Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-04-25@16:42:55 GMT

سیستم آتش‌نشانی جدید فضایی ابداع شد

تاریخ انتشار: ۳ اردیبهشت ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۳۵۲۴۸۴۵

سیستم آتش‌نشانی جدید فضایی ابداع شد

خاموش‌کننده آتش موسوم به "VEM" که برای استفاده در فضاپیماها و دیگر محیط‌های خاص طراحی شده است، طرز کار جالبی دارد و به جای اینکه مثل نمونه‌های موجود با دمیدن یک ماده، آتش را مهار کند، این کار را با بلعیدن آتش انجام می‌دهد.

به گزارش ایسنا و به نقل از گیزمگ، گروه مهندسی مکانیک در دانشگاه فناوری "تویوهاشی"(Toyohashi) یک دستگاه آتش‌نشان برای استفاده در فضاپیماها ساخته است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این دستگاه "روش خاموش کردن در خلاء"(VEM) نام دارد که به جای پاشش مواد خاموش کننده به سمت آتش، شعله‌های آتش و مواد در حال سوختن را می‌مکد و به یک مخزن خلاء می‌برد، جایی که آتش و مواد مشتعل در آن به راحتی خفه شده و خاموش می‌شوند.

آتش یکی از موارد اضطراری و ترسناکی است که می‌تواند موجب انفجار یک فضاپیما، زیردریایی و یا دیگر محیط‌های محصور و خاص شود.

این در حالی است که هرچه ایجاد آتش در چنین محیط‌هایی ساده است، مبارزه با آن نه تنها به دلیل گرما و دود حاصل بلکه به دلیل اینکه عوامل خاموش کننده می‌توانند تقریباً به همان اندازه در یک فضای محصور خطرناک باشند، بسیار دشوار است.

به همین دلیل است که تیم‌های آتش نشانی در زیردریایی‌ها و ایستگاه فضایی بین‌المللی قبل از برخورد با آتش باید ماسک‌های اکسیژن بگذارند. حتی اگر عامل خاموش کننده در حال استفاده کربن دی اکسید باشد که بی‌خطر است، باز هم خدمه بدون دستگاه تنفس ممکن است دچار خفگی شوند. حتی استفاده از آب نیز در یک محیط بی‌وزن می‌تواند خطرناک باشد.

"VEM" با همکاری با دانشگاه‌های هوکایدو و شینشو توسعه داده شده است و با معکوس کردن کارکرد خاموش‌کننده‌ها با آتش برخورد می‌کند.

این روش نه تنها باعث کاهش مخاطرات تنفسی می‌شود، بلکه باعث کاهش زمان واکنش نیز می‌شود، چرا که نیاز به گذاشتن ماسک‌های اکسیژن را در هنگام آتش‌سوزی از بین می‌برد.

"VEM" با استفاده از یک سیستم مکش کار می‌کند تا شعله یا مواد احتراق را به یک اتاق خلاء بکشاند. در آنجا با کمبود هوا مواجه می‌شوند و بدون به جا گذاشتن آلودگی محیط زیست خاموش می‌شوند.

به گفته "یوجی ناکامورا" سرپرست این تحقیق، "VEM" در مفهوم ساده است و یک نسخه آزمایشی در حال حاضر توسعه یافته است که از یک خلأ کنترل شده تحت نظارت دقیق برای ارزیابی اهداف استفاده می‌کند.

این سیستم هنوز به تأیید هیچ یک از آژانس‌های فضایی نرسیده است، اما تیم سازنده می‌گوید در برنامه‌های مختلفی قابل استفاده است.

این سیستم آتش را بدون برجا گذاشتن آلودگی خاموش می‌کند و باعث می‌شود آسیب محیطی به کمترین میزان ممکن برسد.

