانی که پدرش متوجه شد نگاه‌های عرفانی در وی عمیق است حساسیت‌های بسیاری بر روی او در نظر گرفت و برای آموزش علوم مختلف او را نزد اساتید مشهور می‌فرستاد.

وی به برخی از کرامات شیخ اشاره کرد و گفت: ایشان کرامات وعلم عجیبی داشت از جمله اینکه از زمان فوت و محل دفنش خبر داشت وی در زمان حیاتش در محل خاصی از حرم رضوی می‌نشست و دعا و قرآن می‌خواند، زمانی که علت را از او جویا شدند گفت: اینجا محل دفن من است لذا باید در این مکان قرآن بیشتری برای آرامش روحم بخوانم.

این کارشناس مسائل دینی تصریح کرد: شیخ نخودکی در زمان حیاتش وصیت کرده بود که قبر من را در هشت متری زمین دفن کنید و علت این امر را بعده‌ها متوجه خواهید شد. به وصیت وی عمل شد و چند سال بعد زمانی که صحن امام رضا(ع) را توسعه می‌دادند بسیاری از قبور صحن از بین رفتند اما قبر ایشان دست نخورده باقی ماند.

این مدرس دانشگاه در ادامه افزود: یکی از خادمان حرم رضوی در معرفی احوالات این شیخ می‌‌گوید؛ شیخ نخودکی اکثر اوقات برای عبادت به پشت بام حرم می‌رفت و رکوع‌هایش چنان طولانی می‎‎شد که در فصل زمستان چند سانت برف در پشت ایشان می‌خوابید و او همچنان در رکوع باقی می‌ماند.

نصیری با بیان اینکه حسنعلی نخودکی  مستجاب الدعوه بود، اظهار کرد: بخاطر این ویژگی ایشان بسیاری از بیماران و حاجتمندان برای رفع نیاز خود به خانه شیخ مراجعه می‌کردند و راه چاره‌ای از ایشان طلب می‌کردند که شیخ نیز در عین فروتنی و تواضع به کار مردم رسیدگی می‌کرد و با دعا و حرز حاجات شرعی آن‌ها را برآورده می‌کرد.

وی ادامه داد: البته این سخن به این منظور نیست که خدای ناخواسته شیخ فردی دعانویس بوده بلکه ایشان کراماتی داشت که به درستی از آن‌ها استفاده می‌کرد.

مدری دانشگاه شهرکرد اظهار کرد: به علت تبحری که در شیخ علم غریبه داشت در بین مردم زبان زد شده بود و بعد از فوتش نیز طبق عادت قبلی که اکنون تبدیل به باور قلبی شده بود اکثر مردم برای رفع حاجات خود از جمله بخت گشایی نزد ایشان می‌‌آمدند که این باور همچنان وجود دارد و بسیاری از زائران با واسطه قرار دادن این شیخ نزد امام رئوف حاجات خود را از خداوند طلب می‌کنند.

نصیری از ویژگی‌های اخلاقی او به بیداری در شب، رکوع‌های طولانی، اعتکاف، روزه‌های بسیار و حساس بودن ایشان به لقمه حلال اشاره کرد و گفت: شیخ اصفهانی در زندگی شخصی خود بسیاری از نکات دینی را رعایت می‌کرد و این نکات را به شاگردان خود نیز آموزش می‌داد از جمله اینکه بسیار بر سر قبور عرفا می‌رفت و بیان می‌کرد که مطالب زیادی را از این قبور فرا گرفته‌ام، همچنین همیشه به شاگردانش سفارش می‌کرد نماز خود را اول وقت بخوانند و اینکه در نماز حضور قلب داشته باشند و مراقب اعمال و رفتار خود باشند و همیشه به محاسبه نفس خویش بپردازند.

نماز اول وقت شاه کلید است
وی با بیان اینکه اوج عبادت ایشان نماز اول وقت بود، افزود: روزی جوانی نزد شیخ می‌رود و بیان می‌کند که سه قفل مهم از جمله ازدواج، برکت در شغل‌ وعاقبت بخیری در زندگی‌ام است برای باز شدن این قفل‌ها چه توصیه‌ایی به من دارید؟ شیخ برای هر سه قفل نماز اول وقت را توصیه می‌کند، جوان می‌پرسد یعنی هر سه قفل را با یک کلید باز کنم؟ شیخ می‌فرماید: نماز اول وقت شاه کلید است.