این تحقیق در مجله "فناوری آتش"(Fire Technology) منتشر شده است.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: آتش سوزي آتش نشاني

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۵۲۴۸۴۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تلسکوپ فضایی هابل ۳۴ ساله شد

امروز ۳۴ ‌امین سالگرد تولد تلسکوپ فضایی هابل است. تلسکوپ هابل در طول ۳۴ سال فعالیت خود، بیش از ۱.۵ میلیون تصویر از بیش از ۴۰ هزار جرم آسمانی ثبت کرده است. - اخبار ویژه نامه‌ها -

به گزارش خبرنگار فضا و نجوم خبرگزاری تسنیم،‌ تلسکوپ فضایی هابل که به نام ستاره شناس مشهور آمریکایی، ادوین هابل نامگذاری شده است، توسط سازمان فضایی ناسا و آژانس فضایی اروپا ساخته و به فضا پرتاب شد. این تلسکوپ با قطر 2.4 متر و طول 16 متر، در مدار زمین در ارتفاع 550 کیلومتری می‌چرخد.

هابل در طول 34 سال فعالیت خود، بیش از 1.5 میلیون تصویر از بیش از 40 هزار جرم آسمانی ثبت کرده است. این تصاویر به دانشمندان در سراسر جهان کمک کرده است تا در مورد شکل‌گیری و تکامل کهکشان‌ها، تولد و مرگ ستارگان، سیارات فراخورشیدی و دیگر پدیده‌های کیهانی اطلاعات بیشتری کسب کنند.

یکی از مشهورترین تصاویر هابل، "ستون‌های آفرینش" است که در سال 1995 ثبت شد. این تصویر، ابر عظیمی از گاز و غبار را در کهکشان عقاب نشان می‌دهد که در حال شکل‌گیری ستارگان جدید است.

دانشمندان هابل برای جشن گرفتن تولد 34 سالگی این تلسکوپ، تصویر جدیدی را به اشتراک گذاشته‌اند؛ سحابی دمبل که با نام مسیه 76 نیز شناخته می شود و در فاصله 3400 سال نوری از ما قرار دارد.

تصویر جدید تلسکوپ فضایی هابل از 2 کهکشان جفت

هابل همچنین در کشف سیارات فراخورشیدی نقش مهمی داشته است. نخستین سیاره فراخورشیدی که در سال 1992 توسط تلسکوپ زمینی کشف شد، در مدار ستاره‌ای به نام 51 Pegasi قرار دارد. از آن زمان، هابل به کشف هزاران سیاره فراخورشیدی دیگر کمک کرده که برخی از آنها شبیه به زمین هستند و ممکن است میزبان حیات باشند.

هابل در طول فعالیت خود با چالش‌هایی نیز روبرو شده است. در سال 1993، یکی از ژیروسکوپ‌های آن از کار افتاد که باعث از دست رفتن دقت آن شد. با این حال، فضانوردان در سال‌های 1997، 2002 و 2009 با انجام مأموریت‌های تعمیراتی به فضا سفر کردند و هابل را ارتقا دادند.

تلسکوپ فضایی هابل در سال 2004 با تلسکوپ فضایی اسپیتزر همراه شد و در سال 2009، تلسکوپ فضایی جیمز وب نیز به فضا پرتاب شد. با این حال، هابل همچنان به عنوان یکی از مهم‌ترین ابزارهای علمی در فضا به فعالیت خود ادامه می‌دهد و به دانشمندان در درک بهتر کیهان کمک می‌کند.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • قاتل خاموش جان یک جوان را در بروجن گرفت
  • مرگ خاموش جوان بروجنی
  • آخرین وضعیت حل مشکل پله برقی‌های خاموش تهران/ ۶۰ یونیت تا ۳ ماه آینده نصب می‌شود
  • فریادهای خاموش: روایت‌های ناگفته از حمله به نورشمس | گزارش تصویری
  • خزعلی: صدای فلسطین نباید خاموش شود
  • تلسکوپ فضایی هابل ۳۴ ساله شد
  • بدرود ؛ محمد نوری
  • شکست مطلق؛ در خصوص ستاره خاموش،‌حق با نکونام بود!
  • خاموشی یکساله چراغ های کمربندی جنوب شیراز
  • خاموشی چراغ های کمربندی جنوب شیراز مشکل ساز شد