این مدرس دانشگاه حکایتی تعریف کرد و افزود: سید ابوالقاسم هندی بیان می‌کند همراه با شیخ نخودکی به یکی از کوه‌های مشهد رفتیم که در کوه مورد اذیت اشرار قرار گرفتیم و از سمت آن‌ها تهدید به مرگ شدیم. که شیخ به بنده گفت وضو داری گفتم بله گفت چشمانت را ببند و دو قدم برو جلو زمانی که این کار را کردم چشمانم را باز کردم و خود را نزدیک دروازه شهر دیدیم. شیخ از بنده خواستند تا زمان حیات این ماجرا را برای کسی بیان نکنم. این‌ها همه عنایات ویژه‌ای است که خداوند به ایشان داشته که با مرور تاریخ از آن‌ها با خبر خواهیم شد.

نخودکی صوفی مسلک بود
وی با بیان اینکه شیخ نخودکی صوفی مسلک بود، تصریح کرد: مراد از این جمله این است که وی صوفی واقعی است یعنی از آن دسته افراد که لباس پشمینه را زیر لباس‌های خود می‌پوشیدند نه آن‌ها که برای ظاهر نمایی لباس پشمینه را روی لباس‌های خود می‌پوشیدند.

شاگردان شیخ نخودکی
نصیری در پایان برخی از شاگردان شیخ را نام برد و گفت: ایشان شاگردان بسیاری از جمله فرزندش علی مقدادی‌اصفهانی، عبدالنبی خراسانی، ذبیح‌الله امیرشهیدی، محمدحسین خراسانی، محمود حلبی، محمد احمدآبادی، سیدعلی رضوی، و ابوالحسن حافظیان را تربیت کرده است.

انتهای پیام

منبع: ایکنا

کلیدواژه: خبرگزاری بین المللی قرآن ایکنا چهارمحال و بختیاری آیت الله نخودکی نصیری

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت iqna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایکنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۵۲۴۱۳۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مشارکت مردم شاه کلید موفقیت بنیاد مسکن

نماینده ولی فقیه در آذربایجان‌غربی و امام جمعه ارومیه در همایش استانی گرامیداشت هفته بنیاد مسکن  با اشاره به دوراندیشی امام راحل در افتتاح حساب ۱۰۰ با هدف کمک به محرومان در حوزه مسکن گفت: در حال حاضر نیز مشارکت مردم شاه کلید موفقیت این بخش و به تبع آن بنیاد مسکن است.

حجت‌الاسلام والمسلمین قریشی با بیان اینکه همه اهداف بنیاد مسکن انقلاب اسلامی بر اساس آیات قرآن کریم است که برای مسکن محرومان تلاش می‌کند بیان کرد: تلاش‌های بنیاد مسکن قابل ستایش است، اما در کنار آن نیاز به مشارکت مردمی است که همراهی مردم در کمک به مسکن مستضعفان می‌تواند به درجات عالیه حرکت کند.

وی اضافه کرد: تشویق مردم جهت مشارکت در حساب ۱۰۰ امام راحل یکی از مهمترین نکاتی است که باید با اطلاع رسانی صحیح و بهبود بستر‌های لازم، فرهنگ‌سازی کرد.

نماینده ولی فقیه در آذربایجان غربی ادامه داد: بنیاد مسکن در راستای اهداف انقلابی حرکت می‌کند و باید همگان به این نهاد کمک کنند.

شماره حساب ۱۰۰ در بانک ملی به دستور امام راحل در اویل انقلاب اسلامی تاسیس شد تا از آن طریق برای مستضعفان مسکن ساخته شود و با توجه به میزان مشارکت مردمی در همان مقدار نیز دولت اعتبار لازم را برای ساخت مسکن این طرح در نظر می‌گیرد،

باشگاه خبرنگاران جوان آذربایجان غربی ارومیه

دیگر خبرها

  • نوسازی بیش از ۲۶۰ هزار واحد فرسوده در کشور با همت مالکان کلید زده شد
  • مشارکت مردم شاه کلید موفقیت بنیاد مسکن
  • انتخاب سرمربی فصل بعد پرسپولیس کلید خورد
  • تمدید قرارداد سرمربی پرسپولیس کلید خورد
  • تمدید قرارداد سرمربی پرسپولیس کلید خورد | مرد برزیلی سرخ می‌ماند؟
  • تمدید قرارداد سرمربی پرسپولیس کلید خورد/ مرد برزیلی سرخ می‌ماند؟
  • حسین انصاریان درباره حمله موشکی ایران به اسرائیل: دعاهایمان مستجاب شد
  • حسین انصاریان درباره حمله موشکی ایران به اسرائیل : دعاهایمان مستجاب شد
  • طرح سئوال از شهردار رودان کلید خورد
  • فیلم| وقتی کلید در قفل شکست چه کنیم؟